Reklambanner besök hos verkstad?

totte1015
16 januari 2017 · 463 Inlägg

Jag var och fick ett däckskifte inför vintern för ett par månader sedan, och upptäckte inte för så längesedan att det satt en ful reklambanner precis under registreringsskylten där det står liknande "Servad av Höglunds Motorsport *telefonnummer*

Jag tog kontakt med dem och fråga varför dom har satt på denna utan att fråga, och så är svaret:

"Detta är något som vi gör på alla bilar, om inte ägaren uttryckligen ber oss att inte sätta en sådan banner på bilen.
Jag hoppas att du, som våra andra kunder är nöjd med jobbet vi gör och också vill visa för allmänheten att du lämnar din bil till Göteborgs högst rankade verkstad."

Nu vidare till frågan, som inte är någon idé att ställa till dom...
Är detta tillåtet som verkstad att sätta på banners utan att informera/fråga?

Min polare säger att tar jag bort den bannern så kommer klarlacken att dras med, och det kommer se "matt" ut!

viccoA
16 januari 2017 · 3 109 Inlägg

Är nog bara att ta bort bannern. Är det en dekal kan man värma lite med hårtork och sen dra bort, är det en regskyltsbanner är det bara att knäppa loss den.

totte1015
16 januari 2017 · 463 Inlägg

viccoA skrev:
Är nog bara att ta bort bannern. Är det en dekal kan man värma lite med hårtork och sen dra bort, är det en regskyltsbanner är det bara att knäppa loss den.

Om det nu inte drar med klarlacken är det väl inte så farligt, men tycker ändå det känns oprofessionellt att sätta på sådant utan att informera?

Den sitter alltså under regplåtens hölje, på lacken smile

caromania Forummoderator
16 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Har de satt den på lacken? Vilka stolpskott... På regskyltshållaren är ju en sak men på bilen. Dra bort skiten, gärna med värme som sagts ovan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 januari 2017 · 14 041 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag var och fick ett däckskifte inför vintern för ett par månader sedan, och upptäckte inte för så längesedan att det satt en ful reklambanner precis under registreringsskylten där det står liknande "Servad av Höglunds Motorsport *telefonnummer*

Jag tog kontakt med dem och fråga varför dom har satt på denna utan att fråga, och så är svaret:

"Detta är något som vi gör på alla bilar, om inte ägaren uttryckligen ber oss att inte sätta en sådan banner på bilen.
Jag hoppas att du, som våra andra kunder är nöjd med jobbet vi gör och också vill visa för allmänheten att du lämnar din bil till Göteborgs högst rankade verkstad."

Nu vidare till frågan, som inte är någon idé att ställa till dom...
Är detta tillåtet som verkstad att sätta på banners utan att informera/fråga?

Min polare säger att tar jag bort den bannern så kommer klarlacken att dras med, och det kommer se "matt" ut!

Vilka dumskallar, dom borde väl fråga. Vad händer om lacken blir förstörd, ska dom lacka om bilen då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Knugcab
16 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Skulle då ha haft lust att söka upp chefens bil och proppa den full med märken från mer eller mindre suspekta organisationer om jag var du.... Vilka jävla idioter!

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
anderz_1
16 januari 2017 · 117 Inlägg

Givetvis så åker du tillbaka till verkstaden och säger åt dom att ta bort märket,händer det då något med lacken så får ju dom stå för det.

Gummi är färskvara och bör bytas ofta
totte1015
16 januari 2017 · 463 Inlägg

anderz_1 skrev:
Givetvis så åker du tillbaka till verkstaden och säger åt dom att ta bort märket,händer det då något med lacken så får ju dom stå för det.

Det erbjöd dom sig faktiskt att göra, sista meningen i meddelandet skrev dom "Önskar du avlägsna den så är det lätt gjort, antingen så försöker du själv eller så kommer du förbi på en kaffe under tiden vi tar bort den."

Att ta bort den själv utan ev. värme och pincett är omöjligt för det är en sådan banner som sitter nätt och jämt mot lacken

Så det blir väl att åka dit och slösa en kvart på det (kanske surar över tiden, men det känns så jävla onödigt hela grejen egentligen)

Om man ska vara riktigt grinig, nu när jag tänker på det, reklam för andra företag på sin bil, ska man väl ha ersättning för? tongue
Tänker mig reklambilar som RedBull och dylikt har ju en sorts ersättning för deras reklam
Nu är det ju bara en liten banner men det vore kul att se om det fanns några regler kring sånt här

Senast redigerat av totte1015 (16 januari 2017)

it_mutt Avstängd
16 januari 2017 · 10 388 Inlägg

totte1015 skrev:

anderz_1 skrev:
Givetvis så åker du tillbaka till verkstaden och säger åt dom att ta bort märket,händer det då något med lacken så får ju dom stå för det.

Det erbjöd dom sig faktiskt att göra, sista meningen i meddelandet skrev dom "Önskar du avlägsna den så är det lätt gjort, antingen så försöker du själv eller så kommer du förbi på en kaffe under tiden vi tar bort den."

Att ta bort den själv utan ev. värme och pincett är omöjligt för det är en sådan banner som sitter nätt och jämt mot lacken

Så det blir väl att åka dit och slösa en kvart på det (kanske surar över tiden, men det känns så jävla onödigt hela grejen egentligen)

Om man ska vara riktigt grinig, nu när jag tänker på det, reklam för andra företag på sin bil, ska man väl ha ersättning för? tongue
Tänker mig reklambilar som RedBull och dylikt har ju en sorts ersättning för deras reklam
Nu är det ju bara en liten banner men det vore kul att se om det fanns några regler kring sånt här

"Ska" och "ska". Nej, det finns inget som i laglig mening innebär någon automatisk ersättning. Det blir en avtalsfråga. Ett avtal gällande att göra reklam för någon/något kan givetvis innebära någon form av ersättning (låt säga rabatt, annan förmån eller faktisk penningersättning), men måste inte göra det.

Skulle så vara fallet skulle alla som kör omkring med bilar som passerat en av dessa bilhandlare som sätter "sin egen" nummerskyltshållare (med bilfirmans namn ex.vis) ha mycket pengar/rabatter/förmåner att hämta in.

Däremot kan man möjligen blanda in andra eventuella lagar, men, dock har jag inget lämpligt alternativ.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
16 januari 2017 · 10 277 Inlägg

it_mutt skrev:
Däremot kan man möjligen blanda in andra eventuella lagar, men, dock har jag inget lämpligt alternativ.

Allmänna reklamation-eftersom-verkstaden-satt-på-klistermärke-på-bilen-lagen? §§ 12 och 14?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
16 januari 2017 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:
Däremot kan man möjligen blanda in andra eventuella lagar, men, dock har jag inget lämpligt alternativ.

Allmänna reklamation-eftersom-verkstaden-satt-på-klistermärke-på-bilen-lagen? §§ 12 och 14?

//Brådhis

Givetvis borde jag tänkt på den lagen... wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pierre_r Lastbilsmekaniker
18 januari 2017 · 729 Inlägg

Om jag hade lämnat in en av mina bilar till en verkstad och fått tillbaka den med ett klistermärke som jag absolut inte har bett om att få så skulle jag säga åt dom att ta bort det direkt + att räkningen ska vara billigare eller får dom betala för att få den tvättad och polerad så att ALLA små klisterrester försvinner så att det inte syns i något ljus eller vinkel man än står i att där har varit något.
Syns det fortfarande så får dom helt enkelt stå för en omlackering...
Dumhet ska straffa sig...

Vill jag ha en massa reklam på bilen så hade jag fixat det själv...

rcy
19 januari 2017 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:
Skulle så vara fallet skulle alla som kör omkring med bilar som passerat en av dessa bilhandlare som sätter "sin egen" nummerskyltshållare (med bilfirmans namn ex.vis) ha mycket pengar/rabatter/förmåner att hämta in.

Inte samma sak. Bilhandlare sätter sitt namn på bilen medans den juridiskt ägs av dom, alltså sätter dom reklam på sin egen bil. När du sedan köper bilen sitter reklamen redan där, och i samma sekund du är ägare av bilen är du fri att ta bort den om du vill det.
Att i efterhand sätta reklam på ett fordon någon annan äger utan ägarens tillstånd är en helt annan sak. Huruvida man har rätt att kräva någon ersättning bör regleras i avtal, men finns inga sådana avtal så har dom ingen rätt att sätta reklam på bilen överhuvudtaget.

Jag råkade ut för liknande på en däckfirma en gång, dom satte dekaler på min bil medans dom la om däcken.
När jag skulle hämta ut bilen upptäckte jag dekalerna, så jag gick helt sonika in igen och frågade efter faktureringsadressen. När dom frågade vad jag skulle ha den till så svarade jag att jag måste veta var jag ska skicka fakturan för reklamen jag gör för deras firma. Efter en hel del muttrande och sura miner tog dom bort dekalerna igen.

it_mutt Avstängd
19 januari 2017 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:

it_mutt skrev:
Skulle så vara fallet skulle alla som kör omkring med bilar som passerat en av dessa bilhandlare som sätter "sin egen" nummerskyltshållare (med bilfirmans namn ex.vis) ha mycket pengar/rabatter/förmåner att hämta in.

Inte samma sak. Bilhandlare sätter sitt namn på bilen medans den juridiskt ägs av dom, alltså sätter dom reklam på sin egen bil. När du sedan köper bilen sitter reklamen redan där, och i samma sekund du är ägare av bilen är du fri att ta bort den om du vill det.
Att i efterhand sätta reklam på ett fordon någon annan äger utan ägarens tillstånd är en helt annan sak. Huruvida man har rätt att kräva någon ersättning bör regleras i avtal, men finns inga sådana avtal så har dom ingen rätt att sätta reklam på bilen överhuvudtaget.

Jag råkade ut för liknande på en däckfirma en gång, dom satte dekaler på min bil medans dom la om däcken.
När jag skulle hämta ut bilen upptäckte jag dekalerna, så jag gick helt sonika in igen och frågade efter faktureringsadressen. När dom frågade vad jag skulle ha den till så svarade jag att jag måste veta var jag ska skicka fakturan för reklamen jag gör för deras firma. Efter en hel del muttrande och sura miner tog dom bort dekalerna igen.

Ja...det är då märkligt...

it_mutt skrev:
[...] Nej, det finns inget som i laglig mening innebär någon automatisk ersättning. Det blir en avtalsfråga. Ett avtal gällande att göra reklam för någon/något kan givetvis innebära någon form av ersättning (låt säga rabatt, annan förmån eller faktisk penningersättning), men måste inte göra det.

Skulle så vara fallet skulle alla som kör omkring med bilar som passerat en av dessa bilhandlare som sätter "sin egen" nummerskyltshållare (med bilfirmans namn ex.vis) ha mycket pengar/rabatter/förmåner att hämta in.
[...]

Skulle fallet vara som så att det innebär en automatisk ersättning (som i; "för så säger lagen") för att köra omkring med någons logga på bilen (dvs; "göra reklam för), skulle man, oavsett när loggan kom dit, i efterhand kunna utkräva ersättning (sitt till "nu har jag gjort reklam för er...hit med pengarna"), vilket man inte kan, i någon av situationerna. Givetvis under förutsättning att lagen (om den hade funnits) inte sa annorledes (exempelvis att det inte skulle gälla vid just loggor som finns på bilen, eller vad det nu må vara, vid inköpstillfället).
Men, givetvis kan vi, om du nu tycker det verkar produktivt, fortsätta diskutera lagstöd som inte finns för en automatisk ersättning som inte exciterar, och när detta som inte finns är tillämpbart utifrån den obefintliga lagtexten. Så kan du hävda att det inte är samma sak utifrån den lag som inte finns, och jag kan hävda att det är samma sak.

Att de sen inte har någon rättighet att trycka dit sitt klistermärke på (exempelvis) din (eller någon annans) bil, har väl i sin tur ingen i tråden heller ifrågasatt.

Senast redigerat av it_mutt (19 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang