Dålig väghållning volvo

volvo71863
13 oktober 2016 · 11 Inlägg

Hej det är så att min volvo 744, 88 har blivit väldigt orolig på vägen. När man kör i ca 40 och uppåt så ormar sig bilen väldigt och drar åt båda hållen växelvis, ibland drar den kraftigt åt höger sedan går den rakt o rätt som det är sticker den åt vänster. vet inte riktigt vad det kan vara, kanske hjälper med en vanlig hjulinställning. Men kom gärna med tips på lösningar eller om nån har vart ute för något liknande.

Tack på förhand.

Antinoxious - Always Faithful
13 oktober 2016 · 507 Inlägg

Hissa upp den någonstans och se till så att ingenting är sönder som har med hjulupphängingen eller stötdämpning/fjädring.

Dåligt pumpade däck kanske kan ge en lite vobbligkänsla? Kollat dessa? Enkel felsökning.

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
volvo71863
13 oktober 2016 · 11 Inlägg

Antinoxious skrev:
Hissa upp den någonstans och se till så att ingenting är sönder som har med hjulupphängingen eller stötdämpning/fjädring.

Dåligt pumpade däck kanske kan ge en lite vobbligkänsla? Kollat dessa? Enkel felsökning.

Har haft uppe bilen o tittat och vad jag kan se är inget sönder, däcken har 2,5 bar runt om.

bilen är rätt sänkt vilket skulle kunna vara orsaken,  men det har den vart länge och problemet har kommit på senare dar.

frasse4
13 oktober 2016 · 736 Inlägg

Den har inte varit på en trottoarkant? Jag skulle göra en hjulinställning, låter som att du har mer toe-out än toe-in...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
volvo71863
13 oktober 2016 · 11 Inlägg

frasse4 skrev:
Den har inte varit på en trottoarkant? Jag skulle göra en hjulinställning, låter som att du har mer toe-out än toe-in...

NÄÄ har väl inte varit i just en trottoarkant däremot har man ju kört i rätt stora hålor så det smällt till i hela bilen,  så jag får väl ta o göra en hjulinställning o hoppas på de bästa,

Xebers76
13 oktober 2016 · 2 266 Inlägg

Med högsta sannolikhet står din framvagn i utåtvinklad toe, då blir bilen extremt spårig och oförutsägbar, en hård smäll pga ett "pothole" kan mycket väl vara anledningen till det, så börja med en hjulinställning smile

volvo71863
13 oktober 2016 · 11 Inlägg

Xebers76 skrev:
Med högsta sannolikhet står din framvagn i utåtvinklad toe, då blir bilen extremt spårig och oförutsägbar, en hård smäll pga ett "pothole" kan mycket väl vara anledningen till det, så börja med en hjulinställning smile

jaop ja får ta o göra det o hoppas det blir bättre smile

Stuffer
27 oktober 2016 · 3 Inlägg

Tokiga hjulvinklar låter troligt.
Annars så kan jag minnas en gammal bmw jag hade en gång i tiden som hade ett väldigt nervöst beteende när jag köpte den. Visade sig den haft närkontakt med ett djur som skadat yttre lagringen på styrväxeln så att ena hjulet kunde glappa flera grader i vridning

zemet
27 oktober 2016 · 4 038 Inlägg

Kolla så styrväxeln inte spruckit, kolla krängningshämmare samtidigt när du ändå håller på men borde inte bli så dålig väghålning som du beskriver pga det.

Senast redigerat av zemet (27 oktober 2016)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang