Chevrolet S10 "Skorven" - PreRunner Replica

SoCal-Style Pre-Runner replica. Efter 2 svängar körförbud pga "icke helt och hållet i överensstämmelse med för närvarande rådande fordonsförfattningars andemening" blev det regbesiktning som ombyggt fordon med renoverad ram, uppdaterat chassi och ändrad kaross. Nästa steg: BlingBling
  • 261 Följare
  • 258 381 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juli 2018
Djo
5 december 2016 · 10 157 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:

Dr_No skrev:

Fiesta_Racing skrev:
en skvätt etanol i tanken så hade du löst 3 av 4 2or

Hihi precis så gjorde jag med min Golf GTI som stått avställd i 10 år. I med 25% E85 sedan till besiktningen, den har aldrig haft så bra CO värde någonsin big_smile big_smile

funkar alltid

Förutom kompisens bmw e34 525 där sköt avgasvärdena upp än mer med etanol var plus 100% typ haha wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Godspeaker Specialist
10 december 2016 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Okej ja jag tänkte mest på att det brukar kunna rosta rätt fort efter blästring så skönt ha en grund redan på en gång smile  Blästrade fyra fälgar hade rost porer efter två dagar på dom sad

Chill dude, var sak har sin tid cool
Men visst är det så. Nere i garaget har vi dock ett par sådanadärna herrejisses avfuktare sittande i taket, efter 8 timmar i källarn så ser man ut som en frystorkad tomat. Fördelen är dock att bilar kan stå plåtrena i flera år utan att börja rosta.

Dr_No skrev:

Fiesta_Racing skrev:
en skvätt etanol i tanken så hade du löst 3 av 4 2or

Hihi precis så gjorde jag med min Golf GTI som stått avställd i 10 år. I med 25% E85 sedan till besiktningen, den har aldrig haft så bra CO värde någonsin big_smile big_smile

Etanol är en plan B, som plan A tänkte jag faktiskt försöka fixa värdena wink

Så, låt oss titta på förutsättningarna och försöka fundera ut problemet.
Fungerade det förra året?  -Yepp, perfekta världen.
Var bilen nyservad förra året?  -Ny olja.
Har någon klåpare varit och mecklat med skiten sedan dess?  -Jo'visst, de va någon dummfaan som slet bort en ljuddämpare, och sedan satte ihop allt lite provisoriskt med avgasklämmor utan firegum.

Vår slutledningsförmåga borde nu säga oss att ovan nämnda dummfaan borde identifieras som "problemet".
Med ett aningen mera välbyggt avgassystem utan 8 läckor, borde även avgasvärdena markant förbättras. Om vi sedan applicerar ett oljebyte och skämmer bort oss med 6 nya tändstift så borde vi närma oss ett godkännande smile 10 år gamla tändstift kan nog ha något med dåliga avgasvärden att göra har jag hört...
Men fungerar det ändå inte: 25% etanol. Fuck miljöpartiet.




En veckas uppdateringar!

Förra söndagen spenderade jag ute i den friska vinterluften. Efter ett par timmar med vrålapa och roterande stålborste så hade man täckt en stor del av garageuppfarten med bakaxel-rost

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9e85abd637125df882cca124e744b5dc.jpgDugligt ren.

Här kom det även fram några siffror som berättar vilken bakaxel jag köpte... Trodde jag köpte en 4WD, men på lappen stog det ZR2. Diff och bredd stämmer med ZR2, men de kom väl med skivbromsar? Och utväxlingen verkar stämma mer med 4WD, så... huh? ska forska i det en annan gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-344c20f493ffaafcc9e4c53d87877d71.jpg
Jag hade en plan på att vara duktig, demontera bakaxeln, lämna den på blästring och pulverlack. Men pass... "nästa gång", jag vill inte ta på mig mera arbete just nu, så vi fixar lite garagelack istället.

Min första tanke var Hammarlack.. Det är enkelt. Man kladdar på, det sitter fast, det rostar inte och ser allmänt jämnjävligt ut hmm
Alternativ 2 var att börja kladda med först 2 lager skapligt penetrerande grundfärg, sedan topplack ovanpå det, vilket genast blev ett projekt i sig självt: Vilken grundfärg är bäst, ska man använda en 2k när man ändå är på g, vilka fungerar bra på rost? Vilken topplack kan man sedan applicera ovanpå osv osv... Ett helt universum av detaljer och möjligheter som jag inte är det minsta sugen på att nörda ned mig i just nu.

Lillebror kom dock på ett alternativ nummer 3, "Men de finns ju alltid Begalack", varpå mitt lagom intelligenta svar va "Ööööuhm... va?"
Men jo. Bengalack. Uttalas som det stavas. Benga-Lack.
Det finns tydligen många olika varianter, sorter och kulörer, även grundfärg och de kan bryta den i butik.
Så jag smet förbi en skapligt lokal Colorama-butik och plockade upp en burk märkt "Rett på rust", blanksvart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b898f56459099a3e1a747fc3db68fb56.jpgBegalack - direkt på rost

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-17dd74a4e4be5e19290fff19b9e1690c.jpg
Kul färg, lagom seg, lagom snabbtorkande och inte hopplöst miljövänlig. Applicerades med liten roller och pensel. Jag lade på typ 3 lager, och det ser 10 gånger bättre ut än hammarlack.
Med tanke på att förarbetet håller Samhall-nivå så är jag riktigt nöjd med resultatet.

Bakaxlekåpan borde man dock göra något kul med. Lillebror föreslår lite Bold Eagels och Freedom (länk för inspiration.. freedom), men mnja, jag vet inte riktigt. Vi får klura på det ett tag till.

Sedan var jag och hämtade tillbaka ramen från första vändan grundblästring!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-323c3504eb4dec13253518b092e5bef1.jpg
Nice! Nu ser man vad man håller på med, vad man kan förbättra och har hjälpligt ren plåt att svetsa i. Alla ställer som inte ser ut att sitta svetsade nog från fabrik skall helsvetsas, veka ställen skall förstärkas, och bakre delen av ramen som är U-balk skall boxas upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cb3ede7b79aa15f6953771ad7e8684fe.jpg
Första plåtarna tillskurna. Passformen blev mycket bättre än vad det ser ut som på foto big_smile

Så, varför ger jag mig på att boxa och förstärka ramen? .. Faen vet.   för att jag kan?
Behövs det? Mnjaäe, ingen aning.. troligen inte.
Men jag kan!

Anything in life worth doing is worth overdoing

Senast redigerat av Godspeaker (10 december 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
10 december 2016 · 999 Inlägg

Bra jobbat! Vad gick ramblästringen på?

Djo
10 december 2016 · 10 157 Inlägg

Okej ja men har du sådana jävla hejdundrande avfuktare så är det ju lugnt smile

Kommer bli bra det här och aldrig fel att boxa ramar big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Godspeaker Specialist
11 december 2016 · 1 187 Inlägg

FredrikRangert skrev:
Bra jobbat! Vad gick ramblästringen på?

En förhållandevis liten hög analoga pengar wink

Djo skrev:
Okej ja men har du sådana jävla hejdundrande avfuktare så är det ju lugnt smile
Kommer bli bra det här och aldrig fel att boxa ramar big_smile

Nä, även om det inte blir bättre, så lär det ju iallafall inte skada smile


I dag har jag bockat trianglar!
.. det var jättetråkigt.

Först tillverkades en liten smidig mall i papp. Den kasserades för att man tänkte fel.
Andra mallen råkade man klippa fel i. Tredje mallen blev bakochfram. ... and repeat.
Framåt 10'e mallen så började man närma sig något som borde kunna stämma överens med verkligheten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6f110f3ec1fb62ab9942dba6d9d3ce79.jpg
Måtten överförs sedan till en bit plåt som omsorgsfullt kapas ut med vinkelslipen.
Antalet raka vinklar uppgick till: 0

Sedan bockas biten på fel ställe så man kasserar den, kapar en ny och bockar den åt fel håll... Det har inte varit min tur-dag idag.

Självklart hade passade ändå inte plåtbitarna lika bra som pappmallarna.
Men efter ett par timmar slipande, kapande svärande så lyckades jag tända eld på mitt skägg, blåsa järnfilspån in i byxorna, bränna mig och även åstadkomma 4 trianglar med lite mer än duglig passform.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-347964e5adb9d12aef35a06555fe3a7f.jpgS10 Frame Boxing

Igår hann jag även kapa till 2 större sidoplåtar, även dessa helt utan raka vinklar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a84b62ce424eca42e431697417657c9e.jpgS10 Frame Boxing

När man ser andra arbeta med plåt ser det så enkelt och snabbt ut, men för mig tar det ett bra tag, framför allt när man skall försöka passa in små trianglar, det blir väldigt snabbt många konstiga vinklar att försöka hålla reda på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-415770ed9b6009f54a2f56c0e0212019.jpgS10 Frame Boxing

Så, "bara" att gegga på ett par meter svetsfog och sedan tillbaka till blästring vända 2 och pulverlack!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Djo
11 december 2016 · 10 157 Inlägg

Jadu sådant där kan man pyssla ihjäl sig med men snyggt blir det smile

Okej du kommer blästra den igen och pulverlacka ja då förstår jag att du inte grundade emellan smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Xebers76
11 december 2016 · 2 250 Inlägg

spännande big_smile

Qalisto
12 december 2016 · 15 Inlägg

Älskar den här projekttråden! Klockren humor och udda bil big_smile

Saab Turbo X "Sleipner" (2008)
MarkusJH
12 december 2016 · 120 Inlägg

helt underbart rent ur sagt!

Godspeaker Specialist
13 december 2016 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Jadu sådant där kan man pyssla ihjäl sig med men snyggt blir det smile
Okej du kommer blästra den igen och pulverlacka ja då förstår jag att du inte grundade emellan smile

... och pysslandet tar aldrig slut, man hittar hela tiden något mer man borde göra..

Xebers76 skrev:
spännande big_smile

Haha, den enda spänning jag känner är över huruvida jag kommer ro iland detta projekt

Qalisto skrev:
Älskar den här projekttråden! Klockren humor och udda bil big_smile

Oj.. Då denna tråd har väldigt outvecklat känsloliv så kan jag dessvärre inte garantera att din kärlek besvaras, men jag skall ta ett ordentligt snack med tråden och genast säga åt den att skärpa sig wink

MarkusJH skrev:
helt underbart rent ur sagt!

Haha, well, det är väl att ta i lite, men tack tongue



I söndags kväll kände jag mig jätte-duktig, typ som en treåring som äter sand och låtsas han är på nobelmiddag.
Jag gick och la mig med gott samvete och en gnutta förhoppning om att min tidsplan faktiskt skall hålla. Och där, inknölad mellan 2 katter och en högljutt snarkande sambo, så kommer jag på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c78250d995a65e3408601dc2aa0adf27.jpg
Just det. Där ska ju sitta en konsol till bensintanken mad
Jävla dum'faan som inte tänker till innan han börjar bygga.

OK - alternativ 1: Svetsa fast konsolen och skicka med den på blästring och pulverlack. Fusk, samt kan visa sig vara svårt att få dit tanken om allt sitter helsvetsat...
Alternativ 2: Skita i konsolen och surra fast soppatanken på flaket istället. Nä.
Så alternativ 3: Göra hål i den nya plåten och försöka få det snyggt

Så plåten mallades av i papp, och sedan var det bara till att försöka räkna ut var hålet skulle vara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7c4f48573d3c431c1b0234649f4a924c.jpg
I ett försök att få till lite snygga radier så gjordes hörnen med hållborr, varpå jag sågade ut mitten. Well, tanken var bra, men min hantverksskicklighet matchar inte min ambition.. Det blev varken speciellt raka snitt eller rundade hörn.
Meeen, eftersom kombon pappmall/plåtbit/verklighet inte alls låg i synk, så passade det ju ändå inte.
Så, som vanligt, fick jag börja slipa och fila för att få allt att falla på plats - varpå ännu en timme byggtid försvann.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bc3fabe2f59f0f91121e6cb33ce0501d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4a42ac9b1c57e06127dbd35b79870e1a.jpg

När den sedan sitter på plast med tillräcklig marginal för både färg och kunna röra lite på sig, så har jag dock haft för mycket tid på mig att analysera vad jag egentligen pysslar med.
Och eftersom jag somliga gånger tenderar till att vara en överanalyserande neurotiker kommer således den självklara slutsatsen: det där är inte bra nog.
Jag boxar ramen för att den skall blir mer vridstyv. Mitt i en böj sågar jag upp ett stort hål - Om ramen börjar vrida sig så kommer den mesta påfrestningen således fokuseras precis här.

Så, eftersom jag verkligen inte har något bättre för mig, så leker vi med lite fler papperslappar och övar på att göra snygga radier.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-61ba40d28cfec3d52ab54c507dad1f83.jpg

Runt hålet kommer det att svetsas dubbelplåt, i teorin kommer eventuella spänningar nu att spridas ut över en större yta. ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5cd8c260292f998270796b79ab845d9f.jpg

Så.. behövs det? Nä. Inte en chans.
.. men ska det göra, så.. lika bra göra det minst halvbra, så slipper man göra om det sedan.

Sedan spenderade jag resten av kvällen med att slipa rent  på några svåråtkomliga ställen. Det var himla inspirerande och roligt att jag helt kom av mig och i min extas glömde bort att dokumentera spektaklet... neutral

Men i morgon, då jävlar ska det svetsas (förskönande omskrivning för att tända eld på sina kläder, tillfällig blindhet och få helt raka plåtbitar att anta banan-form

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
razpataz Halvglad semi-amatör.
13 december 2016 · 600 Inlägg

Brothermandude, din ram kommer väga mer än hela min bil. Men sen så är å andra sidan är ramen manligare än hela min bil totalt, så du kommer undan med det smile

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Djo
14 december 2016 · 10 157 Inlägg

Denna fantastiska verklighet som kommer ikapp en ibland ingen kan rymma ifrån den. Kämpa på smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Iceen -Iceen Garage-
14 december 2016 · 772 Inlägg

Grymt arbete du lägger ner på ramen! big_smile

Sponsorer: Spacer.se
ICEEN GARAGE
Följ gärna min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 15&p=1
Chevrolet S10 "Stance truck" (1999)
Godspeaker Specialist
18 december 2016 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:
Brothermandude, din ram kommer väga mer än hela min bil. Men sen så är å andra sidan är ramen manligare än hela min bil totalt, så du kommer undan med det smile

Haha, mnjo, men så jäkla många kilo väger faktiskt inte plåten.. Känns lite udda att inte jaga gram och försöka hitta den lättaste lösningen, utan bara kleta på mera material tongue

Djo skrev:
Denna fantastiska verklighet som kommer ikapp en ibland ingen kan rymma ifrån den. Kämpa på smile

Från en säker källa har jag hört att rökheroin spetsat med LSD råder bot på vilken verklighet som helst. Annars så finns ju alltid FI eller SD, de verkar också också ha lite svag koll på verkligheten..

Iceen skrev:
Grymt arbete du lägger ner på ramen! big_smile

Tack big_smile ja, för mycket egentligen.. men samtidigt går man och funderar lite, "hmm, undrar om man inte skulle ha gjort det bättre". Men troligen kommer jag ju aldrig ställa ut bilen, så någonstans måste man väl ge sig också.




Ännu en veckas uppdateringar!

Den bakre plåten skall innehålla en liten prydlig vinsch där man hänger upp sitt lilla reservhjul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a82f80f859d34ffb6b2521fda6ceb7a2.jpg
... men dels får jag inte plats med något reservhjul, dels har jag ingen fungerande upphängning.
Och ful var den också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c69d642c9e6a8aa0ab62c302de6db8a5.jpg
Så jag sågade bort den tongue

Jag kan många saker, men svetsa är inte ett av mina starkare områden. Lillebror Toasted kom ned och la ett par meter fog

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e50938b971b80d0dee64bcf632970aa7.jpg

Bak byggdes ett stag och ett kryss. I teorin skall detta styva upp aktern och förhindra att allt flexar. Mina teorier stämmer dock inte alltid med verkligheten, men va'tusan, det kan ju iallafall inte bli sämre smile .. tror jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c682254dcd181d6e46559678e158696f.jpgS10 Frame boxing

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-344761a9d41f5ce177691dd5672aacca.jpgS10 Frame boxing

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d0e263b9bbfcb65717f07efaab2da2fc.jpgS10 Frame boxing

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-30c8fd8024b01efd79193f2d7b579a73.jpgS10 Frame boxing

Svetsarna ser mycket bättre ut i verkligheten, blänket gör att de ser mysko ut.
Men några lager färg på det där så lär de bli prima.

I morgon åker den iväg till pulverlack, jag tänker inte göra något mera på den nu, det här får räcka.
Det är ju trots allt en stadsbil jag bygger tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Djo
18 december 2016 · 10 157 Inlägg

Ser fint ut och svetsarna ser riktigt bra ut smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
FredGaute
23 december 2016 · 860 Inlägg

Sterkt blir det, husk bare på å ta hull slik at du kommer inn med mer Bengalack og Tectyl.

Racingse
23 december 2016 · 1 423 Inlägg

Kryss stag är racing, god hjul

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Godspeaker Specialist
26 december 2016 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Ser fint ut och svetsarna ser riktigt bra ut smile

Tack smile

FredGaute skrev:
Sterkt blir det, husk bare på å ta hull slik at du kommer inn med mer Bengalack og Tectyl.

Jag tänker faktiskt köra iväg till någon firma, typ DiTec eller så, och låta dem fylla balkarna när jag är klar smile Visst, man kan göra det själv, men enklare låta något proffs fixa det. De har både verktyg och kunskap, så får de fylla ramen med tjära eller vad de nu använder

Racingse skrev:
Kryss stag är racing, god hjul

Visst är det! Önskar bara man hade haft tiden att göra fler... Vi får ta det på nästa truck, då börjar vi från scratch smile





I dag har jag tittat på färg som torkar.
.. superspännande och ytterst avancerat.

Då kroppen fortfarande befinner sig i chocktillstånd efter julbord och den stora jule-groggen, så räckte inte energin till något mer högtravande projekt.  Efter en näringsrik frukost på 2 skivor julvört med några skivor whiskeycheddar och en bit skina, så sitter man nere i garaget och funderar över vad som är meningen med livet..
Att fixa den äckliga bakaxelkåpan kändes som ett lagom "borde göras".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-20a92d78239b4dd5678514bdf303f02a.jpg
Eftersom jag vill dela med mig av hur outhärdligt spännande det är att titta på när färg torkar, så har jag fotat varje moment!
Jag vill ju att ni kära följare skall få ta del av min oerhörda upphetsning över att få andas sprayångor roll

Först slipade jag lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a0793dd6d83811835cb6cac1ff76c323.jpg
Jätteroligt att slipa. Sedan la jag lite snyggt röd grundfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fd3b6e58cdf1c8b11b19fbaf53ee703a.jpg
Jag lade grundfärgen i 2 lager, men eftersom jag inte orkade fota den 2 gånger, så får ni helt enkelt kolla på bilden ovanför en gång extra. Känner ni spänningen växa?
Sedan applicerade jag två lager grå/svart/metallic-tjofräs (den där färgen man köpte för 6 år sedan och som sedan stått kvar längst in i hyllan).

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-055b066efd7e0d1e0bd75317a2e58943.jpg

Efter att även ha lagt denna i två lager så tillbringade 20 minuter med att dricka kaffe och torka bort silverglitter från halva allting. Garaget ser nu ut som att fem 19-åriga discoflickor från 80-talet varit på besök. Det är glitter överallt..

Under tiden som man med spänning iakttager färgen torka, så plockar man fram den där mallen man skrev ut för några veckor sedan, i något sådant där smart tillfälle "hm, den här kommer nog va bra att ha".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-669363567a2fd0baa3451883d5f47f61.jpg
Mall överfördes till 3 lager självhäftande film.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6af6172bd32dcd969093518bbc1e0f66.jpg
Den självhäftande filmen applicerades med något bristande precision på noggrant ej utmätta positioner på bakaxelkåpan.
Sedan sprayade jag svart, väntade tills det "typ" torkat och tog bort maskeringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-61cde96f8ebf85a6d9159206f28547d0.jpg
Just ja, sprayade två lager, så titta nu på bilden ovanför en gång till, tack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cd6f238c0912020579585b0e2bbc92e2.jpg
Eftersom jag vid det här laget var jollrande lyriskt över att få andas in sprayångor och se färgen torka, så drog jag på ordentligt och la inte bara 1 eller 2, utan 3 lager klarlack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-433a1984cb3b5a6dcc5c5d74e5b8c611.jpg

Även om kameran inte gillade att fota mitt svarta/disco-glittriga storverk, så är resultatet i verkligheten faktiskt riktigt lyckat. Under bilden så kommer det nog vara en precis lagom dos av "freedom" i svensk tappning.
Det ser snett och dåligt maskerat ut, sett rakt bakifrån så sitter det (nästan) rakt och jämt.



Förresten, jag tror jag skrev det, att jag var lite osäker på vad det egentligen var för bakaxel jag fått tag på? Fick svar via ett amerikanskt forum,

RandonAmercianS10-dude skrev:
Dood, that rear end is a rareish 8.5" ring gear G80 posi unit!!.

If you look at the axle tubes coming out of the center section, they reduce in size from the center section to the tube itself. I am pretty sure that is a 4.3 5 speed axle assembly - most likely out of a ZR2.
Compare your truck diff cover to the one you just bought... the bigger one is round, where yours has a flat sides.
Congrats...  In this country, that axle can be worth up to $800 + to the right person

Kul att veta, tydligen en stabbigare axel än vad som sitter på idag, somliga säger den ska va god för över 400 hästar utan modifikation smile Bra att veta om det skulle råka trilla ned 2 extracylindrar i skorven någon dag i framtiden roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Djo
26 december 2016 · 10 157 Inlägg

Kåpan vart inte dum och gött och fynda en extra extra tålig dunder axel smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
robin_civic
26 december 2016 · 1 391 Inlägg

Men vilket jobb du gör!! big_smile

Meeee
Honda Civic EK4 "EK2420" (2000)
Honda Civic "MB3" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang