Köpråd; kombi 50 000sek

Presidento Of World
28 november 2016 · 3 329 Inlägg

Evildan skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Evildan skrev:
https://m.blocket.se/orebro/Toyota_Avensis_2_0_VVT__Drag__17200Mil_70367728.htm?ca=7&w=2

https://m.blocket.se/alvsborg/Toyota_Av … =7&w=2

https://m.blocket.se/orebro/Toyota_Aven … =7&w=2

Några kandidater. wink


Mondeo är inte heller dumma, rymliga och bekväma för i jämförelsen skitpengar.
Jag har rätt nyligen ägt en 2005 V6 Ghia och trivdes rätt bra med både komforten och funktionen.
Men...inte lika pålitligt som att åka Honda/Toyota även om min aldrig strulade mer än att den lämnade visitkort i form av färgglada runda plättar.

Hur är 1.8an? Respektive den större på 154hk? (Tror jag)

Vart även lite sugen på dieseln med 177hk är den bra?

Bägge är bra motorer, 2.0 är ngt rappare och givetvis förbrukar den ngt mer.
Till vardags märker du ingen skillnad alls enligt min uppfattning, på motorväg i högre körkortsfientliga hastigheter eller om du ofta varvar över 4500rpm är de gånger 2.0 märks av.

2.2dcat är en bra slitvarg, har erfarenheter av den motorn i både Avensis 2007 och Corolla Verso 2008, bägge bilarna rullade över 38000taximil utan bekymmer. Jo en givare av ngt slag gick sönder på Avensisen efter några månader pga ett fabrikationsfel hos underleverantör och den givaren är bytt på samtliga och uppdaterades omgående så det kommer inte ske igen.

Det var liknande problem med nya dieslarna 2016, 1.6 & 2.0 som inte höll måttet på många vis men efter ett två månaders försäljningsstopp fixades motorerna till hos leverantören, så dom håller den standard märkets kunder är vana vid, till skillnad från leverantörens vanliga kunder. Sorry för oftopic.

Ok, låter bra . Då det blir en familjebil behöver det inte vara en raket, ska kika närmre på diesel avensis (åker mycket långresor med familjen så det är nog rätt bra idé)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
xXSammy
29 november 2016 · 6 570 Inlägg

Jag köpte mig själv faktiskt en Mondeo 2.0 Tdci härom veckan.. (Jobbat Ford i 6år)

Kamrem var 20.000 mil/10år utom Aisin automaten (Ej powershift) då är det 10.000mil/5år
Två taxibilar rullade i Kiruna utan större problem, ena automat och andra manuell.. 50.000 mil på samma drivlina, sen gick ingående axelns lagring sönder på den manuella.

Kanontrevliga bilar, 1 poäng under Volvo V70 i Euro NCAP krocktest för barnsäkerhet.. 2 poäng över i sidokollision.

Ingår 1års fri assistans i alla Ford serviceunderhåll. 140hk diesel duger bra, även att dra med om du behöver dragkrok.

Senast redigerat av Malheus (29 november 2016)

De/Dem
Presidento Of World
29 november 2016 · 3 329 Inlägg

Malheus skrev:
Jag köpte mig själv faktiskt en Mondeo 2.0 Tdci härom veckan.. (Jobbat Ford i 6år)

Kamrem var 20.000 mil/10år utom Aisin automaten (Ej powershift) då är det 10.000mil/5år
Två taxibilar rullade i Kiruna utan större problem, ena automat och andra manuell.. 50.000 mil på samma drivlina, sen gick ingående axelns lagring sönder på den manuella.

Kanontrevliga bilar, 1 poäng under Volvo V70 i Euro NCAP krocktest för barnsäkerhet.. 2 poäng över i sidokollision.

Ingår 1års fri assistans i alla Ford serviceunderhåll. 140hk diesel duger bra, även att dra med om du behöver dragkrok.

Är det samma 2.0 som sitter i volvo v50 t.ex  ?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
xXSammy
29 november 2016 · 6 570 Inlägg

Euro4 spec motorn sitter i Volvo bilarna, Euro5 (och 4) finns bara i Fordarna (115, 140 eller 163hk)

De/Dem
Presidento Of World
5 december 2016 · 3 329 Inlägg

Vad säger ni om Mitsubishi grandis? Nåt att ha? Automat resp manuell

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
5 december 2016 ·

Jag vet om två manuella bensindrivna som rullat som taxi.
Byter kamrem var 9000 mil men annars var dom snälla mot åkaren förutom att dom gillar bensin.
Ovanligt trevliga att köra sett till biltypen,  ligger inte S-Max efter väghållningsmässigt. Lite bullrigt från bakre hjulhus vilket löses med tystrullande däck.
En doldis du kör kunna pruta hårt på.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2016 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
Jag vet om två manuella bensindrivna som rullat som taxi.
Byter kamrem var 9000 mil men annars var dom snälla mot åkaren förutom att dom gillar bensin.
Ovanligt trevliga att köra sett till biltypen,  ligger inte S-Max efter väghållningsmässigt. Lite bullrigt från bakre hjulhus vilket löses med tystrullande däck.
En doldis du kör kunna pruta hårt på.

Dyra som guld som nya. Sålde Mitsu i 6 månader innan klantskallen som drev firman körde den i putten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
5 december 2016 · 3 329 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Jag vet om två manuella bensindrivna som rullat som taxi.
Byter kamrem var 9000 mil men annars var dom snälla mot åkaren förutom att dom gillar bensin.
Ovanligt trevliga att köra sett till biltypen,  ligger inte S-Max efter väghållningsmässigt. Lite bullrigt från bakre hjulhus vilket löses med tystrullande däck.
En doldis du kör kunna pruta hårt på.

Dyra som guld som nya. Sålde Mitsu i 6 månader innan klantskallen som drev firman körde den i putten.

Med andra ord, helt ok bil? Dyrt med rem byte?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
26 december 2016 · 3 329 Inlägg

Gjorde helt tvärtom och köpte en subaru forester med automat och 177hk 2.0 XT

Verkar vara ok.. men kan inte så mycket om dessa..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
26 december 2016 ·

opel_vectra_gts skrev:
Gjorde helt tvärtom och köpte en subaru forester med automat och 177hk 2.0 XT

Verkar vara ok.. men kan inte så mycket om dessa..

Grattis till din klockrena bil.
Hög tillförlitlighet och trevliga köregenskaper.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2016 · 17 478 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Gjorde helt tvärtom och köpte en subaru forester med automat och 177hk 2.0 XT

Verkar vara ok.. men kan inte så mycket om dessa..

Mycket trevlig och pålitlig bil. Bra köp.
Fast 1.4 liter per mil kan du räkna med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
26 december 2016 · 3 329 Inlägg

Kul! Gillar den. Än så länge har den dragit 0.9 med lätt gas, det tycker jag är ok smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2016 · 17 478 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Kul! Gillar den. Än så länge har den dragit 0.9 med lätt gas, det tycker jag är ok smile

Väldigt ok. Men jag kanske missade något? Är det Turbo? Är det Automat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
26 december 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Kul! Gillar den. Än så länge har den dragit 0.9 med lätt gas, det tycker jag är ok smile

Väldigt ok. Men jag kanske missade något? Är det Turbo? Är det Automat?

Automat och Turbo.
^^

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2016 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Kul! Gillar den. Än så länge har den dragit 0.9 med lätt gas, det tycker jag är ok smile

Väldigt ok. Men jag kanske missade något? Är det Turbo? Är det Automat?

Automat och Turbo.
^^

Haft en. Törstig var bara förnamnet. Så under en liter per mil är outstanding! Men utan tvekan är de trevliga och dessutom driftsäkra bilar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nordicawd
27 december 2016 · 46 Inlägg

Jag skulle inte säga en vag bil eller en v70 .

Pröva dig fram o provkör och bilda dig en egen uppfattning då jag själv brukar behålla en bil 1-10 månader för alla bilar har brister

Annars kika om dieselpumpen är bytt likaså partikel filter för bara byte av de kostar iallafall 10 000 tals kronor att byta vilket man helst inte vill lägga på en bruksbil för familjen för alla bilar strular tyvärr ...olika mycket ...

Ford mondeo då ? Stor ,rymlig och drar 0.43 men jääääävligt tråkig men å andra sidan så behöver man egentligen inte mer än 130 hk för omkörningar smile

xXSammy
27 december 2016 · 6 570 Inlägg

Nordicawd skrev:
Ford mondeo då ? Stor ,rymlig och drar 0.43 men jääääävligt tråkig men å andra sidan så behöver man egentligen inte mer än 130 hk för omkörningar smile

0.43? Pratar vi 1.6an då?
Min 140hk Mondeo snittar 0.55.

Tror dock de gärna behåller sin Subaru istället, fast Mondeon är ju snål wink

De/Dem
jaka54
27 december 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jag skulle välja en Audi A6 Avant diesel! Fantasktiskt sköna bilar att köra och med högre kvalitet än Volvo (tyvärr) , även jämfört med nya V90.

it_mutt Avstängd
27 december 2016 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle välja en Audi A6 Avant diesel! Fantasktiskt sköna bilar att köra och med högre kvalitet än Volvo (tyvärr) , även jämfört med nya V90.

Då får du nöja dig med en C5:a (eller den absolut billigaste C6:an) och får på köpet äckligt hög skatt. Visst är den skön att köra, men skatten är inte rolig...alls

Problemet med nästkommande modell (C6:an) är att det inte direkt dräller av bilar/motorer med partikelfilter, vilket då även där ger hög skatt (eller jo, men inte i den prisgruppen).

Så, för 50k, om man inte vill betala en extra bil i skatt på några år, får man ner på A4:orna

(även om TS nu redan verkar ha köpt bil...men iaf)

Senast redigerat av it_mutt (27 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
27 december 2016 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle välja en Audi A6 Avant diesel! Fantasktiskt sköna bilar att köra och med högre kvalitet än Volvo (tyvärr) , även jämfört med nya V90.

Hej!
Tycker du att TS ska sälja sin nyinköpta Subaru och köpa en Audi eller hur tänkte du nu?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang