Saab 93: Motorn överhettas utan märkbar anledning? [löst]

ThreeDog
17 januari 2017 · 13 Inlägg

Hej!
Jag är inte så speciellt kunnig inom bilar och vill ta del av eran kunskap.
Det är nämligen såhär att min bil, en Saab 93 årsmodell 2004 som har gått cirka 19 000 mil har börjar strula för mig. När jag kör rätt så långvarigt så börja temperaturmätaren nå det rödmarkerade området, vilket jag antog är att motorn håller på att överhettas.
Värst är det på motorvägen, det räcker med att köra 5 - 10 minuter i 100 km/h för att motorn skall överhettas. Jag kan motverka problemet genom att sätta AC:en på högsta värme men vill helst undvika det.
Vad tror ni felet kan beror på?
Tacksam för svar!

Senast redigerat av Hybridsmurfen (20 januari 2017)

Tobzter
17 januari 2017 · 3 145 Inlägg

Termostat problem kanske?
Ispropp?

Senast redigerat av Tobzter (17 januari 2017)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
ThreeDog
17 januari 2017 · 13 Inlägg

Tobzter skrev:
Termostat problem kanske?
Ispropp?

Ispropp kan det inte direkt vara. Vad för symtom kan det vara om det är problem med termostaten?

Mack Forum- och sitemoderator
17 januari 2017 · 26 149 Inlägg

ThreeDog skrev:

Tobzter skrev:
Termostat problem kanske?
Ispropp?

Ispropp kan det inte direkt vara. Vad för symtom kan det vara om det är problem med termostaten?

Varför kan det inte vara ispropp?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Tobzter
17 januari 2017 · 3 145 Inlägg

ThreeDog skrev:

Tobzter skrev:
Termostat problem kanske?
Ispropp?

Ispropp kan det inte direkt vara. Vad för symtom kan det vara om det är problem med termostaten?

De problemet du har tex

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
ThreeDog
17 januari 2017 · 13 Inlägg

Mack skrev:

ThreeDog skrev:

Tobzter skrev:
Termostat problem kanske?
Ispropp?

Ispropp kan det inte direkt vara. Vad för symtom kan det vara om det är problem med termostaten?

Varför kan det inte vara ispropp?

Jag tror inte att en ispropp sitter kvar i över en månad. Dessutom så är det plusgrader i mitt garage.

viccoA
17 januari 2017 · 3 110 Inlägg

Oavsett vilket fel du har, nu är det snart dags för motorbyte då du åker runt med en bil med aluminium block, de gillar absolut inte att överhettas och inte i flera månader som du beskriver problemet.

Senast redigerat av viccoA (17 januari 2017)

Brådhis * Voff voff *
17 januari 2017 · 10 279 Inlägg

Kylfläkten borde gå som om det inte fanns någon morgondag när du närmar dig röda fältet och därmed sänka temperaturen, men å andra sidan skriver du att felet är värst i hög fart trots att fartvinden då borde kyla. Så kylfläkten och egentligen kylaren borde vi väl kunna utesluta egentligen eftersom dom inte verkar hjälpa till nämnvärt. Och det hjälper när du slår på full värme, då borde man kunna anta att vattenpumpen gör sitt jobb. Ja, då är det nästan bara termostaten kvar. Eller möjligen en ledsen kylslang som vikt sig eller kollapsat invändigt. Men det är nog ändå mer långsökt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
17 januari 2017 · 10 279 Inlägg

viccoA skrev:
Oavsett vilket fel du har, nu är det snart dags för motorbyte då du åker runt med en bil med aluminium block, de gillar absolut inte att överhettas och inte i flera månader som du beskriver problemet.

Att "närma sig" röda fältet är (i princip) helt ofarligt. Det är när du kommer in i röda fältet som saker börjar gå sönder. Lite som varvräknaren, att varva upp till det röda är okej, men varvar du in i det röda börjar saker ge sig...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
tiger68
18 januari 2017 · 96 Inlägg

Ryker det mycket vitt ur avgasröret?
I så fall troligen en trasig toppackning.
Jag skulle börja med att byta termostaten.
Det kan även vara kylaren som är dålig, dåligt flöde genom den. däremot kan man troligtvis utelämna vattenpumpen  som orsak, men det kan vara även den som börjar ge sig.

Och om du känner dig osäker kör bilen till en verkstad o be dem kolla.
Det är billigare än en ny motor.

Vart bor du?

Senast redigerat av tiger68 (18 januari 2017)

h0cke
18 januari 2017 · 18 Inlägg

Vattenpumpen??

ThreeDog
18 januari 2017 · 13 Inlägg

viccoA skrev:
Oavsett vilket fel du har, nu är det snart dags för motorbyte då du åker runt med en bil med aluminium block, de gillar absolut inte att överhettas och inte i flera månader som du beskriver problemet.

Jag har lyckats undvika att bilen överhettas men är orolig över att nån dag skall göra det.

ThreeDog
18 januari 2017 · 13 Inlägg

Som Brådhis sa så kunde man med hjälp av ac:en kyla ner motorn och där bör vattenpumpen gå som det skall. Slutsatsen blir väl att det är problem med termostaten. Har bokat tid i verkstad för byte av termostat, förhoppningsvis är det termostatens fel och bilen kan rulla felfritt återigen.

ThreeDog
18 januari 2017 · 13 Inlägg

tiger68 skrev:
Ryker det mycket vitt ur avgasröret?
I så fall troligen en trasig toppackning.
Jag skulle börja med att byta termostaten.
Det kan även vara kylaren som är dålig, dåligt flöde genom den. däremot kan man troligtvis utelämna vattenpumpen  som orsak, men det kan vara även den som börjar ge sig.

Och om du känner dig osäker kör bilen till en verkstad o be dem kolla.
Det är billigare än en ny motor.

Vart bor du?

Visst är det billigare att låta en verkstad kolla på problemet än att behöva byta motorn.
Angående toppackningen har dem faktiskt nämnt det, eller rättare sagt en annan verkstad som nämnde att det var problem med toppackningen. Men det enda denne gjorde var att kolla på motorn och röra på några slangar och därefter dra slutsatsen:
- Jo, topplockspackningen är trasig och du får nog byta hela motorn.

Men den slutsatsen håller jag inte direkt med om, jag ser ju inga symtom för en trasig topplockspackning. Ingen vit rök och så vidare. Dock har jag märkt att det finns olja som har torkat på toppen på motorn med jag går icke miste om motorolja varken kylarvätska heller.
Jag bor i Helsingborg.

ThreeDog
18 januari 2017 · 13 Inlägg

Nämnvärt är att en annan mekaniker på Speedy kunde misstänka till största del att det är termostaten och på grund av det beställde jag tid för att byta termostaten. Besitter tyvärr ej de kunskaper som krävs för att kunna göra det själv.

rcy
18 januari 2017 · 1 705 Inlägg

Hur ser kylarvätskan ut? Färg, lukt, nivå?

Om bilen står på tomgång blir den alltså inte överhettad? Det är bara när du kör?

Måste dessutom påpeka att du har en Saab 9-3, inte 93.
Saab 93 slutade tillverkas 1960.

ThreeDog
18 januari 2017 · 13 Inlägg

rcy skrev:
Hur ser kylarvätskan ut? Färg, lukt, nivå?

Om bilen står på tomgång blir den alltså inte överhettad? Det är bara när du kör?

Måste dessutom påpeka att du har en Saab 9-3, inte 93.
Saab 93 slutade tillverkas 1960.

Det är bara när jag kör och anstränger motorn. Kylarvätskan är bra, färgen och nivån, men har dock ej luktat på det. Och alldeles riktigt, det är en Saab 9-3 och inte en 93.

rcy
18 januari 2017 · 1 705 Inlägg

ThreeDog skrev:

rcy skrev:
Hur ser kylarvätskan ut? Färg, lukt, nivå?

Om bilen står på tomgång blir den alltså inte överhettad? Det är bara när du kör?

Måste dessutom påpeka att du har en Saab 9-3, inte 93.
Saab 93 slutade tillverkas 1960.

Det är bara när jag kör och anstränger motorn. Kylarvätskan är bra, färgen och nivån, men har dock ej luktat på det. Och alldeles riktigt, det är en Saab 9-3 och inte en 93.

Är det topplockspackningen så luktar det oftast avgaser av kylarvätskan, det var därför jag frågade om det.

Jag har hört om en 9-5 med samma symptom. Han bytte termostat, kylslangar och kylare samt spolade ur hela kylsystemet och problemet försvann. Fick aldrig riktigt veta vad det berodde på tyvärr.
Dock är 9-5 och din 9-3 ungefär lika besläktade som en Audi och en BMW, så det säger kanske inte så mycket egentligen.

Det jag kan tänka mig är att termostaten öppnar men inte öppnar tillräckligt mycket, men samtidigt tycker jag fartvinden i motorvägsfart ändå borde kunna hålla tempen nere. Det vanliga när termostaten är dålig är ju annars tvärtom, att bilen sjunker i temp på motorvägen eftersom termostaten inte stänger.

Senast redigerat av rcy (18 januari 2017)

tiger68
18 januari 2017 · 96 Inlägg

ThreeDog skrev:
Nämnvärt är att en annan mekaniker på Speedy kunde misstänka till största del att det är termostaten och på grund av det beställde jag tid för att byta termostaten. Besitter tyvärr ej de kunskaper som krävs för att kunna göra det själv.

Som sagt det är det första jag skulle byta, låg kostnad och för den som kan skruva lite en enkel operation på de motorerna.
Hoppas det är det felet så det löser sig.

jaka54
18 januari 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Antingen termostaten eller också kylaren som ärgat sönder eller har en massa skit mellan ganglierna.
Kolla hur kylaren ser ut!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang