Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa lös toppen med de delar som behövs. Var och hämtade toppen fredagen den 21/8-2015 någonstans i södra Norrland. Planen är att modifiera toppen till att passa på en 4 cylindrig OPEL CIH motor. Förhoppningen är att kunna bli färdig med motorn till våren 2016. Och den målsättningen gick ju inte alls...... Men till våren 2017 borde det gå. Målsättningen för motorn:------ Slagvolym = 2,4 liter.------- Effekt = 230 - 250 hästar UTAN turbo.------- Max varv = 8000 - 8500 rpm.
  • 217 Följare
  • 260 705 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 augusti 2017
Dr_No
21 november 2016 · 549 Inlägg

UngeVold skrev:
Gratulerer med oppstart, Mye bra jobb.
Ser at du tror kamaklene er for snille, i tilbudet fra Protrim skriver de 280/270 graders kammer med henhodsvis 11,5 og 11 mm løft og hydrauliske løftere. De har heller ikke med dobble fjærer, vet ikke om de hadde tenkt å kjøre orginale fjærer. Har rett nok ikke fått oppgitt fra Protrim hva effekt de regna med å få ut.
Min topp ligger fortsatt hos Sveinunggard.

Tackar, väntar med spänning på ditt projekt.
Jag vet inte hur snälla kammarna är men motorn tickade på nästan som vilken standard motor som helst på tomgång. De ser inte så snälla ut om man jämför med original kamaxlarna i alla fall big_smile big_smile

Insug: 255° ved 1mm / 295° totalduration och ca 12 mm lyft.
Avgas: 242° ved 1mm / 292° totalduration och ca 11.50 mm lyft.
Mekaniska lyftare, dubbla ventilfjädrar, lättvikts retainers. KmCams fick data på min motor och önskemålet omkring 250 hk när jag beställde smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
toasted
21 november 2016 · 47 Inlägg

Häftigt, stort grattis till starten!
När den mappas sedan får du filma igen så man får höra den på fullt yl big_smile

TPSalu Smed/aluminiumsvetsare
22 november 2016 · 513 Inlägg

Mycket häftigt projekt big_smilebig_smilebig_smile

Volkswagen Tiguan Sportline "R-line facelift" (2009)
Volkswagen Caddy "Bruksbilen" (2007)
Dr_No
24 november 2016 · 549 Inlägg

toasted skrev:
Häftigt, stort grattis till starten!
När den mappas sedan får du filma igen så man får höra den på fullt yl big_smile

TPSalu skrev:
Mycket häftigt projekt big_smilebig_smilebig_smile

Tackar,

Blev lite av ett antiklimax när motorn var provkörd, tog liksom tvärstopp där. Kunde konstatera när jag studerade logfilen att en spridare troligen inte fungerar som den skall. Cylinder 4 gick avsevärt kallare än de andra, den spridaren ville heller inte starta och "klicka" på en gång vid test från ECU:n. Jag köpte 4:a nya flödestestade spridare som väntar på att monteras för en ny provkörning. Och naturligtvis så drog man på sig en jäkla förkylning, innan man han prova igen, så att man blev sängliggande sad sad .

Men till helgen så borde man vara på benen igen.....

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
27 november 2016 · 549 Inlägg

Legat för ankar i 4 dagar p.g.a. en skitförkylning men idag så har jag kört motorn lite till. Jag har även bytt spridarna och nu så blev EGT temperaturerna mycket jämnare smile


Går stabilt runt 950 rpm på tomgång


https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-2bb5492346391ce07828a334091e28f6.jpg Ställt in spjällen med hjälp av vakumklockar som jag hade kvar sedan man körde motorcykel.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
27 november 2016 · 549 Inlägg

Glömde att berätta. Gjorde kompressionstest idag också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-40cfb8b4629080f649f67366691e11ae.jpg Köpte en kompprovare på Biltema, kändes riktigt seriös.

I alla fall så blev resultatet ganska hyfsat:
Cylinder 1 - 13 bar
Cylinder 2 - 13 bar
Cylinder 3 - 13 bar
Cylinder 3 - 14 bar

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Erngard
27 november 2016 · 169 Inlägg

Vill du veta sanningen är det en leak down testare du ska använda inget annat, en komptestare är inte alls så noga ger bara en fingervisning

Dr_No
28 november 2016 · 549 Inlägg

Erngard skrev:
Det är inte säkert att noll hämnar där du vill när du bara kör på startmotorn, så lägg ingen större vikt på de kör bara på ett ungefär och sen starta den väl då blir det bättre upplösningen

Tjena Erngard, nu har jag kontrollerat tändläget (Punkt 4:a) eller rättare sagt 0-läget för vevaxelgivaren. Denna gång med motorn på tomgång. Det blev ingen skillnad jämfört med att köra på startmotorn, om det är skillnad är den så liten att den inte går att se med blotta ögat i alla fall och det får duga för mig. Nu vet jag att det fungerar att ställa 0-läget med startmotorn smile smile

Får konstatera att MaxxECU är en riktigt bra ECU som klarar av att fixa rätt 0-läge vid endast 190 rpm körande motorn på startmotorn big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-763738ccd320a79dd4391d6d4e154470.jpg 253,5 grad före TDC på cyl 1 blev det med givaren monterad såhär.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Erngard
28 november 2016 · 169 Inlägg

Härligt gott att veta smile

Dr_No
10 december 2016 · 549 Inlägg

Jobbat baklänges ett tag nu med motorn wink Upptäckte 3 vattenläckage när jag fyllde på kylvatten. Två hade väl gått att fixa men inte alla. Fixade det svåra med en silikontub smile  ett fick läcka lite under provkörningen i stativet. Nu har jag i alla fall delat motorn och plockat isär toppen. Den behöver lite svetshjälp för att bli bra.


https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-25ccd2ed55fcd4d2d5b7913cd495c636.jpg Hittade också att en av de splitt nya ventiltätningarna läcker sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-87ddf7c9df6f38f89a56f851670e2bcd.jpg Här syns det stora problemet. Ytan där termostathuset sitter är inte speciellt plan, vet inte vad som har hänt men materialet verkar att ha böjt sig inåt....

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ed883107e831072044559c5fcf542876.jpg Egentillverkat verktyg för att ta bort ventiltätningarna utan att skada dessa. Från vänster, dragverktyg, låsring och sedan en styrhylsa som passar i lyftarens hål. Först i med styrhylsan sedan hakar man fast dragverktyget runt ventiltätningen sen så trycker man ned låsringen så att dragverktyget inte tappar taget om tätningen. Sedan så var det bara att dra utav h***** så lossnade tätningen hel smile smile

Senast redigerat av Dr_No (10 december 2016)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
volvoglracing
10 december 2016 · 531 Inlägg

Dr_No skrev:
Jobbat baklänges ett tag nu med motorn wink Upptäckte 3 vattenläckage när jag fyllde på kylvatten. Två hade väl gått att fixa men inte alla. Fixade det svåra med en silikontub smile  ett fick läcka lite under provkörningen i stativet. Nu har jag i alla fall delat motorn och plockat isär toppen. Den behöver lite svetshjälp för att bli bra.


http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-25ccd2ed55fcd4d2d5b7913cd495c636.jpg Hittade också att en av de splitt nya ventiltätningarna läcker sad

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-87ddf7c9df6f38f89a56f851670e2bcd.jpg Här syns det stora problemet. Ytan där termostathuset sitter är inte speciellt plan, vet inte vad som har hänt men materialet verkar att ha böjt sig inåt....

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ed883107e831072044559c5fcf542876.jpg Egentillverkat verktyg för att ta bort ventiltätningarna utan att skada dessa. Från vänster, dragverktyg, låsring och sedan en styrhylsa som passar i lyftarens hål. Först i med styrhylsan sedan hakar man fast dragverktyget runt ventiltätningen sen så trycker man ned låsringen så att dragverktyget inte tappar taget om tätningen. Sedan så var det bara att dra utav h***** så lossnade tätningen hel smile smile

Blir väl att svetsa på där termostathuset ska sitta nu och sen plana på nytt?

Power-krille
11 december 2016 · 672 Inlägg

vEight skrev:
Skultuna minsann! smile

Eller som folk i trakten plägar säga... Kastrull-tuna
Har kollat igenom tråden lite sporadiskt, vilket skönt projekt.

"Väx inte upp! det är en fälla"
Dr_No
19 december 2016 · 549 Inlägg

Har varit lite dött här några dagar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-bee75a826092484f1d2495df1e4d1236.jpg Åkte på kräksjukan så det blev några dagar mellan sängen och toaletten. Men nu är jag tillbaka på fötterna igen så nu är det dags att ta itu med toppen. Blir till att ta fram TIG-svetsen lite.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Po_mP
19 december 2016 · 325 Inlägg

Usch denna kräksjukan..

(biltokig)
EPG Kärnkraftstomte
29 december 2016 · 766 Inlägg

Kan du inte fixa en automatisk mekanisk kedjespännare som fungerar på samma sätt som den som sitter på saabmotorerna, B204, B234, B205 & B235? (Alltså motorerna som sitter i 900, 9000, 9-5 och gamla 9-3). Eller rentav modda en sådan spännare så att den passar i din motor. Så slipper man hålla på att kontrollera kedjans spänst en gång i kvarten.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Dr_No
29 december 2016 · 549 Inlägg

EPG skrev:
Kan du inte fixa en automatisk mekanisk kedjespännare som fungerar på samma sätt som den som sitter på saabmotorerna, B204, B234, B205 & B235? (Alltså motorerna som sitter i 900, 9000, 9-5 och gamla 9-3). Eller rentav modda en sådan spännare så att den passar i din motor. Så slipper man hålla på att kontrollera kedjans spänst en gång i kvarten.

Jo det har säkert gått att fixa, men den här bilen kommer inte att gå så mycket så att det spelar någon roll. Den har gått 300 mil sedan 1988 smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
7 januari 2017 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-2fede93366b8c3369e24d1502c98c13d.jpg Jobbat lite på sidan om eller rättare sagt gjort lite delar till nästa CIH-16v projekt + delar till en annan norrman som vill ha ett insug till sitt CIH-16v projekt smile

Passade också på att rita och köra fram delar till ett ITB insug som passar på Weber DCOE-45 insug, ifall någon skulle vara intresserad big_smile

Senast redigerat av Dr_No (7 januari 2017)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
MAxAbbemo
8 januari 2017 · 67 Inlägg

bearbetad metal är mums! smile

Audi A3 2.0 TDI S-Line "Nomad" (2008)
Dr_No
9 januari 2017 · 549 Inlägg

Svetsat upp ytan där termostathuset sitter så att jag kan planfräsa den igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-6a61c8093c35dfaf500f5a5a10bb6e6f.jpg Noggrann rengöring när man skall svetsa aluminium är viktigt har jag fått lära mig, slipade rent och tvättade med T-röd sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c1c781ad69c0e129a8885f343e9f14dc.jpg Kanske inte världens finaste svets men för att vara gjort av mig så får det duga.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
11 januari 2017 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e14a893b1811932268204d2d7e4bbdab.jpg Var ett jäkla problem att spänna upp toppen för att kunna planfräsa ytan där grenröret och termostathuset sitter, men det gick. Nu är det plant i alla fall, vart lite porer i svetsen men inget som inte en packning med lite packnings silicon löser smile

Senast redigerat av Dr_No (11 januari 2017)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang