Volvo S80 2.4 Automat skakar sönder vid gaspådrag runt 90 km/h

StoffeOneR
4 december 2016 · 50 Inlägg

Hej.

Som rubriken lyder, skakar alltså bilen rejält enbart vid gaspådrag. Så fort jag släpper gasen så slutar det. Däcken är nyligen balanserade (var samma med sommardäcken som också var balanserade). Värt att notera är att detta uppkom direkt efter byte utav fjäderbenslagring vänster fram. Trodde då att stabilisatorstaget tagit skada och bytte detta igår men inget blev bättre.

Någon som har erfarenhet av detta? Kan det ha något med fjädern att göra?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 december 2016 · 4 917 Inlägg

Inte fjädern,  men dämparen skulle jag tro..
Inget som missats?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
5 december 2016 · 10 244 Inlägg

En drivknut som gett upp skulle jag starkt gissa på.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
StoffeOneR
5 december 2016 · 50 Inlägg

tommen1 skrev:
Inte fjädern,  men dämparen skulle jag tro..
Inget som missats?

Jag bytte aldrig fjädersätet, vilket kanske var dumt gjort eftersom det gamla var slitet.
Kan det ha något med det att göra eller fyller det inte någon sådan funktion?

StoffeOneR
5 december 2016 · 50 Inlägg

Brådhis skrev:
En drivknut som gett upp skulle jag starkt gissa på.

//Brådhis

Tänkt på det med, men känns osannolikt att det ska bli direkt efter bytet av lagringen.
Hur kan man se att drivknuten är slut? Lagringen byttes i samband med besiktning så dom borde lagt märke till det?

viccoA
5 december 2016 · 3 109 Inlägg

Skakar det på ett molande vis kan det även vara automatlådan som gett upp. Mindre vanligt att det skakar jättemycket dock, brukar mer vara ett distinkt vibrerande.

xXSammy
6 december 2016 · 6 566 Inlägg

StoffeOneR skrev:
Hej.

Som rubriken lyder, skakar alltså bilen rejält enbart vid gaspådrag. Så fort jag släpper gasen så slutar det. Däcken är nyligen balanserade (var samma med sommardäcken som också var balanserade). Värt att notera är att detta uppkom direkt efter byte utav fjäderbenslagring vänster fram. Trodde då att stabilisatorstaget tagit skada och bytte detta igår men inget blev bättre.

Någon som har erfarenhet av detta? Kan det ha något med fjädern att göra?

Vänster inre drivknut kan ha tagit skada vid bytet,

De/Dem
kajc
6 december 2016 · 311 Inlägg

Skulle med tippa på drivknuten. Lyft upp bilen och känn på den, ska inte vara nått glapp i den inre ( eller yttre) knuten

StoffeOneR
6 december 2016 · 50 Inlägg

Ska kika på drivknuten till helgen.
Men är rätt säker på att den inte rördes vid bytet av fjäderbenslagringen.

dave_norrkoping
6 december 2016 · 923 Inlägg

Är det bara vid gaspådrag eller belastning ?
Hade samma problem med min gamla v50,  felet  kom från ingenstans och uppkom bara vid belastning/gaspådrag vid 70-90km/h körde man fortare så minskade vinbrationern , och det var den långa drivaxeln som blivit obalans i (krokig ) ,  Kunde inte hitta något fel på drivaxeln/knutarna , men felet försvann i och med byte till en ny ,
Med vänlig hälsning, david

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613
StoffeOneR
6 december 2016 · 50 Inlägg

dave_norrkoping skrev:
Är det bara vid gaspådrag eller belastning ?
Hade samma problem med min gamla v50,  felet  kom från ingenstans och uppkom bara vid belastning/gaspådrag vid 70-90km/h körde man fortare så minskade vinbrationern , och det var den långa drivaxeln som blivit obalans i (krokig ) ,  Kunde inte hitta något fel på drivaxeln/knutarna , men felet försvann i och med byte till en ny ,
Med vänlig hälsning, david

Hej! Tack för snabbt svar.

Det är enbart vid gas/belastning. Så fort jag nuddar gasen lite vid 80-100 så börjar den skaka. Och så fort jag släpper gasen så slutar det, oavsett hastighet.

Var det på höger eller vänster sida som din var krokig? Gick det att se med blotta ögat?

Mvh

dave_norrkoping
6 december 2016 · 923 Inlägg

StoffeOneR skrev:

dave_norrkoping skrev:
Är det bara vid gaspådrag eller belastning ?
Hade samma problem med min gamla v50,  felet  kom från ingenstans och uppkom bara vid belastning/gaspådrag vid 70-90km/h körde man fortare så minskade vinbrationern , och det var den långa drivaxeln som blivit obalans i (krokig ) ,  Kunde inte hitta något fel på drivaxeln/knutarna , men felet försvann i och med byte till en ny ,
Med vänlig hälsning, david

Hej! Tack för snabbt svar.

Det är enbart vid gas/belastning. Så fort jag nuddar gasen lite vid 80-100 så börjar den skaka. Och så fort jag släpper gasen så slutar det, oavsett hastighet.

Var det på höger eller vänster sida som din var krokig? Gick det att se med blotta ögat?

Mvh

Okej det var den långa drivaxel som har stödlager , sitter på höger sida om jag inte minns fel , tog bara 30 min att byta , köpte min på rejmes så fick man pant på sin gamla blev billigar än att gå till mekonomen etc ,
Kunde inte se några skador på den , men behövs otroligt lite för att skapa obalans
Med vänlig hälsning, david

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613
Brådhis * Voff voff *
6 december 2016 · 10 244 Inlägg

StoffeOneR skrev:
Ska kika på drivknuten till helgen.
Men är rätt säker på att den inte rördes vid bytet av fjäderbenslagringen.

Jag kan garantera att den på ett eller annat sätt påverkades av att ni tog loss fjäderbenet ur bilen eftersom man måste lossa drivaxeln ur lagret för att lyfta ut fjäderbenet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
StoffeOneR
11 december 2016 · 50 Inlägg

Brådhis skrev:

StoffeOneR skrev:
Ska kika på drivknuten till helgen.
Men är rätt säker på att den inte rördes vid bytet av fjäderbenslagringen.

Jag kan garantera att den på ett eller annat sätt påverkades av att ni tog loss fjäderbenet ur bilen eftersom man måste lossa drivaxeln ur lagret för att lyfta ut fjäderbenet.

//Brådhis

Jag tog lös fjäderbenet utan att röra drivaxeln, har jag missat något?
Att tillägga är att jag endast lyfte upp bilen på ena sidan, vilket förmodligen skapade spänningar på andra sidan. Därför bytte jag ena stab-staget men det blev ingen skillnad. Också känt på andra sidan men det verkar inte glapp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang