Polo 98 1,4 60 HK Problem när man startar bilen

Mystery2
11 juli 2016 · 47 Inlägg

Jag har haft problemet att min bil går inte att starta om den inte får starthjälp eller om man startar bilen i ett medlut och släpper kopplingen samtidigt som man startar bilen.

Jag vet inte riktigt vad som är problemet för att ibland så startar bilen normalt så som den ska men nu senaste tiden så måste man har starthjälp.

Någon som vet vart eller hur man ska felsöka problemet eller vilken del som måste bytas ?

citrouz
12 juli 2016 · 168 Inlägg

Försök komma med lite mer text, väldigt svårt att hjälpa dig om du säger att bilen inte startar utan starthjälp men jag skulle testa byta batteri eller åtminstone köra väldigt länge och se om den blir lättstartad

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Beroende på vad slags batteri det är, så får man kolla så det finns tillräckligt med syra i batteriet, annars blir det sulfatering och då är det kört..
Så mät gärna med instrument på/att batteriet verkligen laddas och att allt sitter ordentligt fast på polerna.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
turbosvenn
13 juli 2016 · 22 Inlägg

antingen så har du ett monsterglapp. eller så laddar inte generatorn, kolla generator och rem, och börja med att utesluta olika saker

the closer you get, the slower i go
Mystery2
7 december 2016 · 47 Inlägg

citrouz skrev:
Försök komma med lite mer text, väldigt svårt att hjälpa dig om du säger att bilen inte startar utan starthjälp men jag skulle testa byta batteri eller åtminstone köra väldigt länge och se om den blir lättstartad

När man vrider om nyckel till tändningen så hörs det som ett glapp eller att bilen blir trögstartat av något slag, det låter som att man har i en växel och inte har foten nedtryckt i pedalen , och sedan startar bilen.

Det enda som händer ibland är att tändningen tänder men bilen startar inte, alltså att belysningen på instrument panelen osv lyses upp men bilen startar inte. Efter några vridmoment med nyckel så händer det att bilen startar igen. Vet inte vad problemet är, kanske startmotorn?

tommen1 skrev:
Beroende på vad slags batteri det är, så får man kolla så det finns tillräckligt med syra i batteriet, annars blir det sulfatering och då är det kört..
Så mät gärna med instrument på/att batteriet verkligen laddas och att allt sitter ordentligt fast på polerna.

Jag har mätt batteriet och det är inget fel på den och generatorn är och funkar som den ska.

Kan det vara startmotorn?

turbosvenn skrev:
antingen så har du ett monsterglapp. eller så laddar inte generatorn, kolla generator och rem, och börja med att utesluta olika saker

Vad är monsterglapp? Remmen till generatorn rullar som den ska och det är inga problem med den vad jag kan se.

jaka54
9 december 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Vänta ett tag nu!
Om bilen inte startar så kolla att batteriet verkligen ger 12,6 volt eller mer!  En multimeter är ett måste när man håller på att meka med bilar.
Lämnar batteriet inte 12,5 volt utan bara ca 11-11,9V så måste batteriet laddas (tar  ca 12-16 timmar med en vanlig enkel 4A laddare). Har du inte en sån (för det låter som om du inte är så van att meka med bilar) så köp både en laddare (kostar ca 150:-) och en multimeter ca 600;.så att du kan kolla batteriets kondition.

Du ska också kolla att generatorn verkligen fungerar genom att mäta spänningen (volt) på batteriet när motorn är i gång. Spänningen ska då ligga runt 13,4V . Det är generatorn som laddar batteriet när motorn går, Funkar inte generatorn ,så kommer batteriet att laddas ur och bilen kommer till slut att inte gå att starta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang