Hög bränsleförbrukning vid krypkörning

Carlbert
27 oktober 2016 · 7 Inlägg

Jag har en Volvo V50 2.4 -08 där jag helt nyligen har märkt att bränsleförbrukningen går upp extremt mycket vid krypkörning. På displayen pendlar "nuvarande förbrukning" mellan 2,5 och 3 liter milen när jag tex hamnar i kö på motorvägen, men så fort jag kommer upp i fart igen så går förbrukningen ner till normala värden.

Vad är det som jäklas med mig nu? Jag får inga varningsmeddelanden eller andra symtom.

JohnMayLives Avstängd
27 oktober 2016 · 642 Inlägg

Jag var kanske inte tillräckligt tydlig. Din förbrukning (räknat per mil) kan grovt förenklat sägas vara en "funktion" av motorns varvtal och den hastighet du håller. För enkelhetens skull kan man anta att förbrukningen varierar endast med varvtalet, vi räknar inte med rullmotstånd, luftmotstånd osv. Vi kan anta att din bil drar 1 liter bensin på 10 min när den går med 1500 varv/min. I ettans växel kan vi anta att din hastighet är 10km/h vid detta varvtal. I femmans växel så är hastigheten säg 40km/h. Ser du nu varför förbrukningen sticker iväg vid krypkörning? Kom ihåg att om bilen står helt stilla så har du en oändligt hög förbrukning, räknat liter/mil.

Senast redigerat av JohnMayLives (27 oktober 2016)

The rumor of my demise is greatly exaggerated...
JohnMayLives Avstängd
27 oktober 2016 · 642 Inlägg

Om jag inte var tydlig nog så....Det är inget fel på din bil.

The rumor of my demise is greatly exaggerated...
M123
28 oktober 2016 · 962 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jag var kanske inte tillräckligt tydlig. Din förbrukning (räknat per mil) kan grovt förenklat sägas vara en "funktion" av motorns varvtal och den hastighet du håller. För enkelhetens skull kan man anta att förbrukningen varierar endast med varvtalet, vi räknar inte med rullmotstånd, luftmotstånd osv. Vi kan anta att din bil drar 1 liter bensin på 10 min när den går med 1500 varv/min. I ettans växel kan vi anta att din hastighet är 10km/h vid detta varvtal. I femmans växel så är hastigheten säg 40km/h. Ser du nu varför förbrukningen sticker iväg vid krypkörning? Kom ihåg att om bilen står helt stilla så har du en oändligt hög förbrukning, räknat liter/mil.

Kinetisk energi är den bidragande orsaken.
Vet inte riktigt vad du försöker komma fram till men jag har inte gjort det där högskoleprovet så vad vet jag. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
MrPontus
28 oktober 2016 · 69 Inlägg

jag ar svårt att avgöra om detta är en troll tråd eller ej. klockrent svar i alla fall big_smile

JohnMayLives skrev:
Hm...Har du gjort högskoleprovet nyligen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2016 · 17 477 Inlägg

MrPontus skrev:
jag ar svårt att avgöra om detta är en troll tråd eller ej. klockrent svar i alla fall big_smile

JohnMayLives skrev:
Hm...Har du gjort högskoleprovet nyligen?

TS har nog lyssnat på någon som kör Prius. Då brukar förbrukningen dyka vid kökörning...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
28 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

MrPontus skrev:
jag ar svårt att avgöra om detta är en troll tråd eller ej. klockrent svar i alla fall big_smile

JohnMayLives skrev:
Hm...Har du gjort högskoleprovet nyligen?

TS har nog lyssnat på någon som kör Prius. Då brukar förbrukningen dyka vid kökörning...

Vågar du nämna märket? Vissa tycker det är provokativt och känner sig tydligen manade att trolla då.
Men visst är det likväl så med toylådehybriderna.
Jag tänker inte attackera TS likt ovan medlem gjort.

En bränslemotordriven bil utan start/stoppfunktion står och förbränner även vid tomgångskörning och i kökörning. Därför ökar förbrukningen/km då bilen inte förlyttar sig nämnvärt trots att motorn är igång.

En toylådehybrid stänger av bränslemotorn när bilen retarderas och stannar, under förutsättning att det finns kapacitet i batteriet och kupén håller inställd temperatur vintertid, när bromsen släpps vid kökörningen rullar bilen vibrationsfritt och tyst framåt på enbart elektricitet därav minskar förbrukningen vid kökörningen med en toylådehybrid.

Andra tillverkare har andra liknande eller helt annorlunda i mina ögon enklare/dämre lösningar med ett hybridsystem som inte kan brukas över huved taget utan bränslemotorns igångsättande.

Har TS fler frågor är jag glad att besvara dom på ett trevligt vis, i den utsträckning mitt kunnande räcker till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang