Volvo 740-87 B230e automat, dör när man våldar.

loow Jävel
28 oktober 2016 · 2 018 Inlägg

Hej!

Har köpt en gammal 740 med b230e o tomatlåda som jag tänkt åka med över vintern.

Har kört ca 100 mil med den o allting funkar bra, men i helgen när de kommit regn så tänkte jag bryta upp den på ställ i en rondell.

Precis innan den går upp på häng så slutar den gasa/driva. Även fast man har plattan i mattan så varvar den bara 1500varv och går sakta, släpper du sen gasen o gasar igen så varvar den upp o går som vanligt. Men om du försöker sladda så går den ner på 1500 varv och ligger där tills du släppt gasen o tryckt ner den igen.

Hur kommer detta sig? Är dom så eller är något trasigt?
Har aldrig kört en 740 automat förut så jag har ingen aning...

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Isac!

You got to risk it, to get the biscuit :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

Inte så enkelt att kickdown är kass så den växlar upp när den släpper?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
28 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Jag höll på att fråga om den gått 49.000 mil, men gör inte det...

Däremot måste jag (till mångas förtret) påminna om att det faktiskt är en gammal bil med många mil och år på nacken och den klarar kanske faktiskt inte av den behandlingen. En gammal Volvo må vara väldigt tålig, men det finns en gräns. Självklart kan du säkert lokalisera ett fel och lyckas ställa upp den i en rondell, men jag vill att du ska fundera på varför du ska göra det öht. Killen som klippte en barnvagn i Norrtälje (med en gammal Volvo) för några år sedan hade också kul så lite som 5 sekunder innan det small.

För att utveckla Hybridsmurfens teori, testa att låsa den på t ex ettan och gasa hårt utan att gå förbi kickdown-läget. Svarar den på gasen då eller dör den då också?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
anteratelj
28 oktober 2016 · 3 Inlägg

Den lär väl dö?

loow Jävel
28 oktober 2016 · 2 018 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Inte så enkelt att kickdown är kass så den växlar upp när den släpper?

Hej! Nja, den ligger kvar på sina 1500 varv vilken växel du än lägger i manuellt tills du släpper gasen o gasar på igen.

You got to risk it, to get the biscuit :)
loow Jävel
28 oktober 2016 · 2 018 Inlägg

caromania skrev:
Jag höll på att fråga om den gått 49.000 mil, men gör inte det...

Däremot måste jag (till mångas förtret) påminna om att det faktiskt är en gammal bil med många mil och år på nacken och den klarar kanske faktiskt inte av den behandlingen. En gammal Volvo må vara väldigt tålig, men det finns en gräns. Självklart kan du säkert lokalisera ett fel och lyckas ställa upp den i en rondell, men jag vill att du ska fundera på varför du ska göra det öht. Killen som klippte en barnvagn i Norrtälje (med en gammal Volvo) för några år sedan hade också kul så lite som 5 sekunder innan det small.

För att utveckla Hybridsmurfens teori, testa att låsa den på t ex ettan och gasa hårt utan att gå förbi kickdown-läget. Svarar den på gasen då eller dör den då också?

Hej!

Bilen har gått 18000 och har fullstämplad bok. Jag är medveten om att det är en gammal bil, och sladda i rondeller är inte det jag stör mig över, utan mer det problemet att bilen nästan dör.

Jag har lekt av mig de mesta i mina yngre år så jag förstår precis hur du menar.

Bilen går brett och som den ska på grus dock.

Jag ska kika vidare på kickdown-teorin! Tack ska ni ha smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

loow skrev:

caromania skrev:
Jag höll på att fråga om den gått 49.000 mil, men gör inte det...

Däremot måste jag (till mångas förtret) påminna om att det faktiskt är en gammal bil med många mil och år på nacken och den klarar kanske faktiskt inte av den behandlingen. En gammal Volvo må vara väldigt tålig, men det finns en gräns. Självklart kan du säkert lokalisera ett fel och lyckas ställa upp den i en rondell, men jag vill att du ska fundera på varför du ska göra det öht. Killen som klippte en barnvagn i Norrtälje (med en gammal Volvo) för några år sedan hade också kul så lite som 5 sekunder innan det small.

För att utveckla Hybridsmurfens teori, testa att låsa den på t ex ettan och gasa hårt utan att gå förbi kickdown-läget. Svarar den på gasen då eller dör den då också?

Hej!

Bilen har gått 18000 och har fullstämplad bok. Jag är medveten om att det är en gammal bil, och sladda i rondeller är inte det jag stör mig över, utan mer det problemet att bilen nästan dör.

Jag har lekt av mig de mesta i mina yngre år så jag förstår precis hur du menar.

Bilen går brett och som den ska på grus dock.

Jag ska kika vidare på kickdown-teorin! Tack ska ni ha smile

Märkligt fel. Men du har troligen lådan AW71L i kälken. En tålig sak som även gör tjänst i Toyota... Den kan misshandlas rätt bra i synnerhet om man jämför med ZF. Så kör på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
loow Jävel
28 oktober 2016 · 2 018 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

loow skrev:

caromania skrev:
Jag höll på att fråga om den gått 49.000 mil, men gör inte det...

Däremot måste jag (till mångas förtret) påminna om att det faktiskt är en gammal bil med många mil och år på nacken och den klarar kanske faktiskt inte av den behandlingen. En gammal Volvo må vara väldigt tålig, men det finns en gräns. Självklart kan du säkert lokalisera ett fel och lyckas ställa upp den i en rondell, men jag vill att du ska fundera på varför du ska göra det öht. Killen som klippte en barnvagn i Norrtälje (med en gammal Volvo) för några år sedan hade också kul så lite som 5 sekunder innan det small.

För att utveckla Hybridsmurfens teori, testa att låsa den på t ex ettan och gasa hårt utan att gå förbi kickdown-läget. Svarar den på gasen då eller dör den då också?

Hej!

Bilen har gått 18000 och har fullstämplad bok. Jag är medveten om att det är en gammal bil, och sladda i rondeller är inte det jag stör mig över, utan mer det problemet att bilen nästan dör.

Jag har lekt av mig de mesta i mina yngre år så jag förstår precis hur du menar.

Bilen går brett och som den ska på grus dock.

Jag ska kika vidare på kickdown-teorin! Tack ska ni ha smile

Märkligt fel. Men du har troligen lådan AW71L i kälken. En tålig sak som även gör tjänst i Toyota... Den kan misshandlas rätt bra i synnerhet om man jämför med ZF. Så kör på.

Tack för input!  smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

loow skrev:

Hybridsmurfen skrev:

loow skrev:

Hej!

Bilen har gått 18000 och har fullstämplad bok. Jag är medveten om att det är en gammal bil, och sladda i rondeller är inte det jag stör mig över, utan mer det problemet att bilen nästan dör.

Jag har lekt av mig de mesta i mina yngre år så jag förstår precis hur du menar.

Bilen går brett och som den ska på grus dock.

Jag ska kika vidare på kickdown-teorin! Tack ska ni ha smile

Märkligt fel. Men du har troligen lådan AW71L i kälken. En tålig sak som även gör tjänst i Toyota... Den kan misshandlas rätt bra i synnerhet om man jämför med ZF. Så kör på.

Tack för input!  smile

Om växelkulissen säger "PRND321" så ska du ta det väldigt vackert. Då sitter det den minst sagt känsliga ZF monterad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
28 oktober 2016 · 5 833 Inlägg

Antispinn, fanns det som tillval till 740?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Antispinn, fanns det som tillval till 740?

Nej. Tanken var dock god.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KolGruvan
28 oktober 2016 · 1 450 Inlägg

760 fanns det väl antispinn till eller etc eller vad det kallas
Men inte 740

Senast redigerat av KolGruvan (28 oktober 2016)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

KolGruvan skrev:
760 fanns det väl antispinn till eller etc eller vad det kallas
Men inte 740

Jodå. Volvo 760 med multilink och ABS-bromsar fanns att få med antispinn (ETC). 740 fanns inte. Iallafall inte i Sverige vad jag vet.

EDIT: Många yngre blandar ihop antispinn och antisladd. Systemen är helt olika.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (28 oktober 2016)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
28 oktober 2016 · 5 833 Inlägg

Antispinn är egentligen ett riktigt skit. Vad skall man ha det till? Skall man komma upp för en isig backe måste man ju stänga av det

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Antispinn är egentligen ett riktigt skit. Vad skall man ha det till? Skall man komma upp för en isig backe måste man ju stänga av det

Nu slirar vi ifrån ämnet men bilen tillåts inte att spinna med drivhjulen utan en dator sköter detta mycket effektivare än en människa kan göra. Men har man körvana så kan systemet upplevas som ett hinder, ja. I synnerhet på vägar med mycket snö eller liknande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
loow Jävel
2 november 2016 · 2 018 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

loow skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Märkligt fel. Men du har troligen lådan AW71L i kälken. En tålig sak som även gör tjänst i Toyota... Den kan misshandlas rätt bra i synnerhet om man jämför med ZF. Så kör på.

Tack för input!  smile

Om växelkulissen säger "PRND321" så ska du ta det väldigt vackert. Då sitter det den minst sagt känsliga ZF monterad.

Växelföljden var så, så det kanske är den lådan jag har.
kickdown fungerar, ska försöka få innerhjulet att släppa någon gång till för att försöka förstå problemet bättre.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 november 2016 · 17 470 Inlägg

loow skrev:

Hybridsmurfen skrev:

loow skrev:

Tack för input!  smile

Om växelkulissen säger "PRND321" så ska du ta det väldigt vackert. Då sitter det den minst sagt känsliga ZF monterad.

Växelföljden var så, så det kanske är den lådan jag har.
kickdown fungerar, ska försöka få innerhjulet att släppa någon gång till för att försöka förstå problemet bättre.

Hade det stått "PRND21" så hade du haft en liten knapp på sidan av växelväljaren mot dig som hade kastat in 3:an vid tryckning. Så ja: Du har ZF-lådan. Och då tar du det lugnt. Den gillar inte misshandel. Kan hålla förvisso men kanske inte? Det märker du smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
loow Jävel
6 november 2016 · 2 018 Inlägg

Tack för svar smile har provat bilen på alla möjliga vis idag och kommit fram till följande!: kickdown och växlingar funkar som det ska. Men!

Om jag står still utan växel i och trycker plattan i mattan så går den upp till 4500varv för att sedan stendö o gå ner till 1000 varv ända tills jag släpper gasen o gasar igen.
Om jag kör bilen funkar allting som det ska ända till jag kommer till exakt 4000 varv, då klipper de o de gasar ingenting förens jag släpper pedalen och gasar igen.

Varför är det såhär?
Läser om andra b230e som har varvstopp på 6000-6200 och de bara smattrar i röret, min stendör sad

You got to risk it, to get the biscuit :)
Utmarks-Loke
6 november 2016 · 5 833 Inlägg

Du har inte varvstopp i rotorn då? Plocka av fördelarlocket och se hur rotorn ser ut, om det är en vanlig avlång eller en rundare med en fjäder och grejer i

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang