Tips & åsikter om batteriladdare?

Mr_B
17 januari 2017 · 330 Inlägg

Man funderar på att skaffa ett gäng CTEK MXS 25 för att underhålla batterierna på ett par veteraner.
Det rör sig om både tunga, och vanliga fordon, men jag har en känsla av att även på 24v system är det mest "rätt" att köra 12v och koppla en på varje batteri.

Men eftersom jag egentligen inte vet, och tror att kunskapsbanken här är nästan oslagbar... Vad har ni för tips och åsikter i frågan?
B!

Senast redigerat av Mr_B (17 januari 2017)

beppizh
17 januari 2017 · 328 Inlägg

På personbilar duger definitivt CTEKs grejer. På lastbilar vill jag låta vara osagt. Kan dock säga att där jag jobbar (lastbilsmekaniker) Så använder vi inte Ctek på lastbilsbatterierna även fast vi har ctek laddare också.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 januari 2017 · 14 056 Inlägg

Jag har både CTEK och en gammal röd plåtlåda. Den gamla använder jag om batteriet är riktigt urladdat eller om det behövs starthjälp. Annars är det CTEK som gäller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
17 januari 2017 · 5 087 Inlägg

Vi har ca 10st sådana laddare på jobbet där dom används till allt från underhåll på batterivagnen till att hålla spänningen uppe under diagnoser där dom får stå och mata på nästan fullt ut i flera timmar . Dom har skött sig bra, tror dock en laddare har fått repareras under mina 2 år i bygget.
Har även en mindre modell i garaget som jag är kanon nöjd med. Har haft den i flera år nu och funkar klockrent.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mats757
18 januari 2017 · 914 Inlägg

Mr_B skrev:
Man funderar på att skaffa ett gäng CTEK MXS 25 för att underhålla batterierna på ett par veteraner.
Det rör sig om både tunga, och vanliga fordon, men jag har en känsla av att även på 24v system är det mest "rätt" att köra 12v och koppla en på varje batteri.

Men eftersom jag egentligen inte vet, och tror att kunskapsbanken här är nästan oslagbar... Vad har ni för tips och åsikter i frågan?
B!

För underhållsladdning ska du inte ha en MXS 25. Den är mer gjord för verkstadsbruk som MB_Pucken skriver. Exvis vid uppdatering av programvaror, då väldigt många funktioner samtidigt ska belasta batteriet. Då behövs 25 Amper, eller mer vissa fall uppemot 100 Amper.

För underhållsladdning fungerar en Ctek 5,0 utmärk, även på lite större batterier. Det är i en inledande fas på kanske 1-5 timmar som batteriladdaren ger 5 Amper  ( Från en 5,0) Därefter blir spänningen så hög att den måste regleras och strömmen sänks. Därefter ligger laddaren på en lagom nivå för att verkligen toppfylla batteriet.

Håller man på med bilstereo, verkstadsjobb och uppdateringar av programvaror. DÅ är det lämpligt med en 25.

Det är bekvämt med en 24 voltsladdare. Bara att koppla på och ladda.
2 separata 12 voltsladdare på varje batteri är mycket bättre för batterierna. När batterieran blir lite begagnade bli motståndet inne i batterier lite olika. Då tar batterieran olika laddning om man kör 24 volt.

Mats

Mr_B
18 januari 2017 · 330 Inlägg

mats757 skrev:

Mr_B skrev:
Man funderar på att skaffa ett gäng CTEK MXS 25 för att underhålla batterierna på ett par veteraner.
Det rör sig om både tunga, och vanliga fordon, men jag har en känsla av att även på 24v system är det mest "rätt" att köra 12v och koppla en på varje batteri.

Men eftersom jag egentligen inte vet, och tror att kunskapsbanken här är nästan oslagbar... Vad har ni för tips och åsikter i frågan?
B!

För underhållsladdning ska du inte ha en MXS 25. Den är mer gjord för verkstadsbruk som MB_Pucken skriver. Exvis vid uppdatering av programvaror, då väldigt många funktioner samtidigt ska belasta batteriet. Då behövs 25 Amper, eller mer vissa fall uppemot 100 Amper.

För underhållsladdning fungerar en Ctek 5,0 utmärk, även på lite större batterier. Det är i en inledande fas på kanske 1-5 timmar som batteriladdaren ger 5 Amper  ( Från en 5,0) Därefter blir spänningen så hög att den måste regleras och strömmen sänks. Därefter ligger laddaren på en lagom nivå för att verkligen toppfylla batteriet.

Det är primärt underhållsladdning det är frågan om. Fordonsflottan består av en gammal brandbil, ett par tungbärgare, ett par gamla dragbilar, och en flakbil, plus 4-6 gamla amerikanare av personbilstyp. Det lär inte bli mycket mjukvara-uppdaterande, men eftersom veteranlastbilarna får batterierna som rangerats ut från åkeriets verksamhet, så är det ju betydligt mer än 110A i kapacitet på dem, även om mindre batterier hade fungerat bra...
(När batterierna inte längre klarar av att driva värmaren hela helgen, med lite belysning åt den som bor i hytten, och sen starta maskineriet på måndag morgon, så blir de utsorterade från produktionen, och hamnar i reservdelslagret där familjens leksaker får vis... förtur, till delarna.)
Men är den generella åsikten att man ska ha MSX 5'or, snarare än MSX 25'or, så är det ett argument som ska läggas fram.

Tack för alla tips och åsikter.
B!

mats757
18 januari 2017 · 914 Inlägg

Självklart går det utmärkt med 2 stycken 25:or också, men det är lite som att "Kasta pärlor åt svinen".
Men händer det ofta att Fan, nu var det slut på ström och jag måste åka iväg så fort som möjligt. Då finns det en viss finess i ett köra 25 amper.
Men för Batterivård. 5:an fungerar skitbra!

Mr_B
19 januari 2017 · 330 Inlägg

Då blev det två 25'or. Åkeriet kanske kan låna dem någon gång ibland, vad vet jag.

Tack för all er feedback.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang