Måste jag registrera om besikta bilen efter ett motorbyte?

Mxrtin
8 december 2016 · 176 Inlägg

Hej, om jag byter ut en 1.8l turbo till en 2.0l turbo, måste jag då besikta och regga bilen med den nya motorn?

TomBjorklund VAGIS Car Club
8 december 2016 · 1 093 Inlägg

Självklart, läs SFRO's bygghandbok

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
mrmercedes
8 december 2016 · 118 Inlägg

Nej, Varför hålla på med dom där idioterna i onödan. Du går bara minus på att regga om. Motorerna ser väl likadana ut. Ingen som märker något.

Mack Forum- och sitemoderator
8 december 2016 · 26 097 Inlägg

mrmercedes skrev:
Nej, Varför hålla på med dom där idioterna i onödan. Du går bara minus på att regga om. Motorerna ser väl likadana ut. Ingen som märker något.

Fast, det är ju inte lagligt att inte registrera om.
Man ska skilja på vad man bör göra och vad man faktiskt får göra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
simlar
8 december 2016 · 5 508 Inlägg

Går säkert glida genom kontrollbesiktning utan att dom märker att det sitter fel motor i bilen, dock som redan påpekat är det ej lagligt utan byter man motor till något annat än en sådan som sitter original så krävs registreringsbesiktning.

Uppdagas det att saker inte står rätt till vid t.ex en olycka så finns risken för utebliven ersättning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cupra_
8 december 2016 ·

Kan ju tillägga att besiktningstekniker ser x antal såna motorer per dag, och inte är speciellt ointresserade av bilar heller.. Så en vanlig, genomsnittstekniker lär se att saker inte stämmer.

Senast redigerat av Deception (8 december 2016)

Muttley
8 december 2016 ·

mrmercedes skrev:
Nej, Varför hålla på med dom där idioterna i onödan. Du går bara minus på att regga om. Motorerna ser väl likadana ut. Ingen som märker något.

De idioterna ser till att de finns lite vettiga bilar på våra vägar.

Hade vi inte haft dem så hade sladdpojkar som dig kört runt i livsfarliga bilar.


TS du skall regga om den.  Om du inte gör det och de uppdagas av polisman så blir de ju bara drygt och onödiga pengar.

Och gör besiktningsman sitt jobb kommer du inte genom.

amazinjoey
9 december 2016 · 1 138 Inlägg

Din 1.8t är samma som en 2.0t, enda skillnaden är programvaran

rcy
9 december 2016 · 1 705 Inlägg

Värt att tänka på är att om du är inblandad i en olycka så kan försäkringsbolagen ha en hel del åsikter om det uppdagas att din bil är modifierad.

it_mutt
9 december 2016 · 10 379 Inlägg

amazinjoey skrev:
Din 1.8t är samma som en 2.0t, enda skillnaden är programvaran

Vänta nu lite här....

Hur är det -bara- programvaran som skiljer på en 1.8L-motor, och en 2.0L-motor menar du?

(motsättningen där måste vara ganska uppenbar....)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
amazinjoey
9 december 2016 · 1 138 Inlägg

it_mutt skrev:

amazinjoey skrev:
Din 1.8t är samma som en 2.0t, enda skillnaden är programvaran

Vänta nu lite här....

Hur är det -bara- programvaran som skiljer på en 1.8L-motor, och en 2.0L-motor menar du?

(motsättningen där måste vara ganska uppenbar....)

På saab 9-3 är det så , Är de en aero så är de skillnad på turbon oxå men annars de 1.8t och 2.0t samma

Baserar detta på att det e de han frågar efter då han har en 9-3a på bilden.

Senast redigerat av amazinjoey (9 december 2016)

it_mutt
9 december 2016 · 10 379 Inlägg

amazinjoey skrev:

it_mutt skrev:

amazinjoey skrev:
Din 1.8t är samma som en 2.0t, enda skillnaden är programvaran

Vänta nu lite här....

Hur är det -bara- programvaran som skiljer på en 1.8L-motor, och en 2.0L-motor menar du?

(motsättningen där måste vara ganska uppenbar....)

På saab 9-3 är det så , Är de en aero så är de skillnad på turbon oxå men annars de 1.8t och 2.0t samma

Baserar detta på att det e de han frågar efter då han har en 9-3a på bilden.

Vilken motor är det som inte är vad den påstår sig vara?

Antingen är inte 1.8:an just en 1.8 eller så är inte 2.0:an just en 2.0 isf menar jag.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
amazinjoey
9 december 2016 · 1 138 Inlägg

it_mutt skrev:

amazinjoey skrev:

it_mutt skrev:

Vänta nu lite här....

Hur är det -bara- programvaran som skiljer på en 1.8L-motor, och en 2.0L-motor menar du?

(motsättningen där måste vara ganska uppenbar....)

På saab 9-3 är det så , Är de en aero så är de skillnad på turbon oxå men annars de 1.8t och 2.0t samma

Baserar detta på att det e de han frågar efter då han har en 9-3a på bilden.

Vilken motor är det som inte är vad den påstår sig vara?

Antingen är inte 1.8:an just en 1.8 eller så är inte 2.0:an just en 2.0 isf menar jag.

B207E och B207L heter motorerna , sedan finns B207R som har en annan turbo

http://forum.saabturboclub.com/showthre … 207l-b207e

https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine#LK9

it_mutt
9 december 2016 · 10 379 Inlägg

amazinjoey skrev:

it_mutt skrev:

amazinjoey skrev:

På saab 9-3 är det så , Är de en aero så är de skillnad på turbon oxå men annars de 1.8t och 2.0t samma

Baserar detta på att det e de han frågar efter då han har en 9-3a på bilden.

Vilken motor är det som inte är vad den påstår sig vara?

Antingen är inte 1.8:an just en 1.8 eller så är inte 2.0:an just en 2.0 isf menar jag.

B207E och B207L heter motorerna , sedan finns B207R som har en annan turbo

http://forum.saabturboclub.com/showthre … 207l-b207e

https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine#LK9

Det är alltså 1.8:an som inte är en 1.8, utan en 2.0:a.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
amazinjoey
9 december 2016 · 1 138 Inlägg

it_mutt skrev:

amazinjoey skrev:

it_mutt skrev:

Vilken motor är det som inte är vad den påstår sig vara?

Antingen är inte 1.8:an just en 1.8 eller så är inte 2.0:an just en 2.0 isf menar jag.

B207E och B207L heter motorerna , sedan finns B207R som har en annan turbo

http://forum.saabturboclub.com/showthre … 207l-b207e

https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine#LK9

Det är alltså 1.8:an som inte är en 1.8, utan en 2.0:a.

Yes smile

Jesper328
9 december 2016 · 2 326 Inlägg

it_mutt skrev:

amazinjoey skrev:
Din 1.8t är samma som en 2.0t, enda skillnaden är programvaran

Vänta nu lite här....

Hur är det -bara- programvaran som skiljer på en 1.8L-motor, och en 2.0L-motor menar du?

(motsättningen där måste vara ganska uppenbar....)

Ta BMW som exempel.
Deras "nya" N20 motor är en 2 liters fyra som sitter i 320, 325, 328 och resterande serier med samma slutsiffror.
Finns även en variant på 1.6 liter som sitter F10 520. smile
Det var bättre förr..

it_mutt
9 december 2016 · 10 379 Inlägg

Jesper328 skrev:

it_mutt skrev:

amazinjoey skrev:
Din 1.8t är samma som en 2.0t, enda skillnaden är programvaran

Vänta nu lite här....

Hur är det -bara- programvaran som skiljer på en 1.8L-motor, och en 2.0L-motor menar du?

(motsättningen där måste vara ganska uppenbar....)

Ta BMW som exempel.
Deras "nya" N20 motor är en 2 liters fyra som sitter i 320, 325, 328 och resterande serier med samma slutsiffror.
Finns även en variant på 1.6 liter som sitter F10 520. smile
Det var bättre förr..

Ja, jag motsatte mig mest att en motor på 1.8L skulle vara den samma som en 2.0L-motor, och så är det ju inte hos saab heller "egentligen" (där då 1.8:an inte är på 1.8L) (en gurka blir aldrig en tomat bara för att man kallar den för tomat, men en tomat kan ju vara en tomat trots att den kallas gurka tongue )

Men visst var det det. När just 1.8 innebar en ~1.8L-motor, eller som du skriver med BMW exempelvis.

Nåja, då var det avklarat....och man ska inte beskylla tillverkarna för att göra saker lättgreppade wink

Senast redigerat av it_mutt (9 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Evildan
9 december 2016 ·

it_mutt skrev:

Jesper328 skrev:

it_mutt skrev:

Vänta nu lite här....

Hur är det -bara- programvaran som skiljer på en 1.8L-motor, och en 2.0L-motor menar du?

(motsättningen där måste vara ganska uppenbar....)

Ta BMW som exempel.
Deras "nya" N20 motor är en 2 liters fyra som sitter i 320, 325, 328 och resterande serier med samma slutsiffror.
Finns även en variant på 1.6 liter som sitter F10 520. smile
Det var bättre förr..

Ja, jag motsatte mig mest att en motor på 1.8L skulle vara den samma som en 2.0L-motor, och så är det ju inte hos saab heller "egentligen" (där då 1.8:an inte är på 1.8L) (en gurka blir aldrig en tomat bara för att man kallar den för tomat, men en tomat kan ju vara en tomat trots att den kallas gurka tongue )

Men visst var det det. När just 1.8 innebar en ~1.8L-motor, eller som du skriver med BMW exempelvis.

Nåja, då var det avklarat....och man ska inte beskylla tillverkarna för att göra saker lättgreppade wink

Det var lika krångligt "förr" med blå BMW och andra märken.
BMW E39 523 är på 2.5l.
BMW E23 745i är på 3.2l.
BMW 320 finns med 2.2l.
318 på 2.0l medans 316 hade 1.8l beroende på årgång av E46.
För sakens skull skall väl även det första tyska märket få sin skopa:
Mercedes 300se finns med 6.2l.
Mercedes 190 hade 1.8l eller 2.0l eller 2.3l eller 2.5l eller 2.6l.
För att bara nämna några.

Det har alltid varit lika förvirrande med beteckningarna. wink

it_mutt
9 december 2016 · 10 379 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Jesper328 skrev:

Ta BMW som exempel.
Deras "nya" N20 motor är en 2 liters fyra som sitter i 320, 325, 328 och resterande serier med samma slutsiffror.
Finns även en variant på 1.6 liter som sitter F10 520. smile
Det var bättre förr..

Ja, jag motsatte mig mest att en motor på 1.8L skulle vara den samma som en 2.0L-motor, och så är det ju inte hos saab heller "egentligen" (där då 1.8:an inte är på 1.8L) (en gurka blir aldrig en tomat bara för att man kallar den för tomat, men en tomat kan ju vara en tomat trots att den kallas gurka tongue )

Men visst var det det. När just 1.8 innebar en ~1.8L-motor, eller som du skriver med BMW exempelvis.

Nåja, då var det avklarat....och man ska inte beskylla tillverkarna för att göra saker lättgreppade wink

Det var lika krångligt "förr" med blå BMW och andra märken.
BMW E39 523 är på 2.5l.
BMW E23 745i är på 3.2l.
BMW 320 finns med 2.2l.
318 på 2.0l medans 316 hade 1.8l beroende på årgång av E46.
För sakens skull skall väl även det första tyska märket få sin skopa:
Mercedes 300se finns med 6.2l.
Mercedes 190 hade 1.8l eller 2.0l eller 2.3l eller 2.5l eller 2.6l.
För att bara nämna några.

Det har alltid varit lika förvirrande med beteckningarna. wink

Har aldrig varit så insatt i BMW, men jag var, det till trots, av tron att ex.vis "523" var 5-serie med 2.3L-motor. Men då har det varit galet redan där.

Mercedes (samma sak där; inte vidare insatt), har jag fått för mig att det var "bara" serien. Alltså inte motorrelaterat med ex.vis "190".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Evildan
9 december 2016 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:

it_mutt skrev:
Ja, jag motsatte mig mest att en motor på 1.8L skulle vara den samma som en 2.0L-motor, och så är det ju inte hos saab heller "egentligen" (där då 1.8:an inte är på 1.8L) (en gurka blir aldrig en tomat bara för att man kallar den för tomat, men en tomat kan ju vara en tomat trots att den kallas gurka tongue )

Men visst var det det. När just 1.8 innebar en ~1.8L-motor, eller som du skriver med BMW exempelvis.

Nåja, då var det avklarat....och man ska inte beskylla tillverkarna för att göra saker lättgreppade wink

Det var lika krångligt "förr" med blå BMW och andra märken.
BMW E39 523 är på 2.5l.
BMW E23 745i är på 3.2l.
BMW 320 finns med 2.2l.
318 på 2.0l medans 316 hade 1.8l beroende på årgång av E46.
För sakens skull skall väl även det första tyska märket få sin skopa:
Mercedes 300se finns med 6.2l.
Mercedes 190 hade 1.8l eller 2.0l eller 2.3l eller 2.5l eller 2.6l.
För att bara nämna några.

Det har alltid varit lika förvirrande med beteckningarna. wink

Har aldrig varit så insatt i BMW, men jag var, det till trots, av tron att ex.vis "523" var 5-serie med 2.3L-motor. Men då har det varit galet redan där.

Mercedes (samma sak där; inte vidare insatt), har jag fått för mig att det var "bara" serien. Alltså inte motorrelaterat med ex.vis "190".

W123 hette 200, 230, 250, 280 vilket är motorstorleken. Då fanns logiken åtminstone hos Mercedes, hos BMW var det annorlunda redan från början.

Senast redigerat av Evildan (9 december 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang