Dieselbilens nypris skenar.

panda666
4 december 2016 · 4 228 Inlägg

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

Vad tråkigt att människor inte är mer pålästa.
Renault kostar 220 tusen idag, några år gammal får du för 140-160 tusen.
Du laddar den i ett eluttag hemma, men du kan köpa till en box för att få den att ladda snabbare.
Jag vet inte om tesla bjuder på boxen. Sen kostar ju installation av behörig elektriker nån tusing.

Oljefolket skall bara hålla snattran för de har ju redan hindrat de en gång.   Du kan räkna med att redan idag se mycket mer elbilar.  Tex vår kommun köpte 6 st nya zoe till vad jag tror hemtjänstbilar.   

Dessutom om du går in på teslas  hemsida så ser du hur välutbyggt nät de redan har och de är på utveckling.   Som du ser så kan du utan några som helst problem köra från skåne upp till skellefteå på el wink
Kolla bara floppen biogasbilar. De finns tusentals av dem, de flesta är strulbilar och de har fortfarande inte ett stort nät av tankstationer.
Jag själv kommer köpa elbil efter jag flytt till hus och kan ladda på nätterna.

det är inte som att jag är emot det^^ tror bara inte att nån kommer orka komma hit till blåa linjen och orka dra el så att jag kan ha en elbil i parkeringen^^folk har inte ens råd här att ha uttag för motorvärmare. o du..underskatta inte kraften som oljefolken har,  tesla må kunna hoppa runt o fixa elnät här o där men dom som verkligen förlorar pengar på reservdelarna o oljorna kommer inte känna sig så glada_^^ vad kommer bmw och dom andra märkerna ha för elbilar? kommer dom kosta runt 200k? knappast;) man vill ju helst inte ha en gammal el renault som du sa som batteriet är halvdåligt. tänk om jag vill resa en längre sträcka sig 2000km? inte helt ovanligt då min familj besöker släktingar som bor så långt borta, måste då planera att stanna o ladda bilen flera ggr_^^^^

Aha du bor i smeten.  Du vet vi utanför behöver inte bry oss om det wink  Kostar de så mycket att få ett simpelt uttag till motorvärmare?
Underskattar inte oljefolken men de kan inte hindra utvecklingen nu.

Bmw har ju 2 elbilar redan. Ligger väl i deras prisklass som vanligt (dyr)  i3 börjar väl på 380 något. i8 är skitsnygg i mina ögon den enda med snygg inredning med smile 
Vad de andra märkena kommer ha för elbilar återstår ju att se när de väl sätter igång.
Renault har ju deras garanti att de byter ut batteriet kostnadsfritt när de nått en viss punkt.

Med en tesla är ju inte den resan på 200 mil ett problem förutsatt att de sitter stolpar eller finns folk som hyr ut sina eluttag till dig vilket redan finns smile 
De finns en familj som bloggade om sin europaresa med en tesla. Men den får du allt ta och leta upp själv.

hehe du vet själv att tom ni som bor i täby och danderyd har inte råd med en tesla, eller har ni?^^ jag själv måste ropa på hassan o robba nån bank eller värdetransport för att få råd me nått sånt. i3 ser ut som shit både in o ut, har testat en sån på jobbet. i8 är väl bara för max 2 pers. vad kommer deras sedan att kosta? halv miljon? så vi får nog se^^ javvist europaresa men har alla länder man åker igenom el  uttag? man måste ju planera perfekt annars blir man utan el och säg kanske hamnar i nått land som inte har el uttag^^ bara bogsera bort skiten hela vägen sen:)

engolf
4 december 2016 · 3 235 Inlägg

Etanolsatsningen floppade totalt,
Biogas: vet inte helt, men i alla fall mer vällyckat än etanol.
Elbilar: nja, har ingen överdriven tro på det, mest på grund av batterikapaciteten och laddtiden.
Vätgas har jag tro på. Och ja, teknologin är inte ännu helt där, och fortfarande är det stora energiförluster i att kunna framställa bränslet, men då slipper man i alla fall 500 kilos batteripaket under bilen, och kan dra långt utan att behöva vänta några timmar vid en laddstolpe.



tkd_rille skrev:

panda666 skrev:
Intressant, ska dom börja bygga el stationer/ladd stationer hemma hos alla individer? eller hur kommer det att funka? vad kommer den billigaste  el sedanen/kombin att kosta i framtiden? 300-400k? säg att alla är tvungna i framtiden att köra en elbil, då lägger man vad 20% och resten på lån för att köra en elbil? ok skiter vi i den punkten,  vem bryr sig om en självkörande bil? kommer alla att ha sportiga/snabba el bilar då? eller kommer det bara finnas tråkiga bilar som prius? (förlåt dan)  Vad säger ''powers that be'' om detta? kommer dom som sköter all olja o reservdelar gå med på detta?^^ tror jag faktiskt inte på för ett öre.  Jag är förmodligen  död när allt detta händer om circus 50 år ungefär. Tror att dom har skapat dessa el bilar bara för dom rika, dom har nog tråkigt med alla deras pengar o vill pröva nått nytt^^

Vad tråkigt att människor inte är mer pålästa.
Renault kostar 220 tusen idag, några år gammal får du för 140-160 tusen.
Du laddar den i ett eluttag hemma, men du kan köpa till en box för att få den att ladda snabbare.
Jag vet inte om tesla bjuder på boxen. Sen kostar ju installation av behörig elektriker nån tusing.

Oljefolket skall bara hålla snattran för de har ju redan hindrat de en gång.   Du kan räkna med att redan idag se mycket mer elbilar.  Tex vår kommun köpte 6 st nya zoe till vad jag tror hemtjänstbilar.   

Dessutom om du går in på teslas  hemsida så ser du hur välutbyggt nät de redan har och de är på utveckling.   Som du ser så kan du utan några som helst problem köra från skåne upp till skellefteå på el wink
Kolla bara floppen biogasbilar. De finns tusentals av dem, de flesta är strulbilar och de har fortfarande inte ett stort nät av tankstationer.
Jag själv kommer köpa elbil efter jag flytt till hus och kan ladda på nätterna.

Muttley
4 december 2016 ·

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:

det är inte som att jag är emot det^^ tror bara inte att nån kommer orka komma hit till blåa linjen och orka dra el så att jag kan ha en elbil i parkeringen^^folk har inte ens råd här att ha uttag för motorvärmare. o du..underskatta inte kraften som oljefolken har,  tesla må kunna hoppa runt o fixa elnät här o där men dom som verkligen förlorar pengar på reservdelarna o oljorna kommer inte känna sig så glada_^^ vad kommer bmw och dom andra märkerna ha för elbilar? kommer dom kosta runt 200k? knappast;) man vill ju helst inte ha en gammal el renault som du sa som batteriet är halvdåligt. tänk om jag vill resa en längre sträcka sig 2000km? inte helt ovanligt då min familj besöker släktingar som bor så långt borta, måste då planera att stanna o ladda bilen flera ggr_^^^^

Aha du bor i smeten.  Du vet vi utanför behöver inte bry oss om det wink  Kostar de så mycket att få ett simpelt uttag till motorvärmare?
Underskattar inte oljefolken men de kan inte hindra utvecklingen nu.

Bmw har ju 2 elbilar redan. Ligger väl i deras prisklass som vanligt (dyr)  i3 börjar väl på 380 något. i8 är skitsnygg i mina ögon den enda med snygg inredning med smile 
Vad de andra märkena kommer ha för elbilar återstår ju att se när de väl sätter igång.
Renault har ju deras garanti att de byter ut batteriet kostnadsfritt när de nått en viss punkt.

Med en tesla är ju inte den resan på 200 mil ett problem förutsatt att de sitter stolpar eller finns folk som hyr ut sina eluttag till dig vilket redan finns smile 
De finns en familj som bloggade om sin europaresa med en tesla. Men den får du allt ta och leta upp själv.

hehe du vet själv att tom ni som bor i täby och danderyd har inte råd med en tesla, eller har ni?^^ jag själv måste ropa på hassan o robba nån bank eller värdetransport för att få råd me nått sånt. i3 ser ut som shit både in o ut, har testat en sån på jobbet. i8 är väl bara för max 2 pers. vad kommer deras sedan att kosta? halv miljon? så vi får nog se^^ javvist europaresa men har alla länder man åker igenom el  uttag? man måste ju planera perfekt annars blir man utan el och säg kanske hamnar i nått land som inte har el uttag^^ bara bogsera bort skiten hela vägen sen:)

Ni?   Alltså övriga Sverige finns med smile   Jag bor långt därifrån och jag kan ha råd med en model 3 när den kommer med ett lägre pris.  Men man kan välja en billigare modell av elvariant man måste inte vara fast vid ett märke när de är dags att ta steget.  Jag fann att de kommer ligga på runt 280 tusen och den kommer kunna rulla över 30 mil per laddning, vilket majoriteten av pendlarna lär klara sig gott på.

Ja Bmw är onödigt dyra, de riktar inte sig mot låginkomstare, men de har de förvisso aldrig gjort med fossilbilar heller så de gör ingen skillnad.

Afrika kan du ju ha lite problem i.  De kanske rentav inte har el i alla länder?

Här får du mer nyttig info, kör du eltorsk så slår du ett samtal så blir du bogserad till närmsta eluttag utan kostnad wink

Muttley
4 december 2016 ·

engolf skrev:
Etanolsatsningen floppade totalt,
Biogas: vet inte helt, men i alla fall mer vällyckat än etanol.
Elbilar: nja, har ingen överdriven tro på det, mest på grund av batterikapaciteten och laddtiden.
Vätgas har jag tro på. Och ja, teknologin är inte ännu helt där, och fortfarande är det stora energiförluster i att kunna framställa bränslet, men då slipper man i alla fall 500 kilos batteripaket under bilen, och kan dra långt utan att behöva vänta några timmar vid en laddstolpe.

Jag fick en helt ny biogasbil 2012 december. Inom ett halvår så strulade tankarna smile   
Då fanns det 2 tankställen i hela Norrland.  Idag finns de fortfarande bara 2 ställen att tanka på.  Jag tror inte på det och hade aldrig köpt en sån bil pga kapaciteten och sämre driftsäkerhet på vintern. 

Man väntar ju inte i timmar med en superladdare. Man fikar i 30 minuter så skall du ha 80% kapacitet igen smile

engolf
5 december 2016 · 3 235 Inlägg

tkd_rille skrev:

engolf skrev:
Etanolsatsningen floppade totalt,
Biogas: vet inte helt, men i alla fall mer vällyckat än etanol.
Elbilar: nja, har ingen överdriven tro på det, mest på grund av batterikapaciteten och laddtiden.
Vätgas har jag tro på. Och ja, teknologin är inte ännu helt där, och fortfarande är det stora energiförluster i att kunna framställa bränslet, men då slipper man i alla fall 500 kilos batteripaket under bilen, och kan dra långt utan att behöva vänta några timmar vid en laddstolpe.

Jag fick en helt ny biogasbil 2012 december. Inom ett halvår så strulade tankarna smile   
Då fanns det 2 tankställen i hela Norrland.  Idag finns de fortfarande bara 2 ställen att tanka på.  Jag tror inte på det och hade aldrig köpt en sån bil pga kapaciteten och sämre driftsäkerhet på vintern. 

Man väntar ju inte i timmar med en superladdare. Man fikar i 30 minuter så skall du ha 80% kapacitet igen smile

I mina ögon är det egentligen inte en bil om den inte kan tankas där och då och köras vidare.
Och 80% på 30 minuter är teoretiskt, under optimala förhållanden:) Realistiskt, vintertid är det nog närmare 40-50%..
Att du upplevde problem med din biogasbil beror väl att det var ett tekniskt fel på själva bilen, inte teknologin. Jag kör en fis-bil själv, och den går lika bra sommar som vinter.
Jag kommer skaffa elbil själv den dagen den kan "tankas" medan jag håller i tankpistolen. Tanken på att behöva fika så ofta är inte direkt inbjudande:))

rcy
5 december 2016 · 1 705 Inlägg

engolf skrev:
Etanolsatsningen floppade totalt,

Att etanol floppade hade inte så mycket med tekniken att göra.
Några tillverkare hade problem att få sina etanolbilar att funka och bränslebolagen mixtrade lite väl med kvalitén på etanolen i början, men det var ändå relativt lindriga problem men som tyvärr fick enormt uppslag i media.
I Saab kretsar har etanolen aldrig varit något problem, och vi är rätt många som fortfarande åker runt på primärt etanol utan några som helst bekymmer.

Personligen skulle jag väldigt gärna se en etanol/el hybrid. Ett förnybart och miljövänligt bränsle i förbränningsmotorn samt eldrift med alla dess fördelar. Win-win hela vägen.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Evildan
5 december 2016 ·

Etanoldrivna laddhybrider finns redan på andra marknader sedan några år.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2016 · 17 345 Inlägg

I Brasilien körs över hälften av alla bilar på etanol. Och Flex-bilar står för den störa delen av bilförsäljningen. När oljepriserna går upp och E blir dyrare pga export så tankar de helt enkelt bensin. På 80-talet var antal etnolbilar i Brasilien 77%.

Där har vi även problemet. Våra bilar vill ha fin brasse-sprit i tanken. fuletanol med höga svavelhalter gör att sprutet slammar igen. Problemet som uppstod 2009-2011 var detta.

Tillverkarna rekommenderar:
http://www.vibilagare.se/reportage/e85- … aljer-bort

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rcy
5 december 2016 · 1 705 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
I Brasilien körs över hälften av alla bilar på etanol. Och Flex-bilar står för den störa delen av bilförsäljningen. När oljepriserna går upp och E blir dyrare pga export så tankar de helt enkelt bensin. På 80-talet var antal etnolbilar i Brasilien 77%.

Där har vi även problemet. Våra bilar vill ha fin brasse-sprit i tanken. fuletanol med höga svavelhalter gör att sprutet slammar igen. Problemet som uppstod 2009-2011 var detta.

Tillverkarna rekommenderar:
http://www.vibilagare.se/reportage/e85- … aljer-bort

Precis som jag sa, bränsleleverantörerna chansade lite för mycket med kvalitén på etanol vilket gjorde att framförallt Ford och Volvo ägare fick problem.
Själv har jag kört med etanol som primärt bränsle dom senaste 7-8 åren och har inte haft några som helst problem (förutom när jag tankat på Preem som verkar ha någon alldeles egen sörja i tankarna).

Muttley
5 december 2016 ·

engolf skrev:

tkd_rille skrev:

engolf skrev:
Etanolsatsningen floppade totalt,
Biogas: vet inte helt, men i alla fall mer vällyckat än etanol.
Elbilar: nja, har ingen överdriven tro på det, mest på grund av batterikapaciteten och laddtiden.
Vätgas har jag tro på. Och ja, teknologin är inte ännu helt där, och fortfarande är det stora energiförluster i att kunna framställa bränslet, men då slipper man i alla fall 500 kilos batteripaket under bilen, och kan dra långt utan att behöva vänta några timmar vid en laddstolpe.

Jag fick en helt ny biogasbil 2012 december. Inom ett halvår så strulade tankarna smile   
Då fanns det 2 tankställen i hela Norrland.  Idag finns de fortfarande bara 2 ställen att tanka på.  Jag tror inte på det och hade aldrig köpt en sån bil pga kapaciteten och sämre driftsäkerhet på vintern. 

Man väntar ju inte i timmar med en superladdare. Man fikar i 30 minuter så skall du ha 80% kapacitet igen smile

I mina ögon är det egentligen inte en bil om den inte kan tankas där och då och köras vidare.
Och 80% på 30 minuter är teoretiskt, under optimala förhållanden:) Realistiskt, vintertid är det nog närmare 40-50%..
Att du upplevde problem med din biogasbil beror väl att det var ett tekniskt fel på själva bilen, inte teknologin. Jag kör en fis-bil själv, och den går lika bra sommar som vinter.
Jag kommer skaffa elbil själv den dagen den kan "tankas" medan jag håller i tankpistolen. Tanken på att behöva fika så ofta är inte direkt inbjudande:))

Inte specifik just den bilen. De var ju vw wink   De som hade längst räckvidd då.  Volvo hade alldeles för lite för att kunna klara uppdragen. 

Om praktiska mil är 40 per laddning så tycker jag en halvtimmes fika funkar bra=)

KenthIJ
8 december 2016 · 1 429 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
I husbilen har vi en bränslecell som spottar ut sig laddström på 6-8A med ett svagt surrande (som en laptop på tomgång) och en pöl vatten under bilen efter en natt. Förvisso ett mycket dyrt tillbehör men så bra. Kanske istället för motorvärmare i framtiden big_smile

Vad är det här och hur funkar det ? Låter intressant !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang