BMW (E81), 118d, -09 - Varningslampa TPMS

MarcusLindell
27 november 2016 · 1 Inlägg

Tjenare gött folk!

Felet som har uppstått är att varningslampan för lågt däcktryck (TPMS - Tire Pressure Monitor System) har tänts.

När lampan tändes så körde jag direkt till macken för att kontrollera däcktrycket. Inget av däcken hade något avvikande däcktryck 2,3 fram och 2,5 bak. När jag kontrollerat trycket så försöker jag nollställa felmeddelandet enligt konstens alla regler men felkoden kommer direkt tillbaka.

När jag kände på höger däck bak så var det extremt varmt! och övriga däck kalla. (körd sträcka) ca 4 mil. Jag bedömer att det kan ha med att handbromsen ligger på eller eventuellt bromsoket börjat kärva och ligger an.


Frågor:
Kan värmeutvecklingen ut i fälgen ha skadat sensorn och i så fall hur mycket kostar det att byta en?
Kommer felkoden om det beror på skadad sensor att återställa sig själv då sensorn rullar aktivt i däcken?
Vad är kostnaden på en verkstad (BMW, mekonomen...) för att läsa av däcket/en?
Kan det vara något annat än sändaren i däcket/en som är trasigt och behöver bytas?

Uteslutet:
Det beror inte på att jag bytt till vinterdäck och att batteriet eventuellt är slut i sensorn eftersom jag byte i slutet av oktober. Ingen gul varningslampa har tänts utan direkt till röd. (Tror sensorn är trasig/smält/skadat batteri utan att ha kollat!).

Tack på förhand!

Senast redigerat av MarcusLindell (27 november 2016)

caromania Forummoderator
27 november 2016 · 9 296 Inlägg

Behöver du trycka på en knapp när du byter däck? Har du gjort det om denna finns? Även om du bytte i oktober så kan det vara så att du behöver köra längre än tex 80km för att sensorn ska skicka signalen. Jag råkade ut för samma problem förra året med min Lexus. Det visade sig vara att bara trycka på knappen så löste det sig.

Vad gäller värmen så kan det absolut vara ett problem. Sensorerna snappar gärna upp även obalans etc.

Personligen tycker jag sensorer i däcken är trams. Är bilarna avsedda endast för korkade amerikanska hemmafruar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 november 2016 · 4 917 Inlägg

Haha, undrar om det kommer att sluta med dessa galenskaperna..
Med jag tror det inte..
Undrar vad domdär tokarna som konstruerar bilar ska hitta på härnäst..
Ja, jag vet , lite OT , men jag kunde inte låta bli..smile

Senast redigerat av tommen1 (27 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
lexuspower
5 december 2016 · 6 Inlägg

Hej
Kom lite sent på denna diskussion, men har följande instruktioner till BMW 1-serie för inlärning när man byter hjul eller sensorer (borde stå även i handboken):
med iDrive
1. slå på tändningen (motorn avstängd)
2. Tryck iDrive knappen
3. Välj INSTÄLLNINGAR
4. Tryck iDrive
5. Välj BIL / DÄCK
6. Tryck iDrive knappen
7. Välj DÄCK: RDC
8. Tryck iDrive knappen
9. Starta motorn
10. Välj Bekräfta DÄCKTRYCK
11. Tryck iDrive knappen
12. Kör bilen
utan iDrive
1. Starta motorn
2. Håll blinkers tills TPMS RESET syns
3. Tryck på knappen i änden på spaken
4. Tryck & håll knappen
5. Kör bilen

Tror sensorerna ska tåla värmen - i en racerbil är de ganska lika..
Batterierna däremot kan vara slut i en -09 bil.  Beräknat livslängden är 5-10 år beroende på miltalet, och om batteriet på en sensor är slut, då har de andra tre nog inte långt kvar heller.  Man ersätter hela sensorn i så fall och idag finns det eftermarknads ersättningar som är mycket billigare än original BMW samt funkar lika bra. Denna är en av de mest populära på däckverkstäder -
http://webbshop.safetyseal.se/cub-unise … p-789.html

Senast redigerat av lexuspower (5 december 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang