Bränsleförbrukning Volvo v70 d5

KolGruvan
1 december 2016 · 1 450 Inlägg

Ja då kan man ju konstatera att det är något fel på bilen ja har. Eftersom jag kör väldigt lugnt med bilen,
Detta med virvelspjäll ska kollas upp.
Hade en s60 d5 classic innan denna å den körde ja utan problem på ca 0.5. Dock en manuell och på den va armen till virvelspjället av på men den hoppade av varenda gång man satte tillbaka den.

Ja får väl kolla efter felkoder om det visar nånting , om ja inte hinner sälja bilen innan:D
För det går inte att den ska dra så mycket.
För Det blir en å annan lång tur i veckan också på ca 20 mil

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Djo
1 december 2016 · 10 157 Inlägg

KolGruvan skrev:
Ja då kan man ju konstatera att det är något fel på bilen ja har. Eftersom jag kör väldigt lugnt med bilen,
Detta med virvelspjäll ska kollas upp.
Hade en s60 d5 classic innan denna å den körde ja utan problem på ca 0.5. Dock en manuell och på den va armen till virvelspjället av på men den hoppade av varenda gång man satte tillbaka den.

Ja får väl kolla efter felkoder om det visar nånting , om ja inte hinner sälja bilen innan:D
För det går inte att den ska dra så mycket.
För Det blir en å annan lång tur i veckan också på ca 20 mil

Drar den så mycket även vid långkörningen på 20 mil ja då är något fel.

Att växellådan slirade för dig är gott nog argument för att sälja bilen.

Ja den yttre axeln brukar bli sliten men i värsta fall är det fel i toppen med virvelspjälet och det är också så dyrt att det är bättre sälja iväg den faktiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2016 · 17 465 Inlägg

Jupp.

Min D5 automat -02. låg på mellan 0.75-0.80 beroende på sträcka osv. Visst kunde den rulla på halvlitern på motorvägen men vid pumpen var det mer...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
1 december 2016 · 10 276 Inlägg

KolGruvan skrev:
...fick ett tips att ja skulle prova att "växla själv " med spaken så den inte drar ut så på växlarna, det provade ja ju men när ja låg i ca 80 å drog på så varvade bilen nåt väldigt,  precis som växellådan slirade så det ska ja inte prova något mer innan skiten rasar.

Inget konstigt alls med det, du försöker ju segdra med en automat som inte tillåts växla ner då du låst växeln och där lockup:en slår ifrån pga den ökade belastningen. Då slirar den förstås, det är så en automat fungerar. Det omvända gäller förstås också, annars skulle man inte uppfinnit lockup-funktionen.

Som sagt, helt normalt och lådan tål det, iaf om det bara sker nå´n enstaka gång. Men varmt blir det och det är inte så snällt...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (1 december 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KolGruvan
2 december 2016 · 1 450 Inlägg

Brådhis skrev:

KolGruvan skrev:
...fick ett tips att ja skulle prova att "växla själv " med spaken så den inte drar ut så på växlarna, det provade ja ju men när ja låg i ca 80 å drog på så varvade bilen nåt väldigt,  precis som växellådan slirade så det ska ja inte prova något mer innan skiten rasar.

Inget konstigt alls med det, du försöker ju segdra med en automat som inte tillåts växla ner då du låst växeln och där lockup:en slår ifrån pga den ökade belastningen. Då slirar den förstås, det är så en automat fungerar. Det omvända gäller förstås också, annars skulle man inte uppfinnit lockup-funktionen.

Som sagt, helt normalt och lådan tål det, iaf om det bara sker nå´n enstaka gång. Men varmt blir det och det är inte så snällt...

//Brådhis

De kan nog stämma, kändes precis som växlarna slirade.
Ska bli intressant att se vad förbrukningen ligger på nu nästa gång jag tankar..
Får kanske bli att höra vad som sägs på verkstaden om detta. Har hört runt lite å dom ja frågat som har likadan bil kör på 0.65-0.7

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Evildan
2 december 2016 ·

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:

KolGruvan skrev:
...fick ett tips att ja skulle prova att "växla själv " med spaken så den inte drar ut så på växlarna, det provade ja ju men när ja låg i ca 80 å drog på så varvade bilen nåt väldigt,  precis som växellådan slirade så det ska ja inte prova något mer innan skiten rasar.

Inget konstigt alls med det, du försöker ju segdra med en automat som inte tillåts växla ner då du låst växeln och där lockup:en slår ifrån pga den ökade belastningen. Då slirar den förstås, det är så en automat fungerar. Det omvända gäller förstås också, annars skulle man inte uppfinnit lockup-funktionen.

Som sagt, helt normalt och lådan tål det, iaf om det bara sker nå´n enstaka gång. Men varmt blir det och det är inte så snällt...

//Brådhis

De kan nog stämma, kändes precis som växlarna slirade.
Ska bli intressant att se vad förbrukningen ligger på nu nästa gång jag tankar..
Får kanske bli att höra vad som sägs på verkstaden om detta. Har hört runt lite å dom ja frågat som har likadan bil kör på 0.65-0.7

Glöm inte att i princip alla Volvoägare kör sina bilar 15-20% under angiven förbrukning, medans vi som sålt våra Volvos har i regel helt andra siffor att presentera. wink

Djo
2 december 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:
Inget konstigt alls med det, du försöker ju segdra med en automat som inte tillåts växla ner då du låst växeln och där lockup:en slår ifrån pga den ökade belastningen. Då slirar den förstås, det är så en automat fungerar. Det omvända gäller förstås också, annars skulle man inte uppfinnit lockup-funktionen.

Som sagt, helt normalt och lådan tål det, iaf om det bara sker nå´n enstaka gång. Men varmt blir det och det är inte så snällt...

//Brådhis

De kan nog stämma, kändes precis som växlarna slirade.
Ska bli intressant att se vad förbrukningen ligger på nu nästa gång jag tankar..
Får kanske bli att höra vad som sägs på verkstaden om detta. Har hört runt lite å dom ja frågat som har likadan bil kör på 0.65-0.7

Glöm inte att i princip alla Volvoägare kör sina bilar 15-20% under angiven förbrukning, medans vi som sålt våra Volvos har i regel helt andra siffor att presentera. wink

En jag känner kör sin v70 d5 awd på 0,8 och han kör riktigt lugnt.

Min v70 2,4t kan jag få ner till 0,9 men kör man normalt ligger man enligt färddatorn så är genomsnitsförbrukningen 1,1 liter milen.

Så ja en v70 drar lika mycket som en gammal 240 men man har mer häst bekvämare bil och runt litern tycker jag är acceptabelt faktiskt såvida man inte är rakt av ute efter en miljöbil och kör därefter.

Senast redigerat av Djo (2 december 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
2 december 2016 ·

Jag tycker det är uselt att volymmodellen av en Volvokombi har förbrukat runt litern sedan 1968.

Djo
2 december 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:
Jag tycker det är uselt att volymmodellen av en Volvokombi har förbrukat runt litern sedan 1968.

Äsch dom är ju konsekventa iallafall wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
2 december 2016 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:
Jag tycker det är uselt att volymmodellen av en Volvokombi har förbrukat runt litern sedan 1968.

Äsch dom är ju konsekventa iallafall wink

Det är sant, SAABs volymdito har alltid förbrukat något mindre fast med högre effekt. Tack Turbopelle för det. RIP.

Djo
2 december 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:
Jag tycker det är uselt att volymmodellen av en Volvokombi har förbrukat runt litern sedan 1968.

Äsch dom är ju konsekventa iallafall wink

Det är sant, SAABs volymdito har alltid förbrukat något mindre fast med högre effekt. Tack Turbopelle för det. RIP.

Haha kompisen hade en saab 9-5 aero automat den låg på 1,45 liter milen enligt färddatorn wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Brådhis * Voff voff *
2 december 2016 · 10 276 Inlägg

Evildan skrev:

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:

Inget konstigt alls med det, du försöker ju segdra med en automat som inte tillåts växla ner då du låst växeln och där lockup:en slår ifrån pga den ökade belastningen. Då slirar den förstås, det är så en automat fungerar. Det omvända gäller förstås också, annars skulle man inte uppfinnit lockup-funktionen.

Som sagt, helt normalt och lådan tål det, iaf om det bara sker nå´n enstaka gång. Men varmt blir det och det är inte så snällt...

//Brådhis

De kan nog stämma, kändes precis som växlarna slirade.
Ska bli intressant att se vad förbrukningen ligger på nu nästa gång jag tankar..
Får kanske bli att höra vad som sägs på verkstaden om detta. Har hört runt lite å dom ja frågat som har likadan bil kör på 0.65-0.7

Glöm inte att i princip alla Volvoägare kör sina bilar 15-20% under angiven förbrukning, medans vi som sålt våra Volvos har i regel helt andra siffor att presentera. wink

Precis! Och vilken förbrukning är det dom anger? Nollad förddator i nedförsbacke...? Min V70 D3 -11 automat har tagit 0,65 som lägst och 1,44 som högst. Snittet över dom 5800 mil jag kört den hittills ligger på 0,80. När jag körde V70N T5 -01 förut låg förbrukningen runt 1,30 vi samma körning så jag tycker att 0,80 är en utmärkt siffra. En halvliter mindre per mil och bara 300:- mer i skatt. Vem sa att diesel inte lönar sig...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang