Nya bromsar fr verkstad, behöver bytas efter dryga året??? lurad???

Joselifine
4 december 2016 · 11 Inlägg

Hej,
Jag har nyligen tagit över min pappas bil. En Toyota Corolla 5dr -03. (mätarst. 230000).

2014-09 inl verkstad;
Årssrevice, oljebyte, isärtagn av bromsar bak för smörjning, byte bromsklossar bak, rengöring uppsmörjn av bromsok bak + justering handbroms
kontroll samt byte av bromsklossar fram+ uppsmörjning .

2015-09 inl verkstad :
isärtagn av bromsar bak, byte av bromsok o belägg båda sidor bak samt uppsmörjning, justering o+luftning av systemet+ påfyllning bromsvätska.

Nu bytte en snubbe däck o meddelar mig att bakbromsarna behöver bytas! (misstänker att han såg det på skivorna...
Är detta rimligt? Känns som om verkstaden lurats, tycker de verkar ha gjort bakvänd bromsrep bak?? byter man inte skivor o klossar samtidigt??? Skulle gärna vilja höra en åsikt av någon som har ett hum om sådant...

När jag ändå är igång o frågar... nu har en abskrans börjat göra ljud från sig, men ingen indikation på byte ännu.. om det skulle visa sig vara fram verkar det bli en dyr historia på en 7000kr, i övrigt är bilen i fint skick...men allt detta gör att jag funderar på att sälja o köpa annan.. Åker jag på både bromsbyte bak + krans fram, känns det ju lite småjobbigt..

zzr94092
4 december 2016 · 4 388 Inlägg

inte alls säkert att man byter klossar o skivor samtidigt,skivorna håller längre än vad klossarna gör,om inte så har man nog haft anliggande bromsar,gått varmt...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2016 · 17 477 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Har du ingen bekant som kan hjälpa o skruva? Lämnar du till verkstad så lämna till en billigare men kunnig. Har aldrig hört talas om "väsnande ABS-krans", ev oljud kan bero på rostflagor o liknande. Men mellan krans och givare finns det ingen fysisk kontakt, så de skall vara ljudlösa.

Nej. Det där låter märkligt. Krångel med bromsar bak, i synnerhet skivbromsar, är inte ovanligt. Ta för vana att bromsa kraftigt 2 gånger i veckan så motionerar man dessa. Då fungerar de.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
NIzmO Ollikkala Racing
4 december 2016 · 1 724 Inlägg

Om verkstan har monterat nya belägg (ev. av sämre kvalité?) ihop med gamla dåliga skivor kan det mycket väl slitas otroligt fort.
En seriös verkstad ser dock om skivorna är dåliga och bör rekommendera byte av dom samtidigt.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 december 2016 · 4 917 Inlägg

Håller med  ovanstående fullständigt eftersom jag har en corolla själv, fast nyare.
Se för 17 till att inte lämna bilen för sk service där igen,för har dom verkligen gjort sitt jobb med bromsarna och tagit bra betalt för  så borde dom inte vara slut.
Det enda viktiga är olje och filterbyte.
Jag undrar varför dom måste smörja bromsarna varje år för det gör inte jag och mina byter jag själv.
Vigga pengar av icke initierat folk är ju lätt.
ot ..Det va fasen vad folk är på hugget idag och svarar..smile

Senast redigerat av tommen1 (4 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
4 december 2016 ·

Har du inte bytt kransen ännu?
Är den spräckt kan det givetvis föra oväsen om den har släppt från navet och går emot någonstans.
Nu är jag ganska säker på att du menar att det låter från pumpen när du bromsat och ABSen börjar arbeta.
Just bakre bromsar är en känslig punkt på Corolla och flertalet Toyotor då ägarna i regel inte kör som biltjuvar och på så vis kärvar bromsarna, därav rekommenderas smörjning av bromsok varannan service.
Skivorna kan ha varit sisådär när beläggen böts, vad far din och verkstaden kom överens om vet vi inte. wink
Men givetvis bör mekanikern sagt till om skivorna såg trötta ut, det hör till arbetet.
Hur långt har bilen körts sedan bromsbytet 2015?

Edit: Sent upptäckta utbytta ord...jvl stavningskontroll!

Senast redigerat av Evildan (4 december 2016)

Evildan
4 december 2016 ·

Så här ser det ut till/på en Corolla.
Ibland spricker den påpressade ringen eller blir full med skräp och kan då föra oväsen samt ge upphov till en utebliven ABS-funktion med snabba pulser i pedalen som följd.

http://www.google.se/search?biw=360& … QQjNCw_0:0

torsen
4 december 2016 · 7 236 Inlägg

tommen1 skrev:
Håller med  ovanstående fullständigt eftersom jag har en corolla själv, fast nyare.
Se för 17 till att inte lämna bilen för sk service där igen,för har dom verkligen gjort sitt jobb med bromsarna och tagit bra betalt för  så borde dom inte vara slut.
Det enda viktiga är olje och filterbyte.
Jag undrar varför dom måste smörja bromsarna varje år för det gör inte jag och mina byter jag själv.
Vigga pengar av icke initierat folk är ju lätt.
ot ..Det va fasen vad folk är på hugget idag och svarar..smile


Inte fel att kolla okens rörlighet och ev smörja glidpinnarna en gång om året.

CC72
5 december 2016 · 1 661 Inlägg

Joselifine skrev:
Hej,
Jag har nyligen tagit över min pappas bil. En Toyota Corolla 5dr -03. (mätarst. 230000).

2014-09 inl verkstad;
Årssrevice, oljebyte, isärtagn av bromsar bak för smörjning, byte bromsklossar bak, rengöring uppsmörjn av bromsok bak + justering handbroms
kontroll samt byte av bromsklossar fram+ uppsmörjning .

2015-09 inl verkstad :
isärtagn av bromsar bak, byte av bromsok o belägg båda sidor bak samt uppsmörjning, justering o+luftning av systemet+ påfyllning bromsvätska.

Rullade bilen flera tusentals mil under det där året eller hur kunde beläggen ta slut på ett år?

Att man tar upp kolvarna och smörjer dom är bara smart då man kan förebygga många problem.

viccoA
5 december 2016 · 3 109 Inlägg

Att bromsoken byttes var för att de kärvade. Skivorna var säkert slitna men gick någon säsong till uppenbarligen.

Slitage på bromsar beror mycket på körstil, bromsar man länge och mjukt sliter det mycket belägg, tar man för vana att alltid motorbromsa där det är möjligt och bromsa hårt ett par gånger i veckan för att motionera bromsarna håller de i regel väldigt länge. Nu är det ganska små bromsar på en Corolla men borde gå 5000 mil mellan byte av belägg och 10 000 mil mellan skivbyten, som minst.

Joselifine
5 december 2016 · 11 Inlägg

Tack för alla svar, nej normalkörd bil... dessutom hade absljudet redan börjat komma så den har varit motorbromsad i något år. Jag bromsar hårt emellanåt, o det är absolut inget rost-gnissel-ljud från skivorna..detta speciella ljud kommer endast vid inbromsning . Det var Toyota som sa att det var en krans som skulle komma att behöva bytas, de kände väl till det ljudet...(riktigt bra filmklipp, förresten smile ). Hade  först en tanke att snacka med den berörda verkstan... för att se vad de har att säga om det hela... men den ligger 20 mil bort så... får väl kontakta kompisens bekant som kan bilar o är ngt billigare än en aukt.verkstad , men när jag ringde o kollade så sa han att det inte var helt lätt att se vilken som är på gång att gå sönder... alltså mycket jobb...bättre vänta tills det syns på instr.panelen...tydligen...
å jag som kör lite just som en biltjuv wink tycker det är hur tradigt som helst med detta surrande brumljud vid inbromsning. Suck.
Igen tack för alla råd o synpunkter!
Summa summarum: Bromsarna borde hålla längre.... verkstan lurig...

Joselifine
5 december 2016 · 11 Inlägg

...trodde att jag skulle få en mailavisering när svar kom... därför glatt överraskad nu när jag hoppade in...

xXSammy
5 december 2016 · 6 570 Inlägg

Hur långt kör du per år då?

De/Dem
Joselifine
5 december 2016 · 11 Inlägg

1000mil/år i snitt...

spillolja
5 december 2016 · 4 024 Inlägg

Ta av ena hjulet bak och ta en detaljerad bil på bromsen bak så vi får bedömma

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Joselifine
6 december 2016 · 11 Inlägg

Skulle det bli läge för detta framöver lovar jag att lägga upp en bild här... lär nog inte hända i år dock wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang