Bruten återföringsslang Citroen Xsara, kan den orsaka prestandabrist?

Oussama
16 januari 2017 · 37 Inlägg

Hej trevligt folk!

Jag har en:
Citroen Xsara 1.6 SX, 2001
Motorkod: NFU
Effekt: 80 kW

Två slangar går från varsin sida av motor blocket. Dessa slangar går tillbaka till luftintagets anordning/slang. Dessa slangar för tydligen tillbaka blandad luft till intaget, och sedan vidare tillbaka till motorn.

I min bil har dessa slangar gått av (dessa är gjorda av dålig kvalitets plats) så jag har snabblagat med rödtejp och strips (se bilderna).

Fixet är inte perfekt, så det läcker säkert luft och jag märker att det blev smutsigt runt om slangen (oljeaktig smuts).

Min fråga till er kunniga eller som kan ge kvalificerade gissningar:
1) Vad har dessa slangar för funktion?
2) kan läckaget medföra en märkbar minskad prestanda för motorn? (i sådant fall köper jag nya slanger från Citroen, annars struntar jag i det)

Följande prestandabrister märker jag i  bilen:
När motorvarvtalet är något under 1000 och jag gasar på vanligt fort så hostar motorn (hela bilen rycker). Så motorn har accelerationssvårigheter i början. Jag får istället gasa lite snällare tills att jag har passerat 1000 varv.

OBS: bilen var sådär sedan jag köpt den förra året, så jag vet inte hur den betedde sig när slangarna var hela.

Jätte tack för er hjälp med fråga 1 och 2


https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222167/222167-a9df8f3b9631bd8c69eca395c1ae7dd5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222167/222167-3cff0d0f47b46e0e2fb3bfd283abf361.jpg

DragonII
16 januari 2017 · 115 Inlägg

Det är vevhusventilation om jag gissar rätt. Bör finnas en ny hos närmaste citroen verkstad.
Har samma motor som du har nu.

Oussama
16 januari 2017 · 37 Inlägg

Tack så mycket Dragon. Det var jättebra att veta.
Vet du om läckage kan medföra försämrad prestanda?

Jesper328
16 januari 2017 · 2 364 Inlägg

Ja, ett läckage där resulterar med att motorn suger i sig luft som inte har passerat luftmassemätaren, vilket gör att den får en mager bränsle/luft blandning.

Up the RA
Oussama
16 januari 2017 · 37 Inlägg

Tack Jesper!
Det låter mycket logiskt.
Ska försöka köpa in den då och se om bilen blir bättre.
Spännande!

Oussama
17 januari 2017 · 37 Inlägg

Uppdatering:
Slangen kostar drygt 700 sek hos Citroën återförsäljare! Helt otroligt att en plastbit ska kosta så mycket.
Jag köpte från AliExpress istället, så jag får ha tålamod tills denna anländer.
Förhoppningsvis så återkommer jag med resultat

Jesper328
17 januari 2017 · 2 364 Inlägg

Du kan nog säkert köra med någon gummislang som tål olja istället.
Det behöver ju inte vara originaldelar för att det ska funka. smile

Up the RA
Oussama
19 januari 2017 · 37 Inlägg

Ja, jag har också funderat på det, men svårigheten är att det är en X formad koppling.
Annars, går det att få tag på sådan slang hos Biltema eller Jula? eller annan affär?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang