Generator byte B20 Vilka passar?

Putteee
3 juli 2011 · 193 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Glöm inte jordkabeln som Batterinörden skrev i ett tidigare inlägg, den är lika viktig.

Okej okej smile får ta och leta upp en minus också, men har ju också 2 batterier i bilen ena i skuffen har en kabel på också 8mm men det batteriet kräver inte så mycket mer väll ?

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
3 juli 2011 · 233 Inlägg

Det beror på vad du använder det till, dock är det lång väg för strömmen, 8-10m (plus och minus) vilket kräver lite tjockare kablar för att undvika spänningsfall. smile

Putteee
3 juli 2011 · 193 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Det beror på vad du använder det till, dock är det lång väg för strömmen, 8-10m (plus och minus) vilket kräver lite tjockare kablar för att undvika spänningsfall. smile

Plusen är en gammal slutstegs kabel har en liggandes på 30mm2 vilket är skapligt stort jorden drog jag rätt ner i karossen.. ja du igentligen behöver jag inte två men är trevlig när man står still på sena kvällar i stan o har sterion på utan att bry sig om att batteriet ska dö fort sterion ljud är inget krävande direkt smile

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
3 juli 2011 · 233 Inlägg

Då klarar du dig bra smile

Putteee
3 juli 2011 · 193 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Då klarar du dig bra smile

Okej tack för alla svar ang detta med kablar ska se över detta imorgon efter jag är klar med värmekranen big_smile

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Drönirettab
3 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Om du har dragit generatorns laddkabel direkt upp till batteriet så rör det sig bara om dryga halvmetern. Exempelvis 70 cm lång 10 mm2 kabel får teoretiskt ca 0,1 V förlust vid 80 A och det är godkänt tycker jag. Man får komma ihåg att klämma alla kabelskor ordentligt, spänningsfall uppstår annars vid belastning. smile

Jag glömde helt bort att nämna generatorns laddkabel förut, slarvigt. Kabeln på Amazon är 6 mm2 enligt en rephandbok som jag kikat i.

Senast redigerat av Drönirettab (3 juli 2011)

Putteee
3 juli 2011 · 193 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om du har dragit generatorns laddkabel direkt upp till batteriet så rör det sig bara om dryga halvmetern. Exempelvis 70 cm lång 10 mm2 kabel får teoretiskt ca 0,1 V förlust vid 80 A och det är godkänt tycker jag. Man får komma ihåg att klämma alla kabelskor ordentligt, spänningsfall uppstår annars vid belastning. smile

Jag glömde helt bort att nämna generatorns laddkabel förut, slarvigt. Kabeln på Amazon är 6 mm2 enligt en rephandbok som jag kikat i.

Okej okej ja 0.1v är nog inget att bråka om big_smile. Ska se till att jag klämmer till dom riktigt alltså big_smile

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
RD_87 Skrotsamlare
4 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Dessutom kan man fundera över i vilka lägen generatorn mosar ut full effekt, det är ju egentligen bara över 2000rpm med soptomt batteri, och hur ofta kör man så?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Putteee
4 juli 2011 · 193 Inlägg

RD_87 skrev:
Dessutom kan man fundera över i vilka lägen generatorn mosar ut full effekt, det är ju egentligen bara över 2000rpm med soptomt batteri, och hur ofta kör man så?

Inte så ofta tongue

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Drönirettab
4 juli 2011 · 21 761 Inlägg

RD_87 skrev:
det är ju egentligen bara över 2000rpm med soptomt batteri, och hur ofta kör man så?

Nu glömde nog herrn bort de "roliga" sakerna som man har i bilen, tex stereo och extraljus. wink

När sånt slängs på så kommer minsann strömförbrukningen att öka rejält. smile

RD_87 Skrotsamlare
4 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Drönirettab skrev:

RD_87 skrev:
det är ju egentligen bara över 2000rpm med soptomt batteri, och hur ofta kör man så?

Nu glömde nog herrn bort de "roliga" sakerna som man har i bilen, tex stereo och extraljus. wink

När sånt slängs på så kommer minsann strömförbrukningen att öka rejält. smile

Absolut, det är därför jag har 100A generator i Chryslern. Jag behöver aldrig 100A egentligen, däremot behöver jag de 53A den klarar att leverera vid tomgång.
Men som vanligt så är det ju alltid bättre att överdimensionera. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Berglund_89
28 oktober 2016 · 1 476 Inlägg

Årets trådlyft but, here we go..

Jag har en 142 -71 med B20, som föregående ägare slängt i en 100A generator, finns det nåt vettigt sätt att få dit den bra på utan att massera hjulhuset? Mvh.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Luckerlucker
15 november 2020 · 3 Inlägg

Tja.  Kan ni hjälpa mig.
Har bytt generator o batteri idag
Men jord kabl på generator.
Är sitter den fast  då laddar den inte. https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232894/232894-dd9b7f2a79c87d4d289aad966a5ada14.jpg
Dessa lampor upp men tar jag bort jorden på generator  då släcka dom ner och då laddar han inte.  Vad är fel och har ni tips åt mig  ??

Senast redigerat av Luckerlucker (15 november 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang