Byte av hastighetsmätare (wire till elektronisk)

theOwerass
9 december 2016 · 7 Inlägg

Tja, har en Volvo valp (c202, b20 motor och m40 låda) som hastighetsmätaren lagt av på.
Då det är lite brist på reservdelar funderar jag på att byta ut allt till elektronisk istället. Finns det någon typ adapter/givare att sätta på växellådan eller nått hembyggt quickfix från någon annan modell som passar?

Senast redigerat av theOwerass (6 juni 2017)

Hilmer
9 december 2016 · 1 776 Inlägg

Nån typ av cykeldator kanske skulle kunna funka, bara för funktionens skull!?
Man kan ju låta den mäta på kardanen eller liknande, behöver ju inte vara vid hjulen.
Då behöver du inte demontera/ändra original och det kan i så fall återställas senare om man vill och om man finner delar.

theOwerass
9 december 2016 · 7 Inlägg

Min tanke var att om det skulle gå sönder så borde det väl vara lättare att hitta en ny elekronisk mätare att ersätta med, och att det blir lite snyggare.
Men är cykeldatorn godkänd i bilprovningen?

Evildan
9 december 2016 ·

theOwerass skrev:
Min tanke var att om det skulle gå sönder så borde det väl vara lättare att hitta en ny elekronisk mätare att ersätta med, och att det blir lite snyggare.
Men är cykeldatorn godkänd i bilprovningen?

Ja cykeldator är godkänt.

caromania Forummoderator
9 december 2016 · 9 296 Inlägg

theOwerass skrev:
Tja, har en Volvo valp (c202, b20 motor och m40 låda) som hastighetsmätaren lagt av på.
Då det är lite brist på reservdelar funderar jag på att byta ut allt till elektronisk istället. Finns det någon typ adapter/givare att sätta på växellådan eller nått hembyggt quickfix från någon annan modell som passar?

Hur har den lagt av? Snurrar wiren uppe i mätarhuset eller är det drevet i lådan som sagt upp sig?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
theOwerass
10 december 2016 · 7 Inlägg

Wiren snurrar och allt i mätarhuset är rengjort, smort och fixat, men ger inget utslag. Har även prövat med borrmaskin.

caromania Forummoderator
10 december 2016 · 9 296 Inlägg

theOwerass skrev:
Wiren snurrar och allt i mätarhuset är rengjort, smort och fixat, men ger inget utslag. Har även prövat med borrmaskin.

Har du undersökt vad det kostar att renovera den hastighetsmätare du har? Felet ligger ju uppenbarligen där. Jag höll också på med cykeldator och sådant skit på min lilla bil men tröttnade. Det ser bara konstigt ut.
Vad är det för mätare du har? Märke/modell? Har du letat på ebay etc?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
theOwerass
11 december 2016 · 7 Inlägg

Dom två mätare jag hittat såldes för ca 2000:-. Det är till en Volvo c202 ifrån -84 (ny valpen), så det är lite svårt med reservdelar. Det är därför jag är inne på att byta hela systemet. Resonemanget är att om jag köper en mätare för 2.000:- och den går sönder så blir det drygt som faan. Då köper jag hellre en som iaf ger utslag så att jag kan måla en ny gradskala. Och i dagens läge är det väl lättare och billigare att få tag på en elektrisk och sen bara måla ny skala på den. Går wiren av nu blir det ett helvete i sig. Bilen toppar typ 80 km/h iaf och går  för det mesta i skog och mellan bostad och jaktmark.

Så jag är mest ute efter nån Quick fix som man kan sätta på wirefästet på växellådan som skickar en elektrisk signal till en mätare som ger ett utslag så att jag kan kalibrera med gps och penna.
Ju billigare och smidigare desto bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang