Dieselbilsförbud i Stockholm?

torsen
18 januari 2017 · 7 198 Inlägg

MP vill det.
Vad tycker ni?
Själv har jag efter 3 dieslar övergått till bensinare(CR-V -16 med "riktig" parkeringsbroms m m).
OBS! Jag är iiiiiiinte "miljöparasit!!!!!

M123
18 januari 2017 · 962 Inlägg

För merparten av oss Svenskar är det ett totalt ickeproblem ca 90% mer eller mindre. Kommer det orsaka isf problem för majoriteten av Svenskarna?
-Nej.

Är det verkligen någon som man borde ta upp riksdagen och föras där.
-Nej, detta är kommunalpolitik egentligen.

Vad jag tycker.
Personligen finns det mer aktuella problem att lösa innan man börjar ens tänka på detta.

Tex våra gamla som får bokstavligen svälta på många boenden.
Integration som är ett mörker.
Bostadsmarknaden som totalt håller på att gå under.
Skolor som drar i.
Sjukvården som knappt är värt namnet.

Fan den där listan kan göra så långt att man inte ens orkar läsa allt som är mer viktigt än va MP vill uppbringa.

Larv på hög nivå så det blir låg-nivå.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zemet
18 januari 2017 · 4 030 Inlägg

Jag ser inte meningen med ett förbud.

Fler och fler köper elbil, har kört och åkt en del tesla under året och när modell 3 och alla andra elbilar som dom vanliga fordonstillverkarna just nu utvecklar når markanden så tror jag inte det kommer säljas speciellt många bilar med förbränningsmotor längre.

Vi har redan trängselskatt, jävligt hög drivmedelsskatt och fordonsskatt på det.
Mer straff och förbud behövs inte...

Håller helt med M123, Svenska samhället och dess instutitioner är i kris, i princip alla får skärna ner på sin budget utom migrationsverket. Dom har en blank check uppenbarligen för dom behöver aldrig hålla budget...

Som Åsa Romson sa: "Vi har varit tvugna att anpassa våran politik efter verkligheten"

Sammanfattning:
*Förbud behövs ej, marknaden kommer reglera detta själv.
*Ingen kör dieselbil i Sthlm för att det är roligt, man gör det för att det är nödvändigt.
*Miljöpartiets politik är inte till för verkligheten.
*Det finns mycket större problem som behöver lösas snarast.

Senast redigerat av zemet (18 januari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 januari 2017 · 17 380 Inlägg

De flesta tillverkare ska lägga ner tillverkningen av dieselbilar och satsa på el/hybridbilar. Inom kort. Tror att det inte blir något problem. Dessutom ligger det som förslag att fordonsskatterna ska höjas kraftigt 2018. Det innebär att en gammal dieselvolvo från 2008 som exempel blir så dyr i skatt att det inte är någon idé att behålla det gamla liket.

Här i kvarteret byts dieselmersorna ut allt mer mot Tesla/Leaf.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 januari 2017 · 4 917 Inlägg

JAJA !
Jag läser ovanstående som att ALLT blir REJÄLT dyrare på fordonssidan!
Gör man av med blåtbucklan på 4 hjul, så har man i vare fall apostlahästarna kvar, och dom kan man förbaskade mig inte skatta! smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
18 januari 2017 · 10 244 Inlägg

tommen1 skrev:
JAJA !
Jag läser ovanstående som att ALLT blir REJÄLT dyrare på fordonssidan!
Gör man av med blåtbucklan på 4 hjul, så har man i vare fall apostlahästarna kvar, och dom kan man förbaskade mig inte skatta! smile

Kan man ha en skatt på energi från solpaneler är det nog inte helt omöjligt att även fötter eller skor kan beskattas...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
18 januari 2017 · 10 244 Inlägg

Jag tror nog för övrigt mer på en lösning likt den i Tyskland (googla Umweltzone) där man inför miljözoner i städerna. Verkar fungera förhållandevis bra där. Har du ny bil får (köpa) du grönt märke och får köra i stan, är bilen äldre får du annat märke och får köra i utkanterna. Alternativt får du inget märke alls och då är det färdigkört.

I Norge provade man ju även att låta elbilar köra i kollektivkörfälten i Oslo. Resultatet blev nya köer där. Vet inte om man slopat det nu, men det pratades om det för något år sedan.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 januari 2017 · 7 218 Inlägg

Nu ska vi ju inte snacka politik här ....

Men det är rent av löjligt att ens föreslå ett sådant förslag, och att ta upp det i riksdagen är vansinnigt då det som sades ovan är kommunpolitik.

Att sen börja vansinnes beskatta bilar för att tvinga människor att välja en elbil är också helt fel väg att gå, detta då där faktiskt inte finns några riktiga alternativ idag. En Leaf är inte direkt jämförbar med tex en Golf med dieselsnurra under huven, med Golfen kan du med enkelhet köra 50-60 mil innan det är dags att tanka. När det är dags att tanka så tar ett sådant stopp 10 minuter, sen kan du köra lika långt igen.

Vill de att människor i högre grad ska välja elbilar så får de subventionera dessa bilar också.
Om 10 år kanske där finns flera konkurrenskraftiga alternativ, då kommer dieselbilen att fasa ut sig själv utan något förbud.

Angående köerna i Oslos bussfiler så är de rätt smärtfria jämfört med den vanliga filen.

Sen pratar ni om andra grejer som krisar i Sverige, kan berätta att i min kommun drar vi ner på skolpengen, plockar bort mjölken i skolorna osv. Trotts dessa besparingar så går Barn och utbildningsnämnden många miljoner back varje år, den enda förklaringen man får är att de stora volymökningarna gör det svårt att hålla budget.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes Varningar: För många..
18 januari 2017 · 2 552 Inlägg

Sverige skulle tjäna mer på att förbjuda Miljöpartiet istället. Å ena sidan påstår man sig värna om miljön och klimatet, bland annat genom att ständigt sparka på bilisterna, men parallellt förespråkar man praktiskt taget fri invandring, vilket innebär ökad konsumtion, vilket i sin tur är negativt ur miljösynpunkt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
caromania Forummoderator
18 januari 2017 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
MP vill det.
Vad tycker ni?
Själv har jag efter 3 dieslar övergått till bensinare(CR-V -16 med "riktig" parkeringsbroms m m).
OBS! Jag är iiiiiiinte "miljöparasit!!!!!

Har du nån länk? Jag skulle vilja läsa om det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
18 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Tur man kör bensin och inte bor i Stockholm då hoppas skatten på bensin bilar inte ökar för kraftigt bara dyrt så det räcker nu.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
18 januari 2017 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:
MP vill det.
Vad tycker ni?
Själv har jag efter 3 dieslar övergått till bensinare(CR-V -16 med "riktig" parkeringsbroms m m).
OBS! Jag är iiiiiiinte "miljöparasit!!!!!

Har du nån länk? Jag skulle vilja läsa om det.

Någonstans att börja åtminstone;

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=6609779

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=6575389

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SportPilot Ubåtsingenjör
18 januari 2017 · 7 218 Inlägg

IceEyes skrev:
Sverige skulle tjäna mer på att förbjuda Miljöpartiet istället. Å ena sidan påstår man sig värna om miljön och klimatet, bland annat genom att ständigt sparka på bilisterna, men parallellt förespråkar man praktiskt taget fri invandring, vilket innebär ökad konsumtion, vilket i sin tur är negativt ur miljösynpunkt.

Mp är destruktiva tyvärr

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
18 januari 2017 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

torsen skrev:
MP vill det.
Vad tycker ni?
Själv har jag efter 3 dieslar övergått till bensinare(CR-V -16 med "riktig" parkeringsbroms m m).
OBS! Jag är iiiiiiinte "miljöparasit!!!!!

Har du nån länk? Jag skulle vilja läsa om det.

Någonstans att börja åtminstone;

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=6609779

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=6575389

Tack, det var det jag hade hittat fast på ett annat ställe.

Som vanligt när sådana här trådar kommer till så är även denna baserad på missuppfattningar och följs av en hel del okunskap.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cupra_
18 januari 2017 ·

Brådhis skrev:

tommen1 skrev:
JAJA !
Jag läser ovanstående som att ALLT blir REJÄLT dyrare på fordonssidan!
Gör man av med blåtbucklan på 4 hjul, så har man i vare fall apostlahästarna kvar, och dom kan man förbaskade mig inte skatta! smile

Kan man ha en skatt på energi från solpaneler är det nog inte helt omöjligt att även fötter eller skor kan beskattas...

//Brådhis

Du betalar redan moms när du köper skorna wink

Muttley
18 januari 2017 ·

Jag har diesel. Och de kommer inte påverka mig för fem öre då de är ett förslag om miljözon i sthlm.   Och inne i sthlm har jag varit en gång, och den gången skulle de varit olämpligt om jag skulle kört bil :p

Skulle de bli ett förbud mot diesel så är de ändå så långt fram att jag hunnit byta bil ändå smile

Evildan
18 januari 2017 ·

Ser inget problem alls med förslaget, det förefaller genomtänkt och bra för miljön.
Jag har å andra sidan läst artiklar i ämnet och kanske därför har en annan uppfattning än många i tråden som tycker det är vansinne.
Vissa förefaller ha mycket starka "högertendenser" när det istället för trådens ämne skrivs om invandring och flyktingar.
Läs på i den här frågan är mitt råd, är du/ni inte kapabla till detta så är mitt sekundära råd att du/ni avstår er rätt att rösta 9 september 2018.

M123
18 januari 2017 · 962 Inlägg

Evildan skrev:
Ser inget problem alls med förslaget, det förefaller genomtänkt och bra för miljön.
Jag har å andra sidan läst artiklar i ämnet och kanske därför har en annan uppfattning än många i tråden som tycker det är vansinne.
Vissa förefaller ha mycket starka "högertendenser" när det istället för trådens ämne skrivs om invandring och flyktingar.
Läs på i den här frågan är mitt råd, är du/ni inte kapabla till detta så är mitt sekundära råd att du/ni avstår er rätt att rösta 9 september 2018.

Sen finns det både politiker och vanligt som varken kan skilja på höger eller vänster även om dom hade ett par sådana där handtag man hade på cykeln som liten.

Får ta på mig att jag gjorde ett misstag i min text att ur mitt perspektiv visa på att det finns absolut mer väsentliga punkter att gå igenom innan man tar av statliga medel till att planera och genomföra med allt vad det innebär när det handlar om så liten del av befolkningen.
Sen kan jag säga när jag ändå har ordet att i mitt fall handlar inte migration om fientlighet utan det jag ville påvisa var att vi har människor som inte kommer få boende eller t.o.m så illa att man inte kan komma ut i samhället medans det leks med skattemedel och statligt anställda letar nya problem istället för att laga det som redan är trasigt.


Så nej det är larv.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
18 januari 2017 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

Evildan skrev:
Ser inget problem alls med förslaget, det förefaller genomtänkt och bra för miljön.
Jag har å andra sidan läst artiklar i ämnet och kanske därför har en annan uppfattning än många i tråden som tycker det är vansinne.
Vissa förefaller ha mycket starka "högertendenser" när det istället för trådens ämne skrivs om invandring och flyktingar.
Läs på i den här frågan är mitt råd, är du/ni inte kapabla till detta så är mitt sekundära råd att du/ni avstår er rätt att rösta 9 september 2018.

Sen finns det både politiker och vanligt som varken kan skilja på höger eller vänster även om dom hade ett par sådana där handtag man hade på cykeln som liten.

Får ta på mig att jag gjorde ett misstag i min text att ur mitt perspektiv visa på att det finns absolut mer väsentliga punkter att gå igenom innan man tar av statliga medel till att planera och genomföra med allt vad det innebär när det handlar om så liten del av befolkningen.
Sen kan jag säga när jag ändå har ordet att i mitt fall handlar inte migration om fientlighet utan det jag ville påvisa var att vi har människor som inte kommer få boende eller t.o.m så illa att man inte kan komma ut i samhället medans det leks med skattemedel och statligt anställda letar nya problem istället för att laga det som redan är trasigt.


Så nej det är larv.

Larv är det verkligen inte. Prioriteringen av, eller eventuellt bristen på prioritering av andra områden har knappast något med detta att göra. Det är faktiskt så att politikernas ansvarsområden är uppdelade i olika kategorier där den ena kategorien inte har med att göra vad de andra gör och vise versa. Det är alltså inte så att alla politiker/tjänstemän samlas i ett och samma rum och diskuterar en fråga i taget.

För övrigt bor det drygt 2000000 i Stockholmsområdet så det är väl i och för sig inte direkt "en liten del av befolkningen", speciellt inte då det handlar om en sådan liten yta.

Däremot är det såklart som vanligt, en av pressen uppblåst kommentar som lagts vid ett tillfälle då andra saker diskuterats, nämligen det tillfälliga förbudet mot dieselbilar i Oslo.

Edit: Förtydligande: Det är alltså sex nollor närvarande, så slipper man räkna.

Senast redigerat av caromania (18 januari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
18 januari 2017 ·

M123 skrev:

Evildan skrev:
Ser inget problem alls med förslaget, det förefaller genomtänkt och bra för miljön.
Jag har å andra sidan läst artiklar i ämnet och kanske därför har en annan uppfattning än många i tråden som tycker det är vansinne.
Vissa förefaller ha mycket starka "högertendenser" när det istället för trådens ämne skrivs om invandring och flyktingar.
Läs på i den här frågan är mitt råd, är du/ni inte kapabla till detta så är mitt sekundära råd att du/ni avstår er rätt att rösta 9 september 2018.

Sen finns det både politiker och vanligt som varken kan skilja på höger eller vänster även om dom hade ett par sådana där handtag man hade på cykeln som liten.

Får ta på mig att jag gjorde ett misstag i min text att ur mitt perspektiv visa på att det finns absolut mer väsentliga punkter att gå igenom innan man tar av statliga medel till att planera och genomföra med allt vad det innebär när det handlar om så liten del av befolkningen.
Sen kan jag säga när jag ändå har ordet att i mitt fall handlar inte migration om fientlighet utan det jag ville påvisa var att vi har människor som inte kommer få boende eller t.o.m så illa att man inte kan komma ut i samhället medans det leks med skattemedel och statligt anställda letar nya problem istället för att laga det som redan är trasigt.


Så nej det är larv.

Alla styrande kan inte hålla på med samma sak.  Alla på ett företag kan inte fokusera på en sak för då blir allting annat förhalat.
De ska letas nya problem även om vi har gamla annars kan vi lägga ner allt som vi har.

De är verkligen inte en liten del av befolkningen men de är liten plats och om de är miljözoner så går de att lösa för alla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang