Låst handbroms Volvo s60 2,5T awd -04 (problemet löst)

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
6 december 2016 · 259 Inlägg

Tjenare!

Min handbroms har låst sig på min Volvo S60 -04, den låser sig både när man backar och kör framåt...

Handbromsen är släppt men den är helt stum i "släppt läge" alltså är vajern spänd?
Har testat att köra framåt och bakåt utan att den släpper

Båda hjulen är låsta så det borde inte vara ett belägg som kilat fast sig?

Alltså:
Handbromsen är släppt men stum.
Vajern spänd.
Bägge hjulen låsta.
Släpper inte av att gunga fram och tillbaka.
Handbromshandtaget släpper liiiite när jag kör framåt men spänns igen när jag backar.

Någon som har något förslag på hur jag får den att släppa, så jag kan köra den till en verkstad?

Med vänlig hälsning, Fredrik

Senast redigerat av Fredrik wilhelmsson (10 december 2016)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Christian S
6 december 2016 · 4 816 Inlägg

det är säkert bromsbanden på bromsbackarna till handbromsen som har släppt vilket är rätt vanligt.
för att släppa på justeringen är det bara att lossa damasken på spaken till handbromsen ifrån mittkonsolen, sen lyfta upp ett plastskydd, där under sitter det en 10mm mutter, lättast är om du tar en lång 10mm hylsa med ett "skruvmejsel"skaft på.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
6 december 2016 · 259 Inlägg

Christian S skrev:
det är säkert bromsbanden på bromsbackarna till handbromsen som har släppt vilket är rätt vanligt.
för att släppa på justeringen är det bara att lossa damasken på spaken till handbromsen ifrån mittkonsolen, sen lyfta upp ett plastskydd, där under sitter det en 10mm mutter, lättast är om du tar en lång 10mm hylsa med ett "skruvmejsel"skaft på.

Ok, så om jag släpper vajern från handtaget så borde bromsen släppa?

Får testa detta, tack för svaret!

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Christian S
6 december 2016 · 4 816 Inlägg

ja det borde funka, om du släpper på justeringen åker ju bromsbackarna in och du får mer utrymmet imellan bromsbackarna och bromstrumman.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
6 december 2016 · 10 276 Inlägg

Kanske bör tilläggas att du inte bör köra med bilen även om du får det att lossna. Risken att själva bromsbanden, som då ligger lösa inne i trumman, åker runt och fastnar på ett nytt ställe "i farten" är stor och då blir det tvärnit/handbromsvändning...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
6 december 2016 · 259 Inlägg

Brådhis skrev:
Kanske bör tilläggas att du inte bör köra med bilen även om du får det att lossna. Risken att själva bromsbanden, som då ligger lösa inne i trumman, åker runt och fastnar på ett nytt ställe "i farten" är stor och då blir det tvärnit/handbromsvändning...

//Brådhis

Har inte många meter till verkstan, får krypköra hela vägen isåfall...

Men om det är ett bromsband borde väl bara ena sidan vara låst? Bromsbeläggen är bara knappt 50mil gamla

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Djo
6 december 2016 · 10 157 Inlägg

Fredrik wilhelmsson skrev:

Brådhis skrev:
Kanske bör tilläggas att du inte bör köra med bilen även om du får det att lossna. Risken att själva bromsbanden, som då ligger lösa inne i trumman, åker runt och fastnar på ett nytt ställe "i farten" är stor och då blir det tvärnit/handbromsvändning...

//Brådhis

Har inte många meter till verkstan, får krypköra hela vägen isåfall...

Men om det är ett bromsband borde väl bara ena sidan vara låst? Bromsbeläggen är bara knappt 50mil gamla

Bromsbelägg och handbromsbackar är olika saker och att dom släpper på båda sidor är inte helt ovanligt.

Ta det försiktigt till verkstaden så ska det gå bra (om dom släpper) annars får du ta bärgare om du inte är kunnig nog för att bytta handbromsbackarna själv.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
6 december 2016 · 259 Inlägg

Djo skrev:

Fredrik wilhelmsson skrev:

Brådhis skrev:
Kanske bör tilläggas att du inte bör köra med bilen även om du får det att lossna. Risken att själva bromsbanden, som då ligger lösa inne i trumman, åker runt och fastnar på ett nytt ställe "i farten" är stor och då blir det tvärnit/handbromsvändning...

//Brådhis

Har inte många meter till verkstan, får krypköra hela vägen isåfall...

Men om det är ett bromsband borde väl bara ena sidan vara låst? Bromsbeläggen är bara knappt 50mil gamla

Bromsbelägg och handbromsbackar är olika saker och att dom släpper på båda sidor är inte helt ovanligt.

Ta det försiktigt till verkstaden så ska det gå bra (om dom släpper) annars får du ta bärgare om du inte är kunnig nog för att bytta handbromsbackarna själv.

Menar handbromsbackar, för ca 50mil gjordes en renovering av handbromsen och då bytte dom allt som har med handbromsen att göra eftersom allt hade blivit sönderslitet och då bytte dom även skivor och belägg... förra ägaren har tryckt gasen i botten med handbromsen åtdragen.

Ringde verkstan precis och han sa att han bytte allt, han tyckte jag skulle vänta på plusgrader för han trodde den va frusen... imon ska det vara typ 10+ och resten av veckan så släpper det inte då ringer jag bärgaren.

Tack för alla svar!

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Djo
6 december 2016 · 10 157 Inlägg

Fredrik wilhelmsson skrev:

Djo skrev:

Fredrik wilhelmsson skrev:

Har inte många meter till verkstan, får krypköra hela vägen isåfall...

Men om det är ett bromsband borde väl bara ena sidan vara låst? Bromsbeläggen är bara knappt 50mil gamla

Bromsbelägg och handbromsbackar är olika saker och att dom släpper på båda sidor är inte helt ovanligt.

Ta det försiktigt till verkstaden så ska det gå bra (om dom släpper) annars får du ta bärgare om du inte är kunnig nog för att bytta handbromsbackarna själv.

Menar handbromsbackar, för ca 50mil gjordes en renovering av handbromsen och då bytte dom allt som har med handbromsen att göra eftersom allt hade blivit sönderslitet och då bytte dom även skivor och belägg... förra ägaren har tryckt gasen i botten med handbromsen åtdragen.

Ringde verkstan precis och han sa att han bytte allt, han tyckte jag skulle vänta på plusgrader för han trodde den va frusen... imon ska det vara typ 10+ och resten av veckan så släpper det inte då ringer jag bärgaren.

Tack för alla svar!

okej ja då har det nog frusit.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
10 december 2016 · 259 Inlägg

Nu har jag rivit ner bromsen och verkstan hade använt en rep klack och bultarna till den hade gått av, hur dom nu kan göra den när bilen står stilla!?!

En ny klack, fjädrar, Sköld och expander så är den som ny igen 👍🏻
Eftersom dom klackarna inte verkar hålla så bra så blir det att använda handbromsen så lite som möjligt.

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 december 2016 · 14 039 Inlägg

Fredrik wilhelmsson skrev:
Nu har jag rivit ner bromsen och verkstan hade använt en rep klack och bultarna till den hade gått av, hur dom nu kan göra den när bilen står stilla!?!

En ny klack, fjädrar, Sköld och expander så är den som ny igen 👍🏻
Eftersom dom klackarna inte verkar hålla så bra så blir det att använda handbromsen så lite som möjligt.

Varför då? Klart att handbromsen ska fungera. Handbromsen ska du använda varje gång du stannar med bilen och lämnar den. Annars kärvar den ihop till sist och vid nästa besiktning så fastnar den förmodligen när besiktningsmannen/kvinnan drar i den för att kontrollera att den funkar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Christian S
11 december 2016 · 4 816 Inlägg

exakt, handbromsen ska användas flitigt (även på bilar med automatlåda), då funkar den som bäst.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 december 2016 · 14 039 Inlägg

Christian S skrev:
exakt, handbromsen ska användas flitigt (även på bilar med automatlåda), då funkar den som bäst.

Helt rätt. P-läget är ingen handbroms.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang