Opel Corsa 2006 - Vibrationer med nya däck

opls
5 december 2016 · 4 Inlägg

Hej,

Köpte nyligen en uppsättning vinterdäck (dubbfria Rotalla) till min Corsa 2006. De sitter på samma fälgar som sommardäcken satt på, orginalfälgar från Opel. Fick rejäla vibrationer direkt, vibrationerna finns där oavsett hastighet, men framför allt i högre hastigheter. Däckfirman har balanserat om däcken 2 gånger, men det gjorde ingen skillnad, efter det påstod de att det inte är något fel på däcken utan det måste vara något med bilen, trots att jag påpekar att det inte var något problem innan nya däcken, känns som att de bara ville bli av med mig. Läste att slitna stötdämpare kan ge liknande problem, men kan inte se några symptom på att de är slitna.

Har inte haft tid att ta tag i problemet efter senaste ombalanseringen, har kört ca 60 mil sedan dess, och vibrationerna har blivit mindre men de finns fortfarande kvar.

Några tips på vad jag skulle kunna testa, eller reflektioner uppskattas, så jag har något att gå på när jag drar till däckfirman.

Senast redigerat av opls (5 december 2016)

dave_norrkoping
5 december 2016 · 923 Inlägg

opls skrev:
Hej,

Köpte nyligen en uppsättning vinterdäck (dubbfria Rotalla) till min Corsa 2006. De sitter på samma fälgar som sommardäcken satt på, orginalfälgar från Opel. Fick rejäla vibrationer direkt, vibrationerna finns där oavsett hastighet, men framför allt i högre hastigheter. Däckfirman har balanserat om däcken 2 gånger, men det gjorde ingen skillnad, efter det påstod de att det inte är något fel på däcken utan det måste vara något med bilen, trots att jag påpekar att det inte var något problem innan nya däcken, känns som att de bara ville bli av med mig. Läste att slitna stötdämpare kan ge liknande problem, men kan inte se några symptom på att de är slitna.

Har inte haft tid att ta tag i problemet efter senaste ombalanseringen, har kört ca 60 mil sedan dess, och vibrationerna har blivit mindre men de finns fortfarande kvar.

Några tips på vad jag skulle kunna testa, eller reflektioner uppskattas, så jag har något att gå på när jag drar till däckfirman.

Det är inte så att någon centreringsring har lossnat i fälgen ? Utan dom är det svårt att få fälgen 100%
Med vänlig hälsning, david

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613
opls
5 december 2016 · 4 Inlägg

dave_norrkoping skrev:
Det är inte så att någon centreringsring har lossnat i fälgen ? Utan dom är det svårt att få fälgen 100%
Med vänlig hälsning, david

Ska kolla, men brukar det sitta centreringsringar på orginalfälgar?

Senast redigerat av opls (5 december 2016)

Meaganeowner
5 december 2016 · 2 250 Inlägg

Har varit med om något liknande, dock på en annan bil

Den skruv som höll fast bromsskiva mot navet hade tidigare gått av och stack ut någon mm.
Detta hade normalt inte gjort något, om jag inte vid montering av hjulet råkade vrida på bromsskivan. Då kom så att säga skruven inte i sitt hål i bromsskivan och skvivan/hjulet blev snett.

dave_norrkoping
5 december 2016 · 923 Inlägg

opls skrev:

dave_norrkoping skrev:
Det är inte så att någon centreringsring har lossnat i fälgen ? Utan dom är det svårt att få fälgen 100%
Med vänlig hälsning, david

Ska kolla, men brukar det sitta centreringsringar på orginalfälgar?

Det kan det göra smile
Med vänlig hälsning, david

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613
opls
5 december 2016 · 4 Inlägg

Ska kontrollera vad ni föreslog imorgon.

jaka54
9 december 2016 · 5 718 Inlägg

Hej!
Rotalla???  Det är inte så att det är fel på däcken?? Köp premiumdäck och slipp problem!

torsen
9 december 2016 · 7 233 Inlägg

Lågprisdäck?
Då får man finna sig i diverse tillverkningsrelaterade defekter.
Förutom sämre vinteregenskaper.
Byt till Nokia, Continental, Michelin eller andra kvalitetsdäck så blir det bra.

torsen
10 december 2016 · 7 233 Inlägg

dave_norrkoping skrev:

opls skrev:

dave_norrkoping skrev:
Det är inte så att någon centreringsring har lossnat i fälgen ? Utan dom är det svårt att få fälgen 100%
Med vänlig hälsning, david

Ska kolla, men brukar det sitta centreringsringar på orginalfälgar?

Det kan det göra smile
Med vänlig hälsning, david

Har mycket svårt att tänka mig att en så stor biltillverkare som Opel skulle ha originalfälgar som kräver centreringsringar.
Jag har på flera bilar monterat eftermarknadsfälgar med större CB än navet.
Konorna på skruvarna/muttrarna har alltid centrerat fälgarna nöjaktigt.

ehedman
10 december 2016 · 1 966 Inlägg

Prova skifta fram och bak, en sida åt gången. Då får du reda på om det är nåt hjul som är dåligt eller om det rör sig om bekymmer med fram-/bakvagn. Kan också vara en kass uppsättning däck/fälgar. Konan ska kunna centrera ett hjul utan navringar.

dave_norrkoping
10 december 2016 · 923 Inlägg

torsen skrev:

dave_norrkoping skrev:

opls skrev:

Ska kolla, men brukar det sitta centreringsringar på orginalfälgar?

Det kan det göra smile
Med vänlig hälsning, david

Har mycket svårt att tänka mig att en så stor biltillverkare som Opel skulle ha originalfälgar som kräver centreringsringar.
Jag har på flera bilar monterat eftermarknadsfälgar med större CB än navet.
Konorna på skruvarna/muttrarna har alltid centrerat fälgarna nöjaktigt.

Det kan jag intyga att vissa tillverkare har , sitter 16" alufälgar renault orginal till våran megane dom har plast centreringsringar smile

Finns juh en uppsjö av olika fälgar som går att få från tillverkaren när man köper sin bil och dessa
Finns oftast till flera olika modeller som då ofta har olika centrummått smile

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang