Broms ligger på

tobbeman12
24 november 2016 · 20 Inlägg

tjenare. hat en opel kadett från 81. håller på att byta bromsbackar på den men när jag har monterat allt som de ska sitta så går det riktigt trögt att snurra hjulet. och enda justeringen som finns är på handbromsvajern och den har jag lossat helt på. och om jag tar lös trumman så snurrar de på bra men de är just typ sista millimetern när jag sätter dit trumman som de går trögt? någon som har nån ide?

Tobzter
24 november 2016 · 3 145 Inlägg

Smuts, rost på insidan av trumman?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
tobbeman12
24 november 2016 · 20 Inlägg

näää jag har rengjort noga och slipat bort kanten också

caromania Forummoderator
24 november 2016 · 9 296 Inlägg

Sitter det ingen kil i backarna? Eller manuell justerskruv? Brukar vara ett hål i skölden så man kan sticka in en mejsel och justera, entingen pressa en kil uppåt eller en skruv som drar ihop backarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
tobbeman12
24 november 2016 · 20 Inlägg

nu när du säger de så sitter de en slags pinne som man sätter backarna på. den kanske går vrida påbig_smile ska prova de imorn. tack för tipset:)

Chewgum
10 december 2016 · 79 Inlägg

Man ska ju lossa lite på skruven vid handspaken, hissa upp bilen baktill och justera inne i bromsskivan tills det inte går att rotera på skivorna. Sedan ska man justera tillbaka igen tills det går att rotera på skivan med en hand. Sen dra handspaken typ 7 knäpp och kolla om det går att snurra på skivan, det ska inte gå. Justera handspaken om det behövs. Om det går lite trögt att snurra på skivorna när du är klar så behövs bromsbackarna troligen slitas in lite, se bara till att din skiva inte gå upp i 200 grader när du testkör.

Så gjorde jag på min opel iallafall, ta inte mitt inlägg som fakta utan kör med sunt förnuft på din egen bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang