Volvo 850 startar inte....har gått perfekt, relä, givare?? #uppdaterad med video#

xc90
9 december 2016 · 406 Inlägg

Har en 855 140hk -94....köpte billigt o servade med ny olja o filter o stift....bes. UTAN anmärkning för ca 2 månader sen o har kört dagligen UTAN problem, men....har börjat strula...häromdagen starta o körde ca 5 km.....avstängd ca 20 min o sen ville den inte starta.....förrän efter ca 1 minuts nötande på starten o gick som vanligt efter det......körde bara hem o där är jag nu......bytte olja igen baraföratt....o rengjorde fördelarlock baraföratt.........bilen starta o ja lät den stå ett tag på tomgång....men den misstände vid snabbt gaspådrag men inte vid lugn gas.....sen dog den vid ett tillfälle o fick INTE igång den igen
(batteriet dog).....laddar nu.....har kollat mååånga forum o ja de kan va batteriet,bränslepumpsrelä o kamaxelgivare b.l.a.......men ja vill inte byta allt då de kostar en slant, så hur ska jag felsöka?
mvh Tomas

Senast redigerat av xc90 (10 december 2016)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
xc90
10 december 2016 · 406 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Nu gissar jag... Vev och/eller kamsensor. Men det bästa är att läsa av ev felkoder, eller ännu bättre kolla live-värden. Till detta behöver du en dator o lämplig programvara?

Felkoder är kollade=inga(1-1-1)
Live-värde utan obd??

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Marlboroman
10 december 2016 · 8 229 Inlägg

Får du inga felkoder är givarna ok. Startar den som vanligt om du får starthjälp eller rullar igång den är batteriet troligen på väg att ge upp. Bränslepumpsreläet är nästa misstänkta på listan och det är bara att byta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
xc90
10 december 2016 · 406 Inlägg

Marlboroman skrev:
Får du inga felkoder är givarna ok. Startar den som vanligt om du får starthjälp eller rullar igång den är batteriet troligen på väg att ge upp. Bränslepumpsreläet är nästa misstänkta på listan och det är bara att byta.

Grejen är att ja tyckte batteriet kändes fräscht........det höll rätt länge när man kirrade.......MEN den betedde sig lite som en gammal bil med tändningen/fördelaren för högt ställd om du vet va jag menar...typ: kirra,kirra, osså "nyper" till sen kirra,kirra osså nyp...
Hoppas nån fatta den förklaringen haha..

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 december 2016 · 4 917 Inlägg

Jag satsar som ovanstående på bränslerelä eller bränslepump/bränsletrycksregulator. .
Tvångskör pumpen så ser du..

Senast redigerat av tommen1 (10 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xc90
10 december 2016 · 406 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag satsar som ovanstående på bränslerelä eller bränslepump/bränsletrycksregulator. .
Tvångskör pumpen så ser du..

Tänkte uppdatera lite.....hade batteriet på laddning under natten(efter ett 4 minuters startförsök igår)  o kollade att det va gnista samt att jag fick tryck i fuelrailen o det va där.......provar starta o den smäller igång direkt o går så bra som den alltid gjort......stängde av efter 10 min o prova igen utan problem....o där står jag nu.
Så frågan är, glapp i bränsle reläet eller kass batteri trots att det gick o kirra länge igår??? Eller kan det va en tredje grej?

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Xebers76
10 december 2016 · 2 265 Inlägg

Vad betyder "kirra"? Aldrig hört innan

xc90
10 december 2016 · 406 Inlägg

Xebers76 skrev:
Vad betyder "kirra"? Aldrig hört innan

haha kör den på startmotorn.....

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
xc90
10 december 2016 · 406 Inlägg

Uppdaterar mig själv igen med lite videoklipp......blir inte klok på bilen....
Det första klippet är mitt 4 min startförsök igår tills batteriet dog..
Det andra är efter uppstart idag me nyladdat batteri....till o från så svarar den dåligt på gas....
Det tredje är min sista start innan jag skriver detta, obs det är tomgången som svajar så innan jag gasar...o sen normal efter omstart....fattar nada MEN kan det va ev. jordfel kanske som spökar?

http://www.garaget.org/video/152576

http://www.garaget.org/video/152577

http://www.garaget.org/video/152578

Senast redigerat av xc90 (10 december 2016)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
MickeEng
10 december 2016 · 479 Inlägg

Hade precis detta problem med en 850 GLT -93 som Marlboroman säger byt bränslepumprelä.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
MickeEng
10 december 2016 · 479 Inlägg

Prova med startgas, går den igång på det har du problem med bränsle.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
xc90
10 december 2016 · 406 Inlägg

MickeEng skrev:
Prova med startgas, går den igång på det har du problem med bränsle.

Statusen JUST NU när jag skriver detta är att den starta igen som den skulle o står fint på tomgång....o svarar bra på gasen....hatar fel som kommer o går..
Vågar ju inte lita på den.
KAN det va nått jordrelaterat?
Mörkt ute nu, jiter inte mecka idag...

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
MickeEng
10 december 2016 · 479 Inlägg

Som sagt testa att byta bränslepump relä kostar i så mycket.
Hade detta fel att bilen la av var inget som peka på att det var felet men när bränslepump reläet byttes  mot ett nytt från Mekonomen så var problemet borta.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
xc90
10 december 2016 · 406 Inlägg

MickeEng skrev:
Som sagt testa att byta bränslepump relä kostar i så mycket.
Hade detta fel att bilen la av var inget som peka på att det var felet men när bränslepump reläet byttes  mot ett nytt från Mekonomen så var problemet borta.

Jo är tacksam för förslagen...men i min värld så antingen funkar ett relä eller så inte......vilket inte förklarar att den svarar dåligt på snabbt gaspådrag IBLAND...
Som sagt så just nu går den som om inget hade hänt.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Hilmer
10 december 2016 · 1 779 Inlägg

xc90 skrev:

MickeEng skrev:
Som sagt testa att byta bränslepump relä kostar i så mycket.
Hade detta fel att bilen la av var inget som peka på att det var felet men när bränslepump reläet byttes  mot ett nytt från Mekonomen så var problemet borta.

Jo är tacksam för förslagen...men i min värld så antingen funkar ett relä eller så inte......vilket inte förklarar att den svarar dåligt på snabbt gaspådrag IBLAND...
Som sagt så just nu går den som om inget hade hänt.

Kallödningar i bränslerelät är ett vanligt fel, det kommer och går och kan lura fram många fula ord.
Att den inte svarar direkt på gas ibland kan bero på att pumpen sporadiskt och tillfälligt inte får den ström den behöver för att det ska bli korrekt tryck i systemet.

Senast redigerat av Hilmer (10 december 2016)

xc90
10 december 2016 · 406 Inlägg

Hilmer skrev:

xc90 skrev:

MickeEng skrev:
Som sagt testa att byta bränslepump relä kostar i så mycket.
Hade detta fel att bilen la av var inget som peka på att det var felet men när bränslepump reläet byttes  mot ett nytt från Mekonomen så var problemet borta.

Jo är tacksam för förslagen...men i min värld så antingen funkar ett relä eller så inte......vilket inte förklarar att den svarar dåligt på snabbt gaspådrag IBLAND...
Som sagt så just nu går den som om inget hade hänt.

Kallödningar i bränslerelät är ett vanligt fel, det kommer och går och kan lura fram många fula ord.
Att den inte svarar direkt på gas ibland kan bero på att pumpen sporadiskt och tillfälligt inte får den ström den behöver för att det ska bli korrekt tryck i systemet.

Mkt intressant svar.....skall byta reläet o se över jordpunkter.....
Lovar att återkomma med svar om 1-2 dagar om utfallet......kanske hjälper det nån annan....

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Hilmer
10 december 2016 · 1 779 Inlägg

xc90 skrev:

Hilmer skrev:

xc90 skrev:

Jo är tacksam för förslagen...men i min värld så antingen funkar ett relä eller så inte......vilket inte förklarar att den svarar dåligt på snabbt gaspådrag IBLAND...
Som sagt så just nu går den som om inget hade hänt.

Kallödningar i bränslerelät är ett vanligt fel, det kommer och går och kan lura fram många fula ord.
Att den inte svarar direkt på gas ibland kan bero på att pumpen sporadiskt och tillfälligt inte får den ström den behöver för att det ska bli korrekt tryck i systemet.

Mkt intressant svar.....skall byta reläet o se över jordpunkter.....
Lovar att återkomma med svar om 1-2 dagar om utfallet......kanske hjälper det nån annan....

Om problemet kommer tillbaks demontera då relät direkt och dra en kabel mellan 15 & 87 i reläsockeln, då tvångsmatar du pumpen.
Om bilen går som den ska då så är relät väldigt misstänkt!

xc90
12 december 2016 · 406 Inlägg

Första testet avklarat....kört grabben till skolan(1km) o sen till jobb(8km) utan problem....har bytt följande:
Olja o filter
Nytt fördelarlock o rotor
Nytt bränslepumpsrelä
Sett över jordpunkter...

Lite tidigt o säga om felet e borta...men det får tiden utvisa.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
MickeEng
12 december 2016 · 479 Inlägg

xc90 skrev:
Första testet avklarat....kört grabben till skolan(1km) o sen till jobb(8km) utan problem....har bytt följande:
Olja o filter
Nytt fördelarlock o rotor
Nytt bränslepumpsrelä
Sett över jordpunkter...

Lite tidigt o säga om felet e borta...men det får tiden utvisa.

Hoppas att det löst sig, håller tummarna.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang