Återköp av handlare? flera fel, dålig värme. Audi A4 -04

illiuminati
3 december 2016 · 243 Inlägg

Har suttit och googlat, men får så många olika svar så vet inte vad som gäller och vill inte börja fightas innan jag vet vad som verkligen gäller.

Jag köpte en Audi A4 1.8t -2004.
Efter köpet så upptäcker jag att bilen inte blir varm i kupén, kontaktar säljaren som ber mig komma så han kan åtgärda, han luftar kylsystemet totalt 4 gånger under två veckors period, men problemet löser sig inte.
Han byter ett rör/slang bakom motorn, men det löser sig inte, till slut byter han värmepaket och då hade det hunnit bli milt ute igen och det blev varmt men efter ca 10min.
Idag när jag körde så åkte jag hemifrån och skulle hämta en bekant vid ca 23:30 ca -3.5c ute och det tog ca 40min innan bilens fläktar började ge ifrån sig varmluft.

Under de första veckorna så lyste inte motorlampan, men nu efter senast när jag haft bilen inlämnad hos honom så började motorlampan lysa, han "åtgärdade" felet då han "hade glömt" att återställa felkoder sen bytet av värmepaketet, tog ca 1.5 dag så lyste den igen, då tog han in bilen och det visade sig vara "glapp" vid någon givare, lampan hade slocknat när han kört med bilen.

Efter det så lyste lampan igen, då hade han tagit isär något vid motorn och rättat till felet, han inte ens komma hem innan lampan började lysa igen.

Jag åkte och tvättade bilen, gör det själv tvätt, som vanligt avfettning runt i nedre kant, sen spolade jag av enligt programmen på bra avstånd med mera.
Märkte efter att hela frontbumpern som är i plast va helt flammig, ringer upp honom direkt och han säger att de tvättat bilen men utan avfettning flera gånger innan jag köpte, så han sa att han skulle polera upp den... vilket han gjorde men som inte hjälpte till 100% så han har sagt nu att han ska låta en lackerare fixa det och sen klarlacka.

Men iochmed värmen som tog 40min nu ikväll så börjar jag bli less på detta, jag har ca 10min till jobbet, med andra ord så kommer jag åka i en kall bil hela vintern, då mellan hemmet och jobbet är det jag åker i stort sett.

Det är nästan exakt 7 veckor sen jag köpte bilen nu, men de här felen som varit har varit dolda och inte nämnts alls vid köp.
Vad har jag för rättigheter, är han tvungen att köpa tillbaka bilen eller inte? om han är det vad kan jag hänvisa till för regler/lagar mm?

Gör mig gärna inte osams med han i onödan då risken finns att han inte hjälper mig alls, han har varit tillmötesgående och trevlig, men att åtgärda problemen verkar inte vara hans starka sida, han försöker men det hjälper inte.
Hittills har jag säkert varit där med bilen 10-15ggr och jag får låna någon gammal skrutt Volvo S80 under tiden som jag haft min bil inlämnad.
Jag har nog bara haft min bil under dessa 7 veckor, totalt ca 1.5 vecka om ens det.

Kom gärna med egna erfarenheter eller kunskap om detta, tänkte att jag ringer honom imorgon om jag känner att jag har fått tillräckligt med kött på benen.

Jag betalade 43000kr för bilen, och tyckte jag va så noga som jag bara kunde när jag provkörde och inspekterade bilen.

/// red. rubrik. HS.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (5 december 2016)

Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Saab 9-5 "Nordic" (1999)
Renault Megane "klistret" (2000)
Power-krille
3 december 2016 · 672 Inlägg

Är det värme i skruttvolvon så köp den!

Senast redigerat av Power-krille (3 december 2016)

"Väx inte upp! det är en fälla"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2016 · 17 470 Inlägg

Du har fått oväntat mycket hjälp från bilhandlaren. Där vill jag med köpa bil. fast nu har det blivit några vändor och givetvis kan du begära återköp. Men be snällt och köp helst en annan bil från samma handlare. Men det verkar du ha förstått.

Jag har varit bilförsäljare på ett större företag själv. Trevliga kunder brukar man hjälpa.

Hört mycket problem med Audi men dålig värme är nog nytt. Tänker mig en ventil som inte öppnar ordentligt. Blir motorn varm fort? Som JML frågade.

Har du manuell reglering eller ACC?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
illiuminati
5 december 2016 · 243 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Fronten verkar vara "hemma-lackad med sprayburk". Värmen skall komma efter ca 6-8 min, inte så du bränner dig dock. Kalasvärme efter typ 15 min beroende på hur kallt det är, och om du har motorvärmare eller inte.
Vad visar din motortemperatur mätare? Hur lång tid tar den för att nån normalläget (borde vara mitt på mätaren). Normalt skall det ta ca 10 min att nå normalläget.

Okej kanske jag som är kräsen, tar ca 10min innan den når 90c, fast dock mer än 15min för kalasvärme skulle jag säga.

Hybridsmurfen skrev:
Du har fått oväntat mycket hjälp från bilhandlaren. Där vill jag med köpa bil. fast nu har det blivit några vändor och givetvis kan du begära återköp. Men be snällt och köp helst en annan bil från samma handlare. Men det verkar du ha förstått.

Jag har varit bilförsäljare på ett större företag själv. Trevliga kunder brukar man hjälpa.

Hört mycket problem med Audi men dålig värme är nog nytt. Tänker mig en ventil som inte öppnar ordentligt. Blir motorn varm fort? Som JML frågade.

Har du manuell reglering eller ACC?

Jag har ACC, jo han har varit väldigt trevlig, men å andra sidan ganska okunnig, för en kunnig verkstad skulle detta ha inneburit en vända om de verkligen ville hjälpa.
Nu har dock motorlampan slocknat, som han förutspådde, så ja vettefan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2016 · 17 470 Inlägg

Eftersom du har acc: När börjat kupéfläkten att varva upp i autoläge? Den brukar göra det efter några minuter då bilen tycker att det är varmt nog för att börja värma.

Frågan är vad denna funktion styrs av och var sensorn sitter/signal tas från.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang