Byta bort BMWn mot Audi? KÖPRÅD!

Voolvoo
4 december 2016 · 38 Inlägg

Hejsan!

Äger idag en BMW E61 525i (218hk) från 2007. Full M-sport.

Jag har ägt den snart ett år dock så är jag sugen på något nytt. Tycker att motorn är lite väl klen för en sådan tung bil. Chassit känns väldigt bra och balanserat dock, riktigt fin att ligga i kurvor med. Klockren komfort, går mycket tyst.

Sneglat lite mot Audi A4 som jag antar är en konkurrent.  Hur förhåller sig denna till E61an komfort och kvalitetsmässigt? Några motorer att undvika? Är quattro "ett måste"?
Prislapp kring 80-100k.

Tackar!

Senast redigerat av Voolvoo (4 december 2016)

Voolvoo
4 december 2016 · 38 Inlägg

Voolvoo skrev:
Hejsan!

Äger idag en BMW E61 525i (218hk) från 2007. Full M-sport.

Jag har ägt den snart ett år dock så är jag sugen på något nytt. Tycker att motorn är lite väl klen för en sådan tung bil. Chassit känns väldigt bra och balanserat dock, riktigt fin att ligga i kurvor med. Klockren komfort, går mycket tyst.

Sneglat lite mot Audi A4 som jag antar är en konkurrent.  Hur förhåller sig denna till E61an komfort och kvalitetsmässigt? Några motorer att undvika? Är quattro "ett måste"? Ägandekostnader?
Prislapp kring 80-100k.

Tackar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2016 · 17 473 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Om du nu är "nöjd" med din E61 varför inte kika på en 535i eller 535d? Båda dessa kan med enklare medel skrämmas upp ordentligt. Audi kommer (som vanligt antar jag) sågas jämnt med fotknölarna av andra skribenter, säkert din BMW med. Jag har inte full koll på A4 men nån markant skillnad mot din E61 bör det inte vara om vi pratar om bilar vilka är ungefär lika gamla. Skulle jag "byta upp mig" från E61 så skulle jag bytt mot nåt nyare, typ en bil från 2010/2011 eller nyare, i fallet med BMW så blir det då en F10/F11, men då hamnar vi nog lite över din budget.

Inte ens Teknikens Värld rekommenderade köp av en lätt begagnad Audi sist... "När den går sönder, inte om den går sönder..."

Panda666 har ju en f10 till salu annars.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
5 december 2016 · 5 525 Inlägg

Voolvoo skrev:
Hejsan!

Äger idag en BMW E61 525i (218hk) från 2007. Full M-sport.

Jag har ägt den snart ett år dock så är jag sugen på något nytt. Tycker att motorn är lite väl klen för en sådan tung bil. Chassit känns väldigt bra och balanserat dock, riktigt fin att ligga i kurvor med. Klockren komfort, går mycket tyst.

Sneglat lite mot Audi A4 som jag antar är en konkurrent.  Hur förhåller sig denna till E61an komfort och kvalitetsmässigt? Några motorer att undvika? Är quattro "ett måste"?
Prislapp kring 80-100k.

Tackar!

En A4 är en liten bil, mer i klass med 3-serien.
Audis motsvarighet till 5-serien är A6an.

För 80-100k får du en A6 runt samma årsmodell som din BMW, dvs C6-karossen.
God komfort i både Audi och BMW så det jag kan rekommendera där är att åka och provköra några.

Personligen så anser jag att både S-line och Quattro är ett måste om man ska ha en Audi.
Motorerna har jag dålig koll på, men i en så pass stor och tung bil så är diesel att föredra. Audis 3,0TDI är en riktigt trevlig motor med 224hk och mycket vrid, fast du kanske kör för lite för att det ska vara värt att köra diesel?
Kvalitetsmässigt verkar dom inte vara sämre än andra märken, alla bilar har sina "standardfel" som biltillverkarna inte åtgärdar under modellens gång.

Sen som det redan är skrivet i ett tidigare inlägg.
Om du nu är så pass nöjd med bilen och enda "felet" är att motorn är för klen, varför då inte byta till en likadan bil fast med kraftfullare motor?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Evildan
5 december 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

JohnMayLives skrev:
Om du nu är "nöjd" med din E61 varför inte kika på en 535i eller 535d? Båda dessa kan med enklare medel skrämmas upp ordentligt. Audi kommer (som vanligt antar jag) sågas jämnt med fotknölarna av andra skribenter, säkert din BMW med. Jag har inte full koll på A4 men nån markant skillnad mot din E61 bör det inte vara om vi pratar om bilar vilka är ungefär lika gamla. Skulle jag "byta upp mig" från E61 så skulle jag bytt mot nåt nyare, typ en bil från 2010/2011 eller nyare, i fallet med BMW så blir det då en F10/F11, men då hamnar vi nog lite över din budget.

Inte ens Teknikens Värld rekommenderade köp av en lätt begagnad Audi sist... "När den går sönder, inte om den går sönder..."

Panda666 har ju en f10 till salu annars.

http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … rien-12279
"Ett problem som främst drabbar äldre modeller är läckande topplock..."
Men det förklaras säkert med några tvivelaktiga floskler.

Just A4 är en hyfsad bil med VAG-mått mätt, fast trång och bullrig så som en Golf/Octavia är.
http://beg.vibilagare.se/test/audi/a4/779
Mycket motorproblem med kamremmar, kamkedjor, sludge, tändspolar med mera. Den som klarar av att hamtera Google kan läsa mycket om detta och vags ovilja gentemot sina kunder.

Vad ska du då göra TS?
Jag tänker inte råda dig i någon riktning gällande de tu modellerna för jag hade inte valt någon av dom pga alla problemen och höga kostnader runt dom.

Senast redigerat av Evildan (5 december 2016)

SportPilot Ubåtsingenjör
5 december 2016 · 7 229 Inlägg

köp en toyota eller om du verkligen vill dra ut på svängarna så kan du köpa en honda ... allt annat är skit enligt eliten här inne

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
henkeboi
5 december 2016 · 87 Inlägg

Verkar redan som du är inne på en mindre bil eftersom du nämner Audi A4. Trevlig bil men är du ute efter mer motorstyrka så finns det ju andra roliga BMW-modeller att kika på också. Tex 330i E90 258hp

Voolvoo
5 december 2016 · 38 Inlägg

henkeboi skrev:
Verkar redan som du är inne på en mindre bil eftersom du nämner Audi A4. Trevlig bil men är du ute efter mer motorstyrka så finns det ju andra roliga BMW-modeller att kika på också. Tex 330i E90 258hp

Kikat lite på E91 men tycker faktiskt inte att utseendet tilltalar mig för fem öre.. hmm

Annars vore det klockrent alternativ. Kombi är ett måste.

Voolvoo
5 december 2016 · 38 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Om du nu är "nöjd" med din E61 varför inte kika på en 535i eller 535d? Båda dessa kan med enklare medel skrämmas upp ordentligt. Audi kommer (som vanligt antar jag) sågas jämnt med fotknölarna av andra skribenter, säkert din BMW med. Jag har inte full koll på A4 men nån markant skillnad mot din E61 bör det inte vara om vi pratar om bilar vilka är ungefär lika gamla. Skulle jag "byta upp mig" från E61 så skulle jag bytt mot nåt nyare, typ en bil från 2010/2011 eller nyare, i fallet med BMW så blir det då en F10/F11, men då hamnar vi nog lite över din budget.

Tanken har slått mig. Funderar lite över ägandekostnaderna över 535d dock. Har inte långt till jobbet men kör mycket privat, så kör typ 2000mil per halvår (har vinterbil) så det är ju fundersamt om det lönar sig med diesel. Sugen på det dock. Blir kanske en lång resa (700-800mil) i Europa i sommar och vore gött om den gick relativt snålt såklart, även om bärnslekonstnaden egentligen är en liten del av bilägande.

Har väl en budget upp till 130k ungefär. Skall kontanta bilen och vill inte ta lån, därför är taket därikring.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2016 · 17 473 Inlägg

Voolvoo skrev:

JohnMayLives skrev:
Om du nu är "nöjd" med din E61 varför inte kika på en 535i eller 535d? Båda dessa kan med enklare medel skrämmas upp ordentligt. Audi kommer (som vanligt antar jag) sågas jämnt med fotknölarna av andra skribenter, säkert din BMW med. Jag har inte full koll på A4 men nån markant skillnad mot din E61 bör det inte vara om vi pratar om bilar vilka är ungefär lika gamla. Skulle jag "byta upp mig" från E61 så skulle jag bytt mot nåt nyare, typ en bil från 2010/2011 eller nyare, i fallet med BMW så blir det då en F10/F11, men då hamnar vi nog lite över din budget.

Tanken har slått mig. Funderar lite över ägandekostnaderna över 535d dock. Har inte långt till jobbet men kör mycket privat, så kör typ 2000mil per halvår (har vinterbil) så det är ju fundersamt om det lönar sig med diesel. Sugen på det dock. Blir kanske en lång resa (700-800mil) i Europa i sommar och vore gött om den gick relativt snålt såklart, även om bärnslekonstnaden egentligen är en liten del av bilägande.

Har väl en budget upp till 130k ungefär. Skall kontanta bilen och vill inte ta lån, därför är taket därikring.

Kollade upp en E61 535d touring. 4805:- per år.

Här är bilen för övrigt, köp innan jul så kanske din budget håller :-)
https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_535 … 15&w=2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang