Volvo 245 D24 problem HJÄLP!!!

All3xx
24 oktober 2016 · 28 Inlägg

Tjenare, äger en volvo 245 -75 med en D24 sug motor den är bytt i efterhand.

Problemet är att när man ska starta den på morgonen när det är ca +2 till -0 så när jag glöder 40 sec så dör batteriet. Precis när jag klickar på glödarknappen så ser man belysningen i instrumentet bli svagare.

Ingen aning om det är glödstiften som är dåliga? för att glöda i 40 sec när det är +2 grader ute är ju inte rimligt? Och finns det någon som vet vad man skulle kunna kolla lite noggrannare på?

Har bytt ett glödstift än så länge och det är det 5 glödstiftet jag bytte.

Batteriet är iallafall ett 95ah batteri från tudor som är visligen 3-4 år gammalt skulle jag tippa på och sen är generatorn ett 55ah men har kollat på lite större generatorer men måste man modifiera om man tex ska ta en generator från en 940? Dem verkar ju iallafall vara på 100ah

simlar
25 oktober 2016 · 5 508 Inlägg

Har du mycket extra utrustning? T.ex extraljus, baslåda? Om du har det så räcker inte 55Ah generatorn till att ladda upp batteriet.
Har själv bränt 3st 55Ah generatorer pga överbelastning pga extraljus och baslåda, dom har då laddat ström men dom har inte laddat mer än 13V trots nya kol/laddningsregulator.

Sen att batteriet är 3-4år gammalt är ju inte så positivt heller, ett modernt bilbatteri har oftast en livslängd på ca 5år beroende på hur väl man tar hand om det.

Ladda upp batteriet fullt till att börja med, starta sedan motorn och mät hur mycket generatorn laddar med strömförbrukare igång, får ej ladda mindre än 13,5V.

80A generator från 740/940 passar bolt-on på rödblock i 240 iaf, även biltemas 100A universal passar på rödblock ifall man kapar till bakeliten runt B+ anslutningen på generatorn.

Senast redigerat av simlar (25 oktober 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2016 · 17 345 Inlägg

simlar skrev:
Har du mycket extra utrustning? T.ex extraljus, baslåda? Om du har det så räcker inte 55Ah generatorn till att ladda upp batteriet.
Har själv bränt 3st 55Ah generatorer pga överbelastning pga extraljus och baslåda, dom har då laddat ström men dom har inte laddat mer än 13V trots nya kol/laddningsregulator.

Sen att batteriet är 3-4år gammalt är ju inte så positivt heller, ett modernt bilbatteri har oftast en livslängd på ca 5år beroende på hur väl man tar hand om det.

Ladda upp batteriet fullt till att börja med, starta sedan motorn och mät hur mycket generatorn laddar med strömförbrukare igång, får ej ladda mindre än 13,5V.

80A generator från 740/940 passar bolt-on på rödblock i 240 iaf, även biltemas 100A universal passar på rödblock ifall man kapar till bakeliten runt B+ anslutningen på generatorn.

Han har ju en VW-motor. En rejäl laddning kan göra gott, ja. Se till att alla stiften är ok. En gammal D24 är ofta helt omöjlig att starta annars.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
All3xx
25 oktober 2016 · 28 Inlägg

simlar skrev:
Har du mycket extra utrustning? T.ex extraljus, baslåda? Om du har det så räcker inte 55Ah generatorn till att ladda upp batteriet.
Har själv bränt 3st 55Ah generatorer pga överbelastning pga extraljus och baslåda, dom har då laddat ström men dom har inte laddat mer än 13V trots nya kol/laddningsregulator.

Sen att batteriet är 3-4år gammalt är ju inte så positivt heller, ett modernt bilbatteri har oftast en livslängd på ca 5år beroende på hur väl man tar hand om det.

Ladda upp batteriet fullt till att börja med, starta sedan motorn och mät hur mycket generatorn laddar med strömförbrukare igång, får ej ladda mindre än 13,5V.

80A generator från 740/940 passar bolt-on på rödblock i 240 iaf, även biltemas 100A universal passar på rödblock ifall man kapar till bakeliten runt B+ anslutningen på generatorn.

Batteriet borde nog bytas men det är på laddning just nu iaf! Ska se om det hjälper, men det tar slut fort som bara den när man ska glöda vilket är konstigt?

Nå belastar ju batteriet med 5 extra ljus och baslåda och man ser på ljusen att det blir svagt när man spelar på lite.

D24an är ju ett grönblock och det är ju också diesel,

Om det är mindre än 13,5v i laddning vad borde bytas/kollas?

All3xx
25 oktober 2016 · 28 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

simlar skrev:
Har du mycket extra utrustning? T.ex extraljus, baslåda? Om du har det så räcker inte 55Ah generatorn till att ladda upp batteriet.
Har själv bränt 3st 55Ah generatorer pga överbelastning pga extraljus och baslåda, dom har då laddat ström men dom har inte laddat mer än 13V trots nya kol/laddningsregulator.

Sen att batteriet är 3-4år gammalt är ju inte så positivt heller, ett modernt bilbatteri har oftast en livslängd på ca 5år beroende på hur väl man tar hand om det.

Ladda upp batteriet fullt till att börja med, starta sedan motorn och mät hur mycket generatorn laddar med strömförbrukare igång, får ej ladda mindre än 13,5V.

80A generator från 740/940 passar bolt-on på rödblock i 240 iaf, även biltemas 100A universal passar på rödblock ifall man kapar till bakeliten runt B+ anslutningen på generatorn.

Han har ju en VW-motor. En rejäl laddning kan göra gott, ja. Se till att alla stiften är ok. En gammal D24 är ofta helt omöjlig att starta annars.

Tror att stiften är ganska dåliga så ska ta och byta 4st till och har bytt redan en. Så ska se om det blir någon förändring!

simlar
25 oktober 2016 · 5 508 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Han har ju en VW-motor. En rejäl laddning kan göra gott, ja. Se till att alla stiften är ok. En gammal D24 är ofta helt omöjlig att starta annars.

Att det är en VW-motor är jag fullt medveten om, dock är det ju Bosch-generator av liknande typ som på rödblock.

All3xx skrev:
Batteriet borde nog bytas men det är på laddning just nu iaf! Ska se om det hjälper, men det tar slut fort som bara den när man ska glöda vilket är konstigt?

Nå belastar ju batteriet med 5 extra ljus och baslåda och man ser på ljusen att det blir svagt när man spelar på lite.

D24an är ju ett grönblock och det är ju också diesel,

Om det är mindre än 13,5v i laddning vad borde bytas/kollas?

Misstänker då starkt att din generator gett upp pga överbelastning.

Om den laddar mindre än 13,5V börjar du med att kolla jorden, dra en startkabel mellan generatorns hölje och en bra jordpunkt.

Laddar den fortfarande mindre än 13,5V kollar du kolen som sitter på laddningsregulatorn, mindre än 5mm kvar på dom så byter du laddningsregulatorn då kolen sitter fastlödda i denna (går att byta endast kolen men är lättare att bara byta hela regulatorn och en ny kostar runt 200kr).

Efter du säkerställt att jorden är bra, kolen är fräscha, goda kontakter på generatorn, laddningslampan lyser när du vrider på tändningen och generatorremmen inte slirar så är det bara kvar att byta generator, och då till en kraftigare då du har så pass mycket extra förbrukare i bilen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Aronson
25 oktober 2016 · 912 Inlägg

tycker 40 sek är lång tid för 2+ grader ute,har för mig att det sitter en tempgivare som styr glödningstiden.Men håller även med föregående talare att du har nog lite ström problem.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
All3xx
25 oktober 2016 · 28 Inlägg

simlar skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Han har ju en VW-motor. En rejäl laddning kan göra gott, ja. Se till att alla stiften är ok. En gammal D24 är ofta helt omöjlig att starta annars.

Att det är en VW-motor är jag fullt medveten om, dock är det ju Bosch-generator av liknande typ som på rödblock.

All3xx skrev:
Batteriet borde nog bytas men det är på laddning just nu iaf! Ska se om det hjälper, men det tar slut fort som bara den när man ska glöda vilket är konstigt?

Nå belastar ju batteriet med 5 extra ljus och baslåda och man ser på ljusen att det blir svagt när man spelar på lite.

D24an är ju ett grönblock och det är ju också diesel,

Om det är mindre än 13,5v i laddning vad borde bytas/kollas?

Misstänker då starkt att din generator gett upp pga överbelastning.

Om den laddar mindre än 13,5V börjar du med att kolla jorden, dra en startkabel mellan generatorns hölje och en bra jordpunkt.

Laddar den fortfarande mindre än 13,5V kollar du kolen som sitter på laddningsregulatorn, mindre än 5mm kvar på dom så byter du laddningsregulatorn då kolen sitter fastlödda i denna (går att byta endast kolen men är lättare att bara byta hela regulatorn och en ny kostar runt 200kr).

Efter du säkerställt att jorden är bra, kolen är fräscha, goda kontakter på generatorn, laddningslampan lyser när du vrider på tändningen och generatorremmen inte slirar så är det bara kvar att byta generator, och då till en kraftigare då du har så pass mycket extra förbrukare i bilen.

Vad är en bra startkabel då? Och hur drar man om aldrig har gjort något liknande förut?

Ska ta och köpa en ny laddningsregulator någon dag framöver! Och sen så ska jag kolla över alla kablar samt byta till nya och fräscha kontakter på kablarna för dem verkar också vara ganska så gamla! Borde jag också slipa upp jordpunkten också så att det blir en renare yta?

simlar
26 oktober 2016 · 5 508 Inlägg

All3xx skrev:
Vad är en bra startkabel då? Och hur drar man om aldrig har gjort något liknande förut?

Ska ta och köpa en ny laddningsregulator någon dag framöver! Och sen så ska jag kolla över alla kablar samt byta till nya och fräscha kontakter på kablarna för dem verkar också vara ganska så gamla! Borde jag också slipa upp jordpunkten också så att det blir en renare yta?

Bara valfri startkabel du har liggandes använder du, startkablar är ju ett måste att alltid ha med sig i bilen så om du inte har några startkablar så köper du så du har.
Koppla ena änden mot batteriets minuspol eller mot en ren plåtyta och sen håller du andra änden mot generatorns metallhölje.
Laddar bilen ordentligt med ström då så har du dålig jord, väldigt vanligt fel när bilarna har några år på nacken.

Att kontakterna är gamla betyder inte att dom är dåliga, borde räcka att bara putsa upp dom med lite slippapper för att få bort eventuell oxid.
Däremot om koppartrådarna i kablarna är brända eller ärgade så får man klippa av kabeln tills man hittar fräsch koppar att montera en kabelsko på, blir då kabeln för kort är det bara att dra en helt ny kabel som gäller.

Du borde putsa upp alla kontaktytor och se till att alla kablar sitter fast ordentligt, dom får inte glappa.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
All3xx
26 oktober 2016 · 28 Inlägg

simlar skrev:

All3xx skrev:
Vad är en bra startkabel då? Och hur drar man om aldrig har gjort något liknande förut?

Ska ta och köpa en ny laddningsregulator någon dag framöver! Och sen så ska jag kolla över alla kablar samt byta till nya och fräscha kontakter på kablarna för dem verkar också vara ganska så gamla! Borde jag också slipa upp jordpunkten också så att det blir en renare yta?

Bara valfri startkabel du har liggandes använder du, startkablar är ju ett måste att alltid ha med sig i bilen så om du inte har några startkablar så köper du så du har.
Koppla ena änden mot batteriets minuspol eller mot en ren plåtyta och sen håller du andra änden mot generatorns metallhölje.
Laddar bilen ordentligt med ström då så har du dålig jord, väldigt vanligt fel när bilarna har några år på nacken.

Att kontakterna är gamla betyder inte att dom är dåliga, borde räcka att bara putsa upp dom med lite slippapper för att få bort eventuell oxid.
Däremot om koppartrådarna i kablarna är brända eller ärgade så får man klippa av kabeln tills man hittar fräsch koppar att montera en kabelsko på, blir då kabeln för kort är det bara att dra en helt ny kabel som gäller.

Du borde putsa upp alla kontaktytor och se till att alla kablar sitter fast ordentligt, dom får inte glappa.

Jag ska kolla upp det idag, men ska man ha kopplat startkabeln när man har i gång bilen för att det ska bli rätt? Ska också fara och handla glödstift så att jag kan se om det blir någon skillnad!

Glödningen är ju också på en knapp så det är inte så som på dem flesta bilarna att man glöder på nyckeln.

simlar
26 oktober 2016 · 5 508 Inlägg

All3xx skrev:
Jag ska kolla upp det idag, men ska man ha kopplat startkabeln när man har i gång bilen för att det ska bli rätt? Ska också fara och handla glödstift så att jag kan se om det blir någon skillnad!

Glödningen är ju också på en knapp så det är inte så som på dem flesta bilarna att man glöder på nyckeln.

Ja du kan ju inte mäta vad generatorn laddar utan ha bilen igång.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2016 · 17 345 Inlägg

simlar skrev:

All3xx skrev:
Jag ska kolla upp det idag, men ska man ha kopplat startkabeln när man har i gång bilen för att det ska bli rätt? Ska också fara och handla glödstift så att jag kan se om det blir någon skillnad!

Glödningen är ju också på en knapp så det är inte så som på dem flesta bilarna att man glöder på nyckeln.

Ja du kan ju inte mäta vad generatorn laddar utan ha bilen igång.

Undrar just hur den kopplingen ser ut. Ligger delar av tändning på när den är avstängd. Eller så laddar den helt enkelt inte tillräckligt. TS kan ju köra utan förbrukare på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
All3xx
26 oktober 2016 · 28 Inlägg

simlar skrev:

All3xx skrev:
Jag ska kolla upp det idag, men ska man ha kopplat startkabeln när man har i gång bilen för att det ska bli rätt? Ska också fara och handla glödstift så att jag kan se om det blir någon skillnad!

Glödningen är ju också på en knapp så det är inte så som på dem flesta bilarna att man glöder på nyckeln.

Ja du kan ju inte mäta vad generatorn laddar utan ha bilen igång.

Gick och köpte mig en multimeter idag och mätte att bilen laddar 14v utan lampor och fläkt på. När man har på lamporna och fläkten så laddar generatorn ca 13,5+. Så nästa steg är väl att byta laddningsregulator?

All3xx
26 oktober 2016 · 28 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

simlar skrev:

All3xx skrev:
Jag ska kolla upp det idag, men ska man ha kopplat startkabeln när man har i gång bilen för att det ska bli rätt? Ska också fara och handla glödstift så att jag kan se om det blir någon skillnad!

Glödningen är ju också på en knapp så det är inte så som på dem flesta bilarna att man glöder på nyckeln.

Ja du kan ju inte mäta vad generatorn laddar utan ha bilen igång.

Undrar just hur den kopplingen ser ut. Ligger delar av tändning på när den är avstängd. Eller så laddar den helt enkelt inte tillräckligt. TS kan ju köra utan förbrukare på.

Har ingen blekaste aning hur kopplingen ser ut just till den, men tror med dagens titt att det är regulatorn i generatorn som inte är den bästa så ska ta och byta ut den så snabbt som möjligt!

Aronson
27 oktober 2016 · 912 Inlägg

14 volt utan belastning och 13,5 med ,låter ok i mina öron

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
All3xx
27 oktober 2016 · 28 Inlägg

Aronson skrev:
14 volt utan belastning och 13,5 med ,låter ok i mina öron

Jo det gör ju det men sen när man tex spelar på musik å basen spelar så tappar jag spänningen till 11,9 snabbt å då slår basen av och slutsteget går i protect.

Men det konstiga är ju att varför tar just glödningen så mycket batteri när man har den på knapp?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2016 · 17 345 Inlägg

All3xx skrev:

Aronson skrev:
14 volt utan belastning och 13,5 med ,låter ok i mina öron

Jo det gör ju det men sen när man tex spelar på musik å basen spelar så tappar jag spänningen till 11,9 snabbt å då slår basen av och slutsteget går i protect.

Men det konstiga är ju att varför tar just glödningen så mycket batteri när man har den på knapp?

Att du glöder i 40 sekunder låter märkligt som någon påpekade innan. Nu får man ofta "snabbstift" som behöver 10 sek på sig. Kan var knappen som spökar där. Tror att 40-45 sekunder är time-out istället för att inte stiften ska bränna eller ....batteriet ta slut....

Glöd i 8-10 sek max och starta sen. Går den utmärkt då så minska 2 sek till. Öka vid kyla givetvis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
All3xx
1 november 2016 · 28 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

All3xx skrev:

Aronson skrev:
14 volt utan belastning och 13,5 med ,låter ok i mina öron

Jo det gör ju det men sen när man tex spelar på musik å basen spelar så tappar jag spänningen till 11,9 snabbt å då slår basen av och slutsteget går i protect.

Men det konstiga är ju att varför tar just glödningen så mycket batteri när man har den på knapp?

Att du glöder i 40 sekunder låter märkligt som någon påpekade innan. Nu får man ofta "snabbstift" som behöver 10 sek på sig. Kan var knappen som spökar där. Tror att 40-45 sekunder är time-out istället för att inte stiften ska bränna eller ....batteriet ta slut....

Glöd i 8-10 sek max och starta sen. Går den utmärkt då så minska 2 sek till. Öka vid kyla givetvis.

Hur vet man om det är snabbstift? Vad borde man kolla om det är knappen som spökar?? Kan inte alls mycket om el.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 november 2016 · 17 345 Inlägg

All3xx skrev:

Hybridsmurfen skrev:

All3xx skrev:

Jo det gör ju det men sen när man tex spelar på musik å basen spelar så tappar jag spänningen till 11,9 snabbt å då slår basen av och slutsteget går i protect.

Men det konstiga är ju att varför tar just glödningen så mycket batteri när man har den på knapp?

Att du glöder i 40 sekunder låter märkligt som någon påpekade innan. Nu får man ofta "snabbstift" som behöver 10 sek på sig. Kan var knappen som spökar där. Tror att 40-45 sekunder är time-out istället för att inte stiften ska bränna eller ....batteriet ta slut....

Glöd i 8-10 sek max och starta sen. Går den utmärkt då så minska 2 sek till. Öka vid kyla givetvis.

Hur vet man om det är snabbstift? Vad borde man kolla om det är knappen som spökar?? Kan inte alls mycket om el.

Stiften du byter till är nog det. Enkel koll: Koppla in ett på backen och kolla tiden tills det glöder...
Knappen kopplar troligen förbi reläet som styr stiftens inkopplingstid. Enkelt att kontrollera. När bilen är är varm så ska lampan slockna efter 1-2 sekunder. Gör den inte det så är det felet ovan.

Kan också vara så att något geni kopplat stiften direkt till knappen utan relä i mellan. Spänningsfall och urusel koppling alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
All3xx
4 november 2016 · 28 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

All3xx skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Att du glöder i 40 sekunder låter märkligt som någon påpekade innan. Nu får man ofta "snabbstift" som behöver 10 sek på sig. Kan var knappen som spökar där. Tror att 40-45 sekunder är time-out istället för att inte stiften ska bränna eller ....batteriet ta slut....

Glöd i 8-10 sek max och starta sen. Går den utmärkt då så minska 2 sek till. Öka vid kyla givetvis.

Hur vet man om det är snabbstift? Vad borde man kolla om det är knappen som spökar?? Kan inte alls mycket om el.

Stiften du byter till är nog det. Enkel koll: Koppla in ett på backen och kolla tiden tills det glöder...
Knappen kopplar troligen förbi reläet som styr stiftens inkopplingstid. Enkelt att kontrollera. När bilen är är varm så ska lampan slockna efter 1-2 sekunder. Gör den inte det så är det felet ovan.

Kan också vara så att något geni kopplat stiften direkt till knappen utan relä i mellan. Spänningsfall och urusel koppling alltså.

Ska ta och kolla det som du sa, men stiften är kopplade till ett relä det ser man. För det går en röd tjock kabel från glödstiften till ett relä. Hur kollar man om det glöder då när det inte är fast i motorn? Kan inte alls mycket om diesel motorer för har alltid mekat och mixtrat med bensinare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang