850 glt -97 hackar och lägger av

volvo133793
18 januari 2017 · 4 Inlägg

Hej jag har en 850 glt som heltplötsligt börjat lägga av efter en stund man kan köra med den felfritt i 5 minuter sen börjar den hacka och lägga av och startar inte efter men efter en stund så kan man starta upp den igen. Vad kan vara fel?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Antingen fallerar gnista eller soppa.
Jag gissar på soppa/bränsletryck, ev beroende på igensatt filter.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
18 januari 2017 · 10 245 Inlägg

Standardfel 1A på allt från 740 till första V70:in... Bränslepumpsreläet!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
tiger68
18 januari 2017 · 96 Inlägg

Det kan vara flera saker var för sig eller ihop som strular.
Vakumpumpen kan vara full med vatten, då kan sådana problem uppstå, så var det på min dotters 850.
Bräsnletrycksregulatorn kan orsaka ryckig gång, returledning för soppan blockeras och då kan motorn sura igen. Innan det sker försöker motorns styrsystem kompensera. Ryckig gång o sedan stannar den, då blir det garanterat svårt att få igång.
Inga konstiga ljud från motorn, skrammel/slammer?

Tändlägesgivare kan vara på väg att ge upp, samma här systemet försöker kompensera tills motorn dör, sedan funkar det igen efter ett tag, till de är helt döda och då startar den inte alls.

Och som föregående skrivit relä, och före det bränslepump och filter.
När byttes filtret senast?
Jag har varit med om bilar som gått oerhört långt på ett bränslefilter så att de blir igensatta är lite ovanligt, men visst det händer.
Har du tankat eller någon före dig lite mer etanol så rensar etanolen rent från alla bensinens slaggrester som samlats under alla år, och då sätter filtret igen sig på några hundra mil, det i sig resulterar i att pumpen sliter ihjäl sig.
Pumpar mår dessutom dåligt av att man kör på lite soppa i tanken och småtankar hela tiden, då de får sämre kylning. Det gäller bilar med pumpen i tanken. Och det är det många som har.

en lambdasond kan orsaka det felet också, så gjorde min 850, den ryckte alltså, dock tände sig lambdalampan ganska snart efter att problemet börjat. Men är lampan hel? Lyser den när du slår på tändningen?

sedan finns det ju alternativ med att datorn har problem, att den blir överhettad, sitter röret till databoxen kvar och ut över kylaren?
Datorn kan bli varm ändå, den kan ha någon komponent med glapp, och när det kallnar så lägger det sig i rätt läge, ibland kan det vara så att bilen fungerar och när den sedan kallnat så får man inte igång den igen alls. Men som sagt många fel som kan orsaka detta, och de kan vara en serie av fel tillsammans som till slut säger stopp, men som låtit det gå förut.
Läs ut felkoder, Biltemas felkodsläsare funkar utmärkt till de flesta bilar, och alldeles finfint på Volvo.
Det är värre med GMs bilar där man måste ha TECH2 för att kunna radera vissa felkoder. Dock brukar det fungera att läsa av på de flesta av GMs bilar.
Corvetterna går det inte att läsa av med biltemas, men TECH2 klarar det.

Men som sagt felkoder kan avslöja mycket, men ibland säger det bara att något är fel på systemet XXX, då får man återgå till manuell felsökning i det systemet som felkoden kommer från.
Ibland så får man klockrena felkoder och man kan direkt säga att lambdasonden är kass, eller givare xxx.
Men som sagt ett fel som ligger ett par tre steg bort kan resultera i att en givare ger en felkod, många byter givaren och tror att det ska fixa problemet, och de är i en återvändsgränd och ser ut som ett frågetecken.

Lycka till

volvo133793
19 januari 2017 · 4 Inlägg

Det var i samband med att jag hade lite bensin och det var kallt och jag trodde först det var en ispropp sedan så tankade jag men den var svårstartad och motorn skrammlar ibland och ibland går den helt normalt

tiger68
19 januari 2017 · 96 Inlägg

Skramlar det från toppen? Tryckarna kanske. Kommer inte ihåg när de bytte men de hade ju hydrauliska i början, sedan blev det väl fasta vad jag hört från de som skruvar ihop dem på fabriken.

De kan vara igensatta, det kan vara för lite oljetryck så att de tappar tryck och då skramlar det som fasiken i tryckarna.

Samtidigt så kan det vara andra saker som gör att det skramlar, det kan skramla som tusan om motorn går ojämnt o rycker, så man får försöka ta reda på vart ifrån det skramlet kommer.

När byttes kamremmen senast?

Och att det blev efter att du tankade kan vara en ren tillfällighet.
Men testa med att skruva loss tanklocket lite så att det kommer in luft den vägen, slutar problemen då, så är det tanklocket som har gleggat igen och då blir det vakuum i tanken, då kan det bli liknande problem, den går ryckigt, och dör efter ett tag. sedan om den får stå en stund 5-10 min så kan man starta den igen.

Senast redigerat av tiger68 (19 januari 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang