B230ft går inte som den ska

Phixip
23 oktober 2016 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:

Phixip skrev:

turbodeath skrev:
alltså styrboxen har inget med det att göra att bilen inte laddar....hade du inte haft ström så hade inte bilen startat heller...sen för övrigt jag tror nog bilen går som den skall med sina hästar....nu kan man inte räkna med att med bara ögat o känna oj jag har 500 hk under huven....jag tror nog allt är som det ska vara på den bilen.

Brådhis skrev:
Tankar du 98 oktan...? För annars kan du glömma att Turbo+ överhuvudtaget slår till.

//Brådhis

Turboplus paketet ska ha separat strömförsörjning från batteriet, sen ska två kablar kopplas till tändspolen.

Varför skulle inte turboplus gå igång på 95 oktan? Det är det jag tankar så det kan ju ha något med detta att göra hehe

Bilen känner av oktantalet och ställer tändningen utifrån det. Turbo+´s reglering går ej igång om inte tändningen kan stå så som den gör när bilen går på 98.

I övrigt kan ju tilläggas att oavsett om bilen har Turbo+ eller ett chip av något slag så bör man tanka 98. Bilen går både bättre och snålare. Med vissa chip skulle det till och med vara riskabelt för motorn att köra på 95...

//Brådhis

Tack för infon, ska testas nästa gång jag tankar smile Har läst att det blir pannkaka om man har en chippad bil och samtidigt har turboplus paketet inkopplat, hur vet man om bilen är chippad?

turbodeath
24 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

är bara o öppna styrboxen o kolla om det sitter nått chip i med kanske klisterlapp,många företag brukar skriva ut det ...

döden kommer tillbaka
Phixip
24 oktober 2016 · 19 Inlägg

turbodeath skrev:
är bara o öppna styrboxen o kolla om det sitter nått chip i med kanske klisterlapp,många företag brukar skriva ut det ...

Den som sitter höger om passagerarsätet?

Evildan
24 oktober 2016 ·

Phixip skrev:

turbodeath skrev:
är bara o öppna styrboxen o kolla om det sitter nått chip i med kanske klisterlapp,många företag brukar skriva ut det ...

Den som sitter höger om passagerarsätet?

Ja.

Phixip
25 oktober 2016 · 19 Inlägg

Evildan skrev:

Phixip skrev:

turbodeath skrev:
är bara o öppna styrboxen o kolla om det sitter nått chip i med kanske klisterlapp,många företag brukar skriva ut det ...

Den som sitter höger om passagerarsätet?

Ja.

Ska hela boxen bort eller ska man haka ur denhär delen som kablarna går in i  och låta den silvriga boxen sitta kvar?

turbodeath
25 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

du måste ta ut hela boxen om du skall kunna öppna locket o kolla...

döden kommer tillbaka
Phixip
25 oktober 2016 · 19 Inlägg

turbodeath skrev:
du måste ta ut hela boxen om du skall kunna öppna locket o kolla...

Skruvade ur en torx skruv, på övre högra sidan. Ska väl bara vara att dra ut den nu isåfall, vart sitter den mer?

nitrousblu3_rs
25 oktober 2016 · 262 Inlägg

Phixip skrev:

turbodeath skrev:
du måste ta ut hela boxen om du skall kunna öppna locket o kolla...

Skruvade ur en torx skruv, på övre högra sidan. Ska väl bara vara att dra ut den nu isåfall, vart sitter den mer?

Sitter en likadan skruv under också, närmst golvet. Sen är den bara att "glida"  ut och kopplas loss från kabelhärvan.

Phixip
26 oktober 2016 · 19 Inlägg

turbodeath skrev:
är bara o öppna styrboxen o kolla om det sitter nått chip i med kanske klisterlapp,många företag brukar skriva ut det ...

Evildan skrev:

Phixip skrev:

turbodeath skrev:
är bara o öppna styrboxen o kolla om det sitter nått chip i med kanske klisterlapp,många företag brukar skriva ut det ...

Den som sitter höger om passagerarsätet?

Ja.

Klints skrev:

Phixip skrev:

turbodeath skrev:
du måste ta ut hela boxen om du skall kunna öppna locket o kolla...

Skruvade ur en torx skruv, på övre högra sidan. Ska väl bara vara att dra ut den nu isåfall, vart sitter den mer?

Sitter en likadan skruv under också, närmst golvet. Sen är den bara att "glida"  ut och kopplas loss från kabelhärvan.

Den verkar inte vara chippad, satt ett gult plastskydd och sedan chippet under med en vit klisterlapp med ett nummer som började på 2 och sen några siffror. Vet dock inte om det ska vara någon klisterlapp original, någon kanske kan svara på det. Boxen har iaf blivit öppnad förut då det var märken från en skruvmejsel som hen använt för att böja upp dedära plåt flikarna.

turbodeath
26 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

ang lapp så brukar det vara en silvrig lapp med massa siffror på....o plastskydd sitter det nästan alltid ....släng upp bild på det så ser folk om det är orginal...men troligt så låter det som orginal

döden kommer tillbaka
Phixip
27 oktober 2016 · 19 Inlägg

turbodeath skrev:
ang lapp så brukar det vara en silvrig lapp med massa siffror på....o plastskydd sitter det nästan alltid ....släng upp bild på det så ser folk om det är orginal...men troligt så låter det som orginal

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213884/213884-a2b8a19921c3d0ff3f9fd5c6b6037e2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213884/213884-f93ece0a866ce4ad0c80c982b3e7e1db.jpg

Rätt så säker att den inte är chippad så blir att koppla in turbo+ nu smile Dock har kopplingen kört sin sista mil nu med, den frikopplar inte riktigt utan den står precis still när jag har kopplingen intryckt. Gasar jag på med kopplingen i botten så börjar bilen att driva, sen går det inte att växla när motorn är på, men den går fint på alla växlar om man stänger av motorn innan man växlar för att sedan köra iväg på den valda växeln.
Observera att detta hände efter att jag gjorde av med lite däck på vägen. Slirade inte på kopplingen utan gasade upp till ca 4000-5000 varv, släppte kopplingen fort och flyttade foten till bromsen då det kom en knall och det luktade bränt i kupén. Tänkte väl först att det kanske bara var däckröken men sedan när jag for iväg gick det inte att få i någon växel förutom neutral. :o

turbodeath
27 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

japp det är ett orginalchip

döden kommer tillbaka
Phixip
27 oktober 2016 · 19 Inlägg

turbodeath skrev:
japp det är ett orginalchip

Du vet inte vad dedär klägget är vid ena transistorn? Är det original

turbodeath
28 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

skall vara så så pilla inte på det...

döden kommer tillbaka
Phixip
29 oktober 2016 · 19 Inlägg

turbodeath skrev:
skall vara så så pilla inte på det...

Haha tack för omtanken, något pillande blev det inte. Högsta prioritet nu är att byta växellåda och koppling

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang