Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

Muttley
17 oktober 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Inlägg #62 är i debatten ganska underhållande och det fortsätter i samma tonart.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=4

Tack för påminnelsen.


Panda bör omgående köpa en v70 d5.

Eller en ny F10 för "Bästa märket för mig är bmw. e39-e34-f10 osv. finns inte roligare familje bilar än detta, man kan även ha mycket roligt med dom, kan inte alls ha roligt i en toyta eller lexus fan dom är alla automat. Bmw är bäst punkt slut."



big_smile

Fet kärra: https://m.blocket.se/orebro/Volvo_V70_D … 12&w=2

Men ingen familjebil. Hutlös skatt smile

Men panda pratade väl om dem. Att köpa en bil idag är mycket svårt. Jag själv famlade till förbannelse men fann ljuset till sist.

caromania Forummoderator
17 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Jag hade egentligen inte tänkt att bidra, men... Kolla den här noga: https://www.blocket.se/gavleborg/Honda_ … 11&w=3

Det är nog precis precis vad du vill ha.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jokabsson
17 oktober 2016 · 1 175 Inlägg

panda666 skrev:
ser att ni har kul:)  håller på letar efter e46-e39 men hittar inge specielt i stockholm med de utrustning som jag vill ha, ser ut som e46 har för lite utrusnting tom. inte ens xenon på de flesta.

BMW är svåra att köpa. Det gäller att vara snabb när det dyker upp klipp. För några månader sedan mejlade jag på en E60 525 06' som hade haft en privat ägare och gått som tjänstebil innan det. Den låg ute för 52 000kr och jag högg så fort jag såg den (två timmar efter att annonsen lades ut). Det visade sig att jag var en timme för långsam smile

De försvinner direkt när de har lite utrustning och bra motor. Man får ha lite tålamod!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
caromania Forummoderator
17 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

JohnMayLives skrev:

caromania skrev:
Jag hade egentligen inte tänkt att bidra, men... Kolla den här noga: https://www.blocket.se/gavleborg/Honda_ … 11&w=3

Det är nog precis precis vad du vill ha.

Hur kan det komma sig att generatorn är bytt, redan efter 12000 mil? Honda går väl inte sönder, så det måste ha varit nån som kortslutit generatorn gissar jag?

Fullt möjligt, det verkar ha varit en ung kille som ägt bilen som säkert pillat. Lite fundersam över varför stiften är bytta också och till vad. Skitsamma, mycket bättre bil är knepigt att uppbringa vad gäller ägandekostnad/pålitlighet kontra bus/kul.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
viccoA
17 oktober 2016 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:
well jag måste få äta lite om vad jag sa förrut, det är bara att vara man och acceptera. Jag hade fel.  nu måste man se frammåt.   

@viccoa; vad var det för merca?

Har iaf bokad in f10an för felsökning hos bmw till december. hoppas det fixar sig.

En faceliftad GLK 220CDI 4matic -12

panda666
18 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

hehe tackar för alla svar och tips, har jävla svårt för honda fyfan^^faller mig inte i smaken alls, dom håller säkert jättebra men fan stylingen.  vad tror ni bmw kommer säga till mig i december när ja lämnar in den? tror ni ja kan få nån goodwill? är de nått speciellt man ska säga? kommer lämna in den för felsökning, sen kommer dom väl bestämma sig om dom ska hjälpa eller inte? vore skönt att få lådan gratis^^

finns det mer bilar som är bakhjuls drivna? vet lexus-merca-bmw, nån märke ja missat?

Muttley
18 oktober 2016 ·

panda666 skrev:
hehe tackar för alla svar och tips, har jävla svårt för honda fyfan^^faller mig inte i smaken alls, dom håller säkert jättebra men fan stylingen.  vad tror ni bmw kommer säga till mig i december när ja lämnar in den? tror ni ja kan få nån goodwill? är de nått speciellt man ska säga? kommer lämna in den för felsökning, sen kommer dom väl bestämma sig om dom ska hjälpa eller inte? vore skönt att få lådan gratis^^

finns det mer bilar som är bakhjuls drivna? vet lexus-merca-bmw, nån märke ja missat?

Cadillac cts, sts.
Trevliga kärror och bakhjulsdrift.  V6 i de flesta cts och v8 i sts.  De flesta du hittar av CTS i sverige är fullutrustade.   
Men som med andra av bilarna du är sugen på så kostar de lite att äga. Men likväl, lilla v6 är billigare i förbrukningen än valfri volvobensinare och dessutom mycket snabbare.

panda666
18 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
BMW kommer förmodligen säg: Vi måste höra med Tyskland. Stå på dig, kräv att de tar sitt ansvar. Nöj dig absolut inte med ett "Nej" från den lokala BMW ÅF, kräv att de gör en goodwill ansökan där BMW centralt får ta beslutet. Peka på att andra råkat ut för exakt samma sak, och fått det helt/delvis på goodwill. Jag tror att du kan få lådan på goodwill, men får bekosta monteringen (dvs BMW Tyskland skickar en låda "gratis", medans  den lokala BMW verkstaden kommer vilja ha betalt för arbetet). Ge inte upp, men håll dig lugn o saklig. Börjar de säga typ "Nej det går inte" så svarar du bara "OK. Men jag vill att ni gör en goodwillansökan mot BMW Tyskland. Jag vill veta hur de ställer sig till att en knappt 6 år gammal bil med normala mil där backen helt plötsligt inte går att få i, speciellt när problemet är "känt" o andra fått det på åtgärdat helt/delvis på goodwill. Det minsta jag förväntar mig av BMW är att de ser till att jag får en likvärdig fullt fungerande låda. Jag tror, för att citera Jesper Blomqvist att dina chanser är "70/70" big_smile

hehe du verkar vara positiv i detta. ska göra mitt bästa, första steget är att lämna in för felsökning iaf. när jag blivit av med den delen då ere bara vänta på svar alltså? om dom säger nej då säger ja ta goodwillen med tyskland? tänk om dom säger nej om det också? att dom inte tar kontakt med tyskland?  kan jag säga att dom ska ta kontakt med tyskland? tänk om dom säger att jag ska göra det själv? aja ja ska pröva iaf. det blir som värst minus 2k för felsökning värsta som kan hända. Men vore gött att få iaf monteringen, som blir vad kanske runt 15k? hoppas jag^^

panda666
18 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
När de konstaterat att lådan måste bytas (be om ett kostnadsförslag, specad del respektive arbetskostnad) så säger du att du vill att de gör en goodwill ansökan. De vet procedurerna för detta garanterat.

ja precis, tänkte ju fråga om goodwill direkt när dom har felsökt klart, borde ju inte ta mer än några minuter för dom att besluta att lådan måste bytas.  tänkte fråga om goodwill direkt då.  bara o dra hem o vänta på beslut då. hoppas det inte kostar för mycket i felsökning bara. ska samtidigt fråga dom om dom har haft några kedjebyten på dessa bilar^^ i verkstan.

panda666
28 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

Har inte hänt så mycket nu på sistone med bilen, letar efter andra bilar på fritiden och kollar efter speciellt bmw med v8or. Mest på e39 535-540.  Är det verkligen så pass stor skillnad mellan dom 2 att man ska helt enkelt skita i 535an? eller går den också bra? lika bra kanske? vore väldigt trevligt med en m5 men då måste ja va helt slut i huvet, vet att dom där kan va riktigt törstiga och även dom har sina fel. Tror inte det är nått för mig med 400hk bara fram o tbax till jobbet, super overkill. men 535-540 vore trevligt, man borde väl klara sig runt litern milen motorvägsfart? har till 90%motorväg till jobbet. tar alltid en kvart för mig att komma fram, runt 15km.

hittar inge växellåda alls på skroten eller blocket till min f10, Väntar på att lämna in till bmw för en hoppfull goodwill.

Senast redigerat av panda666 (28 oktober 2016)

panda666
28 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
535 är en mellan modell du inte vill ha. M5? Jo om du kan acceptera 1.5 liter milen, eller mer.

varför vill ingen ha en 535? man ser dom mycket oftare än 540 på blocket, jo m5 kan inte jag behålla, drar nog aldeless för mycket, samt vad går sönder på dom..hoppas du inte menar prius? dom drar nog 0.3 milen och ser för jävliga ut tycker jag. Men alla har nog olika smaker.  Går det att köra 540 runt litern vid vanlig körning?

caromania Forummoderator
28 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Jag har en kompis som kör en 540. Manuell. Den skjuter på riktigt bra för sin storlek, men självklart surplar det soppa. Soppan är emellertid det minsta problemet om du frågar mig. Har man det kärvt någon månad kan man ju cykla.

Däremot måste du fundera kring andra ägandekostnader. Risken är ju inte överhängande att något går sönder, men jag tänker att för budgeten så blir det ändå en bil med många mil och år på nacken. Det är din plånbok, och det finns en risk att du drabbas igen på samma sätt som du tyvärr redan gjort. Om du köper en gammal BMW med V8 så kommer du säkert ha jävligt kul, definitivt, men du måste ha i minnet om den stora utgift du drog på dig. Om du köper en gammal BMW med V8 så bör du spontant känna "Ja! Det är ok om jag måste kasta ut 30-40k på en reparation." Känner du det?

Samma sak om man sneglar på en Jaguar XJR. Fan, kompressor, 360hästar, snabb som ett skott och går som ett lok, men vad händer om något pajar? Fyfan. Gissa varför jag inte har en XJR? För att jag inte har råd att köpa den begagnad? Nej, för att jag inte vill riskera reparationer lika dyra som ett mindre lands budget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
28 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:
Jag har en kompis som kör en 540. Manuell. Den skjuter på riktigt bra för sin storlek, men självklart surplar det soppa. Soppan är emellertid det minsta problemet om du frågar mig. Har man det kärvt någon månad kan man ju cykla.

Däremot måste du fundera kring andra ägandekostnader. Risken är ju inte överhängande att något går sönder, men jag tänker att för budgeten så blir det ändå en bil med många mil och år på nacken. Det är din plånbok, och det finns en risk att du drabbas igen på samma sätt som du tyvärr redan gjort. Om du köper en gammal BMW med V8 så kommer du säkert ha jävligt kul, definitivt, men du måste ha i minnet om den stora utgift du drog på dig. Om du köper en gammal BMW med V8 så bör du spontant känna "Ja! Det är ok om jag måste kasta ut 30-40k på en reparation." Känner du det?

Samma sak om man sneglar på en Jaguar XJR. Fan, kompressor, 360hästar, snabb som ett skott och går som ett lok, men vad händer om något pajar? Fyfan. Gissa varför jag inte har en XJR? För att jag inte har råd att köpa den begagnad? Nej, för att jag inte vill riskera reparationer lika dyra som ett mindre lands budget.

vill din  kompis sälja sin 540?^^ yes jag är berädd på en fetare reparation, men jag vet då att jag har en fet v8 under huven som jag kan ha roligt med iaf, min f10  är mycket dyrare i inköp och säkert inte lika rolig som v8an. samta att f10 går också sönder. så jag undrar varför ha den dyrare tråkigare bilen?^^

caromania Forummoderator
28 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:
Jag har en kompis som kör en 540. Manuell. Den skjuter på riktigt bra för sin storlek, men självklart surplar det soppa. Soppan är emellertid det minsta problemet om du frågar mig. Har man det kärvt någon månad kan man ju cykla.

Däremot måste du fundera kring andra ägandekostnader. Risken är ju inte överhängande att något går sönder, men jag tänker att för budgeten så blir det ändå en bil med många mil och år på nacken. Det är din plånbok, och det finns en risk att du drabbas igen på samma sätt som du tyvärr redan gjort. Om du köper en gammal BMW med V8 så kommer du säkert ha jävligt kul, definitivt, men du måste ha i minnet om den stora utgift du drog på dig. Om du köper en gammal BMW med V8 så bör du spontant känna "Ja! Det är ok om jag måste kasta ut 30-40k på en reparation." Känner du det?

Samma sak om man sneglar på en Jaguar XJR. Fan, kompressor, 360hästar, snabb som ett skott och går som ett lok, men vad händer om något pajar? Fyfan. Gissa varför jag inte har en XJR? För att jag inte har råd att köpa den begagnad? Nej, för att jag inte vill riskera reparationer lika dyra som ett mindre lands budget.

vill din  kompis sälja sin 540?^^ yes jag är berädd på en fetare reparation, men jag vet då att jag har en fet v8 under huven som jag kan ha roligt med iaf, min f10  är mycket dyrare i inköp och säkert inte lika rolig som v8an. samta att f10 går också sönder. så jag undrar varför ha den dyrare tråkigare bilen?^^

Nej, det är sant. Hellre en dyr rolig bil än en dyr tråkig. Du vet bäst själv hur bra råd du har och det behöver du inte redovisa här, det är din ensak. Man lever bara en gång osv.
Det ligger ju en 540 på blocket nu i Huddinge för 30k men då är det 20.000 mil och 16 år. Kan ju inte vara sämre än att köpa Ericsson-aktier.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
28 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:
Jag har en kompis som kör en 540. Manuell. Den skjuter på riktigt bra för sin storlek, men självklart surplar det soppa. Soppan är emellertid det minsta problemet om du frågar mig. Har man det kärvt någon månad kan man ju cykla.

Däremot måste du fundera kring andra ägandekostnader. Risken är ju inte överhängande att något går sönder, men jag tänker att för budgeten så blir det ändå en bil med många mil och år på nacken. Det är din plånbok, och det finns en risk att du drabbas igen på samma sätt som du tyvärr redan gjort. Om du köper en gammal BMW med V8 så kommer du säkert ha jävligt kul, definitivt, men du måste ha i minnet om den stora utgift du drog på dig. Om du köper en gammal BMW med V8 så bör du spontant känna "Ja! Det är ok om jag måste kasta ut 30-40k på en reparation." Känner du det?

Samma sak om man sneglar på en Jaguar XJR. Fan, kompressor, 360hästar, snabb som ett skott och går som ett lok, men vad händer om något pajar? Fyfan. Gissa varför jag inte har en XJR? För att jag inte har råd att köpa den begagnad? Nej, för att jag inte vill riskera reparationer lika dyra som ett mindre lands budget.

vill din  kompis sälja sin 540?^^ yes jag är berädd på en fetare reparation, men jag vet då att jag har en fet v8 under huven som jag kan ha roligt med iaf, min f10  är mycket dyrare i inköp och säkert inte lika rolig som v8an. samta att f10 går också sönder. så jag undrar varför ha den dyrare tråkigare bilen?^^

Nej, det är sant. Hellre en dyr rolig bil än en dyr tråkig. Du vet bäst själv hur bra råd du har och det behöver du inte redovisa här, det är din ensak. Man lever bara en gång osv.
Det ligger ju en 540 på blocket nu i Huddinge för 30k men då är det 20.000 mil och 16 år. Kan ju inte vara sämre än att köpa Ericsson-aktier.

länk? manuell också? kan inte ha missat den.

@johnmaylives: är du säker? min gör o-100 på 8sec enligt faktablad, medans 540n gör de på runt 6.4? 440nm 286hk. samt v8 muller. kan inte vara så hemskt? pajar nånting kan man hitta på skroten för mycket mindre än vad man kan hitta för nyare bilar.  så resonerar jag, vet inte om alla tänker som jag_^^ bättre att ha en gammal skrot som pajar än en ny som pajar?^^

panda666
28 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Ungefär som en ordinär diesel då. Din diesel har väl närmare 400 Nm i vrid tippar jag.

Det stämmer men jag kan inte säga att min f10 är snabb nånstans, den är på gränsen till slö, fast den funkar helt ok fram o tbax till jobbet. Jag planerade att chippa den om några månader, men aldrig i livet nu när jag vet att grejerna inte ens håller orginal effekt.  540 måste va mycket piggare vad jag har hört.

SportPilot Ubåtsingenjör
29 oktober 2016 · 7 227 Inlägg

panda666 skrev:

JohnMayLives skrev:
Ungefär som en ordinär diesel då. Din diesel har väl närmare 400 Nm i vrid tippar jag.

Det stämmer men jag kan inte säga att min f10 är snabb nånstans, den är på gränsen till slö, fast den funkar helt ok fram o tbax till jobbet. Jag planerade att chippa den om några månader, men aldrig i livet nu när jag vet att grejerna inte ens håller orginal effekt.  540 måste va mycket piggare vad jag har hört.

ja 540in är pigg ! men den är inte så pass pigg att det blir roligt att tanka

du kan köra en 540 på 0,8 i optimala förhållanden men blandad körning så får du räkna med 1,5

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
29 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

CHEEVA skrev:

panda666 skrev:

JohnMayLives skrev:
Ungefär som en ordinär diesel då. Din diesel har väl närmare 400 Nm i vrid tippar jag.

Det stämmer men jag kan inte säga att min f10 är snabb nånstans, den är på gränsen till slö, fast den funkar helt ok fram o tbax till jobbet. Jag planerade att chippa den om några månader, men aldrig i livet nu när jag vet att grejerna inte ens håller orginal effekt.  540 måste va mycket piggare vad jag har hört.

ja 540in är pigg ! men den är inte så pass pigg att det blir roligt att tanka

du kan köra en 540 på 0,8 i optimala förhållanden men blandad körning så får du räkna med 1,5

kör mest motorväg, 100km/h väg,  borde klara mig runt litern?^^ har inte stadskörning alls, har bara en rondell och sen är det motorväg hela vägen. 1.5 känns ganska surt faktiskt^^ska läsa lite vad folk tycker om förbrukningen

SportPilot Ubåtsingenjör
29 oktober 2016 · 7 227 Inlägg

panda666 skrev:

CHEEVA skrev:

panda666 skrev:

Det stämmer men jag kan inte säga att min f10 är snabb nånstans, den är på gränsen till slö, fast den funkar helt ok fram o tbax till jobbet. Jag planerade att chippa den om några månader, men aldrig i livet nu när jag vet att grejerna inte ens håller orginal effekt.  540 måste va mycket piggare vad jag har hört.

ja 540in är pigg ! men den är inte så pass pigg att det blir roligt att tanka

du kan köra en 540 på 0,8 i optimala förhållanden men blandad körning så får du räkna med 1,5

kör mest motorväg, 100km/h väg,  borde klara mig runt litern?^^ har inte stadskörning alls, har bara en rondell och sen är det motorväg hela vägen. 1.5 känns ganska surt faktiskt^^ska läsa lite vad folk tycker om förbrukningen

jag körde 540 ett kort tag ( var inte min men lånade den några månader)... jag hade som lägsta snitt 1,3 och högsta låg på 1,85

kör rätt blandat ca 60% landsväg + motorväg och 40% stadstrafik

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
29 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

CHEEVA skrev:

panda666 skrev:

CHEEVA skrev:

ja 540in är pigg ! men den är inte så pass pigg att det blir roligt att tanka

du kan köra en 540 på 0,8 i optimala förhållanden men blandad körning så får du räkna med 1,5

kör mest motorväg, 100km/h väg,  borde klara mig runt litern?^^ har inte stadskörning alls, har bara en rondell och sen är det motorväg hela vägen. 1.5 känns ganska surt faktiskt^^ska läsa lite vad folk tycker om förbrukningen

jag körde 540 ett kort tag ( var inte min men lånade den några månader)... jag hade som lägsta snitt 1,3 och högsta låg på 1,85

kör rätt blandat ca 60% landsväg + motorväg och 40% stadstrafik

ok, är väl stadstrafik som förstör mycket antar jag, om man har bara 15km till jobbet och är till 90%landsväg/motorväg borde de vara bättre förbrukning, men yes jag fattar poängen,  läser på de flesta forums att 540 är och brukar tom vara mindre törstig än 530 faktiskt,  540 brukar vara rätt snåla motorväg.  dom flesta på amerikanska forum brukar få runt mellan 20-30mpg vilket motsvarar runt litern i förbrukning. det är inte som att min 525-528 var jätte snåla precis, men 40in får man iaf en fet v8 på nästan 300hk. om man klarar sig på litern fram o tbax till jobbet så äre inget alls att oroa sig över.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang