Byte av backventiler till pulsairsystemet, 940GL -94

AdrianNilsson
1 december 2016 · 5 Inlägg

Hej!

Jag har sökt och läst en del om vad skillnaden är mellan Pulsair och EGR.
Vid felsökning på Volvo-verkstad fick jag veta att mina "tryckklockor" var defekta och att dom inte längre finns i deras sortiment vilket innebär att jag inte kan köpa nya!
Jag tror dom pratade om backventilerna, ordet Volvo använde var just "tryckklockor".

SYMPTOM: Ojämn tomgång (svajar/ostadigt) och dör under körning om koppling trycks ned. Den blir för svag när motorvarven går ner.

Efter sökning på nätet tror jag mig ha lokaliserat och ringat in vad det är jag söker!

Gott folk, hjälp mig! smile
Mvh

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221537/221537-1a653627eae2242426878a0e1206b2aa.jpg

simlar
1 december 2016 · 5 525 Inlägg

Det du ringat in är pulsair-ventilerna ja.
Finns att köpa hos t.ex CVI-Automotive:
http://www.cvi-automotive.se/sv/article … -480-86-95

Annars om du inte bryr dig om avgasreningens funktion så är det bara skruva loss ventilerna och svetsa igen rören invändigt, eller skruva loss grenröret så du kommer åt att ta loss pulsair-rören från toppen och plugga med 4st koppar-50öringar eller 10kronor.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AdrianNilsson
1 december 2016 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Det du ringat in är pulsair-ventilerna ja.
Finns att köpa hos t.ex CVI-Automotive:
http://www.cvi-automotive.se/sv/article … -480-86-95

Annars om du inte bryr dig om avgasreningens funktion så är det bara skruva loss ventilerna och svetsa igen rören invändigt, eller skruva loss grenröret så du kommer åt att ta loss pulsair-rören från toppen och plugga med 4st koppar-50öringar eller 10kronor.

Bra hemsida! Tack för det!

När du nämner svetsning och/eller igenpluggning av slangar osv. så är det inget jag är intresserad av.
Jag vill nämligen inte modda något på min bil.
Det ska vara fungerande delar, så nära "stock" det går att komma.
Enligt Volvo så är avgasvärdena okej när dom temporärt täppte läckan vid felsökning och att det var backventilerna som orsakade alldeles för höga avgasvärden.

Min luftmassemätare är alldeles nybytt, och lambdasonden köpte jag ny när jag bytte avgassystemet från och med främre avgasröret oc hela vägen ut.

Ska jag prova köpa ett par av dessa backventilerna och byta dom?
Jag hoppas ju såklart att det åtgärdar problemet.
Annars är det ju missvisande information Volvo har givit mig!

Senast redigerat av AdrianNilsson (1 december 2016)

simlar
1 december 2016 · 5 525 Inlägg

AdrianNilsson skrev:
Bra hemsida! Tack för det!

När du nämner svetsning och/eller igenpluggning av slangar osv. så är det inget jag är intresserad av.
Jag vill nämligen inte modda något på min bil.
Det ska vara fungerande delar, så nära "stock" det går att komma.
Enligt Volvo så är avgasvärdena okej när dom temporärt täppte läckan vid felsökning och att det var backventilerna som orsakade alldeles för höga avgasvärden.

Min luftmassemätare är alldeles nybytt, och lambdasonden köpte jag ny när jag bytte avgassystemet från och med främre avgasröret oc hela vägen ut.

Ska jag prova köpa ett par av dessa backventilerna och byta dom?
Jag hoppas ju såklart att det åtgärdar problemet.
Annars är det ju missvisande information Volvo har givit mig!

Ok ja då är det bara beställa två stycken pulsair-ventiler så du får bilen i fungerande original-skick igen smile

Väldigt vanligt att ventilerna går sönder och går bilen bättre när slangen pluggas så kan det inte vara något annat som är fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AdrianNilsson
1 december 2016 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Ok ja då är det bara beställa två stycken pulsair-ventiler så du får bilen i fungerande original-skick igen smile

Väldigt vanligt att ventilerna går sönder och går bilen bättre när slangen pluggas så kan det inte vara något annat som är fel.

Jag vet ju inte säkert eftersom det är första gången jag byter just detta på bilen.
Det har ju varit "läckage" någonstans i luftsystemet så att säga. smile

Om jag ska felsöka under tomgång och spraya med något för att upptäcka tjuvluft på slangarna, ska jag använda något i stil med brake cleaner? Folk säger det reagerar bättre än exempelvis startgas. smile

simlar
1 december 2016 · 5 525 Inlägg

AdrianNilsson skrev:

simlar skrev:
Ok ja då är det bara beställa två stycken pulsair-ventiler så du får bilen i fungerande original-skick igen smile

Väldigt vanligt att ventilerna går sönder och går bilen bättre när slangen pluggas så kan det inte vara något annat som är fel.

Jag vet ju inte säkert eftersom det är första gången jag byter just detta på bilen.
Det har ju varit "läckage" någonstans i luftsystemet så att säga. smile

Om jag ska felsöka under tomgång och spraya med något för att upptäcka tjuvluft på slangarna, ska jag använda något i stil med brake cleaner? Folk säger det reagerar bättre än exempelvis startgas. smile

Ta loss slangen som går mellan luftburken och pulsair-ventilerna och plugga änden på denna.
Går bilen som den ska då så är ventilerna trasiga, svårare än så är det inte att felsöka dessa.

Vakuumläckage däremot så funkar både startgas och bromsrengöring prima, men pulsair-ventilerna ger inte något vakuumläckage utan när dom inte håller tätt så skickas avgaser in i luftburken och på så sätt kväver motorn.

Pulsairventilerna är i princip bara en backventil, den tillåter luft att sugas in i avgassystemet men inte avgaser att tryckas ut i luftburken.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AdrianNilsson
1 december 2016 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Ta loss slangen som går mellan luftburken och pulsair-ventilerna och plugga änden på denna.
Går bilen som den ska då så är ventilerna trasiga, svårare än så är det inte att felsöka dessa.

Vakuumläckage däremot så funkar både startgas och bromsrengöring prima, men pulsair-ventilerna ger inte något vakuumläckage utan när dom inte håller tätt så skickas avgaser in i luftburken och på så sätt kväver motorn.

Pulsairventilerna är i princip bara en backventil, den tillåter luft att sugas in i avgassystemet men inte avgaser att tryckas ut i luftburken.

Det var ett pedagogiskt svar! smile

Jag gick ut till bilen och startade den.
Provade att köra lite tomgång stilla, pumpade med gaspedalen för att se om tomgången sjönk ner och blev svag emellan trampen. Då var tomgången normal.

När jag en gång provade att köra en kort sträcka med slangen både kopplad som den ska vara och en gång kopplat loss + täppt igen den så känns symptomen konstigt nog inte så tydliga. Tomgången verkade bete sig nästan likadant båda gångerna, ingen markant skillnad tyvärr. Känns som en dålig ursäkt till felsökning.

Något jag märker tydligt, hur som helst, är att när jag startar med tung växel, ex 2an eller 3an så den får hålla upp tomgången lite hårdare så blir tomgången riktigt svag igen när jag trycker ner kopplingen, men inte så svag så den dör.

Håller jag jämn gas på mellan 2000 eller 3000 RPM så känns det som att bilen hickar lite titt som tätt.

Pumpar jag på bromspedalen i takt till hur motorvarven flyttar sig upp och ner så kan jag få till en rytm så varven "gungar" mellan 500-1000 RPM. Detta tror jag dock är normalt eftersom det har med bromsservon att göra, och den är väl motordriven..? :o

Det skulle vara så skönt om jag fick löst detta. Bilen har jag ärvt av min morfar och är det "dyraste" jag har. Jag byter gärna hela luftsystemet, bara jag vet att det är just precis det som felar.

simlar
1 december 2016 · 5 525 Inlägg

Hmm ja lät ju lite tveksamt det, den bör ju gå normalt med pulsairslangen pluggad ifall det är ventilerna som är felet.
Om du tar loss Y-kopplingen mot pulsair-ventilerna är det då oljigt eller sotigt inuti stålanslutningen på någon av ventilerna?
Är ventilerna dåliga så brukar det synas (iaf på förgasarmotorerna) att det är svart och småkletigt av sot i friskluftssidan av ventilen.

Att tomgången kan sjukna vid upprepade trampningar på bromspedalen är normalt, bromsservon förses med vakuum från motorn insug och vid upprepade inbromsningar blir det då i princip ett kraftigt vakuumläckage.

Är bilen välservad? Hur långt har den gått?
Om det inte är tydliga fel på pulsair-ventilerna skulle jag personligen se över servicedetaljerna. Främst de som oftast glöms bort, dvs tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock, luftfilter, bränslefilter.

Motorlampan/lambdalampan lyser inte?
En trasig lambdasond ger ofta ojämn gång, låg tomgång och hög bränsleförbrukning på dessa motorer men det brukar tända upp lambdalampan.
Lambdasonden är dock lätt att kolla, bara koppla ur kabeln till den och om motorn då går avsevärt bättre så är lambdasonden trasig.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AdrianNilsson
2 december 2016 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Hmm ja lät ju lite tveksamt det, den bör ju gå normalt med pulsairslangen pluggad ifall det är ventilerna som är felet.
Om du tar loss Y-kopplingen mot pulsair-ventilerna är det då oljigt eller sotigt inuti stålanslutningen på någon av ventilerna?
Är ventilerna dåliga så brukar det synas (iaf på förgasarmotorerna) att det är svart och småkletigt av sot i friskluftssidan av ventilen.

Att tomgången kan sjukna vid upprepade trampningar på bromspedalen är normalt, bromsservon förses med vakuum från motorn insug och vid upprepade inbromsningar blir det då i princip ett kraftigt vakuumläckage.

Är bilen välservad? Hur långt har den gått?
Om det inte är tydliga fel på pulsair-ventilerna skulle jag personligen se över servicedetaljerna. Främst de som oftast glöms bort, dvs tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock, luftfilter, bränslefilter.

Motorlampan/lambdalampan lyser inte?
En trasig lambdasond ger ofta ojämn gång, låg tomgång och hög bränsleförbrukning på dessa motorer men det brukar tända upp lambdalampan.
Lambdasonden är dock lätt att kolla, bara koppla ur kabeln till den och om motorn då går avsevärt bättre så är lambdasonden trasig.

Tack för tips, jag återkommer efter helgen när jag åter är hemma och kan prova lite till! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang