Audi A3 1.6 - Ryckig gång, permanenta felkoder

Tommy_Enk Toyota-Frälst
9 juli 2012 · 310 Inlägg

Hejsan.

Har en Audi A3 (2002 1.6liters motorn) som hittills gått väldigt bra men för ca 1 vecka sedan började den helt plötsligt rycka när man körde och klarade inte av att accelerera utan saktade snarare ner, detta fortsatte trots att man släppte gasen och/eller växlade ner. Sen helt plötsligt kunde det släppa och den gick bra några mil. Sen återkom det. Det kom sedan oftare och oftare och till slut tändes motorlampan och då åkte jag till en verkstad för felkodsutläsning. Dessa koder var permanenta när jag kom till verkstaden:

17811/P1403/005123 - EGR System: Regulation Deviation
16514/P0130/000304 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
16556/P0172 - System Too Rich, Bank 1


Verkstaden verkade inte ha någon jättekoll utan rensade felkoderna och bad mig starta om bilen och se om motorlampan var släckt och visst var den det och felkoderna borta, utom en som återkom hela tiden (utan motorlampa):

16514/P0130/000304 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit

Dock så visste inte verkstaden vad som var fel så dom hänvisade mig till forum för att få hjälp så det vore uppskattat om ni kunde hjälpa mig att komma fram till vad det kan vara.

Jag var inne ett tag på EGR ventilen men den felkoden försvann och kom inte tillbaka. Dock kan den gjort det nu, då motorlampan återigen lyser (hände en dag efter verkstadsbesöket)

Ps. Bilen går knappt att köra som den är nu, den rycker och har svårt att accelerera.

Tacksam för all hjälp.

Mvh Tommy

Lukas1994
4 april 2013 · 33 Inlägg

har exakt samma problem som du beskriver, har du löst det?

min är på verkstad nu, ska se vad som händer.

Mercedes 190e sportline "der fleichermeister" (1993)
cartech
4 april 2013 · 21 Inlägg

P0130 - Det är felkod för lambdan eller rättare sagt uppvärmningen av lambdan. Be verkstaden kolla värmekablarna men annars är det antagligen en felande lambda.

De andra felkoderna kan ha med lambdan att göra så jag skulle kolla upp den först.

whitestripe
16 januari 2017 · 41 Inlägg

Vi kör väl ett litet trådlyft! smile

Jag har samma felkod. Har haft detta fel i ca två år.  Bilen går  precis som vanligt men motorlampan lyser. Har släckt den innan besiktningarna. Sen tänds den efter tio minuter eller tio veckor.

Hursomhelst så kostade jag på mig en ny lambda som jag skruvade dit i helgen.  Släckte lampan  och åkte lite. Funkade kalas.  Men nu på morgonen så hade jag felkod igen.

Tips och tricks?

Den jag bytte var den bakre under bilen men det sitter ju en till längre fram i motorrummet typ. Kan det vara den krånglar?

When better cars are built, Buick will build them.
it_mutt Avstängd
16 januari 2017 · 10 388 Inlägg

whitestripe skrev:
Vi kör väl ett litet trådlyft! smile

Jag har samma felkod. Har haft detta fel i ca två år.  Bilen går  precis som vanligt men motorlampan lyser. Har släckt den innan besiktningarna. Sen tänds den efter tio minuter eller tio veckor.

Hursomhelst så kostade jag på mig en ny lambda som jag skruvade dit i helgen.  Släckte lampan  och åkte lite. Funkade kalas.  Men nu på morgonen så hade jag felkod igen.

Tips och tricks?

Den jag bytte var den bakre under bilen men det sitter ju en till längre fram i motorrummet typ. Kan det vara den krånglar?

B1S1 syftar på;

Bank 1 vilket det naturligt blir om man inte har en V-motor, då finns där bara en bank s.a.s. . Har man istället flera "banker" (en V-motor ex.vis) så är det då höger sida som är "Bank 1" (i körriktningen, och bara som lite allmän "bra-att-ha"-info)


Sensor 1, vilket i sin tur är den främre.


Så om du inte hade B1S2, utan precis som TS (B1S1) så bytte du tyvärr fel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
whitestripe
17 januari 2017 · 41 Inlägg

it_mutt skrev:

whitestripe skrev:
Vi kör väl ett litet trådlyft! smile

Jag har samma felkod. Har haft detta fel i ca två år.  Bilen går  precis som vanligt men motorlampan lyser. Har släckt den innan besiktningarna. Sen tänds den efter tio minuter eller tio veckor.

Hursomhelst så kostade jag på mig en ny lambda som jag skruvade dit i helgen.  Släckte lampan  och åkte lite. Funkade kalas.  Men nu på morgonen så hade jag felkod igen.

Tips och tricks?

Den jag bytte var den bakre under bilen men det sitter ju en till längre fram i motorrummet typ. Kan det vara den krånglar?

B1S1 syftar på;

Bank 1 vilket det naturligt blir om man inte har en V-motor, då finns där bara en bank s.a.s. . Har man istället flera "banker" (en V-motor ex.vis) så är det då höger sida som är "Bank 1" (i körriktningen, och bara som lite allmän "bra-att-ha"-info)


Sensor 1, vilket i sin tur är den främre.


Så om du inte hade B1S2, utan precis som TS (B1S1) så bytte du tyvärr fel.

Japp, jag insåg det med när jag kollade runt lite. Tur att det var bra pris på den sonden. smile Tyvärr är det mindre bra pris på den främre...

When better cars are built, Buick will build them.
it_mutt Avstängd
17 januari 2017 · 10 388 Inlägg

whitestripe skrev:

it_mutt skrev:

whitestripe skrev:
Vi kör väl ett litet trådlyft! smile

Jag har samma felkod. Har haft detta fel i ca två år.  Bilen går  precis som vanligt men motorlampan lyser. Har släckt den innan besiktningarna. Sen tänds den efter tio minuter eller tio veckor.

Hursomhelst så kostade jag på mig en ny lambda som jag skruvade dit i helgen.  Släckte lampan  och åkte lite. Funkade kalas.  Men nu på morgonen så hade jag felkod igen.

Tips och tricks?

Den jag bytte var den bakre under bilen men det sitter ju en till längre fram i motorrummet typ. Kan det vara den krånglar?

B1S1 syftar på;

Bank 1 vilket det naturligt blir om man inte har en V-motor, då finns där bara en bank s.a.s. . Har man istället flera "banker" (en V-motor ex.vis) så är det då höger sida som är "Bank 1" (i körriktningen, och bara som lite allmän "bra-att-ha"-info)


Sensor 1, vilket i sin tur är den främre.


Så om du inte hade B1S2, utan precis som TS (B1S1) så bytte du tyvärr fel.

Japp, jag insåg det med när jag kollade runt lite. Tur att det var bra pris på den sonden. smile Tyvärr är det mindre bra pris på den främre...

Om jag inte missminner mig är väl den främre en "reglagesond" och den bakre mer bara av en "kontrollsond" (för att ungefär se så att det faktiskt blev rätt). Kan dock ha fel där, då det bara är som jag har för mig.

Du får trösta dig med att du iaf bara har två wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang