Liten tös med stora drömmar | Volvo 240 T5rwd

Med noll erfarenhet och kunskap om bilmeekande tar jag mig an att renovera en b5204t. Motorn kommer hamna i min gubbiga 240 där i princip inget kommer göras i karossväg. Motorn byggs om till 2,3l och om allt går enligt planerna skall bilen vara besiktningsklar våren 2018, efter det trimmas upp till ca 400hp. Följ gärna min galna resa påväg mot min drömbil ;)
  • 186 Följare
  • 110 173 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 september 2018
LovisaK
29 november 2016 · 141 Inlägg

Kubista skrev:
"Girls build too" jo tjena när killen hjälper till på i stort sett varenda post x_x

Hej du!
För 2 år sedan när jag var 16 hittade jag ett intresse jag brann för, men inte visste något om, de var då jag köpte min första bil - 240in. Jag har sedan dess viljat bygga på den, men aldrig vågat, rädd för att göra fel, förstöra. Men i somrast köpte jag mig en motor, och dehär projektet är verkligen det jag brinner för och älskar.  Och i början hade jag inte en aning om vad jag sysslade med, då var jag mycket tacksam över att ha min pojkvän vid miin sida, som hjälpte om det behövdes, lärde mig vad olika saker var och var någon att bolla ideer med och fråga frågor av smile Och jag har lärt mig så otroligt mycke och projektet har tagit mig igenom svåra tider med min sjukdom smile Jag hoppas din bil skänker dig lika mycket glädje som min bil skänker mig. Kul att du tog dig tid att läsa hela min porjekttråd och ville lämna feedback. Ha en trevlig fortsättning på veckan smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
Daevil
29 november 2016 · 691 Inlägg

Blev riktigt bra med ljusstaken smile

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
HG_
29 november 2016 · 2 470 Inlägg

Kubista skrev:
"Girls build too" jo tjena när killen hjälper till på i stort sett varenda post x_x

Okej...... När blev du en fullfjädrad bilmekaniker, bilplåtslagare osv, osv?
Det är väll bra & ha någon som man kan ta hjälp av när man själv inte vet så mycket om grejerna.
Det går ju lite lättare om man är två. Dessutom om man behöver bolla lite idéer.
Varför lägga ner energi på att vara spydig?
Ljusstakarna blev bra, fortsätt som du gör. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Mack Forum- och sitemoderator
29 november 2016 · 26 113 Inlägg

Hade gärna haft ljusstakearrangemanget själv, hehe. Råkar inte göras på beställning?
Skämt åsido, du gör ett bra jobb. Och som tidigare talare påpekat så är det BRA att ha någon att bolla idéer med. Alla börjar vi någonstans och varför ska det vara något negativt att man antingen lär sig eller tar hjälp av sin partner?
Kört hårt säger jag bara!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Djo
30 november 2016 · 10 157 Inlägg

Snygg ljusstake och alla måste vi börja någonstans och du gör det bra tycker jag big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Lucif3r
30 november 2016 · 2 183 Inlägg

Ang. ljusstaken så personligen tycker jag det hade varit snyggare om du kunde sänka ner värmeljusen lite i kolvarna. Ser lite halv-dassigt ut när dom så att säga bara ligger rakt ovanpå dom.

-----
Att ha lite hjälp när man börjar lära sig något är det ju inget fel med. TS slår mig inte som någon som bara står brevid och ger order "gör det, gör det och gör det", utan vill försöka och lära sig själv smile
Vi har alla lärt oss någonting av någon annan(föräldrar, skola, utbildningar, forskning via internet osv...)

LovisaK
30 november 2016 · 141 Inlägg

Daevil skrev:
Blev riktigt bra med ljusstaken smile

Tack så mycke smile

HG_ skrev:

Kubista skrev:
"Girls build too" jo tjena när killen hjälper till på i stort sett varenda post x_x

Okej...... När blev du en fullfjädrad bilmekaniker, bilplåtslagare osv, osv?
Det är väll bra & ha någon som man kan ta hjälp av när man själv inte vet så mycket om grejerna.
Det går ju lite lättare om man är två. Dessutom om man behöver bolla lite idéer.
Varför lägga ner energi på att vara spydig?
Ljusstakarna blev bra, fortsätt som du gör. smile

Tackar, joodå de ska jag big_smile

Mack skrev:
Hade gärna haft ljusstakearrangemanget själv, hehe. Råkar inte göras på beställning?
Skämt åsido, du gör ett bra jobb. Och som tidigare talare påpekat så är det BRA att ha någon att bolla idéer med. Alla börjar vi någonstans och varför ska det vara något negativt att man antingen lär sig eller tar hjälp av sin partner?
Kört hårt säger jag bara!

Hahah bara å skicka över kolvar å staar så fixar a de xD
Tack så mycket, jajjamän kan du lita på! big_smile

Djo skrev:
Snygg ljusstake och alla måste vi börja någonstans och du gör det bra tycker jag big_smile

Tackar, joodå alla är vi nybörjare nån gång smile

Lucif3r skrev:
Ang. ljusstaken så personligen tycker jag det hade varit snyggare om du kunde sänka ner värmeljusen lite i kolvarna. Ser lite halv-dassigt ut när dom så att säga bara ligger rakt ovanpå dom.

-----
Att ha lite hjälp när man börjar lära sig något är det ju inget fel med. TS slår mig inte som någon som bara står brevid och ger order "gör det, gör det och gör det", utan vill försöka och lära sig själv smile
Vi har alla lärt oss någonting av någon annan(föräldrar, skola, utbildningar, forskning via internet osv...)

Ljusstaken får då va halvdassig, personligen är jag sjukt nöjd över den som den är smile
Skulle inte lära mig utan hjälp, så otroligt tacksam över att den finns så nära till hands när jag behöver den. Alla är vi nybörjare någon gång så smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
LovisaK
4 december 2016 · 141 Inlägg

Nu var också våra tråg kortade, stort tack till Daniel-Ns bror 4ndreas här på garaget för ett superfint jobb.
Putsning och målning på agendan idag smile
(Daniel-Ns tråg som e superrent, får ju skämmas över hur skitigt mitt ärlol)
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-7872a2a2029e24b3238c670ac89f974a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-ac98f78a3c2160821202960f7a1b31e5.jpg

Senast redigerat av LovisaK (4 december 2016)

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
Djo
4 december 2016 · 10 157 Inlägg

Ja sådär skitigt tråg går ju inte för sig wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
LovisaK
4 december 2016 · 141 Inlägg

Djo skrev:
Ja sådär skitigt tråg går ju inte för sig wink

Nejj, de ska bli lika silvrigt och fint som allt annat smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
Djo
4 december 2016 · 10 157 Inlägg

LovisaK skrev:

Djo skrev:
Ja sådär skitigt tråg går ju inte för sig wink

Nejj, de ska bli lika silvrigt och fint som allt annat smile

Förstår det kommer bli riktigt fint smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
HG_
4 december 2016 · 2 470 Inlägg

Efter att du målat tråget kan du rita en stor glad big_smile (smiles.) till bes. gubben. tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
LovisaK
5 december 2016 · 141 Inlägg

Djo skrev:

LovisaK skrev:

Djo skrev:
Ja sådär skitigt tråg går ju inte för sig wink

Nejj, de ska bli lika silvrigt och fint som allt annat smile

Förstår det kommer bli riktigt fint smile

Får man hoppas smile

HG_ skrev:
Efter att du målat tråget kan du rita en stor glad big_smile (smiles.) till bes. gubben. tongue

Hahah smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
Bob-Miller
6 december 2016 · 1 307 Inlägg

Detta blir kul o följa..jag har mekat bilar i över 35 år,o ja frågar fortfarande andra om goda råd o hjälp,så man blir aldrig fulllärd..lycka till..

LovisaK
6 december 2016 · 141 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Detta blir kul o följa..jag har mekat bilar i över 35 år,o ja frågar fortfarande andra om goda råd o hjälp,så man blir aldrig fulllärd..lycka till..

Nejdå, finns så mycket att lära sig och aldrig fel att be om hjälp! Tackar!

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
Peppe_Jonsson
6 december 2016 · 29 Inlägg

LovisaK skrev:

Kubista skrev:
"Girls build too" jo tjena när killen hjälper till på i stort sett varenda post x_x

Hej du!
För 2 år sedan när jag var 16 hittade jag ett intresse jag brann för, men inte visste något om, de var då jag köpte min första bil - 240in. Jag har sedan dess viljat bygga på den, men aldrig vågat, rädd för att göra fel, förstöra. Men i somrast köpte jag mig en motor, och dehär projektet är verkligen det jag brinner för och älskar.  Och i början hade jag inte en aning om vad jag sysslade med, då var jag mycket tacksam över att ha min pojkvän vid miin sida, som hjälpte om det behövdes, lärde mig vad olika saker var och var någon att bolla ideer med och fråga frågor av smile Och jag har lärt mig så otroligt mycke och projektet har tagit mig igenom svåra tider med min sjukdom smile Jag hoppas din bil skänker dig lika mycket glädje som min bil skänker mig. Kul att du tog dig tid att läsa hela min porjekttråd och ville lämna feedback. Ha en trevlig fortsättning på veckan smile

Jäkligt fint skrivet o riktigt kul att de även finns lite tjejer som ger sig in på sånna här projekt.

Bra smak av bil me, har själv en 244 80-talare cool prem lagd

Volvo 244Gl "D5252T" (1986)
Volvo 740GL "PWP" (1992)
LovisaK
6 december 2016 · 141 Inlägg

Peppe_Jonsson skrev:

LovisaK skrev:

Kubista skrev:
"Girls build too" jo tjena när killen hjälper till på i stort sett varenda post x_x

Hej du!
För 2 år sedan när jag var 16 hittade jag ett intresse jag brann för, men inte visste något om, de var då jag köpte min första bil - 240in. Jag har sedan dess viljat bygga på den, men aldrig vågat, rädd för att göra fel, förstöra. Men i somrast köpte jag mig en motor, och dehär projektet är verkligen det jag brinner för och älskar.  Och i början hade jag inte en aning om vad jag sysslade med, då var jag mycket tacksam över att ha min pojkvän vid miin sida, som hjälpte om det behövdes, lärde mig vad olika saker var och var någon att bolla ideer med och fråga frågor av smile Och jag har lärt mig så otroligt mycke och projektet har tagit mig igenom svåra tider med min sjukdom smile Jag hoppas din bil skänker dig lika mycket glädje som min bil skänker mig. Kul att du tog dig tid att läsa hela min porjekttråd och ville lämna feedback. Ha en trevlig fortsättning på veckan smile

Jäkligt fint skrivet o riktigt kul att de även finns lite tjejer som ger sig in på sånna här projekt.

Bra smak av bil me, har själv en 244 80-talare cool prem lagd

Tack så mycket, har man tillräckligt stort intresse klarar man allt smile
Heheh jaa det finns nog en charm med 240serien, tackar smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
dave_norrkoping
6 december 2016 · 923 Inlägg

Kubista skrev:
"Girls build too" jo tjena när killen hjälper till på i stort sett varenda post x_x

Ditt inlägg kan du hålla för dig själv , ingen som vill läsa detta ändå , ingen som tvingar dig att läsa tråden ,
Tycker det är självklart att man kan ta hjälp av någon ifall det är första gången man gör något ?

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613
eastmotorsport -sommar ska de va....
6 december 2016 · 4 524 Inlägg

Intressant projekttråd, här ska det följas !

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
LovisaK
7 december 2016 · 141 Inlägg

dave_norrkoping skrev:

Kubista skrev:
"Girls build too" jo tjena när killen hjälper till på i stort sett varenda post x_x

Ditt inlägg kan du hålla för dig själv , ingen som vill läsa detta ändå , ingen som tvingar dig att läsa tråden ,
Tycker det är självklart att man kan ta hjälp av någon ifall det är första gången man gör något ?

Så sant!

eastmotorsport skrev:
Intressant projekttråd, här ska det följas !

Roligt att höra smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang