Byta till annan turbo än original e61 530d

___BMW___
9 december 2016 · 4 Inlägg

Hej! Har en 530d som har problem med turbon, den går som vanligt men tjuter, har kollat på youtube och verkar som att turbon inte är helt 100.
tänkte då på alternativen jag har, kan köpa en begagnad för runt 3000 kr originalturbo, men de har ju säkert gått mer mil än min bil. så chansen att den pajjar igen är ju ganska stor, eller så köper jag en turbo från Alanko, som ska passa, undrar dock om det är en bra ide? den kostar 3300 kr helt ny,
då får jag ju iallafall en helt ny turbo, men kommer den ha samma effekt? är den hållbar? Företaget som den säljs på heter Bandel,
borde jag köpa en begagnad turbo som gått långt med 3 månaders garanti för 3-4 tusen eller en sån här Alanko turbo? eller finns det nån annan som är bättre?
uppskatter hjälp, har googlat om detta men hittar ej svar.

Den låter som den här på youtube. dock är detta i bilen, om man öppnar fönsterrutan så hörs det riktigt mkt: https://www.youtube.com/watch?v=aei_3OqxCV4

och turbon jag kollade på är denna : http://www.bildelaronline24.se/alanko/8052793

Mvh/  ___BMW___

Senast redigerat av ___BMW___ (9 december 2016)

SportPilot Ubåtsingenjör
9 december 2016 · 7 218 Inlägg

om den turbon är bra eller inte vågar jag inte svara på, antar att det är som med andra lågpris turbos, dvs att man kan ha tur och otur... det är ingen jämn kvalité

jag hade ringt GIK turboteknik och frågat vad de hade kunnat erbjuda smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
9 december 2016 · 9 296 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Kolla ebay.de. Renoverade original-turbo för runt 400€.

Länk? Vi måste hjälpa våra vänner som ännu inte upptäckt fördelarna med ebay så de inte avskräcks av nackdelarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
___BMW___
9 december 2016 · 4 Inlägg

okey! tror jag köper en begagnad istället för den billiga nya turbon, onödigt att chansa då en bra ny turbo brukar gå på typ 10 tusen.
Svenssons bildemontering har med turbo begagnade för 3-4 tusen med 3 månaders garanti, hittar jag inte där så får det väl bli på ebay det som länkades.

___BMW___
9 december 2016 · 4 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Köp på ebay. Du får en renoverad utbytes turbo för i runda slängar 4600. Du måste alltså skicka tillbaka din gamla för att kostnaden skall bli 4600 (4300 för turbo+frakt, 250 kr i returfrakt för den trasiga via DHL Servicepoint). Svenssons i Kristianstad är dyra som sören!

jo tack, betalade 4000 för en sketen katalysator på svenssons bildemontering då min mekaniker tyckte att det blåste inte tillräckligt från avgasröret så han trodde den främre katalysatorn var felet, blev inte ett dugg bättre.

caromania Forummoderator
9 december 2016 · 9 296 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Därför skall du inte gynna de mer? Köp på ebay, då får du renoverat med 12 månaders garanti, en garanti du självklart vill slippa utnyttja. En beg turbo från skroten är ju inte mer än på sin höjd provkörd en kortare sträcka. En turbo håller inte för alltid. En renoverad turbo är rådet, det blir bäst o billigast i det långa loppet. Kina turbos kan funka bra, eller inte. Det är ett litet lotteri, men då en renoverad är nästan lika billig så är valet enkelt. Men du gör som du vill, så klart big_smile.

En kommentar:
En begagnad turbo från skroten är inte provkörd alls. Punkt.
En renoverad turbo är bara värd nåt om den lämnades i näven på den som ska renovera den, dvs avskruvad, lämnad.
"Kina-turbo" som du kallar det, JML, är just det, grisen i säcken. Kan funka eller inte.
En "renoverad", är oavsett vad det än må återkomma till, betyder skruva av, lämna in på känd firma, ta tillbaka, skruva på.

Glöm inte att lägga till att det är din åsikt. kapa gärna smileyn. Den får dig att framstå som oseriös.

Senast redigerat av caromania (9 december 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
9 december 2016 · 9 296 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Smileyn lade jag till för att det skall framgå med tydlighet att jag inte kommer "tjura" om han köper något annat än det JAG anser vara det korrekta. Jag kan inte heller lämna några som helst garantier att den renoverade turbon kommer hålla bättre/längre än Kina varianten. Många trådar handlar om tycke/smak/preferenser, det jag skriver på forumet är mina personliga åsikter. Dessa åsikter behöver inte delas av alla, eller ens någon, men de är mina. Så mycket respekt kan vi ha för varandra att vi respekterar olika åsikter/preferenser och inte försöker påtvinga andra att "Min åsikt är den rätta". Jag har inga problem med dina åsikter, jag respekterar de, även om vi sällan tycker likadant. Men man måste även se hur TS resonerar osv, o för att använda ett av mina slitna uttryck: Man kan inte frälsa alla, och långt ifrån alla vill bli frälsta. Peace smile.

Och där kom smileyn (efter försvarstalet) som får dig att framstå som oseriös. Märkligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
___BMW___
9 december 2016 · 4 Inlägg

caromania skrev:

JohnMayLives skrev:
Därför skall du inte gynna de mer? Köp på ebay, då får du renoverat med 12 månaders garanti, en garanti du självklart vill slippa utnyttja. En beg turbo från skroten är ju inte mer än på sin höjd provkörd en kortare sträcka. En turbo håller inte för alltid. En renoverad turbo är rådet, det blir bäst o billigast i det långa loppet. Kina turbos kan funka bra, eller inte. Det är ett litet lotteri, men då en renoverad är nästan lika billig så är valet enkelt. Men du gör som du vill, så klart big_smile.

En kommentar:
En begagnad turbo från skroten är inte provkörd alls. Punkt.
En renoverad turbo är bara värd nåt om den lämnades i näven på den som ska renovera den, dvs avskruvad, lämnad.
"Kina-turbo" som du kallar det, JML, är just det, grisen i säcken. Kan funka eller inte.
En "renoverad", är oavsett vad det än må återkomma till, betyder skruva av, lämna in på känd firma, ta tillbaka, skruva på.

Glöm inte att lägga till att det är din åsikt. kapa gärna smileyn. Den får dig att framstå som oseriös.

ja jag kan ju inte skruva av en turbo speciellt inte den som sitter på min bil, de sitter sjukt dåligt till. blir nog billigare för mig att köpa en begagnad och köra till mekanikern och låta han byta den,

köper jag på Ebay så måste jag skruva av min, alltså lämna in bilen till mekaniker, sen kan jag inte köra den så måste låta den va kvar, sen skicka min turbo till dom, hämta nya turbon och låta han skruva på,  blir lite omständigt, Men en kompis sa han ska kolla på min turbo för han tror det är ett tryckrör som läcker. är de inte de så köper jag nog en begagnad och kör och byter det direkt, vänta några timmar  sen köra hem. smidigare.

caromania Forummoderator
9 december 2016 · 9 296 Inlägg

Snälla...
Men okej, vi leker leken.
TS kan inte skruva av turbon så han kontaktar Frasses bygg för att åstadkomma detta. Frasse skruvar av turbon. Det kostar Y kr.
Sedan köpe....
Nej jag orkar inte. Det vore enklare om Du JML slutade leka med andra människors pengar. Faktiskt. Som påpekats förr. TS kommer inte köpa en turbo från vare sig Kina eller Tyskland.Han kommer lämna in bilen till "sin mekaniker". Och vad händer då, Mr Good Advice? Är det då vi leker leken "OjMinBMWBlevDyrareAttÄgaÄnJagTroddeFastJMLsaAttDenÄrBilligOchBra?

Nä, jag skojade bara, Ergo. Halvgammal BMW är inte sämre än annat, oavsett vad statistiken säger. Handla på ebay punkt de så blir du nöjd. Allt enligt FJ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
9 december 2016 · 7 218 Inlägg

Annars finns det gott om firmor i Sverige som säljer renoverade turbos också.

Svenssons är som sagt dyra, lite för dyra, bor du i Kristianstad så åk in till motorslip och kolla vilken firma de rekommenderar. Det inte "Gladde" där inne kan är rent ut sagt inte värt att kunna.

Efter att kollat på JMLs länkar så hade jag nog vågat köpa turbon från bildelaronline24

Senast redigerat av CHEEVA (10 december 2016)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 december 2016 · 7 218 Inlägg

caromania skrev:
Snälla...
Men okej, vi leker leken.
TS kan inte skruva av turbon så han kontaktar Frasses bygg för att åstadkomma detta. Frasse skruvar av turbon. Det kostar Y kr.
Sedan köpe....
Nej jag orkar inte. Det vore enklare om Du JML slutade leka med andra människors pengar. Faktiskt. Som påpekats förr. TS kommer inte köpa en turbo från vare sig Kina eller Tyskland.Han kommer lämna in bilen till "sin mekaniker". Och vad händer då, Mr Good Advice? Är det då vi leker leken "OjMinBMWBlevDyrareAttÄgaÄnJagTroddeFastJMLsaAttDenÄrBilligOchBra?

Nä, jag skojade bara, Ergo. Halvgammal BMW är inte sämre än annat, oavsett vad statistiken säger. Handla på ebay punkt de så blir du nöjd. Allt enligt FJ.

ge dig ... nu gör du endast bort dig själv.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
9 december 2016 · 9 296 Inlägg

CHEEVA skrev:

caromania skrev:
Snälla...
Men okej, vi leker leken.
TS kan inte skruva av turbon så han kontaktar Frasses bygg för att åstadkomma detta. Frasse skruvar av turbon. Det kostar Y kr.
Sedan köpe....
Nej jag orkar inte. Det vore enklare om Du JML slutade leka med andra människors pengar. Faktiskt. Som påpekats förr. TS kommer inte köpa en turbo från vare sig Kina eller Tyskland.Han kommer lämna in bilen till "sin mekaniker". Och vad händer då, Mr Good Advice? Är det då vi leker leken "OjMinBMWBlevDyrareAttÄgaÄnJagTroddeFastJMLsaAttDenÄrBilligOchBra?

Nä, jag skojade bara, Ergo. Halvgammal BMW är inte sämre än annat, oavsett vad statistiken säger. Handla på ebay punkt de så blir du nöjd. Allt enligt FJ.

ge dig ... nu gör du endast bort dig själv.

Äntligen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
10 december 2016 · 9 296 Inlägg

Eller tänkte du CHEEVA att alla byter turbo själv? Vi kanske borde skriva en "Gör det själv" med de verktyg som behövs? Jag ber er lista de tio första verktyg som behövs för att avmontera turbon på vagnen ifråga:

Seså, sätt igång.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
chrizz Administratör
10 december 2016 · 11 780 Inlägg

Lugna och fina nu. Det är lite som att ni slåss om vem som ska hjälpa TS mest. Det är väl gulligt och snällt och allt det där, men ert gnag mot varandra börja bli aningen uttjatat. Är det inte bättre om ni helt enkelt ignorerar varandra och bara accepterar faktum att man inte alltid kan vara överens? TS är nog vuxen nog stt kunna avgöra själv vems råd han eller hon ska lyssna på. Tråkigt att ni ska behöva hålla på så här...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
caromania Forummoderator
10 december 2016 · 9 296 Inlägg

Jag väntar på lösningen, eller snarare en "tutorial", dvs lösningen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
10 december 2016 · 7 218 Inlägg

caromania skrev:
Eller tänkte du CHEEVA att alla byter turbo själv? Vi kanske borde skriva en "Gör det själv" med de verktyg som behövs? Jag ber er lista de tio första verktyg som behövs för att avmontera turbon på vagnen ifråga:

Seså, sätt igång.

Jag har inte kollat under huven på nämnda 530 så vilka verktyg som behövs kan jag inte svara på, ser inte heller varför det skulle vara relevant i sammanhanget.

Han frågar efter en turbo och får tips om vart man kan köpa en turbo. JML kollar till och med upp tillverkaren till turbon som TS länkar, enligt mig verkar det vara ett reko företag.
Vem som byter turbon spelar väl ingen roll ?

Jag vet ärlig talat inte vad du gör i denna tråden, du är inte här för att ge tips till TS i alla fall. Börjar smått misstänka att du är här endast för att bråka med JML ( och kanske mig ? ).

Du har varit länge på forumet och jag tycker du brukar hålla en relativt hög nivå, men detta är nästan skratt retande.
Summa Summarum så håller jag med Chrizz 

Till TS, köp inte en begagnad av Svenssons till överpris.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
NIzmO Ollikkala Racing
10 december 2016 · 1 724 Inlägg

Att lämna i till valfri verkstad och låta dom lösa "allt" är ju helt klart enklast men ev. även en slant dyrare.
Plus att du inte vet vad för slags turbo dom väljer att montera om ni inte kommer överens innan.
Har varit med om "budget turbos" som rasar vid första provkörning efter bytet som man sen fått fixa till åt andra företag.

Vill man komma ner i pris får man ju engagera sig lite i jakt på turbo och då kanske vem som ska utföra jobbet billigt men även bra.
Jag skulle nog köpa mig en renoverad originalturbo och är du osäker finns det ett gäng såna firmor i Sverige.

Är som skrivits ovan bara att beställa turbon, byta den och sen skicka tillbaka sin gamla turbo för att få tillbaka stomavgiften, inget komplicerat.

Att byta turbon på den motorn är inte svårt så bör inte kosta nån större slant (ca: 2tim beroende på vem som gör jobbet).

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang