Det här med lapplisor - gräsrotskampanj för att undvika p-böter!

caromania Forummoderator
7 december 2016 · 9 296 Inlägg

tkd_rille skrev:

caromania skrev:

tkd_rille skrev:

Så du parkerar medvetet mot konstens alla regler för att? 
1. Du är lat?
2. Du behöver glasögon?
3. Du skiter i alla lagar och regler?

Det känns som om det inte gick riktigt hem. big_smile Men det är okej, det bjuder jag på.

wink   Men de är bra jobbat och ha så få ändå.

Jo, speciellt i den här j-ä-v-l-a stan. Men de senaste två berodde på att jag glömde lägga upp p-skivan. Idiotiskt. Bara att tugga och svälja.

Däremot drar jag mig inte för att rekommendera att överklaga för minsta lilla oklarhet i skyltning. Jag har fått ett par som jag överklagat och vunnit, vilket betyder att de var felaktiga från början.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 december 2016 · 4 917 Inlägg

Japp, dethär är ännu ett sätt att vigga pengar av vanligt folk.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
8 december 2016 ·

caromania skrev:

tkd_rille skrev:

caromania skrev:

Det känns som om det inte gick riktigt hem. big_smile Men det är okej, det bjuder jag på.

wink   Men de är bra jobbat och ha så få ändå.

Jo, speciellt i den här j-ä-v-l-a stan. Men de senaste två berodde på att jag glömde lägga upp p-skivan. Idiotiskt. Bara att tugga och svälja.

Däremot drar jag mig inte för att rekommendera att överklaga för minsta lilla oklarhet i skyltning. Jag har fått ett par som jag överklagat och vunnit, vilket betyder att de var felaktiga från början.

Farbror för stel och nådde inte skivan i handskfacket?

I skrivande stund står det en kille och trär en sopsäck över parkeringsskylten på arbetsplatsens parkeringsplats, nu finns det ingen anvisning om att detta är en parkering längre utan enbart en tillägsskylt med ett företagsnamn samt ett telefonnummer.
Nu har denna stora uppställningsplats förvandlats till vad?
Parkeringsförbud i hela staden enligt skyltning vid samtliga infarter så nu står jag i juridisk mening felparkerad?
Men den var inte övertäckt när jag ställde mig där.
Skumt läge.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 december 2016 · 4 917 Inlägg

Det handlar BARA om pengar och inget annat..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Power-krille
8 december 2016 · 672 Inlägg

tommen1 skrev:
Det handlar BARA om pengar och inget annat..

Ja vad trodde du????

Senast redigerat av Power-krille (8 december 2016)

"Väx inte upp! det är en fälla"
Evildan
8 december 2016 ·

Det handlar även om trafiksäkerhet.
Parkerar någon som ett magnifikt arsel på ett övergångsställe eller annat uppenbart idiotiskt ställe ska det också straffas på lämpligt vis. Ekonomiskt straff brukar svida även för dylika kloaköppningar.

d-b
8 december 2016 · 504 Inlägg

it_mutt skrev:
Eller så kan vi dra igång en kampanj för att folk ska börja parkera rätt och riktigt...men det vore väl galet.

Nu tror jag folk i allmänhet försöker parkera lagligt. Jag gör det själv. Jag får mindre än en p-bot om året och då parkerar jag flera gånger i veckan i centrala Stockholm. Och jag tror alla p-böter jag fått genom åren har berott på oavsiktliga misstag - blandat ihop veckodagar (städnatt), missförstått (Jag har ett gammalt häfte från Transportstyrelsen i bilen med alla p-regler förklarade - det är ganska många sidor. Har man inte ett osunt intresse för att parkera är det omöjligt att ha 100%-ig koll.) en skylt osv. Jag har tom ett snöre i bilen som är 10,2 m långt för att mäta ut avstånd till övergångställe och korsningar.

Senaste gången jag fick böter var förra sommaren när jag ställt min moppe i en MC-ruta på Söder men missat att det var städnatt. Det stod ingenting om det vid skylten för MC-rutan utan den skylten var uppsatt på ett sätt som var tydligt inriktat på att folk som letade p-plats för bil skulle se den.

Det finns dock situationer där det är i praktiken omöjligt att följa reglerna samtidigt som ett regelbrott inte hotar trafiksäkerheten, framkomligheten eller liknande. Försök tex hämta en TV med bil från någon av elektronikbutikerna på Kungsgatan i Stockholm (detta är för övrigt en detalj Stockholm borde låna från Göteborg - i Göteborg finns det massa p-fickor i centrum med fri parkering i 15-20 minuter för den som behöver göra ett snabbt ärende i typ Nordstan).

Men man känner andra genom sig själv: om du tror att du skulle börja parkera hej vilt bara för att du hade en app som förvarnade om lapplisor säger det mer om dig än om genomsnittsbilisten.

it_mutt
8 december 2016 · 10 379 Inlägg

d-b skrev:

it_mutt skrev:
Eller så kan vi dra igång en kampanj för att folk ska börja parkera rätt och riktigt...men det vore väl galet.

Nu tror jag folk i allmänhet försöker parkera lagligt. Jag gör det själv. Jag får mindre än en p-bot om året och då parkerar jag flera gånger i veckan i centrala Stockholm. Och jag tror alla p-böter jag fått genom åren har berott på oavsiktliga misstag - blandat ihop veckodagar (städnatt), missförstått (Jag har ett gammalt häfte från Transportstyrelsen i bilen med alla p-regler förklarade - det är ganska många sidor. Har man inte ett osunt intresse för att parkera är det omöjligt att ha 100%-ig koll.) en skylt osv. Jag har tom ett snöre i bilen som är 10,2 m långt för att mäta ut avstånd till övergångställe och korsningar.

Senaste gången jag fick böter var förra sommaren när jag ställt min moppe i en MC-ruta på Söder men missat att det var städnatt. Det stod ingenting om det vid skylten för MC-rutan utan den skylten var uppsatt på ett sätt som var tydligt inriktat på att folk som letade p-plats för bil skulle se den.

Det finns dock situationer där det är i praktiken omöjligt att följa reglerna samtidigt som ett regelbrott inte hotar trafiksäkerheten, framkomligheten eller liknande. Försök tex hämta en TV med bil från någon av elektronikbutikerna på Kungsgatan i Stockholm (detta är för övrigt en detalj Stockholm borde låna från Göteborg - i Göteborg finns det massa p-fickor i centrum med fri parkering i 15-20 minuter för den som behöver göra ett snabbt ärende i typ Nordstan).

Men man känner andra genom sig själv: om du tror att du skulle börja parkera hej vilt bara för att du hade en app som förvarnade om lapplisor säger det mer om dig än om genomsnittsbilisten.

Jag tror inte att folk skulle BÖRJA parkera hej vilt, det görs nämligen redan. Men för all del, om du tror dig veta något (alls) om mig, så bjuder jag på det. Hur du kom fram till det är dock ganska intressant; jag har nämligen inte skrivit något alls i stil med "Så bra, då kan folk börja felparkera än mer"....

OM det inte finns någon laglig parkering så får man väl helt sonika välja att köpa sin TV på något annat ställe eller stå sitt kast och (eventuellt) få böter.

Kungsgatan som utgångspunkt så har du ju inte direkt 2 mil till nästa Elgigantus, ser man till SIBA så är det samma sak där.

Så nej, jag ser inte lathet/bekvämlighet som en anledning att felparkera.

Senast redigerat av it_mutt (8 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
rcy
8 december 2016 · 1 705 Inlägg

Eftersom ämnet är parkering och appar så passar jag på att tipsa om appen Easypark, som till skillnad från TS app faktiskt fyller en funktion.

Det är en väldigt lättanvänd app där du kan hitta parkeringsplats och dessutom betala för den direkt i appen. Åker du tidigare än angivet så avslutar du bara din parkering i förtid, och hinner du inte tillbaks till angiven tid så kan du enkelt förlänga den direkt i appen. Den räknar dessutom ut aktuell taxa via GPS, så du behöver inte ens veta var du är när du parkerar. Du får till och med påminnelser om att avsluta din parkering eller förlänga din tid i god tid innan den går ut, så det ska till ett praktarsle av helt episka mått för att lyckas få en parkeringsbot med denna app.

Kör man med det dyraste abonnemanget som tillåter att du parkerar hur mycket som helst så kostar det mindre än en parkeringsbot per år, folk som inte gör annat än parkerar hela dagarna klarar sig säkert med någon av dom billigare varianterna.

Muttley
8 december 2016 ·

tommen1 skrev:
Japp, dethär är ännu ett sätt att vigga pengar av vanligt folk.

Du verkar vara en man som tycker att de är dyrt med allting.  Äter du bara hemodlat och cyklar överallt wink
Alla människor vare sig vi är vanliga eller ovanliga får betala samma summa.
Att äga bil skall kosta avgifter.   Vill du parkera där de kostar så får du betala det som står på skylten.
Svårare än så är de ju inte, och har man inte råd med parkeringen så har man absolut inte råd med att äga en bil heller för den delen.

d-b
25 oktober 2017 · 504 Inlägg

Av någon anledning har länken till Android-versionen slutat fungera men här är en uppdaterad länk

https://goo.gl/KapC2W

gamlingen
25 oktober 2017 · 5 198 Inlägg

I våran jävla lilla stad (Hudiksvall) kom de på att på vissa parkeringar ( närmast butikerna) skulle det va betalparkering å på de lite längre från ska det va p-bricka,, så är man utifrån så är det lätt att göra fel,, Gäller å läsa på skyltarna.

Evildan
25 oktober 2017 ·

gamlingen skrev:
I våran jävla lilla stad (Hudiksvall) kom de på att på vissa parkeringar ( närmast butikerna) skulle det va betalparkering å på de lite längre från ska det va p-bricka,, så är man utifrån så är det lätt att göra fel,, Gäller å läsa på skyltarna.

Glada Hudik...Punsch, plysch och patroner och nu även P-Lisor.

Senast redigerat av Evildan (25 oktober 2017)

Muttley
25 oktober 2017 ·

gamlingen skrev:
I våran jävla lilla stad (Hudiksvall) kom de på att på vissa parkeringar ( närmast butikerna) skulle det va betalparkering å på de lite längre från ska det va p-bricka,, så är man utifrån så är det lätt att göra fel,, Gäller å läsa på skyltarna.

roll   
Nu är jag tyvärr lustig men är de skyltarna extremt konstiga om man inte förstår dem ?   Utbölingar har väl läst samma teori var de än kommer ifrån,  vi från Skåne har tex i princip samma regler bortsett från skoter och sådant som är typiskt för nordpolen.

rcy
26 oktober 2017 · 1 705 Inlägg

gamlingen skrev:
I våran jävla lilla stad (Hudiksvall) kom de på att på vissa parkeringar ( närmast butikerna) skulle det va betalparkering å på de lite längre från ska det va p-bricka,, så är man utifrån så är det lätt att göra fel,, Gäller å läsa på skyltarna.

Att läsa på skyltarna gäller väl alltid, överallt, så det är väl inget unikt för Hudik?
Sen att folk generellt är jävligt dåliga på att läsa och/eller förstå skyltarna, det är ju en annan sak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang