AUDI A3 DTM - 3.2L VR6 - Turbokonvertering och massiv ombyggnation

SENAST; Provmontage av fälg bak!
  • 208 Följare
  • 146 402 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 mars 2017
TomBjorklund VAGIS Car Club
3 december 2016 · 1 093 Inlägg

Luftfjädringen blir något mjukare initialt, men allt hänger egentligen vilken höjd de ska arbeta på samt tryck man vill ha för höjden.

Sedan spelar krängningshämmare och dämpare en större roll i beteendet skulle jag nog vilja påstå. AirLift Performance provkörde sitt kitt mot coilovers i det övre registret, de fick ut samma tider (om inte till och med bättre) på bana med samma bil och förare samt samma dag.

Jag kommer troligen att få ett så pass lågt bottenläge att jag skulle kunna rulla ut på bana med nära maxtryck i bälgarna för att kunna prova vad som känns bra utan att för den skull vara ett höghus smile

Roligt att ni är med och hejar på, känns lite tungt placeringsmässigt just nu. Känner ni någon med en flaska skyddsgas till svets (kolsyra eller argon) som kan låna ut under förmiddagen imorgon uppskattas det. Vi missade att kolla nivåerna i fredags...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
5 december 2016 · 1 093 Inlägg

Tak-update!

Har lyckats borra loss de tre främre delarna i orginalförstärkningen och har dem nu äntligen klara för montage.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5800afa4a1849b0068f7a00f05341781.jpg

Samtidigt har jag pysslat vidare men att få loss de bakre delarna som äntligen börjat lyssna på mig...

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2e19a0aae8b645a0678c6bf7df58c940.jpg

Täckplåten är borta och det är redo att borras svetspunkter...

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
7 december 2016 · 1 093 Inlägg

Kapen och taket

Har tålmodigt krigat vidare med att få loss den sista förstärkningen och efter 34 svetspunkter och karosserilim så släppte den. Så efter noga kontrollmätning så är den dit loppad för att prova lägga dit taket (vilket för övrigt passade bra!).

Utöver taket har kapen gått varm i ena bakskärmen medans jag väntat på delar till bakvagnen. Det blir en ombyggnation till TT-bakvagn med ett par fördelar som främst innebär en bredare hjulbas med 15mm per sida.

Saknas ännu några delar för att att ska vara 100% att kunna monteras permanent än dock.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2c56e5564f7778727350c18c6129aa32.jpg

Bakre balken på plats och även inmätt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-fa4155387a48f3bc1489d509491d73aa.jpg

Kapat ur tillräckligt för att kunna få till en bra sänkning trots 19/9" med så pass högt ET smile

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Softishman Fixare
7 december 2016 · 284 Inlägg

Grymt jobbat som vanligt Tom!!

---<Softishman>----
Audi RS4 "APR stage3 och Accuair I-level" (2006)
Stol3n_Identity så äre!
7 december 2016 · 872 Inlägg

Ojojoj!  du har typ kapat sönder halva bilen! MEN den kommer bli så mycket bättre!!!!

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
racerwagon
7 december 2016 · 429 Inlägg

Har läst igenom hela tråden från början till slut. Riktigt intressant bytte. Allt känns så genomtänkt. Jag gillar dit tänk med att modifieringarna ska original ut. Kommer följa detta 😊

TomBjorklund VAGIS Car Club
8 december 2016 · 1 093 Inlägg

En liten shout-out

Jag har redan delat hans projekt på facebook för er som följer utveckling på bilen där, så jag tänkte göra detsamma även här dock med en hänvisning till hans projekttråd.

Garagekompisen Michel Matsson blev gruvlit insprirerad av dumma idéer som snurrat i kompisgänget och hösten 2016 gjorde han slag i saken och bestämnde sig att dela garage med bland annat mig.
Sedan dess har han slitit sitt hår, kapat som en vilde och tagit mått fler gånger på två månader än han tidigare gjort i sitt liv big_smile Jag pratar om projektet Audi A6 Pickup 2.7 Bi-turbo!

Kul att följa både som båsgranne och via tråden vill jag lova, så in och följ! smile

Softishman skrev:
Grymt jobbat som vanligt Tom!!

Tack smile får gratulera till förstasidan för din del!

SpendeX skrev:
Ojojoj!  du har typ kapat sönder halva bilen! MEN den kommer bli så mycket bättre!!!!

Det kommer bli lite skillnad mot hur den har sett ut i alla fall, det är ett som är säkert smile

racerwagon skrev:
Har läst igenom hela tråden från början till slut. Riktigt intressant bytte. Allt känns så genomtänkt. Jag gillar dit tänk med att modifieringarna ska original ut. Kommer följa detta 😊

Varmt välkommen! Jag önskar att jag kunde komma på saker i tid bara så jag slapp tänka 100% på problemlösning hela tiden bara big_smile Som det här med bakvagn från Audi TT MK2, inte ett genidrag att rota i samma sekund som man helst skulle börjat måtta in vart nya bakskärmarna ska hamna tongue

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
M-matsson
9 december 2016 · 39 Inlägg

och tagit mått fler gånger på två månader än han tidigare gjort i sitt liv

Så sant!!
Tack för utskriket Tom! Vi ses på lördag;)

Sponsors 2016/2017
Us Inredningar i Trelleborg
Kenke's plåt och lack
Bloodbirch
Audi A6 "A6pickup" (2001)
Skoda Pickup "Miffokycklingen" (1998)
mulle77
9 december 2016 · 79 Inlägg

Kul, har några Audi, men aldrig hottat nån. Ska följa detta. Intressant.

Audi A3 1.6 Attratcion "Aubergine" (2002)
TomBjorklund VAGIS Car Club
9 december 2016 · 1 093 Inlägg

Bakskärmar

Jag har varit lite förtegen om statusen på bakskärmarna men jag vågar lova lite arbetsbilder från kommande helg nu. Det ser ljust ut (?) inför lackeringen i mellandagarna ändå, tidplanen hade kunnat vara sämre, självklart hade den kunnat vara bättre med! big_smile

Går det enligt plan så blir det att påbörja spacklingen av bakskärmarna på söndag och förhoppningsvis sitter även takets förstärkningar på plats efter dagens slut, punktade och grundade. Det skulle innebära är jag snart är inne på finspackling av både detaljer i taket och bakskärmar, inte en dag för tidigt men det kan räcka. Så planen idag är att ta sig en snabb shoppingtur runt om i Västerås och få tag på tenn, karosserikitt och 2K grund för att klara helgens bravader:)

M-matsson skrev:

och tagit mått fler gånger på två månader än han tidigare gjort i sitt liv

Så sant!!
Tack för utskriket Tom! Vi ses på lördag;)

Ja, då får vi båda elda på lite på varsitt håll! smile

dyngapa skrev:
Kul, har några Audi, men aldrig hottat nån. Ska följa detta. Intressant.

Aldrig försent att börja peta med lite mindre förändringar, ibland spårar det ur rejält dock wink

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
9 december 2016 · 1 093 Inlägg

Leverans

Det ser ut som att pallen med resterande delar för bygget av framvagnen kommer att hinna dyka upp idag, vilket medför lite saker att pyssla med. Planen är att kunna få hinna rengöra och lackera i princip alla delar före montage på bilen, om det hinns med är i och för sig en annan femma. Skulle kännas fräscht när allt är klart sedan i alla fall smile

Pallen innefattar även drivaxlar till bakvagnen för att även alla delar till den skall finnas hemma smile

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Simonjanne
9 december 2016 · 263 Inlägg

Satan vilket projekt, Följer!

Kika gärna in mitt projekt smile

BMW E92 M3 (LCI) DKG "Ringtool" (2011)
Stol3n_Identity så äre!
9 december 2016 · 872 Inlägg

helvete vad du ligger i Tom! ja tiden du har på dig och få allting klart är tajt som fan! Men! du kommer greja det! wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 december 2016 · 1 093 Inlägg

Mer att bocka av nu på listan

Drivaxlar bak, bärarmar, spindlar och hjullager dök upp idag som planerat. Sjukt bra skick men det blir nog allt lite färg på det ändå big_smile

Segmonsson skrev:
Satan vilket projekt, Följer!

Kika gärna in mitt projekt smile

Kul & välkommen! Ska jag göra smile

SpendeX skrev:
helvete vad du ligger i Tom! ja tiden du har på dig och få allting klart är tajt som fan! Men! du kommer greja det! wink

Ja det brinner lite i knutarna just nu, 2 veckor kvar big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-73ace48a85c615507fe40d882fd5310c.jpg

Mer till ombyggnationen av fram och bakvagn blev det i alla fall smile

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
12 december 2016 · 1 093 Inlägg

#13 dagar till lackering

Ja det är i alla fall 13 dagar tills tiden till att rodda inför lackeringen är slut och det går väl enligt plan just nu. Jag radar upp vad som just nu är gjort och vad som är kvar att göra före julafton;

X Matta ned och spackla huven
/ Matta ned och spackla framskärmarna
/ Matta ned och spackla bakluckan (nya)
X Kapa ur taket samt befintliga förstärkningar
X Demontera hela donatortaket
/ Svetsa i nya förstärkningsbalkarna
- Slipa takets kanter samt grunda + spackel
- 2K samt kitta taket
- Demontera rutramar samt lister på dörrar
- Matta ned och spackla dörrar
- Matta ned och eventuellt spackla sidokjolar
- Matta ned bakstöt
/ Slipa ur skador ur fronten
/ Spackla fronten
- Montera ur grill samt galler ur fronten
- Matta ned fronten
X Kapa ur bakskärmar
X Svetsa i ny plåt (+30mm/sida)
X Slipa bort befintlig färg
/ Tennspackla svetsarna
/ Glasfiberspackla/Finspackla
- Matta ned karossen

X är gjort, / är pågående och - är inte påbörjat än.

Det finns absolut en hel del som måste hinnas med nu på kort tid men garagekompisarna bidrar med både inputs och sin egen tid så det ser ljust ut. Jag tänkte bjuda på en bild när Fredrik står och förbereder tennspackling av ena bakskärmen igår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f94c2f9df427da7c0845404b73d56fcc.jpg

Fredrik lägger på tenn för att sedan spackla ut det

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-411e45e72b6be6669d350f1a8ea1b8ee.jpg

De nya bärarmarna (TT/TTRS) har möjligheten att förskjuta spindelleden, vilket innebär en justering av camber smile

Nu är det planerat att köar ett par kvällar denna vecka plus en långkörare på fredag, så förhoppningsvis skall jag kunna bocka av en hel del av listan efter helgen smile

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
14 december 2016 · 1 093 Inlägg

Tenn på båda bakskärmarna

En liten update från dagens arbete...

Båda bakskärmarna är nu tennspacklade och klara för bearbetning på utsidan av tennet inför finspackling. I hjulhusen kvarstår lite arbete med bland annat att kapa ur den inre plåten som fortfarande smalnar av hjulhuset på insidan. Den skall kapas bort samt svetsas mot den yttre originalplåten, sedan kvarstår egentligen bara rengöring av hjulhusen samt att testmontera fälgar på båda sidorna så att det går fritt. Efter det är det som sagt finspackling som står på schemat för dem.

Så snart det är klart är fokus tillbaka på taket för min del och Fredrik har tagit på sig att jaga defekter på fronten som uppkommit under året och framskärmarna under tiden. Än så länge är jag positiv till schemat! smile #12DagarTillLack

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Stol3n_Identity så äre!
14 december 2016 · 872 Inlägg

Jahopp mindre än två veckor kvar nu. det är bara ge på fullt! keep it up wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Volvo_Racing92
17 december 2016 · 33 Inlägg

prem lagd..riktigt mycke jobb du lägger ner..har följt ett bra tag i d tysta så now it´s time to break the silence wink

"LjusFascisterna"
Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips o prata med andra ljusgalningar
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo V70 2,4D Classic "Pizkan" (2008)
Chevrolet Camaro LT Coupe "Camaris" (1975)
TomBjorklund VAGIS Car Club
20 december 2016 · 1 093 Inlägg

Fyra dagar kvar

Bakslag i planeringen efter bortgång av en familjemedlem ställde till helgen som var rätt rejält och nu är det back på tidskontot inför lackeringen. Bakskärmarna är svetsade, tennspacklade, glasfiberspacklade och det blir för hoppningsvis en vända med finspackel idag. Framskärmarna var som ni kanske minns lite lätt buliga och även de spacklas och slipas för fullt för att få en bra finish.

Har inte riktigt tiden att smälla upp bilden och jag vill inte avslöja så mycket mer just nu heller i bildform tongue

Förstärkningarna i taket är snart helt klara och grundade, sedan kvarstår att slipa kanterna och spackla sedan kitta de flacka ytorna för att få det slätt och limma taket mot smile Med lite flyt kan det bli bra!

Alla lösa detaljer är demonterade fråm karossen för utom dörrlisterna som förhoppningsvis ryker som ikväll.

SpendeX skrev:
Jahopp mindre än två veckor kvar nu. det är bara ge på fullt! keep it up wink

Sliter varje kväll nu för att hinna få ihop allt...

Volvo_Racing92 skrev:
prem lagd..riktigt mycke jobb du lägger ner..har följt ett bra tag i d tysta så now it´s time to break the silence wink

Det är alltid roligt med lite kommentarer plus att det är enklare att hålla rätt på alla som följer smile

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
salapojken
20 december 2016 · 38 Inlägg

Beklagar, men Fyfan va coolt bygget blir! Drägla som fan i somras när vi åkte hem från wescrape meet. Hoppas du hinner klart med allt innan lack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang