Trögstartad Toyota Yaris -11

Emmy88
27 oktober 2016 · 3 Inlägg

Hej på er!

Jag har alltså en Toyota Yaris, årsmodell 2011 som tagits om hand på auktoriserad Toyota-verkstad enligt konstens alla regler sedan den hämtades ut för snart sex år sedan.

Förra hösten, tror det är ganska exakt ett år sedan, började jag uppleva att bilen var lite trögstartad. I början märktes det så lite att jag trodde att jag inbillade mig, 'en efter någon vecka var det tydligt att man fick vrida om nyckeln några sekunder extra innan motorn väl startade. Ringde då verkstaden och förklarade problemet och fick en tid. Ironiskt nog så var bilen stendöd just den dagen när jag skulle köra iväg till verkstaden. Har som tur är en assistans-försäkring som jag då nyttjade och när bärgaren kom provade han att ladda batteriet med någon låda han hade. Jag kan absolut bil och ingenting om bilar, men gissar att det var något slags batteri? Efter det startade bilen lätt som en plätt och enligt assistans-killen svarade batteriet mycket bra på laddningen, och var därför osäker på om det verkligen var själva batteriet som orsakat problemet.

Jag körde iaf iväg till verkstaden och förklarade vad som inträffat. De löste det hela genom att byta batteri och sedan dess har den startat klockrent.

Nu, ett år senare, börjar jag uppleva samma symptom. Än så länge har den startat på ett par sekunder, men det är trögare än normalt. Inte tusan kan det nya batteriet redan ha gett upp? Vad kan det annars vara? Har en tid på verkstaden nästa vecka för lite småjobb, men börjar bli orolig för att bilen ska klara av att starta varje dag fram tills dess... Tacksam för all hjälp smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

När det blir kallare så finns det mindre kraft i batteriet.
Det kan vara så att batteriet inte blir/är fulladdat, men det kan man mäta på verkstaden.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Emmy88
27 oktober 2016 · 3 Inlägg

Tack för era svar (även om de känns lite dystra). Har än så länge själv bara hört goda omdömen om Toyota från de bekanta jag har som kört längre än jag...

Det stämmer att majoriteten av resorna jag gör är korta, har en dryg mil till jobbet och det är väl den sträckan jag kör mest regelbundet. Senast förra helgen körde jag dock 30 mil (Umeå-Skellefteå tur o retur), men det är efter det som problemen börjat så antar att den motionen inte hjälpte.

Känns ju lite onödigt att sitta och "dököra" massa mil helt i onödan, men någon gång i månaden kan jag kanske lösa det.

Är enda lösningen att köpa nytt batteri så fort det blir såhär? Eller skulle det vara lönt att köpa någon egen batteriladdare (tror sambons pappa haft en sådan till sin gamla bil...)?

caromania Forummoderator
27 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Emmy88 skrev:
Har än så länge själv bara hört goda omdömen om Toyota från de bekanta jag har som kört längre än jag...

Du kan nog fortsätta lita på de goda omdömena du fått. Toyota är och förblir ett av de mest pålitliga bilmärken du kan äga. Du kommer däremot alltid stöta på människor som säger att "alla bilar går sönder" och det är helt korrekt, även om den otvetydiga statistiken säger att en Toyota håller längre än det mesta.

Dina resor på ca en mil räcker absolut för att ladda såvida du inte har precis alla elförbrukare på maximalt, men även då ska det räcka.

Hur är det med generatorremmen? Ibland kan den slacka lite utan att gnissla och speciellt med fler strömförbrukare påslagna så börjar det slira lite. Se om du kan få hjälp att undersöka remmens kondition gör det, eller om du gör det själv.

Du skriver att den är servad regelbundet, så jag tar för givet att tändstiften är bytta vid något tillfälle. Annars är halvklena stift en potentiell bov i dramat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2016 · 17 463 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Kolla så all innerbelysning slocknar (handskfack, bagagelucka, motorrum, dörrar mm) när bilen står "oanvänd".

Be din verkstad mäta hur mycket ström bilen drar när den är i "sleepmode", de måste ha koll på max/gräns -värdena, men gissar på att det är långt under 0.5A förmodligen under 0.2A?

Krånglande Toylåda minsann!

Tycker nog JML tog i lite på viloström. 200-500 mA är rätt saftigt. Hade själv en Yaris som gick korta sträckor tills i måndags då hela bilen exploderade i ett eldhav modell bibliska mått (Ja, jag driver med dig, såldes)

Mitt lilla askfat rullade kanske 6-8 mil per månad. Så den fick laddas ibland. Vilopulsen låg dock på cirka 10-20 mA. (dåligt instrument). Inget larm monterat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2016 · 10 276 Inlägg

Emmy88 skrev:
Hej på er!

Jag har alltså en Toyota Yaris, årsmodell 2011 som tagits om hand på auktoriserad Toyota-verkstad enligt konstens alla regler sedan den hämtades ut för snart sex år sedan.

Förra hösten, tror det är ganska exakt ett år sedan, började jag uppleva att bilen var lite trögstartad. I början märktes det så lite att jag trodde att jag inbillade mig, 'en efter någon vecka var det tydligt att man fick vrida om nyckeln några sekunder extra innan motorn väl startade. Ringde då verkstaden och förklarade problemet och fick en tid. Ironiskt nog så var bilen stendöd just den dagen när jag skulle köra iväg till verkstaden. Har som tur är en assistans-försäkring som jag då nyttjade och när bärgaren kom provade han att ladda batteriet med någon låda han hade. Jag kan absolut bil och ingenting om bilar, men gissar att det var något slags batteri? Efter det startade bilen lätt som en plätt och enligt assistans-killen svarade batteriet mycket bra på laddningen, och var därför osäker på om det verkligen var själva batteriet som orsakat problemet.

Jag körde iaf iväg till verkstaden och förklarade vad som inträffat. De löste det hela genom att byta batteri och sedan dess har den startat klockrent.

Nu, ett år senare, börjar jag uppleva samma symptom. Än så länge har den startat på ett par sekunder, men det är trögare än normalt. Inte tusan kan det nya batteriet redan ha gett upp? Vad kan det annars vara? Har en tid på verkstaden nästa vecka för lite småjobb, men börjar bli orolig för att bilen ska klara av att starta varje dag fram tills dess... Tacksam för all hjälp smile

Du skriver att bilen blev glad igen när bärgaren kom med sin "låda" (troligen en start-booster).

Min spontana tanke är att det är lite dålig kontakt vid batteripolerna och när bärgaren kopplade på boostern ruckades batteripolskorna så att det blev okej kontakt igen. Tills nu när tid och fuktigt klimat ställt till det igen.

Jag skulle provat att lossa och rengöra batteripolskorna.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (27 oktober 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang