Köpråd: första bil med budget på max 50 000kr

zemet
20 oktober 2016 · 4 038 Inlägg

simon_98 skrev:

zemet skrev:
Helt ärligt så undrar jag om du har råd med någon av dom bilarna?
Budget på 4000 kr/månaden, antar att det är innan bilkostnaderna räknas bort?

Nu vet jag inte hur gammal du är men om man tar min 940 som exempel med endast trafikförsäkring så kostar den mig ca 500 kr/månaden i fasta avgifter med skatt, försäkring och bes.
Sen skall du kanske ha en parkering, det blir ytterliggare typ 200 kr.

Jag skulle gissa att du iaf får 1000 kr/månad i endast fasta kostnader.
Sen skall du serva och reparera bilen också.

Min kollega sevade nyligensin A4 1,8T. Det var någon större service dock ej kamrem. Det gick på 8500 kr. 

Med din ekonomi så kommer du behöva låna pengar alternativt spara i 3 månader för att råd att göra en service på din bil.

Du skall säkert köpa nya vinter/sommardäck och kanske vill ha lite roligare fälgar osv, då blir det jävligt knapert..

Av bilarna du listat skulle jag köpt E36(?) 330D eller E46 beroende på hur mycket du kör.

Det är därför jag lägger upp inlägget, för att få råd och tips av bilar med min ekonomi, min mor har sagt att han kan stå för en liten del av bensinkostaderna (2 tankar/mån kanske)
Jag fyller 18 nu i november, men om du betalar ca 500kr/mån så betalar du alltså ca 6000kr om året. är inte de dyrt? för vad jag har lyckats kolla upp så kostar ju inte en audi a3 mer än någon tusenlapp per år.
ang servning ska jag jag göra en del saker själv såsom byta oljor/filter, bromsar etc själv så därav borde de väl bli rätt mycket billigare för t.ex en e91 320d?
garage finns så ingen parkeringsavgift wink

Försäkring ca 300 kr/mån
skatt ca 2000/år = 166 kr/mån
Bes 300 kr/år minst

Så runt 6000 kr/år som du säger. Detta är bland det billigaste och jag är 27 år gammal utan krockhistorik. Tror du hamnar på liknande siffor även om du skriver bilen på din mamma/pappa.

Du tar aldrig bilen in till stan/skolan osv och får betala parkering eller trängselskatt?

Bilar är så förbannat jävla dyra men det är värt varenda krona:) Men tänk på att så fort du skall göra minsta grej, bara åka och hämta pizza eller vad det nu kan vara så kostar det dig direkt 20-30 kr.

Med detta sagt så skulle jag föreslå att du tittar på något betydligt billigare än tyska bilar.
Du får väldigt trevliga bilar för ca halva din budget. Du funderar ju på A3 så du är uppenbarligen öppen för fwd alternativ.

Saab 9-5 2.3T eller aero eller S80 hade jag nog tittat närmare på.

Eller om du vill ha en riktigt fet jävla bil BMW E39 540. Denna bil blir dyr dock.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Evildan
20 oktober 2016 ·

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Jesper328 skrev:

Det blir ju samma sak som om du lånar hennes bil, eller är jag helt ute och cyklar? big_smile
Har haft drygt 20 bilar skrivna och försäkrade på mina föräldrar och det har ju aldrig varit några problem.
Nu har jag aldrig krockat heller men man får ju kryssa i om bilen kommer att brukas av någon under 25 när man försäkrar den.

Så länge du är skriven på samma adress som den som står på bilen så ska det nog vara lugnt.
Lovar ingenting dock, jag är dålig på sånt här.

Bor man hemma så brukar det gå bra. Brukar! Med nytaget körkort och en S4 så räkna med upp till 1000:- per månad i försäkring. Skriver du den lilla mamma så ska försäkringsbolaget "tro på det med". Om hon kört runt i Corollor 1.3 hela livet och helt plötsligt äger en sådan så går de inte på detta. Ni blir då -om en olycka händer- själva ersättningsskyldiga  och detta belopp kan bli mycket stort.

Jag förstår att du vill ha en fläskig bil med nytaget körkort (beställt uppkörning?) men det är dumt för du kan väl bruka bilen 5 dagar i månaden med tung gasfot.

Mina föräldrar tänkte så och jag fick en nyare stor Audi med mopedmotor under huven... Med facit i hand var det bra. Pinade den stackars 90-hk motorn så gott det gick... Sen blev det dock mercedes S-klass med V8 smile

Förutsatt att inte länsförsäkringar har ändrat så går de bra.
Jag hade alla bilar på föräldrarna när jag bodde hemma.  Hade motorcykeln på farsan när jag flytta hemifrån på LF:s handledares egna inrådan då motorcykeln låg på nästan 30 tusen om året.
Men de kan ju ha ändrat.  Ingen annan handledare på LF ifrågasatte ens att de fanns så många bilar i deras namn och lite konstiga bilar jämfört med vad de brukade ha :p

Men jag hade ringt in och frågat först för att vara på säkra sidan.

Det är inte lagligt att försäkra fordon på någon annan person än den huvudsakliga brukaren.
Sådan är lagen.
Att ngn säljare på ett försäkringsbolag påstår annat är förmodligen bara okunskap eller mer troligt dennes sig efter bonusen på var såld försäkring.
Läs igenom försäkringsvillkoren grundligt för där står det vad som gäller angående huvudsakliga brukaren samt vad som kan ske om detta uppdagas.

simon_98
20 oktober 2016 · 12 Inlägg

Jesper328 skrev:

simon_98 skrev:

Jesper328 skrev:
Kan du försäkra bilen på någon förälder så kan du ju köpa dig något nyare och finare.
Om inte så skulle jag köpt mig något äldre och kört trafikförsäkring..

Av dina alternativ så hade jag nog valt en E46 320.
Ingen diesel heller, det är inte värt skatten man får betala. smile

jo de hade jag tekniskt sett kunna göra men hur blir det om något skulle hända om min mor skulle stå på bilen?

Det blir ju samma sak som om du lånar hennes bil, eller är jag helt ute och cyklar? big_smile
Har haft drygt 20 bilar skrivna och försäkrade på mina föräldrar och det har ju aldrig varit några problem.
Nu har jag aldrig krockat heller men man får ju kryssa i om bilen kommer att brukas av någon under 25 när man försäkrar den.

Så länge du är skriven på samma adress som den som står på bilen så ska det nog vara lugnt.
Lovar ingenting dock, jag är dålig på sånt här.

Jaja de får vi väl kolla upp med försäkringsbolaget, tack för svar smile

simon_98
20 oktober 2016 · 12 Inlägg

zemet skrev:

simon_98 skrev:

zemet skrev:
Helt ärligt så undrar jag om du har råd med någon av dom bilarna?
Budget på 4000 kr/månaden, antar att det är innan bilkostnaderna räknas bort?

Nu vet jag inte hur gammal du är men om man tar min 940 som exempel med endast trafikförsäkring så kostar den mig ca 500 kr/månaden i fasta avgifter med skatt, försäkring och bes.
Sen skall du kanske ha en parkering, det blir ytterliggare typ 200 kr.

Jag skulle gissa att du iaf får 1000 kr/månad i endast fasta kostnader.
Sen skall du serva och reparera bilen också.

Min kollega sevade nyligensin A4 1,8T. Det var någon större service dock ej kamrem. Det gick på 8500 kr. 

Med din ekonomi så kommer du behöva låna pengar alternativt spara i 3 månader för att råd att göra en service på din bil.

Du skall säkert köpa nya vinter/sommardäck och kanske vill ha lite roligare fälgar osv, då blir det jävligt knapert..

Av bilarna du listat skulle jag köpt E36(?) 330D eller E46 beroende på hur mycket du kör.

Det är därför jag lägger upp inlägget, för att få råd och tips av bilar med min ekonomi, min mor har sagt att han kan stå för en liten del av bensinkostaderna (2 tankar/mån kanske)
Jag fyller 18 nu i november, men om du betalar ca 500kr/mån så betalar du alltså ca 6000kr om året. är inte de dyrt? för vad jag har lyckats kolla upp så kostar ju inte en audi a3 mer än någon tusenlapp per år.
ang servning ska jag jag göra en del saker själv såsom byta oljor/filter, bromsar etc själv så därav borde de väl bli rätt mycket billigare för t.ex en e91 320d?
garage finns så ingen parkeringsavgift wink

Försäkring ca 300 kr/mån
skatt ca 2000/år = 166 kr/mån
Bes 300 kr/år minst

Så runt 6000 kr/år som du säger. Detta är bland det billigaste och jag är 27 år gammal utan krockhistorik. Tror du hamnar på liknande siffor även om du skriver bilen på din mamma/pappa.

Du tar aldrig bilen in till stan/skolan osv och får betala parkering eller trängselskatt?

Bilar är så förbannat jävla dyra men det är värt varenda krona:) Men tänk på att så fort du skall göra minsta grej, bara åka och hämta pizza eller vad det nu kan vara så kostar det dig direkt 20-30 kr.

Med detta sagt så skulle jag föreslå att du tittar på något betydligt billigare än tyska bilar.
Du får väldigt trevliga bilar för ca halva din budget. Du funderar ju på A3 så du är uppenbarligen öppen för fwd alternativ.

Saab 9-5 2.3T eller aero eller S80 hade jag nog tittat närmare på.

Eller om du vill ha en riktigt fet jävla bil BMW E39 540. Denna bil blir dyr dock.

Jo visst är det så att man borde kolla på billigare bilar men känns som så att jag hellre har en bil där jag är nöjd med och verkligen gillar och köra något mindre än att köra en Opel corsa från 98, visst finns det andra bättre bilar jag kan köpa men du förstår nog min tanke smile
Skolan har gratis parkering och ligger i Halmstad så ingen trängselskatt.
Saab har jag inget så emot (vi har själv en 95 aero 06) men ser mig mer i en t.ex BMW e46 330i ci.
Vad sägs om den bilen?

simon_98
20 oktober 2016 · 12 Inlägg

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Bor man hemma så brukar det gå bra. Brukar! Med nytaget körkort och en S4 så räkna med upp till 1000:- per månad i försäkring. Skriver du den lilla mamma så ska försäkringsbolaget "tro på det med". Om hon kört runt i Corollor 1.3 hela livet och helt plötsligt äger en sådan så går de inte på detta. Ni blir då -om en olycka händer- själva ersättningsskyldiga  och detta belopp kan bli mycket stort.

Jag förstår att du vill ha en fläskig bil med nytaget körkort (beställt uppkörning?) men det är dumt för du kan väl bruka bilen 5 dagar i månaden med tung gasfot.

Mina föräldrar tänkte så och jag fick en nyare stor Audi med mopedmotor under huven... Med facit i hand var det bra. Pinade den stackars 90-hk motorn så gott det gick... Sen blev det dock mercedes S-klass med V8 smile

Förutsatt att inte länsförsäkringar har ändrat så går de bra.
Jag hade alla bilar på föräldrarna när jag bodde hemma.  Hade motorcykeln på farsan när jag flytta hemifrån på LF:s handledares egna inrådan då motorcykeln låg på nästan 30 tusen om året.
Men de kan ju ha ändrat.  Ingen annan handledare på LF ifrågasatte ens att de fanns så många bilar i deras namn och lite konstiga bilar jämfört med vad de brukade ha :p

Men jag hade ringt in och frågat först för att vara på säkra sidan.

Det är inte lagligt att försäkra fordon på någon annan person än den huvudsakliga brukaren.
Sådan är lagen.
Att ngn säljare på ett försäkringsbolag påstår annat är förmodligen bara okunskap eller mer troligt dennes sig efter bonusen på var såld försäkring.
Läs igenom försäkringsvillkoren grundligt för där står det vad som gäller angående huvudsakliga brukaren samt vad som kan ske om detta uppdagas.

Ja får väl som sagt läsa igenom reglerna, blir dock så dyrt om jag skulle stå på det själv men så får det väl bli..

zemet
20 oktober 2016 · 4 038 Inlägg

simon_98 skrev:

zemet skrev:

simon_98 skrev:

Det är därför jag lägger upp inlägget, för att få råd och tips av bilar med min ekonomi, min mor har sagt att han kan stå för en liten del av bensinkostaderna (2 tankar/mån kanske)
Jag fyller 18 nu i november, men om du betalar ca 500kr/mån så betalar du alltså ca 6000kr om året. är inte de dyrt? för vad jag har lyckats kolla upp så kostar ju inte en audi a3 mer än någon tusenlapp per år.
ang servning ska jag jag göra en del saker själv såsom byta oljor/filter, bromsar etc själv så därav borde de väl bli rätt mycket billigare för t.ex en e91 320d?
garage finns så ingen parkeringsavgift wink

Försäkring ca 300 kr/mån
skatt ca 2000/år = 166 kr/mån
Bes 300 kr/år minst

Så runt 6000 kr/år som du säger. Detta är bland det billigaste och jag är 27 år gammal utan krockhistorik. Tror du hamnar på liknande siffor även om du skriver bilen på din mamma/pappa.

Du tar aldrig bilen in till stan/skolan osv och får betala parkering eller trängselskatt?

Bilar är så förbannat jävla dyra men det är värt varenda krona:) Men tänk på att så fort du skall göra minsta grej, bara åka och hämta pizza eller vad det nu kan vara så kostar det dig direkt 20-30 kr.

Med detta sagt så skulle jag föreslå att du tittar på något betydligt billigare än tyska bilar.
Du får väldigt trevliga bilar för ca halva din budget. Du funderar ju på A3 så du är uppenbarligen öppen för fwd alternativ.

Saab 9-5 2.3T eller aero eller S80 hade jag nog tittat närmare på.

Eller om du vill ha en riktigt fet jävla bil BMW E39 540. Denna bil blir dyr dock.

Jo visst är det så att man borde kolla på billigare bilar men känns som så att jag hellre har en bil där jag är nöjd med och verkligen gillar och köra något mindre än att köra en Opel corsa från 98, visst finns det andra bättre bilar jag kan köpa men du förstår nog min tanke smile
Skolan har gratis parkering och ligger i Halmstad så ingen trängselskatt.
Saab har jag inget så emot (vi har själv en 95 aero 06) men ser mig mer i en t.ex BMW e46 330i ci.
Vad sägs om den bilen?

Får du budgetten att gå ihop med den bilen så kör på, riktigt trevlig bil som jag själv inte hade haft något emot att äga:) Tror den är bra mycket roligare än audi bilarna du nämnt iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Jokabsson
20 oktober 2016 · 1 175 Inlägg

E46 är snygg, bekväm, sportig och praktisk. Alltså är de gräsligt populära för unga killar, vilket är en stor riskgrupp, vilket leder till skyhög försäkring för en 18 åring.
Glöm inte bort att en Audi A3 1.8T är lättrimmad och går för nästan inga pengar i sammanhanget att få upp över 200hk. Det kombinerat med 1300kg gör att bilen flyger förbi det mesta på vägarna.
http://www.gdmperformance.se/trimsatser … -2003.html

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
zeg CNC-operatör
20 oktober 2016 · 39 Inlägg

Med en S4:a är väl man mest rädd för att få oförutsedda utgifter som kan bli dyr. Har inte så bra koll på dom men kan tänka mig att slitagedelar och stor service på sån kostar en del.

Sen som nån skrev att det kosta 8500kr för service på en A4 1.8T som inte ens var med kamrem låter som rena rånet.
Jag och min bror har haft flera bilar med VW 1.8T och gjort stor servicen med kamremsbyte som då landat kring 4000-5000kr. Köper man delar själv kommer man nog ner en bit till.

Så en A3 1.8T/TS eller kanske Skoda RS vore något? Gått billigt och inte haft några större problem med dom vi haft.

Senast redigerat av zeg (20 oktober 2016)

BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
BMW 535d "Dieseln" (2008)
Evildan
20 oktober 2016 ·

simon_98 skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Förutsatt att inte länsförsäkringar har ändrat så går de bra.
Jag hade alla bilar på föräldrarna när jag bodde hemma.  Hade motorcykeln på farsan när jag flytta hemifrån på LF:s handledares egna inrådan då motorcykeln låg på nästan 30 tusen om året.
Men de kan ju ha ändrat.  Ingen annan handledare på LF ifrågasatte ens att de fanns så många bilar i deras namn och lite konstiga bilar jämfört med vad de brukade ha :p

Men jag hade ringt in och frågat först för att vara på säkra sidan.

Det är inte lagligt att försäkra fordon på någon annan person än den huvudsakliga brukaren.
Sådan är lagen.
Att ngn säljare på ett försäkringsbolag påstår annat är förmodligen bara okunskap eller mer troligt dennes sig efter bonusen på var såld försäkring.
Läs igenom försäkringsvillkoren grundligt för där står det vad som gäller angående huvudsakliga brukaren samt vad som kan ske om detta uppdagas.

Ja får väl som sagt läsa igenom reglerna, blir dock så dyrt om jag skulle stå på det själv men så får det väl bli..

Det är dyr premie för ungdomar på vissa typer av bilar av en uppenbar anledning.
Köp en bil du har råd att själv äga istället är mitt råd.

Muttley
20 oktober 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Bor man hemma så brukar det gå bra. Brukar! Med nytaget körkort och en S4 så räkna med upp till 1000:- per månad i försäkring. Skriver du den lilla mamma så ska försäkringsbolaget "tro på det med". Om hon kört runt i Corollor 1.3 hela livet och helt plötsligt äger en sådan så går de inte på detta. Ni blir då -om en olycka händer- själva ersättningsskyldiga  och detta belopp kan bli mycket stort.

Jag förstår att du vill ha en fläskig bil med nytaget körkort (beställt uppkörning?) men det är dumt för du kan väl bruka bilen 5 dagar i månaden med tung gasfot.

Mina föräldrar tänkte så och jag fick en nyare stor Audi med mopedmotor under huven... Med facit i hand var det bra. Pinade den stackars 90-hk motorn så gott det gick... Sen blev det dock mercedes S-klass med V8 smile

Förutsatt att inte länsförsäkringar har ändrat så går de bra.
Jag hade alla bilar på föräldrarna när jag bodde hemma.  Hade motorcykeln på farsan när jag flytta hemifrån på LF:s handledares egna inrådan då motorcykeln låg på nästan 30 tusen om året.
Men de kan ju ha ändrat.  Ingen annan handledare på LF ifrågasatte ens att de fanns så många bilar i deras namn och lite konstiga bilar jämfört med vad de brukade ha :p

Men jag hade ringt in och frågat först för att vara på säkra sidan.

Det är inte lagligt att försäkra fordon på någon annan person än den huvudsakliga brukaren.
Sådan är lagen.
Att ngn säljare på ett försäkringsbolag påstår annat är förmodligen bara okunskap eller mer troligt dennes sig efter bonusen på var såld försäkring.
Läs igenom försäkringsvillkoren grundligt för där står det vad som gäller angående huvudsakliga brukaren samt vad som kan ske om detta uppdagas.

Funkade superbra de få gånger man använde sig av de smile  Sa precis som de var. Deras förlust och min förtjänst.
Motorcykeln sket jag fullständigt i då inköpspriset låg på 25 tusen. Den fick stå på föräldrarna.  Och att betala mer i försäkring per år var inte tänkbart.   Den hade fått gå till skroten om jag lagt den.  Men jag är för duktig på att köra (eller var för de blev en tråkig hobby) wink


Sen är killen 17 år, självklart skall han inte stå på den då. Så länge han övningskör bör den väl kunna vara ställd mot föräldrarna?

Senast redigerat av tkd_rille (20 oktober 2016)

SportPilot Ubåtsingenjör
20 oktober 2016 · 7 229 Inlägg

ställ den på päronen, det gör alla andra, det gjorde jag också....

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bosse-buss
22 oktober 2016 · 210 Inlägg

Du får oerhört mycket bil för pengarna i en Saab 9-5.

Du verkar vilja ha en momentstark bil. Som du säkert sett rullar det många Saabar på våra vägar. Om vi riktar in oss på 9-5 så finns det ingen som är utan ett häftigt vrid då alla har turbo. Från 170 hk och uppåt.

Jag köpte just en 170 hk 9-5 och la 5 000 kr på mjukvarutrim från Maptun. 25 min väntan och bilen fick Aeroprestanda (240 hk och 360 Nm). Bara mjukvara som sagt som du hämtar på posten i form av en låda med kabel och själv lägger in själv via OBD2-uttaget. 4 500 mil nu med trimmet utan några problem. Totalt i skrivande stund 26 500 mil på mätaren och bilen rullar 15 mil om dagen och bara rullar på.

Ett smidigt sätt att få en raket enligt mig men jag har ju ett hjärta som bultar Saab! smile

Evildan
22 oktober 2016 ·

Bosse-buss skrev:
Du får oerhört mycket bil för pengarna i en Saab 9-5.

Du verkar vilja ha en momentstark bil. Som du säkert sett rullar det många Saabar på våra vägar. Om vi riktar in oss på 9-5 så finns det ingen som är utan ett häftigt vrid då alla har turbo. Från 170 hk och uppåt.

Jag köpte just en 170 hk 9-5 och la 5 000 kr på mjukvarutrim från Maptun. 25 min väntan och bilen fick Aeroprestanda (240 hk och 360 Nm). Bara mjukvara som sagt som du hämtar på posten i form av en låda med kabel och själv lägger in själv via OBD2-uttaget. 4 500 mil nu med trimmet utan några problem. Totalt i skrivande stund 26 500 mil på mätaren och bilen rullar 15 mil om dagen och bara rullar på.

Ett smidigt sätt att få en raket enligt mig men jag har ju ett hjärta som bultar Saab! smile

Saab 9-5 har bensinmotorer från 149hk.

Senast redigerat av Evildan (22 oktober 2016)

simon_98
22 oktober 2016 · 12 Inlägg

zemet skrev:

simon_98 skrev:

zemet skrev:

Försäkring ca 300 kr/mån
skatt ca 2000/år = 166 kr/mån
Bes 300 kr/år minst

Så runt 6000 kr/år som du säger. Detta är bland det billigaste och jag är 27 år gammal utan krockhistorik. Tror du hamnar på liknande siffor även om du skriver bilen på din mamma/pappa.

Du tar aldrig bilen in till stan/skolan osv och får betala parkering eller trängselskatt?

Bilar är så förbannat jävla dyra men det är värt varenda krona:) Men tänk på att så fort du skall göra minsta grej, bara åka och hämta pizza eller vad det nu kan vara så kostar det dig direkt 20-30 kr.

Med detta sagt så skulle jag föreslå att du tittar på något betydligt billigare än tyska bilar.
Du får väldigt trevliga bilar för ca halva din budget. Du funderar ju på A3 så du är uppenbarligen öppen för fwd alternativ.

Saab 9-5 2.3T eller aero eller S80 hade jag nog tittat närmare på.

Eller om du vill ha en riktigt fet jävla bil BMW E39 540. Denna bil blir dyr dock.

Jo visst är det så att man borde kolla på billigare bilar men känns som så att jag hellre har en bil där jag är nöjd med och verkligen gillar och köra något mindre än att köra en Opel corsa från 98, visst finns det andra bättre bilar jag kan köpa men du förstår nog min tanke smile
Skolan har gratis parkering och ligger i Halmstad så ingen trängselskatt.
Saab har jag inget så emot (vi har själv en 95 aero 06) men ser mig mer i en t.ex BMW e46 330i ci.
Vad sägs om den bilen?

Får du budgetten att gå ihop med den bilen så kör på, riktigt trevlig bil som jag själv inte hade haft något emot att äga:) Tror den är bra mycket roligare än audi bilarna du nämnt iaf.

Hur måste min budget se ut gör att äga RN BMW e46 330 CI?

aricharliegold Avstängd
27 oktober 2016 · 84 Inlägg

Jag förstår hur du känner. Du vill ha en fet bil. Det vill alla.

Jag är själv 19 år gammal och rullar runt i en äldre Mitsubishi och redan den är svindyr. Bilar är svindyrt, det går inte att komma undan från det faktumet. Det låter inte som att du har någon större ekonomi, och därav bör du helt enkelt hålla dig borta från Audi S4, BMW och liknande bilar. Det är premiumbilar som kostar mycket pengar när det kommer till bränsle, service och annat underhåll. Försäkringen för en 18-åring ska vi inte ens prata om. I din situation så är det ekonomiskt självmord.

Om jag hade varit du så hade jag köpt en Toyota eller Mitsubishi för runt 30k. Där har du en bil som alltid kommer ta dig från A till B utan några större kostnader. De resterande 20 tusen som du har kvar lägger du undan till underhåll, service och bränsle, för det kommer behövas.

Jag har ägt min bil i cirka ett och ett halvt år nu, och jag har spenderat ungefär 19k på bilen. Allting inräknat. Då är även verkstadsbesök inräknade efter att jag lekt rallyförare och fördärvat halva motorn.

Lycka till med ditt bilköp! smile

Senast redigerat av aricharliegold (27 oktober 2016)

SportPilot Ubåtsingenjör
27 oktober 2016 · 7 229 Inlägg

aricharliegold skrev:
Jag förstår hur du känner. Du vill ha en fet bil. Det vill alla.

Jag är själv 19 år gammal och rullar runt i en äldre Mitsubishi och redan den är svindyr. Bilar är svindyrt, det går inte att komma undan från det faktumet. Det låter inte som att du har någon större ekonomi, och därav bör du helt enkelt hålla dig borta från Audi S4, BMW och liknande bilar. Det är premiumbilar som kostar mycket pengar när det kommer till bränsle, service och annat underhåll. Försäkringen för en 18-åring ska vi inte ens prata om. I din situation så är det ekonomiskt självmord.

Om jag hade varit du så hade jag köpt en Toyota eller Mitsubishi för runt 30k. Där har du en bil som alltid kommer ta dig från A till B utan några större kostnader. De resterande 20 tusen som du har kvar lägger du undan till underhåll, service och bränsle, för det kommer behövas.

Jag har ägt min bil i cirka ett och ett halvt år nu, och jag har spenderat ungefär 19k på bilen. Allting inräknat. Då är även verkstadsbesök inräknade efter att jag lekt rallyförare och fördärvat halva motorn.

Lycka till med ditt bilköp! smile

Kloka ord smile Har du kommit undan med 19k efter att ha "fördärvat halva motorn" så ska du skatta dig lycklig !

TS ska som du säger hålla sig borta från tex s4 och liknande prestanda bilar, däremot så kan han kolla på audi a4 1,8 eller tex bmw 318 eller andra liknande bilar. De är rätt billiga att äga och relativt pålitliga

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jokabsson
27 oktober 2016 · 1 175 Inlägg

Bästa rådet du kan få om du verkligen vill ha lite motor men betala så lite som möjligt är
Saab 9-3 2.0t 98-00 eller Volvo S80/S60 2.4t (Volvon brukar dock vara lite dyrare i inköp). Saaben är inte nödvändigtvis snål i stadskörning men motorn är stryktålig (välj som sagt 98-00 modell) och försäkringen brukar ligga oförskämt bra till på gamla Saabar. Dessutom är det kamkedja så man slipper fundera på byte.

150hk som räcker gott till en 18 åring. Nöjer du dig inte så finns det mycket extra prestanda att hämta med ett enkelt chiptrim.

Jag ställer mig bland de ovanstående angående att köpa prestandabilar som S4 och BMW 330i. Det kommer finnas tid att köpa sådana bilar i framtiden.

Senast redigerat av Cracksoup (27 oktober 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang