Grenrörsbultar i toppen

mhunter
19 oktober 2016 · 2 Inlägg

Hej,

Jag ska byta headers (grenrör) på en bil. Det sitter med rejält rostiga stålbultar i aluminiumtopp.
Hur gör jag bäst för att minimera risken att dra av bultarna?

Tänkte varmköra motorn ordentligt, är det ide att försöka kyla bultarna med kylspray? Känns inte som det når ner i den varma toppen?
Fler tips?!

Tack på förhand!

caromania Forummoderator
19 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Om du kör bilen nu så börja med att ha med en flaska 5-56 i bilen och spraya ordentligt varje gång du stannar bilen (och röret är hett.) Det ryker ganska bra, så undvik att andas in skiten. Värmen och kylan under någon vecka får 5-56 att penetrera ganska bra. Sedan ska du inte segdra när du lossar, utan en bra hylsa och ett rejält knack.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jonTe
24 oktober 2016 · 5 710 Inlägg

Bara för att klargöra. Är det skruv med distans som grenröret är fastskruvat med eller pinnskruv/distans/mutter?
Som sagt, börja preppa med rostlösare en vecka innan bytet.
Sitter det med pinnskruv/distans/mutter så stålborsta den synliga delen på pinnskruven.

MVH Jonas
..............
torsen
24 oktober 2016 · 7 230 Inlägg

För det första så ska du absolut inte lossa SKRUVARNA när motorn är varm.
Stor risk att cylinderlocket slår sig då.

För de andra så ska du, med sval motor, slå på SKRUVARNA med t ex en kopparklubba innan du börjar lossa dem.
För det tredje så ska du "backa" SKRUVARNA mikroskopiskt innan du drar dem "framåt" = lossar dem.

mhunter
28 oktober 2016 · 2 Inlägg

torsen skrev:
För det första så ska du absolut inte lossa SKRUVARNA när motorn är varm.
Stor risk att cylinderlocket slår sig då.

För de andra så ska du, med sval motor, slå på SKRUVARNA med t ex en kopparklubba innan du börjar lossa dem.
För det tredje så ska du "backa" SKRUVARNA mikroskopiskt innan du drar dem "framåt" = lossar dem.

Det är inte pinnbultar, utan bultar/skruvar.
Ok med backa menar du dra åt lite först, sen lossa?
Varför skulle toppen slå sig av att grenrör demonteras när det är varmt? Hänger inte med på det..

Utmarks-Loke
28 oktober 2016 · 5 833 Inlägg

Är du helt hundra på att det inte är pinnbult/pinskruv? Jag har aldrig sett någon bil där grenröret sitter med skruv i toppen.

Om det är pinnbult  kan man värma muttrarna röda med gassvets innan man låter dom svalna lite och drar lös dom. Men bara muttrarna, försöka att inte värma skruven samtidigt. Sedan köper man förstås nya pinnbult och muttrar så dom är fräscha nästa gång man skall ta lös.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang