Köpråd: Mazda 6 2.2 Diesel 2010/2011

Makemehappy
3 december 2016 · 256 Inlägg

Är väldigt sugen på denna bil, någon som har ägt en sådan och har något att säga till mig om?

Evildan
3 december 2016 ·

Försöker du ta något rekord i antal köprådstrådar utan att köpa något?
Du förefaller vara en drömmare som inte kommer längre än till detta stadie.

Mazda 6 är en bra bil, provkör och känns det bra så köp en sådan.

Muttley
4 december 2016 ·

Även om du  bara drömmer och inte kommer till skott kan jag ge dig input. Min bror har en sådan.
Han är riktigt nöjd med den drar 0.6 milen med hans hårda körstil vilket är lågt då han alltid höjer snittförbrukningen på alla bilar han lånat av mig smile

Den är robust i kupen  och man sitter fint.  Helt enkelt vettigt val.Viktigt som på alla bilar att göra servicen.
Partikelfiltret lyser dock när de är vanlig service på gång  de är väl de enda jag kommer på som kan göra en onödigt orolig.

Bytte bromsklossar fram på den för en timme sen,  sjukt lätt var det med tog totalt 45 minuter med massor av paus.

Provkör en vet jag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2016 · 17 465 Inlägg

Bra bilar. Bara köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
4 december 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Bra bilar. Bara köp.

Flippa direkt...

jaka54
4 december 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Problemet med många japanska bilar är att de rostar ganska friskt men mekaniskt är de bra.
Sen börjar man fundera om diselbilar är något att satsa på då fyra storstäder kommer att förbjuda dieslar. Men det kommer ju att dröja några år i sverige innan det sker, men ändå...

Muttley
4 december 2016 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Problemet med många japanska bilar är att de rostar ganska friskt men mekaniskt är de bra.
Sen börjar man fundera om diselbilar är något att satsa på då fyra storstäder kommer att förbjuda dieslar. Men det kommer ju att dröja några år i sverige innan det sker, men ändå...

Kan säga att på brorsans finns inte en rostfläck, har gått ungerfär 24000 mil och tvättas för sällan wink

Klart de är värt att satsa på diesel. Alla bor inte inne i city där de är tänkt att bli miljözoner. Skulle man isåfall tvunget ta sig in i de miljözonerna så löser man de med kollektivtrafiken och parkerar utanför.  Eller använder de 2 långa benen smile

Makemehappy
12 december 2016 · 256 Inlägg

Köpte den! Grymt nöjd! Det är viktigt att välja rätt från början, det är inga skor man köper. Hellre att jag skapar 10 trådar om köpråd, än att köpa en bil på gissning. Men är väldigt nöjd, mazda gör grymma bilar!

Makemehappy
18 december 2016 · 256 Inlägg

Jag behöver er hjälp! Har som sagt köpt en Mazda 6 2.2 Diesel 2011 modell, är helt ny på diesel.

Visst ska det ryka lite vid kallstart, det gör alla bilar. Men min verkligen ryker vid kallstart, inte nog med det det luktar väldigt starkt. Nästan som ättika, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Har som sagt inte haft diesel innan, men är detta normalt?

Rykandet slutar dock när jag kört med bilen en stund, men den där ättika lukten finns fortfarande kvar även om det luktar och ryker mycket mindre när bilen är varm.

Bilen drar inte kylvätska, oljan är fin. Bilen har bara gått 10500 mil, är detta normalt med diesel eller är det något fel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2016 · 17 465 Inlägg

Makemehappy skrev:
Jag behöver er hjälp! Har som sagt köpt en Mazda 6 2.2 Diesel 2011 modell, är helt ny på diesel.

Visst ska det ryka lite vid kallstart, det gör alla bilar. Men min verkligen ryker vid kallstart, inte nog med det det luktar väldigt starkt. Nästan som ättika, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Har som sagt inte haft diesel innan, men är detta normalt?

Rykandet slutar dock när jag kört med bilen en stund, men den där ättika lukten finns fortfarande kvar även om det luktar och ryker mycket mindre när bilen är varm.

Bilen drar inte kylvätska, oljan är fin. Bilen har bara gått 10500 mil, är detta normalt med diesel eller är det något fel?

En nystartad diesel luktar fan inte hallonmuffins. Om den går bra så ser jag inget problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Makemehappy
18 december 2016 · 256 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Makemehappy skrev:
Jag behöver er hjälp! Har som sagt köpt en Mazda 6 2.2 Diesel 2011 modell, är helt ny på diesel.

Visst ska det ryka lite vid kallstart, det gör alla bilar. Men min verkligen ryker vid kallstart, inte nog med det det luktar väldigt starkt. Nästan som ättika, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Har som sagt inte haft diesel innan, men är detta normalt?

Rykandet slutar dock när jag kört med bilen en stund, men den där ättika lukten finns fortfarande kvar även om det luktar och ryker mycket mindre när bilen är varm.

Bilen drar inte kylvätska, oljan är fin. Bilen har bara gått 10500 mil, är detta normalt med diesel eller är det något fel?

En nystartad diesel luktar fan inte hallonmuffins. Om den går bra så ser jag inget problem.

Tror inte ändå inte att detta är normalt, när jag startar bilen luktar det verkligen ättika något surt, och det är så mycket rök så att röken syns ända fram på bilen, men ser verkligen röken som strålkastarna lyser upp. Nästan som en dimma? Men som sagt, har aldrig haft diesel, så jag vet inte..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2016 · 17 465 Inlägg

Makemehappy skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Makemehappy skrev:
Jag behöver er hjälp! Har som sagt köpt en Mazda 6 2.2 Diesel 2011 modell, är helt ny på diesel.

Visst ska det ryka lite vid kallstart, det gör alla bilar. Men min verkligen ryker vid kallstart, inte nog med det det luktar väldigt starkt. Nästan som ättika, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Har som sagt inte haft diesel innan, men är detta normalt?

Rykandet slutar dock när jag kört med bilen en stund, men den där ättika lukten finns fortfarande kvar även om det luktar och ryker mycket mindre när bilen är varm.

Bilen drar inte kylvätska, oljan är fin. Bilen har bara gått 10500 mil, är detta normalt med diesel eller är det något fel?

En nystartad diesel luktar fan inte hallonmuffins. Om den går bra så ser jag inget problem.

Tror inte ändå inte att detta är normalt, när jag startar bilen luktar det verkligen ättika något surt, och det är så mycket rök så att röken syns ända fram på bilen, men ser verkligen röken som strålkastarna lyser upp. Nästan som en dimma? Men som sagt, har aldrig haft diesel, så jag vet inte..

Ta en titt i instruktionsboken. Den har högst troligt en dieselvärmare som drar igång när bilen startat och det är kallt. Den kan vara boven då dess avgaser ofta sprutar ut under bilen i höjd med torpeden på någon sida.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Makemehappy
18 december 2016 · 256 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Makemehappy skrev:

Hybridsmurfen skrev:

En nystartad diesel luktar fan inte hallonmuffins. Om den går bra så ser jag inget problem.

Tror inte ändå inte att detta är normalt, när jag startar bilen luktar det verkligen ättika något surt, och det är så mycket rök så att röken syns ända fram på bilen, men ser verkligen röken som strålkastarna lyser upp. Nästan som en dimma? Men som sagt, har aldrig haft diesel, så jag vet inte..

Ta en titt i instruktionsboken. Den har högst troligt en dieselvärmare som drar igång när bilen startat och det är kallt. Den kan vara boven då dess avgaser ofta sprutar ut under bilen i höjd med torpeden på någon sida.

Den har dieselvärmare, men jag har aldrig tidigare haft en bil med varken bensin eller dieselvärmare, så jag vet inte om det ska lukta sådär starkt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2016 · 17 465 Inlägg

Makemehappy skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Makemehappy skrev:

Tror inte ändå inte att detta är normalt, när jag startar bilen luktar det verkligen ättika något surt, och det är så mycket rök så att röken syns ända fram på bilen, men ser verkligen röken som strålkastarna lyser upp. Nästan som en dimma? Men som sagt, har aldrig haft diesel, så jag vet inte..

Ta en titt i instruktionsboken. Den har högst troligt en dieselvärmare som drar igång när bilen startat och det är kallt. Den kan vara boven då dess avgaser ofta sprutar ut under bilen i höjd med torpeden på någon sida.

Den har dieselvärmare, men jag har aldrig tidigare haft en bil med varken bensin eller dieselvärmare, så jag vet inte om det ska lukta sådär starkt

Filma alltihop under en kallstart (Ha mobilen i lodrätt läge så vi slipper VVS.) så ska vi kolla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Makemehappy
18 december 2016 · 256 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Makemehappy skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Ta en titt i instruktionsboken. Den har högst troligt en dieselvärmare som drar igång när bilen startat och det är kallt. Den kan vara boven då dess avgaser ofta sprutar ut under bilen i höjd med torpeden på någon sida.

Den har dieselvärmare, men jag har aldrig tidigare haft en bil med varken bensin eller dieselvärmare, så jag vet inte om det ska lukta sådär starkt

Filma alltihop under en kallstart (Ha mobilen i lodrätt läge så vi slipper VVS.) så ska vi kolla.

Bra ide, kan dock inte filma lukten tyvärr. Det är det jag bekymrar mig mest för..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang