Slå av elektronisk körjournal!

James_b
25 oktober 2016 · 4 Inlägg

Nu har min chef satt in en elektronisk körjournal i min jobbar bil. Han har ett sjukligt kontrollbehov och blir galen om han ser bilen stå 10 minuter över lunchen utanför MAX!

Den fungerar så att jag har en personlig logg bricka som jag sätter mot en dosa varje gång jag startar bilen. Dosan piper som fan och lyser rött ända tills jag för min bricka mot den och loggar in. Min fundering är att om jag inte lägger brickan emot dosan innebär det att körjournalen överhuvudtaget inte går eller är det bara att den går men inte vilken person det är som kör? Detta spelar egentligen inget roll eftersom det är bara jag som kör.

Min tanke är att om jag vill att bilen inte skall se att jag åker på lunch så kan jag köra från min senaste kund utan att föra brickan över dosan och låta den pipa som fan. Sen när lunchen är över så för jag brickan över när jag passerar den destination jag sist var på. Då har jag enligt min teori kört inkognito så länge den tokpiper. Kan det vara så eller vad säger ni?

cyberk2
25 oktober 2016 · 214 Inlägg

Beror på vilket system du har. Ett system som heter 2ma lagrar en gpspunkt varje gång du stänger av bilen eller startar den. Dock lagrar den alltid körsträcka så gör du som du tänkt så får du kanske nån mils färdväg med samma start och stopp punkt. Kan ju se lite skumt ut...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Bra tänkt, men hade jag varit din boss, så hade jag knuffat in en gps istället, så att jag t o m kunde se var jag hade dig på kartan..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
666_Beast
25 oktober 2016 · 1 863 Inlägg

Kan inte så mycket om körjournal men blir det inte svårt att förklara de extra milen på bilen som inte blivit registrerat?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Errorist
25 oktober 2016 · 157 Inlägg

Jag tycker det låter som du behöver ett nytt jobb haha tongue

M123
25 oktober 2016 · 962 Inlägg

Ingen aning men en tanke.

Hur har du tänkt om du är med om något tillbud under den tiden du snattar av företaget? smile
Hur förklarardu bort det och vem betalar självrisken?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Janneutanb
25 oktober 2016 · 7 271 Inlägg

Antingen går du med på hans villkor, diskuterar fram andra villkor eller så slutar du.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 oktober 2016 · 14 039 Inlägg

I vårat företag har vi elektronisk körjournal av märket ABAX och jag tycker det fungerar jättebra, dessutom har de flesta förmånsbilar och då funkar detta med privatmil jättebra. Hos oss finns det inte detta kontrollbehov av företaget. Kanske har TS företag anledning att kolla, det kanske finns de som missköter sig. Därav kontrollbehovet, vad vet jag.

/Benny

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Soulman
25 oktober 2016 · 1 271 Inlägg

Vad är ditt problem? Lökar du på jobbet och vågar inte stå för det när du blir avslöjad?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
25 oktober 2016 ·

Är de bara i din arbetsbil som han satt in en sån i så är de ju en pik.  Han vill bara dig väl, att sluta äta skitmat.  Sen vill han inte att du snyltar 10 minuter varje dag av hans pengar.

Om han har ett kontrollbehov så vad gör ditt fusk för nytta?   Om du har mil utöver vad körloggen säger så blir de nog bara ett jobbigare läge att förklara bort.
Men du kan ju säga att du inte kan slita dig från max.

wink

James_b
26 oktober 2016 · 4 Inlägg

Oj, Många frågor om varför jag gör det, men inget svar om det fungerar......

Får väl svara på de frågor som finns då, men jag hoppas ni klurar på om min ide är möjlig fortfarande.

Ja de är flera bilar som fått detta system. Så det är inte riktat mot mig.
Ja, det finns anledning att sätta detta i bilarna. Det finns någon/några som använder bilen privat efter arbetstid och kör t.o.m på helgerna med arbetsbil. Så i det stora hela är jag positiv till denna kontroll då det missbrukas grovt med tjänstebilarna!

Dock kvarstår att min chef som jag känner väl och gillar, men som fortfarande skulle kolla varenda mil och visst fan kan jag leva med detta, absolut ingen avgörande fråga om jag är kvar på jobbet eller ej.

Men..... det vore enkelt om jag kunde på ett enkelt sätt vara inkognito i vissa situationer. Snylta 10 minuter av ett multinationellt företag är inget jag direkt skäms över, det är ju inte chefens egna pengar!

Och det är inte extramil som jag är ute efter, det är som jag skrev lite längre tid att slappa än min 30 minuters lunch jag är ute efter.

Hoppas nu alla frågetecken rörande detta är klart och att vi kan fokuserar på det tekniska.
Utan värderingar av  mina handlingar!

Är min bricka enbart en logg in så det sparar data men vet ej vem som kör?
Eller är brickan en påslagning av hela körjournalen?

MVH James

Polaren
27 oktober 2016 · 352 Inlägg

Fråga chefen hur det fungerar. Gör upp med honom att du vill ha 40min lunch istället för 30 så är saken biff!

Senast redigerat av Polaren (27 oktober 2016)

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Putteliten
27 oktober 2016 · 9 073 Inlägg

Det finns tydliga regler för vad arbetsgivaren får göra och inte göra med detta systemet. Det som du beskriver är INTE tillåtet.

Googla runt lite så får du se vad som finns. På min förra arbetsplats pratades det om elektronisk körjournal, vi fick då läsa igenom vad som gäller. Har tyvärr inte kvar dom papprena.

Det här stod på Datainspektionens hemsida.
Det här får arbetsgivaren inte göra
Det är normalt otillåtet att med stöd av en intresseavvägning enligt personuppgiftslagen använda positioneringssystem för följande ändamål:

Rutinmässig kontroll av arbetad tid. Detta är endast tillåtet undantagsvis vid konkret misstanke om allvarligt missbruk av arbetsgivarens förtroende, till exempel missbruk av tidredovisningen.

TomBjorklund VAGIS Car Club
28 oktober 2016 · 1 093 Inlägg

Den loggar alltid din rutt, den lägger du inte brickan mot så kommer det vara okänd chaufför.

Antingen så vill de inte att du kör upp onödig soppa eller så handlar det om tiden det tar extra

(jag stjäl inget för det är någon som är riktigt rik jag tar av låter som en statsanställd tongue )

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Mack855
28 oktober 2016 · 1 354 Inlägg

Inte orkat läsa alla inlägg men det är mot lagen att använda sånt system till annat än att se körsträckan på bilen. Mitt råd, hota med facket.

Muttley
28 oktober 2016 ·

Mack855 skrev:
Inte orkat läsa alla inlägg men det är mot lagen att använda sånt system till annat än att se körsträckan på bilen. Mitt råd, hota med facket.

Är de inte vettigare att faktiskt prata med sin chef istället för att göra sig ovän med chefen genom att hota med facket?   Jag hade gått den vägen.

Mack855
28 oktober 2016 · 1 354 Inlägg

tkd_rille skrev:

Mack855 skrev:
Inte orkat läsa alla inlägg men det är mot lagen att använda sånt system till annat än att se körsträckan på bilen. Mitt råd, hota med facket.

Är de inte vettigare att faktiskt prata med sin chef istället för att göra sig ovän med chefen genom att hota med facket?   Jag hade gått den vägen.

Dedär är ju personligt. Jag personligen hade sagt "Du är medveten om att det är mot Svea rikes lag att kolla mig i arbetet?"  Det är upp till TS smile

Blixnabb
28 oktober 2016 · 245 Inlägg

skatteverket kan vara riktigt jobbiga mot företag om de bara vill, kan handla om hundratusentals kronor för bara ett par bilar där dom bara tror att bilarna används utanför tjänsten.
Vet ett företag som fick påhälsning bara för att det fanns 4 tjänstebilar men bara en som var förmån, de övriga 3 stod alltid på företaget över natten/helgen och kördes enbart till och från kund.
400 000 ville skattmasen ha, tog över ett halvår för honom att få rätt, tror ni de har elektronisk körjournal nu eller, så det kan finnas anledningar till varför arbetsgivare gör så.

Muttley
28 oktober 2016 ·

Mack855 skrev:

tkd_rille skrev:

Mack855 skrev:
Inte orkat läsa alla inlägg men det är mot lagen att använda sånt system till annat än att se körsträckan på bilen. Mitt råd, hota med facket.

Är de inte vettigare att faktiskt prata med sin chef istället för att göra sig ovän med chefen genom att hota med facket?   Jag hade gått den vägen.

Dedär är ju personligt. Jag personligen hade sagt "Du är medveten om att det är mot Svea rikes lag att kolla mig i arbetet?"  Det är upp till TS smile

Så man vågar inte påtala för sin chef att man gärna vill förhandla till sig 10 minuter till av sin lunch?  Man kan ju komma med ett förslag som gör att man arbetar in tiden. Eftersom TS skriver om detta så tyder jag det som att de är återkommande med sina extralånga raster.
Om chefen misstänker att de anställda myglar med tiden så får de absolut kolla upp dem, vilket de verkar vara en del som gör?

De finns faktiskt en annan lösning med,  man kör med sin egna bil och plockar ut ersättning om man nu är så nojjig och måste manipulera en körjournal som kan ge riktigt höga avgifter för bolaget. 
TS åker ju dessutom själv på en avgift om de blir kollade och inget stämmer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang