VOLVO 945 b230fk 95 går ojämnt efter topplockspackning byte

TheLyze
26 oktober 2016 · 19 Inlägg

Tjenare topplockspackningen gick på min 945a startade och gick innan den byttes.
nu efter bytet så går den väldigt ojämnt pendlar mellan 500-1300 varv på tomgången och dör tillslut om man inte varvar.

Varvar man upp den till 2000 och försöker lägga sig stilla där börjar den pendla upp och ner fast man håller gasen jämnt, alla packningar runt om är bytta insug grenrör mm.
Har kollat felkoder men visar självklart 1-1-1 på båda...
turbon laddar som den ska iallafall.

Går även rätt ryckigt och ojämnt under körning också, trycker man fullgas så värkar den gå som vanligt nästan. alla varnings lampor som tänds när man slår på tändningen är tända hela tiden fast bilen är igång ... och värmen fungerar inte häller blåser bara kalluft i alla lägen
den har även ecc/ac med automatisk klimatanläggning om det spelar någon roll
Alla fel uppstod efter bytet av topplockspackningen, tändstiften tändkablar och bränslepumpen är nytt
Hjälp uppskattas verkligen! måste verkligen få bilen att gå igen på grund av personliga själ
Mvh civicsine7

bilen är helt orginal 30k mil

Senast redigerat av civicsine7 (26 oktober 2016)

M123
26 oktober 2016 · 962 Inlägg

Luftmassamätare? Tjuvluft efter luftmassemätare? Kontakt som inte är i riktigt? Skadat kabeln till syresensorn så den ger fel lambdavärde? Vakuumbortfall?

Ja jag kan nog gissa här tills jag somnar.
Förutsätter att du inte taskat till det med en kugg fel på kamrem. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
TheLyze
27 oktober 2016 · 19 Inlägg

M123 skrev:
Luftmassamätare? Tjuvluft efter luftmassemätare? Kontakt som inte är i riktigt? Skadat kabeln till syresensorn så den ger fel lambdavärde? Vakuumbortfall?

Ja jag kan nog gissa här tills jag somnar.
Förutsätter att du inte taskat till det med en kugg fel på kamrem. smile

Testat med annan luftmassemätare, spreyat startgas runt alla tryckrörs anslutningar och runt insuget och alla slangar ingen skillnad,
kamremmen var det första som slog mig tagit av den 5 gånger och flyttat kammen ett kugg åt både höger och vänster och teststartat mellan varje förflyttning men går bara något sämre då, så den står rätt nollat om den 2 gånger
även justerat spjällhusgivare men ingen skillnad.

Sen hittade jag 1 kabel jag hade missat att sätta på i ventilkåpan big_smile satte på den och test startade, men blev genast djupt besviken när det inte gjorde någon skillnad 
Mvh

TheLyze
30 oktober 2016 · 19 Inlägg

Gjorde ett kompest på motorn idag, låg på
11  10,8  11  10,9 (bar)
1.      2.     3.     4

Tändstiften var helt kol svarta riktigt mycket sot på dom gått max 20 min volvo orginal tändstift. har även gjort rent spjällhuset och tomgångs motorn och bytt fördelare&rotor och den går fortfarande som en påse nötter på tomgång
någon som har någon ide?

Jesper328
30 oktober 2016 · 2 326 Inlägg

Jag skulle prova med att hänga av kamremmen, nolla motorn igen och hålla koll så att markeringarna linar upp ordentligt.
Typ markera upp med tejp och tuschpenna.
Lätt att det vrider sig lite när man monterar remmen.

TheLyze
2 november 2016 · 19 Inlägg

Kammen har jag hängt av flera gånger och nollat om så tvivlar på att det är där mitt fel ligger!
bytte bränslefilter idag men samma fel återstår sen bestämde jag mig för att ta av fördelarn som skulle varigt ''ny enligt min polare''  men möttes av en otrevlig överaskning http://forumbilder.se/FBKKC/img-3891

Iallafall ny fördelare är på men går lika dant på tomgången... svarar bättre på gasen efter fördelaren byttes iallafall!
har kollat över diverse vakum slangar och insug och lite sånt ifall man har missat något spreyat startgas över allt dratt åt alla slangklämmor och kollat över men hittar inget
även testat med en kompis luftmasse mätare men går lika dant med den också
och hans går bra med min i hans motor så den är inte problemet
men lambda lampan har tänds nu och får felkod 1-1-3

Senast redigerat av civicsine7 (2 november 2016)

M123
2 november 2016 · 962 Inlägg

civicsine7 skrev:
Kammen har jag hängt av flera gånger och nollat om så tvivlar på att det är där mitt fel ligger!
bytte bränslefilter idag men samma fel återstår sen bestämde jag mig för att ta av fördelarn som skulle varigt ''ny enligt min polare''  men möttes av en otrevlig överaskning http://forumbilder.se/FBKKC/img-3891

Iallafall ny fördelare är på men går lika dant på tomgången... svarar bättre på gasen efter fördelaren byttes iallafall!
har kollat över diverse vakum slangar och insug och lite sånt ifall man har missat något spreyat startgas över allt dratt åt alla slangklämmor och kollat över men hittar inget
även testat med en kompis luftmasse mätare men går lika dant med den också
och hans går bra med min i hans motor så den är inte problemet
men lambda lampan har tänds nu och får felkod 1-1-3

Vet inte vad koden säger men gissar på att den går för fett för att sensorn visar att den går tunnt.
Orsaken isf.
Ja dålig jord.
Dålig sensor.
Eller annat kabeltrassel.

Som sagt gissar. smile
Mät upp den.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
TheLyze
2 november 2016 · 19 Inlägg

1-1-3 står för Lambdaintegrator vad jag hittar.
har en ny lambda jag ska testa byta i morgon har dock svårt att tro att lambdan kan få motorn att gå så dåligt på tomgång
har haft 7/940 is innan med kass lambda och ingen har gått såhär dåligt med den kass,
Ska testa byta den imorgon även tändspolen? återkommer imorgon
Mvh

TheLyze
3 november 2016 · 19 Inlägg

Går fortfarande lika dant med ny lambda och ny tomgångsmotor

TheLyze
5 november 2016 · 19 Inlägg

kan tomgången vara kass om topplocket läcker? misstänker att toppen är skev/skadad då de har tappats i garage golvet... fick jag veta nu efteråt, såg inga skador på toppen illafall, innan montering
sen är de ett jävla liv innan för sprängkåpan, tänkte om det kan vara något med svänghjulet? ljudet blir tyst om man kopplar och lägger i en växel
hjälp uppskattas värkligen
Mvh

Jeffie
5 november 2016 · 24 Inlägg

Hittade ni något fel?

Nissan S14.5 Utan Motor
Sponsor: MyHat Gilla på facebook
https://myhat.se Kepsar - Mössor
TheLyze
5 november 2016 · 19 Inlägg

Jeffie skrev:
Hittade ni något fel?

Nej mitt problem finns fortfarande kvar,
och vet inte vad jag ska göra har testat de mesta jag kommer på

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 november 2016 · 4 917 Inlägg

Tändningsinställning?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
TheLyze
6 november 2016 · 19 Inlägg

tommen1 skrev:
Tändningsinställning?

Tändningen går väll inte att ställa på lh2,4?
hittade en läckande bränsleledning vid armaturen men det löste inte mitt problem går likadant med en ny..
Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 november 2016 · 4 917 Inlägg

civicsine7 skrev:
Kammen har jag hängt av flera gånger och nollat om så tvivlar på att det är där mitt fel ligger!
bytte bränslefilter idag men samma fel återstår sen bestämde jag mig för att ta av fördelarn som skulle varigt ''ny enligt min polare''  men möttes av en otrevlig överaskning http://forumbilder.se/FBKKC/img-3891

Iallafall ny fördelare är på men går lika dant på tomgången... svarar bättre på gasen efter fördelaren byttes iallafall!
har kollat över diverse vakum slangar och insug och lite sånt ifall man har missat något spreyat startgas över allt dratt åt alla slangklämmor och kollat över men hittar inget
även testat med en kompis luftmasse mätare men går lika dant med den också
och hans går bra med min i hans motor så den är inte problemet
men lambda lampan har tänds nu och får felkod 1-1-3

Något ytterligare med fördelaren då?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
TheLyze
7 november 2016 · 19 Inlägg

Gamla fördelaren såg säkert ut så efter som topplocket har tappats i garage golvet... men ny fördelare sitter ju på nu så det bör ju inte vara den?
märkte nu att markeringen på vattenpumpen inte stämmer,  men den kan väll inte ha någon betydelse hur den går?  vattempumpen kan väll snurra hur den vill den pumpar ju bara runt vattnet och inget annat eller är jag helt bakom flötet?

Lagerq
7 november 2016 · 170 Inlägg

Sprucken/skev topp kanske. Provat med annan btr?

TheLyze
7 november 2016 · 19 Inlägg

Lagerq skrev:
Sprucken/skev topp kanske. Provat med annan btr?

Börjar fundera starkt om toppen är skadad, efter som den blivit tappad i golvet. ska testa med annan btr i morgon, har en reservdels b230f, funkar det inte med ny btr så testar jag att byta topplocket, plus packning, går det att använda dom gamla topplocksbultarna? helt nya, byttes samtidigt som packningen byttes
Mvh

zemet
8 november 2016 · 4 014 Inlägg

Topplocksbultarna bör gå att återanvända, speciellt om du just bytt till nya.

TheLyze
12 november 2016 · 19 Inlägg

Nu har jag fått nog, nu river jag topplocket och byter det plus topplockspackningen igen och hoppas på det bästa
passar 530 topplock från sugis rakt på? vet om att det inte är natriumkylda ventiler på dessa men det spelar ingen större roll ska ha motorn original,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang