Skoda Fabia -02

Vasa0356
5 december 2016 · 1 Inlägg

Hur får man bort olja i kylaren?

viccoA
5 december 2016 · 3 109 Inlägg

Menar du att du har olja i glykolen?

Om ja kan det vara dålig toppackning. Få bort det; renovera motorn (kontrollera att block och topp är raka och byt packningen, finns kanske fler följdfel?). Spola med kylarrengöring, häll i ny glykol.

Menar du att du har olja i oljekylaren?
Är det motorolja eller automatlåde olja?

Om motorn, byt oljan i motorn, man tömmer inte oljan i oljekylen separat utan fyller på så mycket som går i efter man låtit den gamla rinna ur med öppen plugg ett tag.

Automatolja; Spola lådan genom att lossa tilloppet till oljekylen (håll den över en spilloljedunk)  och sätt frånloppet i dunken med ny olja, Gå igenom alla växlarna på tomgång. Kontrollera färgen på oljan i frånloppet tills den är ren och fräsch. Kontrollera nivån på oljan i lådan enligt tillverkarens instruktion. Voila!

Senast redigerat av viccoA (5 december 2016)

it_mutt Avstängd
5 december 2016 · 10 388 Inlägg

Vasa0356 skrev:
Hur får man bort olja i kylaren?

Ingen garanti, men har fungerat för mig;

Tappa ur kylarvätskan, fyll på med vatten, varmkör, låt svalna något, tappa ur, upprepa, upprepa, upprepa.

Det kan underlätta något att ex.vis lösa upp en tablett maskindiskmedel i 1L vatten och hälla i och fylla upp resten med vatten, varmköra, låta svalna, tappa ur, i med rent vatten, varmköra, låta svalna, tappa ur, på med mer rent vatten, varmköra, låta svana, tappar ur....och så vidare

Sen kommer säkert folk påpeka att maskindiskmedel är frätande. Och ja, det är det, men, att det skulle göra någon skada på den tid det befinner sig i systemet är inte vidare sannolikt enligt mig (under förutsättning att allt är "som det ska i övrigt").

har själv använt mig av metoden med framgång.

Det åtgärdar givetvis inte problemet med vad det nu är som spottar ut olja i systemet.

- - Edit - -

Gällande oljekylaren, så VAG har ju ett system där vattnet kyler oljan (så småningom, till att börja med fungerar det ju tvärt om...nåja). Det händer (det har hänt mig ex.vis) att dessa ärgar sönder, och helt enkelt börjar läcka "mellan" vätskorna.

Senast redigerat av it_mutt (5 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang