Tig-svetsning för och med hemma-fixare

Det är kul att svetsa och hoppas att andra tycker detsamma. Är själv en glad amatör som nyss börjat...
  • 174 Följare
  • 145 520 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 april 2017
M123
24 september 2016 · 962 Inlägg

Volvo214 skrev:
Dr_No: ja det ser lite snyggare...


M123: Det låter inte bra...
Då tycker du att jag ska svetsa nya?
Jag visste faktiskt redan att oskyddad smälta kan rosta MEN med det sagt
så trodde jag i min enfald att glykolen skulle hålla det i schack.

Men då funkar det inte på det viset menar du?

Sen att köra rotgas har jag ingen utrustning till.
Men skulle man inte bara kunna köra ett T-kors och en kran för att grovjustera flödet?
Eller ska man rigga upp med riktiga mätare?

Jag tackar än en gång för din input!
Mvh Peter

Smittar även på andra sidan dvs den sida du lagt tillsatsmaterialet på också, visst tar väl säkert år innan det blir hål om du inte målar röret men det är inte rostfritt längre alls vid fogen och lite i närheten. En liten del av haz, (värmepåverkade zonen).

Nej du kan inte ta ett T-kors på en enkel klocka, då tappar du flöde till svetsen. Köp en med dubbla uttag istället med ställbart flöde, kan nog kosta mellan 1200-1500 för en billig som håller.
Sen får du hitta på något sätt att täta, tejp eller aluminiumfolie.
När du spolar röret så ska man ha det lite öppet. Ytterst lite så syret kan smita ut, på ungefär 5 L/min tiden är ju beroende på hur mycket det är att fylla, sen tätar man det helt. Sen ska man ha ett konstant övertryck med gas så att inte syre kommer i kontakt med smälta, skulle tippa på att ungefär 3L/min skulle räcka men det där får du se på resultatet.

Se till att du har god ventilation i lokalen!!!!!!!

Sen hur du kan använda röret får du avgöra själv, men jag resonerar att använder man rostfritt så gör man det av en anledning och den anledningen vet bara du.
Med glykolen så kommer insidan att stå emot sålänge den är frisk men utanpå kommer det bli rött.

Jag skulle ha satt dit det men nästa gång använda rotskyddsgas. smile

Senast redigerat av M123 (24 september 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Dr_No
24 september 2016 · 549 Inlägg

Hej Peter,

Jag köpte 2 st http://www.ebay.com/itm/7mm-Barb-1-4PT- … 2494928002
för att kunna köra rotgas

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Volvo214
24 september 2016 · 116 Inlägg

M123: Jag hör gör om gör rätt :-D
Jag kommer testa dom jag har då det är "lätt" att bygga nya och med det menar jag att dom sitter i 2 slangklämmor så dom får användas tillsvidare.....

Grymma tips som vanligt!

Dr_No: Ser intressant ut, ska undersöka dom genast......


//Peter

Volvo214
5 oktober 2016 · 116 Inlägg

Tjena.
Har lite tändningsbekymmer med svetsen och har alltid haft.
Med ett nyslipat wolfram tänder den perfekt men alla andra gånger tills jag slipar om elektroden så blir den lite mörk på ytan och tänder inte riktigt utan jag får gnugga elektroden mot aluminiumet för att den ska tända igen.

Då jag inte fixar den nya layouten som garaget har så får jag prova på att länka vidare till ett kortklipp:

https://youtu.be/b0XmTqZowJ8

Här låter det som det tänder till lite men i verkligheten så låter det nästan det forsar ur gas ur munstycket och släcker ljusbågen.
Det gör det så klart inte men för att göra en beskrivning så.....

Sen händer detta endast när jag kör AC....

Har provat allt jag kan komma på så alla tips är välkomna!
Mvh Peter

jojje81 George
5 oktober 2016 · 1 956 Inlägg

Det är oxiden på alu som gör det svårare att tända.. prova att borsta lite innan du tänder.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Volvo214
6 oktober 2016 · 116 Inlägg

Jojje81:   Det hoppas jag inte.

Jag har borstat med en vanligt stålborste förut men har börjat köra med roterande stålborste (där jag kan) bara för att få så bra förutsättningar som möjligt.

Och då är det såklart endast rostfria borstar jag använt mig av.

Kan det kanske vara att mina borstar har blivit förorenade?

Jag inhandlar nya snarast bara för att utesluta........
Mvh Peter

M123
6 oktober 2016 · 962 Inlägg

Dra (svepa i olika vinlklar) wolframet på bänken lite innan du tänder om den inte vill tända, givetvis får du dra utan att tända annars sitter den fast på bänken. big_smile
Är skit på wolframet som orsakar det där fenomenet.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Volvo214
6 oktober 2016 · 116 Inlägg

M123: Så alla får samma bekymmer med smutsiga wolfram?
Vet du vad som orsakar detta?
För som sagt första tändningen med nyslipat wolfram så e de klockren tändning, allt efter det blir som i klippet.
Och precis som du säger så får jag alltid gnugga wolframet mot materialet som om den fått en beläggning.

Jag vill ju ha en felfri tändning varje gång jag tänder "lågan"

Jag testade en "ren" tig svets i förra veckan och då fick jag inte detta fenomen, inte ens med en bit som jag varken borstat eller rengjort.

Jag kör ju med en inverter om nu det skulle ha någon betydelse, får googla det...
Sen hade han en 3-fas och jag 1-fas om det kan göra skillnad?

Kul att ni kommer med olika tankar och tips för jag har googlat och youtubat utan någon frangång.
Mvh Peter

M123
6 oktober 2016 · 962 Inlägg

Haha alla vet jag inte men jag får det ibland. Även på svart och rostfritt.
Kan bara gissa men tycker oftast att det ser ut som slagg på wolframet. Har aldrig brytt mig om att fundera varför det uppstår för en gnugg och sen är problemet borta.
Men att gnugga mot aluminiumet skulle jag låta bli då det är så mjukt och hamnar på wolframet och hjälper nog inte till utan snarare förvärrar. Gnugga istället mot plåt.

Skulle det vara oxider skulle det där problemet uppstå mer frekvent vid lort men det kommer ju även när det är kliniskt rent.
Möjligen och nu är bra det vad jag tror att wolframet brinner sönder och ger slagg som bågen inte kan tända igenom.
Men jag kan likväl ha fel. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
fish Allfixare
7 oktober 2016 · 1 475 Inlägg

Har du någon post flow på? Alltså att den pyser gasbilar några sekunder efter du släckt svetsen? Prova det annars ca 5 sek. Då slipper man oxid på wolfram. Du ska ha såpass länge så när gasen slutar flöda så ska inte wolframet vara färgat på något vis. När du kör alu, prova att köra med röd elektrod istället för grön. Jag hatar dom gröna och kör uteslutande röd med spets på allt. Kör även 1,6mm wolfram på allt upp till 3-4mm gods.

Volvo214
12 oktober 2016 · 116 Inlägg

fish: jajamen kör 1sek pre och 4sek postflow.
Har funkat bra innan men det ska sägas att att jag provat att köra 5sek pre och 10sek post bara för att testa.
Röd wolfram ska jag testa, har för mig att jag provade det precis när jag började lära mig att tig:a och det inte alls blev bra men jag tar till mig alla tips och testar.

M123: Uppfattat, då e de egentligen bara att gilla läget.
Jag kommer nog fortsätta att försöka bli av med "problemet" för det har ju funkat förr.
Jag vet...... jag e lite petnoga big_smile

//Peter

andreas_1996
13 oktober 2016 · 951 Inlägg

Hejsan alla här inne smile jag har en fråga till alla er jag undrar ifall man kan svetsa stål på rostfri ljuddämpare alltså flänsen är av stål å ljuddämparen är rostfri smile ? 2.5tum

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
ehedman
13 oktober 2016 · 1 966 Inlägg

andreas_1996 skrev:
Hejsan alla här inne smile jag har en fråga till alla er jag undrar ifall man kan svetsa stål på rostfri ljuddämpare alltså flänsen är av stål å ljuddämparen är rostfri smile ? 2.5tum

Ja, det kan man. Det skrevs ett inlägg om det på förra sidan, se här.

zemet
13 oktober 2016 · 4 014 Inlägg

Kul tråd, gårm själv i tankarna att inhandla en TIG- svets. skall bli skoj och förhoppningsvis nyttigt att lära sig lite mer om detta hantverk:)

Dr_No
13 oktober 2016 · 549 Inlägg

Två tips på uppgradering av svetshjälmen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-4314a07b613ed771201bf59f6bba7571.jpg Biltema pannlampa fäst med dubbelhäftande tejp gör att man ser ordentligt var man skall börja svetsa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-91c9d3df841c8236880a11389a2d1a09.jpg Cheater Lens som man sätter inuti hjälmen om man som jag ser dåligt på nära håll. Jag köpte 2.25 dioptrier, det blev super. Nu ser man ju "svetspölen" ordentligt.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
andreas_1996
14 oktober 2016 · 951 Inlägg

ehedman skrev:

andreas_1996 skrev:
Hejsan alla här inne smile jag har en fråga till alla er jag undrar ifall man kan svetsa stål på rostfri ljuddämpare alltså flänsen är av stål å ljuddämparen är rostfri smile ? 2.5tum

Ja, det kan man. Det skrevs ett inlägg om det på förra sidan, se här.

aha big_smile Jag tackar så mycket smile

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Volvo214
24 oktober 2016 · 116 Inlägg

Kul att folk frågar och andra kommer med bra tips.
Fortsätt så......

Jag har fått äran att testa på något nytt men först
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-4c607d8c182c77a78f8a2bb0dd27292c.jpg

Visar den finaste först
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-f94f97cb95838d54ea99ee4a1c3a9600.jpg

Och en av dom fula
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-2df7071533ef2392b983bd4e4e28a12c.jpg

Lite nät
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-698ebfccbc44ebdf1c9c569b8727a63a.jpg

Kapa och fixa distanser, detta är ett test så därför snyggar jag inte till det ens nästan.
Det enda jag va noga med var att använda rostfritt material
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-da955c1966f2f8bc3e8da6916c8c6b23.jpg

Vad är nu detta?
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-14f038139eb6a22c41a05f84949ad01a.jpg

Jo jag har lyckats att få tag på lite titan så det jag byggde var en liten "purgebox"
Titan är vrål känsligt mot syre så jag provade att fylla lådan med argon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-f29d3045dc5ec021b74ba8c8fe20f0d9.jpg

Men det hjälpte inte, själva svetsen ser blank och fin ut men man ser jätte väl var jag avslutade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-460673bd3706ba82c849023d4109a655.jpg

Ingen genombränning heller plus oxidation eller nåt för det ljusgråa kan man borsta bort
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-04341aa291a4c980aafe15a395ac964a.jpg

Provade lite andra sätt utan framgång så nästa gång rotgas, rotgas och åter rotgas!
Med det sagt så provade jag att knäcka plåten för att kolla hållfastheten på svetsen och jag hängde på den utan att den böjde sig så jätteskör blev den inte.
För i min värld tänkte jag att det blir pannkaka fullkomligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-e21592b1b8cd7388eb08cf0c9db67862.jpg

För den som var observant såg kanske att den "fina" svetsen är lite kopparfärgad och ja det är just en tillsats som är av kisel-koppar.
Den "fula" var ett första försök som gick åt hel*ete.

Anledningen varför jag använde den tillsatsen kommer jag visa nästa gång....
//Peter

Volvo214
27 oktober 2016 · 116 Inlägg

Jag har testat att tig lödat kopparrör med kisel-koppar tillsats.
Lite kladdigt men det smälte ihop i alla fall.https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-655a4198980b2f631ed6b83518020c07.jpg

Sen testade jag att köra med vanlig koppartråd som tillsats så först lite kapning
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-0a7e58f2d2dc2f5a167a7bf25fab1bf7.jpg

Såhär blev det med lite värme
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-792c2cec927789a60df9d74c01ce5e9e.jpg

Sen kapade jag strax efter svetsen och kollade hur det såg ut inuti och det brände igenom utan större problem, kunde använt lite mindre värme och tillsats
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-d1da6ef05e48ab36da92306b62061acd.jpg

Främsta anledningen till kisel-koppar tillsatsen är att kunna sammanfoga koppar med rostfritt och svartstål så lite näst
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-abf018c800663c5e877cb2338cec5a0a.jpg

Sen provade jag att lägga en liten sträng och det blev helt okej.
Och till min förvåning riktigt hållbart.
Det går inte att jämföra med en riktig svets men det är inte heller meningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-6ae408162b184fd87a48cb5427d537e4.jpg

Och här är beteckningen på tillsatsen
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-8098f2211fd215c1c0100875e0e54d0e.jpg

Här är då mitt ändamål, att smälta ihop ett kopparrör med en spridarhållare
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-d5aa3fa5f1f2b76f8ca49f24ee36cdcf.jpg

Och passar gör det till och med big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c8642e761f86bbe425d9181141c0bdf9.jpg

Tills nästa gång.
//Peter

Volvo214
10 december 2016 · 116 Inlägg

OBS, Ingen svetsning i detta inlägg!

Men ett försök till ett camsync fäste...

Första försöket
En ihop kladdad mall
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-68a56cc1560bbb0dd1bd3e4bf78181af.jpg

Sen en "negativ" mall
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-ed0df24505cb248349e0f398f406f134.jpg

Ugnen
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c5b727efad27d1e254fed2f96d3548a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-6c3569c6e663c2a3f7871f736d13bda2.jpg

Och när jag inte vet hur man packar sanden så får lamell rondellen slita
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-ac9954eea8d633af21dde7a5ab573e85.jpg

Sen blev inte mallen så bra så jag provade att bygga på lite (Okej, lite svetsning blev det)
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-3ef73f6c70021d5abb7a10a8cb94feaf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-9fb633d937229102ba9545c961507e2c.jpg


Till slut så insåg jag att det blev alldeles för dåligt med material så detta projektet skrotades
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-6283bd296b127f0b73b8aa7216a0dc34.jpg


Så in i datorn och ritade lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-a8a396fc790dbd54e6134f887a7f21c2.jpg

Drog igång brorsans skrivare och skrev ut.
Sen monterades den.............CHECK!
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-4b446cbfaacd0c903442e95edbf6d2b4.jpg

Och avståndet mellan sensorn och tanden blev bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-478e1950431e553d7e572eb50ba472f2.jpg


Job Done!
//Peter

Dr_No
13 december 2016 · 549 Inlägg

3d printer är fiffiga grejor smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang