Volvo 244 försöker kasta mig av vägen efter bromsning

dumfrog
16 januari 2017 · 88 Inlägg

Hej!

Jag köpte mig en Volvo 244 från -89 igår.

Jag for direkt hem och började mecka med den.
Jag bytte två skärmar, en dörr och topplockspackingen. Jag hade alla delar hemma (i rätt färg) så det gick smidigt!

Efter att ha fixat allting så satte jag iväg på en provtur. Bilen gick väldigt fint. Jag fick spola kylsystemet 5(!) gånger innan det där bruna klegget ifrån oljan i vattnet slutade uppenbara sig.

Koldioxidtest hos polaren gjordes och verifierades att toppen höll tät. Mycket glad dumfrog gav sig hemåt och gick ut på blocket. En uppsättning "Galaxy" fälgar inhandlades och monterades. Problemet var att bilen var hög. Nästan farligt hög.  En stående 50cl PET flaska fick plats under tröskellådan hög.

Fram med vinkelharry.  Nu jäklar

Tre varv kapades bort fram. (längst ner ligger ju varven på varandra, så det kanske räknas som två varv?)
Två varv bak.

Bilen blev i perfekt höjd! Jag blev överlycklig. Alla fjädrar fjättrades fast med två slangklämmor modell jättegrov så att de hölls på plats och jag gav mig ut på provtur.

Allting gick bra. Bilen kändes lite stöttigare men klart stabilare på vägen.
Och så bromsade jag.

Då min bil inte är utrustad med ABS och Galaxyhjulen har dubbfriavinterdäck på sig så gled bilen ganska omedelbart. Inga problem. Jag var beredd på det och körde vid tilfället på en stor parkering. Men, direkt efter att jag släppte på bromsen så fick jag ett otroligt starkt kast åt höger.

Vafals.

Jag for ut och började efterdra alla hjulen med momentnyckeln (130 NM)
Kollade fjädrarna så att de inte hade halkat ut. Allt såg bra ut. Jag smög hem i limpmode och hissade upp bilen. Tog av alla fälgar. Allt såg bra ut. Inga konstigheter.

Beläggen bak är nog aktuella för byte ganska snart, men det är lätt ett par hundra mil kvar.
Skivorna snurrar hur fint som helst i oken. Ligger inte på. Inga läckor. Bromsvätskan ok.
Bilen är nybesiktad, och kikar man på protokollet så var det samma bromsvärden fram.

Jag gav mig ut igen. Började provocera fram felet. Hur hårt jag än bromsar så får jag bara det där kastet om hjulen fram släpper. Annars är det normalt. Det kommer inte omedelbart efter att man släpper bromsen, utan lite efter.

Jag hade inte det här problemet innan jag sänkte och då åkte jag ändå rätt hårt med mycket ställ hårda inbromsningar och vilda accelerationer.

Motorn är en B230FK som bilen är registrerad med. Växellåda M47.

Vad är felet frågar jag då, hur fasen ska vi kunna veta det säger ni. Men någon kanske har en aning?
Kan det vara topplagringarna?

Mvh

Senast redigerat av dumfrog (16 januari 2017)

Meaganeowner
16 januari 2017 · 2 250 Inlägg

En bromsslang som jäst ihop invändigt.
Funkar perfekt som backventil. Släpper igenom olja med högt tryck och behåller sen tryck en stund. Lagom länge för att du ska hamna i diket eller köra över i mötande körfält.

Har haft samma på flera bilar.

dumfrog
16 januari 2017 · 88 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En bromsslang som jäst ihop invändigt.
Funkar perfekt som backventil. Släpper igenom olja med högt tryck och behåller sen tryck en stund. Lagom länge för att du ska hamna i diket eller köra över i mötande körfält.

Har haft samma på flera bilar.

Trampar jag på pedalen så är den stenhård. Trampar jag ett PR gånger till blir den nästan stum. Jag kollade bromsslangarna men de verkar inte vara nå konstigheter med dom hmm

dumfrog
16 januari 2017 · 88 Inlägg

Hmm... ratten flyger åt alla håll när man pallnitar.
Kan det här ha med trasig servo att göra? Remmen gick av igår medans jag bytte topplock.
Filmat på en parkering. Ställer mig på bromsen i 50 och släpper ratten.

https://www.youtube.com/watch?v=gfwFPdxhlbM

W123-76
16 januari 2017 · 72 Inlägg

dumfrog skrev:
Hmm... ratten flyger åt alla håll när man pallnitar.
Kan det här ha med trasig servo att göra? Remmen gick av igår medans jag bytte topplock.
Filmat på en parkering. Ställer mig på bromsen i 50 och släpper ratten.

https://www.youtube.com/watch?v=gfwFPdxhlbM

Just fixat bromsarna på min mercedes compakt från 72. Den drog åt vänster vid inbromsning och sedan ibland tvärt höger vid uppsläpp. Problemet var just bromsslangen på höger sida. Syntes inget fel på den utifrån men prövade att blåsa igenom den med käften o de var just såpass jag fick igenom luft och det med rak slang. Direkt jag böjde den gick de inte alls. Andra sidan flödade mycket bra. Blev bra efter byte av båda slangarna.

Das beste oder nichts!
M123
16 januari 2017 · 962 Inlägg

dumfrog skrev:
Hmm... ratten flyger åt alla håll när man pallnitar.
Kan det här ha med trasig servo att göra? Remmen gick av igår medans jag bytte topplock.
Filmat på en parkering. Ställer mig på bromsen i 50 och släpper ratten.

https://www.youtube.com/watch?v=gfwFPdxhlbM

Kan antas att det hjälper till med en dålig hjulinställning om den går på tå.
Sen hur plan är parkeringen?

Sen kan man lägga till ev problem med bromsar och dåliga bussningar etc etc.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Evildan
17 januari 2017 ·

Du menar att detta fenomen inte fanns innan du gjorde tattarsänkningen?

dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Evildan skrev:
Du menar att detta fenomen inte fanns innan du gjorde tattarsänkningen?

Exakt.

Men jag förstår inte hur en sänkning på 40mm kan orsaka sådana problem.

Jag var nyss ute och åkte på landsvägen och upplevde att problemet nästan helt/delvis försvann när man körde på ren asfalt istället för hård gropig snö.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2017 · 17 468 Inlägg

dumfrog skrev:

Evildan skrev:
Du menar att detta fenomen inte fanns innan du gjorde tattarsänkningen?

Exakt.

Men jag förstår inte hur en sänkning på 40mm kan orsaka sådana problem.

Jag var nyss ute och åkte på landsvägen och upplevde att problemet nästan helt/delvis försvann när man körde på ren asfalt istället för hård gropig snö.

Tror också på felaktig hjulinställning pga straffsänkningen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

dumfrog skrev:

Evildan skrev:
Du menar att detta fenomen inte fanns innan du gjorde tattarsänkningen?

Exakt.

Men jag förstår inte hur en sänkning på 40mm kan orsaka sådana problem.

Jag var nyss ute och åkte på landsvägen och upplevde att problemet nästan helt/delvis försvann när man körde på ren asfalt istället för hård gropig snö.

Tror också på felaktig hjulinställning pga straffsänkningen.

Okej.

Har lagt märke till att bilen vibrerar rätt kraftig 70-90 km/h.

Innan jag lämnar in den på framvagnsinställning, bör jag se över några komponenter i framvagnen? Vad kan orsaka dessa problem? Jag kan tänka mig att en glapp spindelled eller liknande kan orsaka bekymer med hjulinställningarna... Men jag kände ingenting när jag letade runt och det verkar inte bilprovningen heller ha gjort. Bilen är besiktad för en månad sedan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2017 · 17 468 Inlägg

dumfrog skrev:

Hybridsmurfen skrev:

dumfrog skrev:

Exakt.

Men jag förstår inte hur en sänkning på 40mm kan orsaka sådana problem.

Jag var nyss ute och åkte på landsvägen och upplevde att problemet nästan helt/delvis försvann när man körde på ren asfalt istället för hård gropig snö.

Tror också på felaktig hjulinställning pga straffsänkningen.

Okej.

Har lagt märke till att bilen vibrerar rätt kraftig 70-90 km/h.

Innan jag lämnar in den på framvagnsinställning, bör jag se över några komponenter i framvagnen? Vad kan orsaka dessa problem? Jag kan tänka mig att en glapp spindelled eller liknande kan orsaka bekymer med hjulinställningarna... Men jag kände ingenting när jag letade runt och det verkar inte bilprovningen heller ha gjort. Bilen är besiktad för en månad sedan.

Ta du en koll. En kompis hade gjort en budgetsänkning på sin 240 -84 för ett antal år sedan. När han kom upp i cirka 120 km/h började bilen småsvänga på motorvägen för att sedan tillta. Den hamnade uppochner på en åker 5 sekunder senare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
17 januari 2017 · 962 Inlägg

Har du redan en bil som du förstört geometrin på totalt så en dålig krängningshämmare är absolut inte din kompis.
Den skulle jag kolla extra på och inte köra en meter med bilen innan du hittar vad som kivas.
Vill inte läsa att någon yngling dött i en 240. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

M123 skrev:
Har du redan en bil som du förstört geometrin på totalt så en dålig krängningshämmare är absolut inte din kompis.
Den skulle jag kolla extra på och inte köra en meter med bilen innan du hittar vad som kivas.
Vill inte läsa att någon yngling dött i en 240. smile

Jag ska kolla bussningarna.

Hybridsmurfen skrev:
Ta du en koll. En kompis hade gjort en budgetsänkning på sin 240 -84 för ett antal år sedan. När han kom upp i cirka 120 km/h började bilen småsvänga på motorvägen för att sedan tillta. Den hamnade uppochner på en åker 5 sekunder senare.

Ajdå.
Hmm.

Jag låter den stå tillsvidare.

Jag ska kolla igenom framagnen en extra gång när jag kommer hem. Hittar jag inga konstigheter så lämnar jag in den på hjulinställning, men då vill jag sätta dit riktiga fjädrar först.

Någon som har tips på bra sänkfjädrar fram? KL verkar ha, men så många polare som köpt grejer där som visat sig vara skräp så blir man fundersam. (Framförallt deras grenrör . Verkar komma med sprickor redan från fabrik)

dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Ni tror inte att det kan vara topplagringarna?

zemet
17 januari 2017 · 4 037 Inlägg

dumfrog skrev:
Ni tror inte att det kan vara topplagringarna?

Kan vara fjäderbenslagringarna, men då borde det klonka eller nåt när du svänger också.
Jag tror mer på dåliga bromsslangar eftersom bilen efter kastet går som den skall.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Djo
17 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Bytt tillbaks till den andra hjul uppsättningen och testa.

vet att min 240 med breda sommarhjul och 60-40 sänkfjädrar var trotts hjulinstälning väldigt spårkänslig pga lägre ET och bredare däck. Provade på en spårig vägg där gick den fram och tillbaks i spåren men höll kurs trots att jag inte hade händer på ratten (ja jag hade dom strax utanför ratten så inget farligt med det)

om du dessutom har dubbfritt modell breda och låser hjulen på en knölig parkering så är jag inte förvånad av rattens rörelser.

vibrationer ja gamla bussningar som hamnar i nytt läge vilket dom inte gillar och en något felaktig vinkel på kardanen kan vara orsaken där.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Knugcab
17 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Du kan inte ställa framvagnen med glappa komponenter så innan du gör en hjulinställning så får du ta och gå igenom den helt.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Du kan inte ställa framvagnen med glappa komponenter så innan du gör en hjulinställning så får du ta och gå igenom den helt.....

Ja exakt det är det jag menar.
Det var därför jag undrade vad som kunde orsaka vibrationerna/bromskasten. Jag är smått fundersam på om endast hjulvinklar kan orsaka det här problemet. Jag är övertygad om att någonting i framvagnen är glappt men jag har dålig koll på vad det skulle kunna vara. Hissade upp framvagnen igår och började rucka på hjulen men jag kunde inte känna något spel.

Hjulvinklarna bidrar, såklart, men det känns som att någonting annat felar, men vad? Svårt att veta men någon har säkert en tanke.

Knugcab
17 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Har du extrem toe-out blir det ju så att när ett hjul står rakt (vilket det strävar efter att göra) så kommer det andra vilja dra åt fanders....... Med toe-in blir det inte riktigt lika märkbart då det ena hjulet kommer sträva inåt mot det hjulet som står rakt.... Jag hade kollat så allt verkade tight och sedan gjort en hjulinställning, och felsökt vidare om problemet kvarstår efteråt....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Har du extrem toe-out blir det ju så att när ett hjul står rakt (vilket det strävar efter att göra) så kommer det andra vilja dra åt fanders....... Med toe-in blir det inte riktigt lika märkbart då det ena hjulet kommer sträva inåt mot det hjulet som står rakt.... Jag hade kollat så allt verkade tight och sedan gjort en hjulinställning, och felsökt vidare om problemet kvarstår efteråt....

När du skriver extremt så vet jag inte vad du menar, hjulinställning är ingenting jag någonsin har pillat på.

Jag ser då ingen skillnad i hur hjulen pekar med blotta ögat, men som sagt, en millimeter hit eller dit gör väl skillnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang