Volvo V70 T5 -06 Vibrationer vid inbromsning

Skillerns
27 oktober 2016 · 101 Inlägg

Hejsan!

Har fått vibrationer i ratten vid hårdare inbromsningar, haft det ett tag men inte brytt mig, det är inte så jättemycket vibrationer men fortfarande vibrationer. Tänkte försöka ta tag i och fixa det nu och jag gissar direkt på att det är skeva bromsskivor, dock så när jag kollade på dem så märkte jag hur höger skiva fram var skadad, börjar fundera på ifall det till och med är så att bromsoket skärvar.

I alla fall så tänkte jag också plocka ner det men tycker att bromsoket är ovanligt stort så jag länkar lite bilder för er att se hur det ser ut så kanske ni kan säga ifall det är original bromsok och vad ni tror skadan på skivan gjort av. Det handlar om en del pengar och en del bök att fixa detta, måste skaffa en större torxbit också då det var visst rätt stora sådana som höll fast oket, dessutom är oket lite ovanligt vad jag tycker och lite osäker på hur det sitter ihop.

Vad tror ni? Varför ser skivan ut som den gör? Vad har påverkat vibrationerna i ratten? Vad bör jag göra?

http://i.imgur.com/x7orCuv.jpg

http://i.imgur.com/RAfJ1hi.jpg

http://i.imgur.com/bhF6H40.jpg

OBS: Ni behöver inte kommentera att dom är rosa tongue Förra ägaren hade köpt bilen för sin flickvän så hon hade en pendlarbil och hon ville ha bromsoken i rosa och han en vit text VOLVO.

Cupra_
27 oktober 2016 ·

Hade sådär på min gamla V70 (-09).
Det är materialfel i skivorna troligtvis. Hade originalskivor som blev sådär fast bra mycket värre.
Du har dessutom börjat få en kant på skivan så det ser slitet ut. Oftast skiljer det bara 2mm i total tjocklek på en ny skiva och en som bör bytas ut.

Bytte skivor och belägg så var problemet löst. Köpte då brembo istället för på Volvo.

De där oken kan se lite mupp ut, men det är som att byta på vilken bil som helst.. Skruva loss oket och lossa fjädern, pressa tillbaka kolven och återmontera.. Smörj upp vid behov.

Senast redigerat av Deception (27 oktober 2016)

Skillerns
27 oktober 2016 · 101 Inlägg

Deception skrev:
Hade sådär på min gamla V70 (-09).
Det är materialfel i skivorna troligtvis. Hade originalskivor som blev sådär fast bra mycket värre.
Du har dessutom börjat få en kant på skivan så det ser slitet ut. Oftast skiljer det bara 2mm i total tjocklek på en ny skiva och en som bör bytas ut.

Bytte skivor och belägg så var problemet löst. Köpte då brembo istället för på Volvo.

De där oken kan se lite mupp ut, men det är som att byta på vilken bil som helst.. Skruva loss oket och lossa fjädern, pressa tillbaka kolven och återmontera.. Smörj upp vid behov.

Låter bra! Vet du var jag kan köpa Brembo produkter?

Cupra_
27 oktober 2016 ·

På autoexperten och liknande ställen.  Finns säkert billigt från Tyskland annars.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Snyggt med rosa..smile
Men jag ska nog ta silvergrått på mina..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Skillerns
28 oktober 2016 · 101 Inlägg

tommen1 skrev:
Snyggt med rosa..smile
Men jag ska nog ta silvergrått på mina..

Skrev längst ned under bilderna att det var förra ägaren, men ja.. rätt stiligt xD

Evildan
28 oktober 2016 ·

När du smörjer använd inte kopparpasta färgen skär sig mot dina ok samt packningar och gummitätningar mår inte bra av det kletet.

Skillerns
29 oktober 2016 · 101 Inlägg

Evildan skrev:
När du smörjer använd inte kopparpasta färgen skär sig mot dina ok samt packningar och gummitätningar mår inte bra av det kletet.

Vad tycker du man ska använda? Väldigt många videos rekommenderar just kopparpasta.

Evildan
29 oktober 2016 ·

Skillerns skrev:

Evildan skrev:
När du smörjer använd inte kopparpasta färgen skär sig mot dina ok samt packningar och gummitätningar mår inte bra av det kletet.

Vad tycker du man ska använda? Väldigt många videos rekommenderar just kopparpasta.

Bromsoksfett är lämpligt för ändamålet.
Det finns mängder med youtubeklipp där folk även äter kanel med matsked eller habanero hela men det är ingen bra idé för det. wink

caromania Forummoderator
29 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Köp en rejäl tub Carlube silikonfett. Det är väldigt bra för att få liv i gummilister och liknande och det är det du ska använda till dina bromsar. En stor tub räcker en livstid och kostar kaffepengar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Skillerns
29 oktober 2016 · 101 Inlägg

Evildan skrev:

Skillerns skrev:

Evildan skrev:
När du smörjer använd inte kopparpasta färgen skär sig mot dina ok samt packningar och gummitätningar mår inte bra av det kletet.

Vad tycker du man ska använda? Väldigt många videos rekommenderar just kopparpasta.

Bromsoksfett är lämpligt för ändamålet.
Det finns mängder med youtubeklipp där folk även äter kanel med matsked eller habanero hela men det är ingen bra idé för det. wink

Testat käka kanel, det stämmer det som händer på youtube xP

Skillerns
29 oktober 2016 · 101 Inlägg

caromania skrev:
Köp en rejäl tub Carlube silikonfett. Det är väldigt bra för att få liv i gummilister och liknande och det är det du ska använda till dina bromsar. En stor tub räcker en livstid och kostar kaffepengar.

Ska kolla upp detta när jag köper bromsarna, ska till JKPG imon så blir tajmat smile

caromania Forummoderator
30 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Skillerns skrev:

caromania skrev:
Köp en rejäl tub Carlube silikonfett. Det är väldigt bra för att få liv i gummilister och liknande och det är det du ska använda till dina bromsar. En stor tub räcker en livstid och kostar kaffepengar.

Ska kolla upp detta när jag köper bromsarna, ska till JKPG imon så blir tajmat smile

Tigg till dig en liten tub när du köper bromsarna, det kan även ingå i satsen med belägg. Sedan köper du en rejäl tub på nätet från England. Kostar en hundring och då har du så du klarar dig ett bra tag. En sådan liten detalj som bör finnas i verkstan men som sällan gör det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang