Gängpaj oljetråg motor VW Golf 2009

spillolja
23 oktober 2016 · 4 009 Inlägg

har idag varit i GDS-hallen och gjort oljebytesservice, jag hade på G att gängorna kanske var dåliga
så jag hade med mig en M14*1,5 gängtapp  för rensa dom  men dom är slut
jag har fått ditt pluggen med packningsilikon  som OKQ8 macken hade i sitt sortiment, och det blev tätt

så nu är frågan   ska jag fixa gängorna vid nästa service, eller ska jag fixa dom när gängreparationskitet dykt upp som jag beställt från hongkong för 175:-  och tömma ut olja för 130:-  sad 
eller vänta till nästa service 1500mil senare

motorkod är CAXA

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
23 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

1: Vad händer om pluggen släpper när du ligger i 120 på motorvägen? Inte bara det att din motor skär på 2 röda, utan du gör även skäl för ditt användarnamn. smile
2: Hur fan kan gängorna vara slut på en 7 år gammal bil? En fullständig gåta är det. Så jag skulle ju definitivt återvända och borra upp eländet och dra i en M16.
3: Är det ett aprilskämt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
23 oktober 2016 · 4 009 Inlägg

Pluggen sitter på plats och silikonet tätar det går att skruva i den men inte dra åt, och bilen har gått ca 10.200mil  , så det är en gåta för mig  med, har inte haft den sen den var ny, har kör lite över 8000 mil med den
pluggen är en piratplugg som är ca 2mm kortare än orginal

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
23 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Jag skulle inte lita på den...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
23 oktober 2016 · 5 508 Inlägg

Gängorna far i alu-trågen då man dragit dom för hårt, skruven sitter fast och håller tätt ända tills nästa oljebyte då gängorna följer med ut tillsammans med pluggen.

Hälla ut olja för 130kr för att reparera gängorna till oljepluggen är helt klart billigare än att riskera motorras ifall pluggen släpper.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
caromania Forummoderator
23 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Killen som ligger bakom dig på motorvägen håller nog med om att en reparation är bra. smile Fortfarande helt förstummad över att det blivit gängpaj, men visst, drar man med en rejäl nyckel lite häftigt så är det ju inga problem att dra runt en stålplugg i ett alutråg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
23 oktober 2016 · 5 082 Inlägg

Reparera!
Tar du med en tom dunk och en tratt så slipper du slösa bort den dyra oljan :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
spillolja
23 oktober 2016 · 4 009 Inlägg

Jag får fundera tills kittet dyker upp från hong-kong
http://www.ebay.com/itm/381756576416

ojan är ju inte dyr (32Kr/litern) så den åker ned i behållaren   då kostar hyran i GDS-hallen mer
ingen utomsockens resa är planerad närmaste månaderna
så det blir denna pundarkälke jag kommer att fara runt i:
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/1974032/APDC_359.jpg

Senast redigerat av spillolja (23 oktober 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
23 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
Jag får fundera tills kittet dyker upp från hong-kong
http://www.ebay.com/itm/381756576416

ojan är ju inte dyr (32Kr/litern) så den åker ned i behållaren   då kostar hyran i GDS-hallen mer
ingen utomsockens resa är planerad närmaste månaderna
så det blir denna pundarkälke jag kommer att fara runt i:
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/197 … DC_359.jpg

Tjusigt! Fyra hjul och en bult är fina grejer.

Jag hade nog bara lånat ett M16 gängskär och kört på, sedan dragit i vilken M16 som helst. Däremot får du nog plocka ner tråget, det lär ju bli lite spån i det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rickard-v
23 oktober 2016 · 2 665 Inlägg

Om du kört 8000mil då var det du som bytte olja förra gången. Du kan inte skylla på någon.

Piratoljeplugg varför? Bilen är ju knappt inkörd. Varför inte fixa en original så det håller?

Körde du in gängtapp på plats då kan ju metallspånor komma in i motorn när du gör det.

Olja för 130:- Du vill inte att den ska hålla så länge va? Biltema olja kostar runt 250kr för 4L det är billigt.

Jag skulle byta oljetråg. Och köpa ny oljeplugg. Och biltema helsyntet.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
spillolja
23 oktober 2016 · 4 009 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
24 oktober 2016 · 7 189 Inlägg

Inte funderat på Helicoil?
Har jag gjort på en motor med lm-tråg.
Beroende på bilens värde - lämna in på kunnig verkstad om du inte kan/vill/törs montera Helicoil själv.
Väg kostnaden mot ett motorras.

valle22 Smidd i rostigt stål
26 oktober 2016 · 933 Inlägg

caromania skrev:
1: Vad händer om pluggen släpper när du ligger i 120 på motorvägen? Inte bara det att din motor skär på 2 röda, utan du gör även skäl för ditt användarnamn. smile
2: Hur fan kan gängorna vara slut på en 7 år gammal bil? En fullständig gåta är det. Så jag skulle ju definitivt återvända och borra upp eländet och dra i en M16.
3: Är det ett aprilskämt?

för att det finns klantskallar som drar dessa allt för hårt. Skall spännas med 25NM vilket inte är mycket... inget ovanligt även på "riktiga" verkstäder

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
spillolja
18 november 2016 · 4 009 Inlägg

Idag har jag fixat gängpajet i tråget  efter att Hong-Kong kittet har dykt upp,
Hyran av GDS-hallen gick på 184:-

att tänka på: insats-gängan ska enligt annonsen vara 12,4mm  men är i verkligeten ca 18 mm lång
så den behöver kapas ca 6 varv , man ska ej köra gängtappen helt in då det ofelbart blir ett hål i oljetråget framför avtappningen, endats ca 2/3 del, när man bryter av tappen ska man göra genom att vrida försiktigt fram och tillbaka med en flacktång

kolla så pluggen kan skuvas in för hand eller lätt med ringnyckel, ha med verktyg för att kunna får ut insats som sitter för långt in  (3ggr gillt),  jag torkade bort gängspånår med ca 3-5 örontoppar, skuvade i pluggen, fyllde på med ca 2 liter ullared 5W-40 och tappade ur för att få ut det allra mesta av det event. spånorna   (biltemas billigaste 10W-30 har ett högre literpris)


har alldrig lyckats dra sönder gängorna på en VW golf  trots  3 tidigare VW-bilar med sådant oljetrågt, jag drar åt med 19 mm ringnyckel

bilen när jag köpte den hade då gått 2000mil och har tom servicebok
men olja och filter har bytts minst ett par ggr  på dom knappa 4 åren som den varit leasingbil hos ett större företag, tom kupéfiltret har bytts  innan mig  hos en icke märkesverkstad som helt enkel dratt pluggen för hårt

Senast redigerat av spillolja (18 november 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang