Göra service på VW PASSAT 2.0 TDI, 2013

Djo
15 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Om du servar den själv så fyll i service boken och skriv en signatur där stämpeln ska vara.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
panda666
15 januari 2017 · 4 250 Inlägg

känns kanske lite dåligt att serva själv tänk sen när man ska sälja vidare, då finns en stämpel som kanske inte betyder så mycket för köparen. speciellt på en så pass ny bil. äre nån skrot från 93 kanske man inte skulle bry sig? men en 2013 där det finns en stämpel från en vanlig privatperson. vene faktiskt. åtminstone leta efter en billig verkstad som kan byta olja+filter? känner flera pålitliga ställen där dom tar runt 1500 för en vanlig service+ man får stämpel.

Evildan
15 januari 2017 ·

panda666 skrev:
känns kanske lite dåligt att serva själv tänk sen när man ska sälja vidare, då finns en stämpel som kanske inte betyder så mycket för köparen. speciellt på en så pass ny bil. äre nån skrot från 93 kanske man inte skulle bry sig? men en 2013 där det finns en stämpel från en vanlig privatperson. vene faktiskt. åtminstone leta efter en billig verkstad som kan byta olja+filter? känner flera pålitliga ställen där dom tar runt 1500 för en vanlig service+ man får stämpel.

Jag vet en verkstad som tar 300kr för att stämpla boken.

Djo
15 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
känns kanske lite dåligt att serva själv tänk sen när man ska sälja vidare, då finns en stämpel som kanske inte betyder så mycket för köparen. speciellt på en så pass ny bil. äre nån skrot från 93 kanske man inte skulle bry sig? men en 2013 där det finns en stämpel från en vanlig privatperson. vene faktiskt. åtminstone leta efter en billig verkstad som kan byta olja+filter? känner flera pålitliga ställen där dom tar runt 1500 för en vanlig service+ man får stämpel.

Jag vet en verkstad som tar 300kr för att stämpla boken.

Haha det lätt ju hm bra wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
panda666
15 januari 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
känns kanske lite dåligt att serva själv tänk sen när man ska sälja vidare, då finns en stämpel som kanske inte betyder så mycket för köparen. speciellt på en så pass ny bil. äre nån skrot från 93 kanske man inte skulle bry sig? men en 2013 där det finns en stämpel från en vanlig privatperson. vene faktiskt. åtminstone leta efter en billig verkstad som kan byta olja+filter? känner flera pålitliga ställen där dom tar runt 1500 för en vanlig service+ man får stämpel.

Jag vet en verkstad som tar 300kr för att stämpla boken.

hehe tänkte han kunde få service också^^ inte bara stämpel:) känns inte det lite onödigt att fiffla me en sån såpass nybil?^^

Evildan
15 januari 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
känns kanske lite dåligt att serva själv tänk sen när man ska sälja vidare, då finns en stämpel som kanske inte betyder så mycket för köparen. speciellt på en så pass ny bil. äre nån skrot från 93 kanske man inte skulle bry sig? men en 2013 där det finns en stämpel från en vanlig privatperson. vene faktiskt. åtminstone leta efter en billig verkstad som kan byta olja+filter? känner flera pålitliga ställen där dom tar runt 1500 för en vanlig service+ man får stämpel.

Jag vet en verkstad som tar 300kr för att stämpla boken.

hehe tänkte han kunde få service också^^ inte bara stämpel:) känns inte det lite onödigt att fiffla me en sån såpass nybil?^^

Göra egen service är under förutsättning att TS ska behålla bilfan länge. Ska den bytas inom något år eller tre så är en auktoriserad stämpel värd mer än värdetappet om TS gör egen service.
Fiffla är inte ok, har inte gjort eller rekommenderat det utan jag har blivit erbjuden stämpel då annat gjordes på en bil inför försäljning. Jag anlitar inte den verkstaden sedan dess.

Parsan
16 januari 2017 · 166 Inlägg

Mycket spekulationer här ser jag...Om du nu ska serva din bil själv se då till att spara alla kvitton på oljan samt filtret du byter,(Rek att du köper originalgrejer ) Sen fyller du i serviceboken om vad du precis har gjort.Skulle det vara att en maskinskada kommer på tal så vill försäkringsbolaget ha in kvitton på vad du har köpt samt vad du har gjort själv.Har varit med om sånna här fall många ggr utan problem sålänge kunden kan påvisa vad som är gjort..
Mvh Per, Servicerådgivare inom vw koncernen.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Muttley
16 januari 2017 ·

Parsan skrev:
Mycket spekulationer här ser jag...Om du nu ska serva din bil själv se då till att spara alla kvitton på oljan samt filtret du byter,(Rek att du köper originalgrejer ) Sen fyller du i serviceboken om vad du precis har gjort.Skulle det vara att en maskinskada kommer på tal så vill försäkringsbolaget ha in kvitton på vad du har köpt samt vad du har gjort själv.Har varit med om sånna här fall många ggr utan problem sålänge kunden kan påvisa vad som är gjort..
Mvh Per, Servicerådgivare inom vw koncernen.

Hur förklarar du som servicerådgivare att vw själva vägrar göra garantijobb trots följda serviceintervaller? Händer både företag och privata ägare.
Om LF är lika hårda som Vw så är man rökt enligt villkoren, du som bytt måste bevisa att du verkligen gjort de korrekt. Och hur gör man det?
364 Aktsamhetskrav
• Om du använder komponenter/programvara som avviker från bilens
seriemässiga utförande, till exempel genom trimning med komponenter
som inte är godkända av generalagenten/tillverkaren sätts ersättningen
i normalfallet ned med 100 procent. Kan du visa att skadan
skulle inträffat även om detta aktsamhetskrav hade varit uppfyllt kan
ersättning betalas.
• Bilen får inte köras så att motor och kraftöverföring utsätts för
onormal påfrestning.
• Service, reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt
utförd.

• Fabrikantens anvisningar beträffande till exempel driv- och smörjmedel,
service och skötsel av fordonet ska följas.
Om aktsamhetskraven inte följs kan ersättningen vid skada minskas eller
helt utebli enligt 84.

Evildan
16 januari 2017 ·

tkd_rille skrev:

Parsan skrev:
Mycket spekulationer här ser jag...Om du nu ska serva din bil själv se då till att spara alla kvitton på oljan samt filtret du byter,(Rek att du köper originalgrejer ) Sen fyller du i serviceboken om vad du precis har gjort.Skulle det vara att en maskinskada kommer på tal så vill försäkringsbolaget ha in kvitton på vad du har köpt samt vad du har gjort själv.Har varit med om sånna här fall många ggr utan problem sålänge kunden kan påvisa vad som är gjort..
Mvh Per, Servicerådgivare inom vw koncernen.

Hur förklarar du som servicerådgivare att vw själva vägrar göra garantijobb trots följda serviceintervaller? Händer både företag och privata ägare.
Om LF är lika hårda som Vw så är man rökt enligt villkoren, du som bytt måste bevisa att du verkligen gjort de korrekt. Och hur gör man det?
364 Aktsamhetskrav
• Om du använder komponenter/programvara som avviker från bilens
seriemässiga utförande, till exempel genom trimning med komponenter
som inte är godkända av generalagenten/tillverkaren sätts ersättningen
i normalfallet ned med 100 procent. Kan du visa att skadan
skulle inträffat även om detta aktsamhetskrav hade varit uppfyllt kan
ersättning betalas.
• Bilen får inte köras så att motor och kraftöverföring utsätts för
onormal påfrestning.
• Service, reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt
utförd.

• Fabrikantens anvisningar beträffande till exempel driv- och smörjmedel,
service och skötsel av fordonet ska följas.
Om aktsamhetskraven inte följs kan ersättningen vid skada minskas eller
helt utebli enligt 84.

Jag har varit med om det motsatta som Per beskriver, att vag vägrar reparera trots att bilarna varit fullservade av vags verkstäder.
Men det är nog olika beroende på återförsäljare och deras handläggande personal tror jag.

Senast redigerat av Evildan (16 januari 2017)

Muttley
16 januari 2017 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Parsan skrev:
Mycket spekulationer här ser jag...Om du nu ska serva din bil själv se då till att spara alla kvitton på oljan samt filtret du byter,(Rek att du köper originalgrejer ) Sen fyller du i serviceboken om vad du precis har gjort.Skulle det vara att en maskinskada kommer på tal så vill försäkringsbolaget ha in kvitton på vad du har köpt samt vad du har gjort själv.Har varit med om sånna här fall många ggr utan problem sålänge kunden kan påvisa vad som är gjort..
Mvh Per, Servicerådgivare inom vw koncernen.

Hur förklarar du som servicerådgivare att vw själva vägrar göra garantijobb trots följda serviceintervaller? Händer både företag och privata ägare.
Om LF är lika hårda som Vw så är man rökt enligt villkoren, du som bytt måste bevisa att du verkligen gjort de korrekt. Och hur gör man det?
364 Aktsamhetskrav
• Om du använder komponenter/programvara som avviker från bilens
seriemässiga utförande, till exempel genom trimning med komponenter
som inte är godkända av generalagenten/tillverkaren sätts ersättningen
i normalfallet ned med 100 procent. Kan du visa att skadan
skulle inträffat även om detta aktsamhetskrav hade varit uppfyllt kan
ersättning betalas.
• Bilen får inte köras så att motor och kraftöverföring utsätts för
onormal påfrestning.
• Service, reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt
utförd.

• Fabrikantens anvisningar beträffande till exempel driv- och smörjmedel,
service och skötsel av fordonet ska följas.
Om aktsamhetskraven inte följs kan ersättningen vid skada minskas eller
helt utebli enligt 84.

Jag har varit med om det motsatta som Per beskriver, att vag vägrar reparera trots att bilarna varit fullservade av vags verkstäder.
Men det är nog olika beroende på återförsäljare och deras handläggande personal tror jag.

Det var ju exakt de vi råka ut för. De ville inte byta motor.
De betedde sig illa när jag var inne inom ett par månader med en helt ny bil som inte ens kunde gå på gas, Så Per verkar vara en hyvens kille jämtemot vad vw själva visar sig vara.

Soulman
16 januari 2017 · 1 271 Inlägg

Jag skulle inte ta i en sån ny bil ens med radiostyrd tång om den var servad av ägaren själv, eller servad på Mekonomen eller motsvarande hål i väggen. Inte för att auktoriserad verkstad gör ett bättre jobb, utan för att undvika otrevliga diskussioner när t.ex bakaxeln lossnar och VW hävdar att oljeservicen är fel utförd så därför gäller inga garantier. Exakt den logiken förekommer nämligen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
it_mutt Avstängd
16 januari 2017 · 10 388 Inlägg

Soulman skrev:
Jag skulle inte ta i en sån ny bil ens med radiostyrd tång om den var servad av ägaren själv, eller servad på Mekonomen eller motsvarande hål i väggen. Inte för att auktoriserad verkstad gör ett bättre jobb, utan för att undvika otrevliga diskussioner när t.ex bakaxeln lossnar och VW hävdar att oljeservicen är fel utförd så därför gäller inga garantier. Exakt den logiken förekommer nämligen.

Det gör den. Vet folk som blivit vägrade åtgärder under rostskyddsgarantin för att man inte gjort den vanliga servicen inom vag.

Å andra sidan har jag även själv varit med om raka motsatsen "det skiter väl vi i, det är inte motorn som är problemet, det är dina skärmar" (more or less).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Parsan
17 januari 2017 · 166 Inlägg

Jag kan tyvärr inte stå för hur andra verkstäder gör mot sina kunder.Men dom kommer inte ha så många kunder kvar om dom gör på det viset som ni beskriver.Man kan ju enkelt vända på frågan och säga hur kan återförsäljaren påvisa att man har bytt olja och filter fel? Har man lyckats göra det fel ska man nog hålla sig till sin cykel wink Läste även att någon hade blivit nekad rostskyddsgaranti pga icke servad bil.Detta är inte okey då det handlar om en garanti som följer bilen och har inget med servicen att göra.Det verkar tyvärr som att allt för många träffar fel personer när det gäller våra kära bilmärken.Vi lever ju på våra kunder och våra kunder betalar våran lön så varför ska man inte hjälpa dom på bästa vis?Det kan kosta oss servicerådgivare lite tid men det lönar sig i längden.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
mb_pucken
17 januari 2017 · 5 087 Inlägg

Har vart med om ett motorbyte på en bil där servicehistorik saknades men där ägaren själv fyllt i servicebok med kvitton på olja och filter. Vi fick skanna in kvitton och serviceboken så dom såg att rätt olja var använt osv. Försäkringsbolaget tog kostnaden och motorbyte genomfördes.
Detta skedde på en vw verkstad.

Min mor har en 07 golf som vi började göra service på själv när den passerat 12k mil då motorskada m.m. sluta gälla.
Mest för att det blir billigare och korrekt utfört ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Parsan
19 januari 2017 · 166 Inlägg

Någon skrev att jag verkar vara en hyvens kille.det här kom som ett brev på posten idag.Gäller änsålänge bara Skoda men inte långt kvar på vw sidan smile Som jag alltid har sagt,man måste ta hand om sina kunder!!

Årets Verkstad 2016
Motivering:
Årets verkstad har varit nominerad tidigare. De har ett stort fokus på kundnöjdhet och arbetskvalitet samt har väl utvecklade processer för att säkerställa detta. De leverera på en hög nivå och har lyckats med detta under en lång tid. De är ett bra team med  hög komptens som visat stor delaktighet i de Skoda aktiviteter som genomförts. På den här orten kan man inte skryta med något bra hockeylag eller några berömda cykellopp men man kallar sig Sveriges närmsta stad.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang