Motorn dör när jag växlar, Ford Focus -07

Prisma1
4 december 2016 · 4 Inlägg

Hejsan alles! Kör alltså en focus från 2007 och den har sedan ett halvår tillbaka varit något opålitlig i tomgången. Varvmätaren utför små "dippar" och bilen är nära att lägga av med återhämtar sig igen och hamnar på vanliga ca 1000 varv. Ingen big deal. Sedan ett par dagar tillbaka har problemen blivit avsevärt värre och har nu blivit så påtagliga att jag inte vågar köra bilen hemifrån mer utan att få det fixat.

Det som inträffar är att jag startar bilen som vanligt utan problem, och bilen kan stå på utan problem. Använder jag kopplingen när jag står still händer ingenting med varven, helt normalt. Men när jag kör iväg och ska växla upp eller ner till exempel vid en korsning så slår mätaren i bott och motorn dör. Lampan för batteri och motorns elektronik lyser då. Så fort jag startar om bilen (vilket jag behöver göra illa kvickt mitt i trafiken) så går den igång utan problem men jag kan inte släppa gasen utan att den dör omedelbart igen. Slänger jag hela tiden i ny växel snabbt nog att gasa på igen så kan jag förmodligen köra hur långt som helst men behövs ena foten till koppling och andra till broms så hinner jag inte med.

Hursomhelst känns detta ohållbart. Vet att det finns ett par trådar i forumet med liknande problem men dom är några år gamla och gäller inte mitt bilmärke så jag skriver ändå. Som ni förstår är jag sjukt tacksam för varje tips, och beskriv gärna ganska tydligt, är riktigt kass på vad som sitter under huven.

Väl mött! // B

Utmarks-Loke
4 december 2016 · 5 833 Inlägg

Låter nog mest som tändningsproblem, kanske kass tändspole? Annars kan även tjuvluft ge sådana problem om det är någon slang som är sprucken och glipan öppnar och stänger sig när bilen rör på sig

Prisma1
4 december 2016 · 4 Inlägg

Okej, tändspole... Vet du vart den sitter och hur den ser ut? Är det en del som en kille som jag kan byta eller är det verkstad som gäller?

Prisma1
4 december 2016 · 4 Inlägg

Orkar du även ge lite mer ingående info om tvuvluften du pratar om? Är det slangar som jag hittar med blotta ögat eller behöver något lyftas/flyttas för att nå fram till dessa slangar?

Utmarks-Loke
4 december 2016 · 5 833 Inlägg

Först får du ta reda på om det verkligen är tändspolen som är kass. Borde väl bli felmeddelande för misständning då? Kolla felkoder kan vara en god början, har du haft några gula motorlampor eller liknande som lyst?

Tjuvluft kan det bli både lättåtkomligt och svåråtkomligt. Man brukar hitta det genom att spruta startgas runt motorn och lyssna efter ökat varvtal.

Prisma1
28 december 2016 · 4 Inlägg

Lämnade in den på Ford för felsökning och det visade sig vara sprucken insugsslang som var problemet. Dom lagade den för några hundralappar och bilen gick görknäppt ett par dagar men några mil senare går den finfint igen smile

Prisma

Uppsala-mannen
3 februari 2017 · 7 Inlägg

Prisma1 skrev:
Lämnade in den på Ford för felsökning och det visade sig vara sprucken insugsslang som var problemet. Dom lagade den för några hundralappar och bilen gick görknäppt ett par dagar men några mil senare går den finfint igen smile

Prisma

Hoppas att det var det som var problemet då, för min bil har samma problem, och jag har kommit fram till att det är tomgångsmotorn som spökar, vilket ger dessa symptom tex när man kommer fram till ett rödljus och behöver växla ner så går motorvarven ner till 2-300, vilket gör att motorn dör.
Har köpt mig en ny tomgångsmotor och ska byta den bara det blir lite varmare väder snart...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang