Bilar/stolar för långa ben?

Hextall
19 januari 2017 · 81 Inlägg

Har märkt  att det är svårt att hitta bilar där jag med långa ben kan sitta skönt en längre  stund.  Har ni några modeller ni kan  rekommendera  en 190cm kille med långa ben? Har provat  bland annat xc90, Mercedes c klass, Avensis men tycker stolarna är för korta. Xc70 kändes bäst. Några BMW modeller jag borde prova? Letar främst bilar  som är runt 10-15år gamla.

Evildan
19 januari 2017 ·

Mercedes E-klasse.
Lexus GS.
Honda Accord vet jag en lång jäkel som kör.
Honda Civic av första generationen?

jaka54
19 januari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Är själv 187-188cm lång och sitter jättebra i både nya Audi A6 och nya Volvo v90.

Jokabsson
19 januari 2017 · 1 175 Inlägg

Har du provat Audi och BMW med sportstolar? Har fått väldigt fina betyg av både korta och långa förare. Går ju att dra ut lår-stödet på dessa.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
xXSammy
19 januari 2017 · 6 569 Inlägg

Ford Mondeo (Mk4, 2007-2015) Sitter jag bra i.. Alfan går också men de blir träsmak efter 3h i bägge bilarna, efter jag justera stolen i Mondeon får jag lite bättre stöd för låren c:

Tänk bara på att prova en med halvskinn eller helskinn så du får elstolar.

Edit: jag är 193

Senast redigerat av xXSammy (19 januari 2017)

De/Dem
caromania Forummoderator
19 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Mercedes E-klasse.
Lexus GS.
Honda Accord vet jag en lång jäkel som kör.
Honda Civic av första generationen?

Tänker du på denna Civic Evil?
http://pics.imcdb.org/0is845/pdvd254.9484.jpg

Som sagts så är Accorden upp till 2008 bra för långskånkar, jag har inte stolen längst bak (189) och i Lexus GS sitter man bra, inte heller där går stolen längst bak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
19 januari 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:
Mercedes E-klasse.
Lexus GS.
Honda Accord vet jag en lång jäkel som kör.
Honda Civic av första generationen?

Tänker du på denna Civic Evil?
http://pics.imcdb.org/0is845/pdvd254.9484.jpg

Som sagts så är Accorden upp till 2008 bra för långskånkar, jag har inte stolen längst bak (189) och i Lexus GS sitter man bra, inte heller där går stolen längst bak.

Precis den Civicen hade jag i åtanke.

Använde dig som referens därav nämnda slädar.
Lägger till Yaris runt sekelskiftet för sakens skull så jag hört att även den fungerar för fullängdsmän.

caromania Forummoderator
19 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Evildan skrev:
Mercedes E-klasse.
Lexus GS.
Honda Accord vet jag en lång jäkel som kör.
Honda Civic av första generationen?

Tänker du på denna Civic Evil?
http://pics.imcdb.org/0is845/pdvd254.9484.jpg

Som sagts så är Accorden upp till 2008 bra för långskånkar, jag har inte stolen längst bak (189) och i Lexus GS sitter man bra, inte heller där går stolen längst bak.

Precis den Civicen hade jag i åtanke.

Använde dig som referens därav nämnda slädar.
Lägger till Yaris runt sekelskiftet för sakens skull så jag hört att även den fungerar för fullängdsmän.

Jepp, förstod det så ville bekräfta.
Ang Jaris (Hyvää):
Nja, där kan jag nog inte hålla med. Men visst, gillar man att sitta på en köksstol med fötterna rakt ner på golvet och med ratten i knät, med lite busskänsla på lutningen så är den kanon.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Trekmeister
19 januari 2017 · 272 Inlägg

Det är svårt det där med stolar och förarmiljö. Själv brukar jag ha lite "svårt" att nå fram till ratten, vet inte om jag har väldigt korta armar. Får sitta med bra rakt ryggstöd för att få rätt avstånd för bra kontroll.

Nu har du en 5-6cm till godo på mig, men jag tycker det är löjligt mycket benplats i min ng9-5 (Saab 9-5 sedan 2011, dvs "nya" modellen för de som inte är bekanta med Saab-vokabuläret). Några år nyare än du tänkt och antagligen ingen bil man köper om man inte verkligen brinner för märket, men hittar du inget annat så kan du ju allid provsitta!

Skulle kunna tänka mig att Opel Insignia är liknande, men jag har bara provsuttit den snabbt så är inte säker.

Provkörde en Citroen C5 som jag satt väldigt bra i också, riktigt trevliga stolar och massvis med plats. Kanske också kan vara något att testa?

Senast redigerat av Trekmeister (19 januari 2017)

Mr_B
19 januari 2017 · 330 Inlägg

Jag har en farbror med samma problem. 203 lång, men farsan som är som jag, knappt 190, ser längre ut när de sitter till bords. Mest ben alltså, på farbror, som därför kallats "Långben" i alla tider.
I alla fall. För trådens räkning. Han har en GMC Yukon, som standard transportfordon, den fungerar bra, sett till utrymmet. En Chrysler 300 är lite sämre, men fungerar även för längre resor.
När han letar efter något att ersätta GMC'n med, något som händer lite då och då, är fokuset ganska hårt på BMW X5, med "rätt" stolar. De har en stol med flyttbar kudde under låren, så att det går att få stöd hela vägen fram till knät. Den stolen, i en X5'a är tydligen mest rätt, i dagsläget.
Det finns även ett par amerikanska alternativ, men alla kostar mellan 100, och 200Kkrmer än motsvarande X5'a, så det har inte varit väldigt aktuellt.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang